0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.
Kolla med Göteborg energi vad det skulle kosta att köpa Komfortavtal med garanterad innetemp istället. Då gör de anläggningsändringarna eftersom de tjänar på det. Efter avtalsperioden så har du kanske en moderniserad anläggning. I värsta fall kanske det blir dyrare och då är det bara att titta på alternativ.http://www.goteborgenergi.se/Foretag/Produkter_och_tjanster/Energitjanster/Energitjanstavtal
I dessa avtal spelar det ingen roll hur mycket aom går utan det enda du betalar är efter inomhustemp.Har du en usel anläggning så är det lönsamt för GBG energi att modernisera.Du slipper dessutom allt krångel.Kan väl vara värt att kolla, de vill ju behålla kunder så de kanske prispressar.
Jag tror att max effektbehov ligger kring 40-45 kW.En modell som ser intressant ut är Thermia Mega M, en inverter på mellan 11-45 kW.Om du har plats så funkar det säkert med en vanlig on/off på ca 40 kW + en arbetstank om du vill ha full effekttäckning.Sen är väl 500 m gräsplätt inte så jättemycket att borra i, det kanske går att grada in under huset?Du skulle nog behöva minst 3 borrhål tror jag.
Du tänker rätt, Eyre!I Göteborg kan vi plocka ut ca 170 kWh/m aktivt borrhål. Om vi räknar med COP4 i snitt och totalförbrukningen är 120 MWh så skall 3/4 av det hämtas från berget mellan 3 och 0 °C, dvs vid 3K.Det blir 90 MWh, vilket betyder att du behöver 530m aktivt, förslagsvis 3 hål på 176 m var. Det går att sätta dem med cc 10m och grada varannan utåt och varannan inåt om du förstår hur jag menar. Du har lite mer plats så det blir bara bättre.Med lite tur stöter man på en bra grundvattenådra, och då får du riktigt bra temp på brine, och än större besparing.Man brukar räkna 810 kWh/år och person för varmvatten, i detta fall ska vp producera vv för 23 personer = 18,6 MWh, dvs ca 15% av driften, energimässigt, ska den gå med lågt COP.Övrig tid är värmeproduktion och där är det som du vet viktigt med rätt indata gällande framledningstemp.Har du koll på om alla lägenheter är ungefär lika varma, eller om det finns någon hyresgäst som alltid brukar klaga på kyla (berättigat..)?Dvs är hela anläggningen någorlunda injusterad så att man inte tvingats höja framledningen tidigare för en enda lägenhet, och låter termostater ta ner det i övriga?Edit: Missade att du ville dimensionera för 10% extra uppvärmning, men du kan då öka ovanstående siffror med 10%, borde gå att komma ner på iaf 200m i varje hål, så det räcker ändå med 3 hål, och ligger inte huset mitt på blåleran så har du väl inte mer än några meter till berget, dvs det blir aktivt några meter ner normalt.
Man måste väl också tänka på elmatningen och vad det kostar att säkra upp inför installation av värmepump. Skall hela huset kunna värmas med elpatroner om värmepumpen havererar och hur mycket el går det åt då?
Det finns ju lösningar på det, som inte innefattar massiva elpatroner.
Hej,Om du vill tänka framförallt på ekonomin är min åsikt du blir tvungen att åsidosätta solceller/paneler och även frånluftsåtervinning, speciellt med tanke på självdrag även om miljötanken på båda är god. Bergvärme är ju soluppvärmt berg om det är till en tröst =)Gjorde en körning med IVT`s program, förutsatt 130MWh förbrukning (med fler lägenheter)och 36MWh vv.Landar på ca. 44kW i toppeffekt, IVT`s HE D43 (43kW) täcker i princip 100% och skall säkras 40A.Ett alternativ är IVT`s helt nya G238 (38kW) som har dubbla kompressorer, skall också säkras 40AI vilket fall blir det en VP, en ackumulatortank mot värmesystemet, en varmvattenberedare och en elpanna som ren backup vid ett ev. haveri på pumpen.Elpannan bör installeras med effektvakt.Kolla med energibolaget om kabeln klarar 125A, då finns det ju faktiskt en god chans att du inte behöver dra in en ny kabel.Aktivt borrdjup blir ca. 550m, jag skulle borra minst 3x200m el. 2x300m (i båda fallen med 50mm slang för att minska tryckfallet och cirkulationspumpen mot borrhålen).Har du ditt elpris och fjv. pris/kWh så kan jag göra en korrekt beräkning gällande besparing.