Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stort hus, vad göra  (läst 3503 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Björn i Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Stort hus, vad göra
« skrivet: 03 maj 2005, 17:52:18 »
Hejsan,

Vi har ett stort hus på cirka 300 m2 från 20-talet byggt i tegel. Takhöjden är drygt 3,5 meter. Vi bor mitt i Skåne och väggarna är inte isolerade.
Delar av huset har energiglas. Vi har vattenburen värme, men värmer inte hela huset.
Trots dåliga förutsättningar så får man kanske räkna 6 m3 olja som okej...
Till detta kommer en ganska hög elräkning på cirka 10 000 kWh.

Pannan stängs av under sommaren. Vi har en vedkamin att komplettera vår energi.
Vattnet värms av en separat vattenberedare med egen elpatron.

Nåja, med oljepriset och miljöpåverkan har vi nu beslutat att slänga ut vår gamla oljepanna (och vattenberedare) och satsa på luft/vatten värmepump.

Vi kan nog inte använda oss av slinga i marken av miljömässiga skäl. Vi ligger nära vattentäkt och kommunen tvingar oss till dubbelmantlat etc...
Det finns inte förutsättningar för bergvärme.


Frågor:
- Finns det alternativ till luft/vatten som jag bör fundera på.
- Vilka märken/modeller är vettiga att titta på med tanke på att det är ett så stort hus?
- Är det vettigt att använda elpatron för att fylla på vid kalla dagar? Ev. med vedkamin.
- Eller räcker det inte med elpatron, utan det krävs tuffare grejor som pellets eller liknande?

Jag är ny på detta, har jag glömt något så fråga gärna.
Fler råd mottages gärna.

/Björn

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2005, 18:05:25 »
Stort hus stor lönsamhet vid vp installation det är en bra början.
Men du behöver hög uteffekt i ditt hus, 12-15 kw gissar jag skulla va ok.
Jag känner inte till nån luft vatten som ger det!? nån annan..
Är du säker på att det är stopp för ytjord eller bergvärme, kolla upp det noga för jag tar gift på att det är mest ekonomislt på sikt!
Ja om du nu har rejäla radiatorytor! hoppas du inte behöver mera än ca 55 grader på framledningen vid svinkyla?
Ligger ni inom skyddsområde för vattentäkt!?
Jag tycker det är lite hårt att stoppa ytjord/bergvärme. Vid ev läckage behöver det inte rinna ut många droppar.. sämre då med äldre avloppsledningar som ALLTID funkar som en lång infiltrationsledning. Det sista är iofs heller inga problem.
Dubbelmantlat menar du då att du skulle köra rent vatten istället för spitblandning ungefär som vid grundvattenvärme!?
Det funkar säkert utmärkt i Skåne men då måste man säkerställa att man aldrig når +-0 ut då kan det ju frysa. mer kostnad blir det med en extra vvx.
Men är man säker på att alltid ha plusgrader på returen kan man väl använda den inbyggda vvx. Då blir det ingen extrakostnad på pumpen. Men man måste dimensionera upp kollektorsidan rejält, men det tjänar man igen om man är långsiktig.
Skippa inte ytjord/borr-alternativet direkkt detta pga av att du behöver så hög effekt!!

Lycka till!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Janne El-Energi

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 2173
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • sxa
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2005, 18:19:35 »
Ditt hus och behov liknar min mors hus. Hon hade tidigare samma ca 5m3 olja. Nu har hon ack tank för VV + L/V VP  IVT OPTIMA 1300 pÃ¥ 13 kW värme + El i Ack tank pÃ¥ 9 kW.

Detta gjorde att i fjor anv hennes olje panna ingen olja. Hon har den emellertid kvar som reserv.


Detta är ett förslag men det finns många fler. Se den nya tyska varianten Stiebel VP.

Läs denna länk och andra  kommentarer i forumet.

http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,972.msg7593.html#msg7593
« Senast ändrad: 09 maj 2005, 08:40:29 av Janne EL-Energi »
Luft-Vatten VP  i SkÃ¥ne NIBE 2010-6 med SMO10 VXV och Ack  tank för VV förvärmning BORÖ TI500L/B15L/BF15L/K12x28 och sep 100l El-ber.
Bostad 1,5 plan 175 m2 boyta . Vattenburen värme ---(konverterad frÃ¥n dirktv. EL)fläktkonvektor+ radiator system+Golvvärme --(VinterträdgÃ¥rd  med  pool ).

"Behovs anpassad körning".  Ej Standard lösning enl NIBE.  VP i sep byggnad med kulvert till bostaden.

El -förbr  tidigare 39000. Förbr 2005 28000 kwh "  ca 11000 kWh besparing" HH el ca 12000kWh. 2006 förbr sjönk till 24500kWh. Sparade dÃ¥ 15000kWh Nu konv. värmesystemet. Nya mÃ¥l förbr skall sjunka ytterligare till 20000kWh. VA minskade frÃ¥n 380-200m3    4 Ã…RS drift den 13/10-07 GÃ¥ngtid 3700/13900h med start 3500/9700 ggr steg A/B

Utloggad Björn i Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2005, 22:23:23 »
Är du säker på att det är stopp för ytjord eller bergvärme, kolla upp det noga för jag tar gift på att det är mest ekonomislt på sikt!

Vår granne har nyligen installerat jordvärme med värmepump. Han har också ett stort hus.
Pga att vi ligger precis bredvid vattentäckt så blev det väldigt strikta krav. Bl a skulle ledningen ut hundra meter i åkern, dubbelmantlat rör om något av det skulle gå sönder, heldraget med inspektionbrunn utanför huset och "sockerblandning" som kylmedium.

Extrakostnad cirka 45 000 kr...

Citera
Ja om du nu har rejäla radiatorytor! hoppas du inte behöver mera än ca 55 grader på framledningen vid svinkyla?
Jag vet inte om vi har tillräckligt. De flesta är rejäla triplex element (tre kanaler), men det är stora rum.

Citera
Ligger ni inom skyddsområde för vattentäkt!?
Ja, precis bredvid. Nya tuffare regler, men de är inte i synk så jag tror inte böndernas besprutning har några speciella restriktioner, i alla fall inte ännu.

Citera
Jag tycker det är lite hårt att stoppa ytjord/bergvärme. Vid ev läckage behöver det inte rinna ut många droppar.
Det är inte riktigt stoppat, bara mycket dyrt och svårt...

Citera
Dubbelmantlat menar du då att du skulle köra rent vatten istället för spitblandning ungefär som vid grundvattenvärme!?
Nja, rent vatten tror jag inte att vår granne kör. Han kallar det för sockerblandning, vad det innebär vet jag inte riktigt.

Citera
Skippa inte ytjord/borr-alternativet direkkt detta pga av att du behöver så hög effekt!!
Jag skulle helst vilja ha det men det är som sagt problem med det.

Citera
Lycka till!
Tack :)

Utloggad Björn i Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #4 skrivet: 03 maj 2005, 22:31:47 »
Detta gjorde att i fjor anv hennes olje panna ingen olja. Hon har den emellertid kvar som reserv.

Vi har en oljepanna som från början körde koks. På den sitter det en fastighetsbrännare (inte villabrännare...).
Brännaren är väl ok kanske (från 80-talet), men pannan läcker som ett såll och bara lukten ska bli skönt att bli av med.
Till detta kommer kostnaden för att inspektera oljetanken (nytt förfarande).

Citera
Detta är ett förslag men det finns många fler. Se den nya tyska varianten Stiebel VP.
Den första installatören rekommenderade just Stiebel för vår hus.

Citera
Läs denna länk och andra  komentarer i forumet.
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php/topic,972.msg7593.html#msg7593
Tack.

/Björn

Utloggad bamabama

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Jönköping
  • Antal inlägg: 102
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • ÖVP-Överintresserad värmepumpsperson!
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #5 skrivet: 03 maj 2005, 23:27:19 »

Vi kan nog inte använda oss av slinga i marken av miljömässiga skäl. Vi ligger nära vattentäkt och kommunen tvingar oss till dubbelmantlat etc...
Det finns inte förutsättningar för bergvärme.


Du fÃ¥r bli tjenis med kommungubbarna sÃ¥ ska nog det där med tillstÃ¥nd mm inte vara nÃ¥gra problem...  8)  (obs, inte helt pÃ¥ skämt!)
Thermia Duo 12, MBH 300/85, 216 m borra (105+111). Installerad i april 2005. Mindre hyreshus i Östergötland. Förut: ca 6 kubik olja.

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2005, 12:56:53 »

Vi kan nog inte använda oss av slinga i marken av miljömässiga skäl. Vi ligger nära vattentäkt och kommunen tvingar oss till dubbelmantlat etc...
Det finns inte förutsättningar för bergvärme.


Jag bor inom yttre vattenskyddsområde i Uppsala, och enda kravet kommunen hade var Normbrunn-97 (bergvärme) och giftfri brine.

"Nog" låter lite vagt, har du kollat vad kraven är?

Varför finns inte förutsättningarna för bergvärme?
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Björn i Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #7 skrivet: 04 maj 2005, 13:49:44 »
"Nog" låter lite vagt, har du kollat vad kraven är?
Jag tror inte finns några skrivna regler. Min granne fick reda på det efterhand...

Citera
Varför finns inte förutsättningarna för bergvärme?
Rullstenås, lera. Det är möjligt att det går ändå. Jag har inte kollat upp det ordentligt.
Fast med tanke på vattentäkten så är de väl ännu mindre glada ifall man borrar sig ner bredvid där de suger upp dricksvattnet.

Citera
Normbrunn-97 (bergvärme) och giftfri brine.

Du råkar inte ha mer information om detta?

/Björn

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #8 skrivet: 04 maj 2005, 14:13:18 »
"Nog" låter lite vagt, har du kollat vad kraven är?
Jag tror inte finns några skrivna regler. Min granne fick reda på det efterhand...

Ring kommunens miljökontor och prata med dem. De berättar gärna vad som krävs, åtminstone gör de det i Uppsala.

Citera
Varför finns inte förutsättningarna för bergvärme?
Rullstenås, lera. Det är möjligt att det går ändå. Jag har inte kollat upp det ordentligt.
Citera

Jag har berget pÃ¥ ca 27 meters djup  huvuddunk, med lera pÃ¥ vägen ned.

Citera
Fast med tanke på vattentäkten så är de väl ännu mindre glada ifall man borrar sig ner bredvid där de suger upp dricksvattnet.

Inte nödvändigtvis. Jag tittar just nu ut över Uppsalas vattentäkt, och mitt hål är bara ca 1 km i från.
Citera
Citera
Normbrunn-97 (bergvärme) och giftfri brine.

Du råkar inte ha mer information om detta?
http://svepinfo.se/normbrunn.php
http://svepinfo.se/etanol.php

Citera
/Björn

Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad Björn i Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #9 skrivet: 09 maj 2005, 08:01:03 »
Inte nödvändigtvis. Jag tittar just nu ut över Uppsalas vattentäkt, och mitt hål är bara ca 1 km i från.

Vi är cirka 30 meter ifrån vattentäkten.

Inte för att det har direkt med saken att göra men de nya reglerna för avlopp kommer nog att täcka ett område på cirka 100 meter (i alla fall i vår kommun).

Tack för länkarna,
Björn

Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #10 skrivet: 09 maj 2005, 16:49:39 »
Just nu sker det ett prisras på små luft/luftvärmepumpar med hög verkningsgrad. Ett alternativ att överväga skulle kunna vara två (eller 3) små separata llpumpar med olika placering. Kombinerat med en elberedare för varmvatten. Tror att du skulle kunna få detta (2) för cirka 30.000 monterat och klart.
Denna investering borde du (enligt KV) kunna få tillbaka på två år.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

Utloggad Björn i Skåne

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Stort hus, vad göra
« Svar #11 skrivet: 09 maj 2005, 21:33:15 »
Ett alternativ att överväga skulle kunna vara två (eller 3) små separata llpumpar med olika placering. Kombinerat med en elberedare för varmvatten.

Det är ett intressant förslag. Ett prisras kommer säkerligen och att då dessutom ha flera apparater kan vara trevligt då en av dem ger sig.
Nu är jag känslig för brummande ljud maskiner (jag sitter med sånt ljud hela dagerna ändå) så det gör det lite problematiskt, men jag får fundera på detta.

Kan man göra något liknande med 2 eller flera l/v-pumpar och hitta liknande ekonomi?

/Björn

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!