Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: termostater i källare..  (läst 1320 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad ktm525

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Alvesta
  • Antal inlägg: 146
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
termostater i källare..
« skrivet: 31 januari 2006, 23:11:44 »
Vet att det är tabu med termostater och värmepump, men jag har då ett litet problem, snål smålänning som man är vill man ju inte "elda" för kråkorna i källaren.
Jag har bara termostater på elementen där,som nu står fullt öppna. Hur kan jag göra för att få till en besparing där?Jag har alltså inga sådana där fina avstängningar man kan strypa in mekaniskt..?
IVT HT PLUS C7 170m borrhål 4 m till berg. hus: 90+90 (enplans med källare) 21 grader uppe 17 grader i källaren.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: termostater i källare..
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2006, 23:22:23 »
Inte pÃ¥ returen heller?  Men skruvar du där va beredd med trasor om det läcker!?

Har man ingen annan möjlighet så..
Men om du inte har småbarn så kanske du har kvar.. det brukar följa med manuella rattar med termostatventilerna. för att använda vid tex renovering..
termostaterna kan ju öppna om man öppnar fönster vid renovering.. har man då tagit bort radiatorn ligger man risigt till!!

Har du såna får du ju fast strypning!!!
Kanske nån röris som sparar på såna där!?
Hittar du inga så funkar det med termostatventilerna, det funkar dessutom bättre i en källare den är ju värmetrög.ändrar inte tempen lika fort som tex vid sol i lght då ALLA ventiler skulle stänga!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: termostater i källare..
« Svar #2 skrivet: 01 februari 2006, 10:50:24 »
Jag stryper både på radiatorkopplet och med termostater i källaren men det är 2 radiatorer av 13, de övriga är fullt öppna. Det jag märkte innan jag ströp ner flödena på radiatorerna i källaren är att de själ en massa effekt som man ju vill pumpa in i de varma utrymmena.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

maha6305

  • Gäst
maha6305
SV: termostater i källare..
« Svar #3 skrivet: 01 februari 2006, 13:44:20 »
Äsch! Nu säger jag emot hela den vedertagna värmepumpseliten...

Du kan gott ha termostater i källaren och någon södersida där solen gassar ofta.
Bara du har resten av radiatorerna öppna.

Så kör jag och skulle pumpen få några extra starter på det så tar jag smällen ;)

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: termostater i källare..
« Svar #4 skrivet: 01 februari 2006, 22:05:17 »
Hmmmm att du törs  knUp

Men jag håller med, visst det är ok om man inte löser det med rumsgivare och fasta strypningar istället.

Det som blir riktigt tokigt är att man kör som, alla fick lära sig när adiatortermostaterna kom.

Kör en jättehög värmekurva, ställ termostaterna på tex 3,5. Då får ni aldrig problem med kyla tex vid blåst eller väderomslag.

Många körde 10-15 grader över den kurva som var behovet! Det funkat utan onödig energiförbrukning om man har olja eller elpanna. Men med en VP kan det bli total kaos, tex helt stopp på kompressorn långa tider vid kyla!

Vi har haft ett antal här som körde hÃ¥rt strypt!!  det är synd att man inte gÃ¥r igenom det här riktigt i dom papper som lämnas till kunden. PÃ¥ flera som jag kollat i kan det stÃ¥ att har man rumsgivare kan termostatventiler "störa" och om man vill ha varmare sÃ¥ mÃ¥ste även termostaten höjas!





Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!