Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Byta kompressor förebyggande?  (läst 5387 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Byta kompressor förebyggande?
« skrivet: 02 december 2015, 16:04:42 »
Jag har en 12 år gammal IVT Greenline HT-E11 som fungerat bra hittills. Nu har jag fått ett fel "Pressostat låg (LP)" och enligt serviceteknikern beror det på att det är ett filter som är igensatt och måste bytas. För att komma åt filtret måste han tydligen montera bort själva kompressorn. Med tanke på att det blir ett omfattande och relativt dyrt arbete föreslog han att jag borde överväga att passa på att byta ut den gamla men f n fungerande kompressorn samtidigt. Jag kommer att få ett kostnadsförslag för båda alternativen.
Vad sägs? Är det en bra investering att byta kompressorn i en 12 år gammal värmepump? Eller ska jag nöja mig med byte av filter och hålla tummarna att kompressorn hänger med ett antal år till? Eller ska jag rent av överväga att byta hela värmepumpen om det i vilket fall blir höga reparationskostnader nu?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #1 skrivet: 02 december 2015, 18:53:48 »
Hej!
Har du haft service hemma på besök?
Gissar att det är torkfiltret som menas i så fall?
Själv skulle jag inte byta kompressorn i onödan, men däremot är det en bra idé att samtidigt byta expansionsventilen, den är inte så dyr.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #2 skrivet: 02 december 2015, 19:53:10 »
Hej!

Ja, jag har haft servicekillen hemma och antar att det är torkfiltret. Han pekade ut en liten grå cylinderformad enhet ca 20 cm lång som sitter bak kompressorn. Blir dock lite konfunderad när jag tittar i manualen. Igensatt torkfilter listas som trolig orsak för larm "Pressostat hög" men inte för "Pressostat låg".

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #3 skrivet: 02 december 2015, 20:09:16 »
Om det är torkfiltret  skulle han sagt att det skiljer mer en 2 °  före och efter filtret .
dÃ¥ är det torkfiltret.   löser pÃ¥ lÃ¥gtryck ,,,, om jag inte minns fel är det aka expansions ventil som sitter hos dig ,
dom kan hänga sig ,,, då måste man byta ,, men man byter alltid torkfiltret samtidigt ,

kontrollerade dom att kalla sidan snurrar rätt,  (delta pÃ¥ KB )  rensa filtret innan han dömde ut torkfiltret ?
cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #4 skrivet: 02 december 2015, 20:48:27 »
Ja, här gäller det att ställa rätt frågor, vi kan ha en "kompressorbytare" igen..
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #5 skrivet: 03 december 2015, 00:08:21 »
Jag vet inte exakt vad han gjorde men han anslöt något slags instrument till värmepumpen vid felsökningen och konstaterade ganska snabbt vad felet är. Tilläggas kan att kompressorn inte körts sedan förra veckan eftersom larmet mer eller mindre omedelbart löser ut igen om man kvitterar och försöker återstarta. Nu är maskinen omställd att bara köra tillskottet. Partikelfiltret på kalla sidan är rensat. Vilka är "rätt frågor" att ställa?

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #6 skrivet: 03 december 2015, 18:20:52 »
Helt enkelt : Hur kom du fram till att filtret är igensatt och det inte är något annat fel ?
Sedan kan vi titta på svaret här.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad cougar

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Eskilstuna
  • Antal inlägg: 2917
  • Karma +17/-1
  • Kön: Man
  • koppar är fint
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #7 skrivet: 03 december 2015, 22:04:27 »
Om det nu är sÃ¥ att torkfiltret är igensatt sÃ¥ kan man ju undra var föroreningen har kommit ifrÃ¥n,  antagligen hÃ¥ller kompressorn pÃ¥ att ge sig och släpper ifrÃ¥n sig delar...
Det mest troliga är dock att expansionsventilen är trasig
Har svårt att acceptera maktutövandet från forumägaren och väljer därför att logga ut. Nås fortsättningsvis endast via mail.
Over and out!

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #8 skrivet: 06 december 2015, 18:02:07 »
Jag kommer att välja att byta ut kompressorn. Talade med serviceteknikern och han förklarade han via mätpunkter kunde mäta upp att torkfiltret är igensatt och att trolig orsak med tanke på värmepumpens ålder är att kompressorn börjat sota vilket indikerar kommande haveri. Enligt honom borde kompressorbyte förlänga livet på värmepumpen i 10 år eller mer.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #9 skrivet: 06 december 2015, 18:39:24 »
Isåfall är det snarare läge att utreda varför den "sotar".
Det ska den inte göra oavsett ålder.
Kan bero på felaktiga driftsvillkor, tex onödigt hög framledningstemperatur , kärvande växelventil, givarfel etc etc.
Om det inte åtgärdas också lär det inte bli några 10 år till .
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #10 skrivet: 07 december 2015, 10:04:39 »
Ja, det är säkert korrekt men jag får trots allt lita till att serviceteknikern kan sitt jobb. Han har gett ett seriöst intryck och hans firma är auktoriserad för IVT-service. Dessutom ser jag inga direkta alternativ om jag vill ha det åtgärdat före jul och det vill jag. Eltillskottet klarar varmvattnet men räcker inte till att värma huset när utetemperaturen går mot noll. Det blir ganska snabbt kylslaget.
Jag tackar för alla råd och kommentarer som varit till god hjälp för mig.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #11 skrivet: 07 december 2015, 10:07:09 »
Vad kostar bytet med jobb och allt ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad drabant

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 8
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #12 skrivet: 07 december 2015, 14:26:32 »
Dyrt blir det. Totalt drygt 25 000 exkl. moms. Själva processorn går löst på ca 9 000, andra komponenter och förbrukningsmaterial ca 7000 och arbete och resor (12 h + 2 resor) ca 9 000. Arbetet inkluderar även det första felsökningsbesöket som redan är gjort. Hur blåst blir jag?

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #13 skrivet: 07 december 2015, 14:29:00 »
Priset är nog ok och är kompressorn dålig bör den ju bytas om man inte väljer att byta hela vp.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Byta kompressor förebyggande?
« Svar #14 skrivet: 07 december 2015, 20:51:28 »
Dyrt blir det. Totalt drygt 25 000 exkl. moms. Själva processorn går löst på ca 9 000, andra komponenter och förbrukningsmaterial ca 7000 och arbete och resor (12 h + 2 resor) ca 9 000. Arbetet inkluderar även det första felsökningsbesöket som redan är gjort. Hur blåst blir jag?
Det beror som sagt helt på vad som ingick i felsökningen.
Ska du lägga de pengarna är det väl inte fel att kolla anledningen till att kompressorn börjat sota??
Eller iaf se till att den inte gör det igen och rasar om ett par år eller ännu tidigare.
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!