Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: dimentionering av vp vid flera vÃ¥ningsplan  (läst 3169 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
dimentionering av vp vid flera våningsplan
« skrivet: 21 augusti 2009, 16:13:58 »
Hej,

jag sitter och klurar lite på val av vp till vårt 3 våningshus, om ca 280kvm

det jag funderar på är shablonerna jag sett att man kan räkna med ca 50w / kvm för att få fram max effektbehov.
frågan jag har är om den siffran är oberoende av antal våningar, värme sprids ju som bekant uppåt.

någon som har en ide om detta?
jag funderar på en 8 eller 10kw maskin

//hubes

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #1 skrivet: 22 augusti 2009, 07:30:46 »
Har du nån siffra på nuvarande energiförbrukning?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #2 skrivet: 24 augusti 2009, 11:30:02 »
Den är svår, just nu är det under renovering och källarvåningen är helt ur grävd.
huset är nyligen tillbyggt och därför aldrig testat i med fullvärmning på dessa 280kvm.

80kvm av dessa 280 har haft en värmekostnad med el-patron på ca 14,000kWh
inkl varmvatten.

Borde jag försöka räkna på terrmisk yta, dvs hur mycket yta som har kontakt med omvärlden så att säga.
Jag tycker det borde vara lättare att värma ett högt hus, med värmelekage mellan våningsplanen.

så som jag räknar nu är det 50w per kwm * 280 (boyta i kvm) = husets topp effekt.
Jag tar då 70% av topp effekten för att få en lämplig pump. det ska då tydligen motsvara 90% av husets energibehov.

jag är för novis för att kunna härleda siffrorna, men de tycks vara vedertagna i branchen.

så som jag räknat

tack för synpunkter och ideer :-)

/hubes

« Senast ändrad: 24 augusti 2009, 11:37:13 av hubes »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #3 skrivet: 24 augusti 2009, 12:06:45 »
OK, då är det antagligen relativt bra isolerat så 50 W/m2 är säkert väl tilltaget. Jag skulle nog ändå ta en 9-10 kW VP och 200 m borra.

Blr det radiatorer eller golvvärme?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #4 skrivet: 24 augusti 2009, 17:34:30 »
Det kommer bli blandat, med övervikt av golvvärme.
hela källaren kommer bli golvvärme. och hela vindsvåningen 3 kommer bli golvvärme. entreplan förblir dock försedd med radiatorer.
idéen är att det ska bli ca 220m borrat. (ca 216-214) aktivt.

som du säger så tror jag att 50w är helt acceptabelt. frågan är hur nära 40w jag kommer komma med de åtgerder som görs.

200mm extra isolering av hela källaren, tillägsisolering av entreplan 50-150mm och en helt nybyggd och välisolerad vindsvåning.
på det min fundering kring värmevandring så att säga.

dock tenderar jag till att vilja ha marginal så det blir nog mer som du säger 9-10kw.

Carl N: vet du hur man härleder att en maskin täcker 90% av energibehovet? räknar man på ett antal dagar med så kallt att maskinen behöver el?

/hubes


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #5 skrivet: 24 augusti 2009, 21:51:40 »
Carl N: vet du hur man härleder att en maskin täcker 90% av energibehovet? räknar man på ett antal dagar med så kallt att maskinen behöver el?

Nix, men jag har ett program för detta. Nu vet jag inte var du bor men jag stoppar in Stockholm så får jag ändra om det blir helt knasigt. Jag lade in +1 ºC på borran i medeltemp.

Jag räknar också på att du dimensionerar radiatorerna för 45 ºC framledning vid DUT.
« Senast ändrad: 24 augusti 2009, 21:54:03 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad lars

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 304
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #6 skrivet: 25 augusti 2009, 09:17:00 »
Jag har ett liknande hus i Stockholm 350 kvm. Ett mexi hus frÃ¥n 1974.  Jag har märkt att pÃ¥ morgonen gÃ¥r värmepumpen minst en timme med varmvatten samt minst lika mycket pÃ¥ kvällen och dÃ¥ har jag en IVT 17 kw och tvÃ¥ borrhÃ¥l och tillsammans 290 m eff borrdjup. Behöll gamla varmvattenberedaren 500l som arbetstank. Skulle jag valt en vp med mindre effekt skulle jag fÃ¥tt ännu längre tid för varmvattenberedning. Därmed ochsÃ¥ elpatronbehov.
PÃ¥ nÃ¥got sätt tycker jag varmvattenberedningen glöms bort vid dimensioneringen.  Vi är 6 personer och förbrukar kanske mycket varmvatten. MÃ¥nga tänker oftast pÃ¥ beredarens storlek, men det gäller att ha effekt sÃ¥ det inte tar för lÃ¥ng tid vid varmvattenberedning. Tyvärr är det väl sÃ¥ att varmvattenförbrukningen kommer samlad till morgon och kväll.
Min vp ligger på 3300 h/år. Antal starter per dygn max 15. Inget behov av tillskott. I framtiden tror jag det blir effekttaxa och då blir det dyrt med tillskott. Det känns skönt att ha tillräckligt med effekt så man ej behöver kolla varmvatten innan förbrukning.
Extrakostnaden för en större vp  är liten när man ändÃ¥ hÃ¥ller pÃ¥. Förbrukningen har en viss förmÃ¥ga att öka.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #7 skrivet: 25 augusti 2009, 15:47:38 »
Tack för bilden Carl N, den se ut att täcka 99% av energibehovet?
Du antar rätt att det är stockholm, de andra parrametrarna antar jag är standard. tex 45 ºC vid DUT osv.
hur ser detta ut om jag räknar på en 8kw maskin?

Intresant också ang VV produktion och hastighet.

Uppsättningen ser ut att bli nibe 1145 8 eller 10 med en VPA300/200.

Då jag vill ha en uppvärmkällare året om (ca 100kvm). (rimligen då stödvärme även på sommaren ett par grader)
är det något att ta hänsyn till vad gäller 8 eller 10kw maskin.

tack för input.

/ch

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #8 skrivet: 25 augusti 2009, 19:07:05 »
Med en 8 kW ser det ut så här.

Angående att värma källare så kan du antingen använda dig av alternativet "arbetstank" enligt denna princip (funkar lika på 1145).
http://www.nibeonline.com/pdf/M10552-1.pdf

Eller, om det är fuktigt i källaren, satsa på en avfuktare som både värmer lite och håller källaren torr på sommaren. Jag har en sån, den funkar bra att torka tvätt med när det regnar ute.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #9 skrivet: 26 augusti 2009, 13:46:32 »
Kan jag tolka det som att 10kw maskinen (på dina bilder) klarar ner till -8 ºC och sedan använder ca 500kWh för att att täcka resterande värmebehov. således gör 8kw maskinen så att den klarar ner till -4 och sedan behöver ca 1500kWh för att klara att värma huset?

jag har fattat bilderna rätt då?

borde inte VPA 300/200 kunna fungera som arbetstank?
bra tips med avfuktare i källaren, speciellt när det ska tvättas. under normala förhållande så hoppas jag på att de isoleringsåtgärder som görs + golvvärme ska göra att luften inte är så fuktig att den måste aktivt avfuktas.

Utloggad bclcarlsson

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 119
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #10 skrivet: 26 augusti 2009, 16:50:45 »
 Jag har nÃ¥got liknande ditt hus, ca. 270m2, byggt -78, skapligt bra isolerat med 3-glas fönster 1 1/2 plan med källare. Har alltid haft värme pÃ¥ i källaren (20`) med 16m2 golvvärme, 3 radiatorer Ã¥ 1 volymtank pÃ¥ 150l.(halvbra isolerad), det är pÃ¥ Ã¥ret om plus en avfuktare.Under värmesäsong har jag alla raddar pÃ¥, även pÃ¥ övervÃ¥ningen, för värmen stiger inte sÃ¥ jädra lätt, även att jag har öppna trappor, kylan kryper lättare ner i källaren. Satte in VP pÃ¥ 8kW för snart 1 Ã¥r sen, Ã¥ vintern som varit klarade den galant, men det var inte nÃ¥gon riktig svinkyla, jag hade klarat mig med 6kW. Ska kanske tillägga att kÃ¥ken befinner sig i södra SmÃ¥land
 Novisen *vinkar*

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #11 skrivet: 26 augusti 2009, 17:01:37 »
borde inte VPA 300/200 kunna fungera som arbetstank?

Nej inte om du har den som VVB. Är du lite händig kan du installera en arbetstank själv efteråt om du upptäcker att det behövs.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad hubes

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: dimentionering av vp vid flera våningsplan
« Svar #12 skrivet: 27 augusti 2009, 12:41:50 »
tack för all input.

börjar få ett bättre gräpp om vad som gäller för mina förutsättningar.
Jag äger ett antal andelar i ett vindkraftverk, så lite högre strömförbrukning gör inget ekonomiskt. även om det principelt är skönare att inte använda el i onödan.


Dessa eminenta program som används, hur kan man få tag på dessa? måste man känna någon vp säljare som kan dela med sig?




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!