Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ännu en Nibe optimering inför vintern..  (läst 3659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« skrivet: 20 oktober 2012, 00:01:34 »
Hojt forumrävar målet är väl att hjälpa mig få ner antal starter samt elförbrukning antar jag.


Huset byggt 1945. 2 plansvilla med källare.tilläggsisolerat med nya 3glasfönster och dörrar. 300mm isolering lagt på vinden.självdrag. 70m2 i 2 plan samt ca60 i källarn ca 45m2 av dom i källaren är golvärme.
5 element på mellanvåningen samt 6 st längs upp.radiatorerna är typ gamla
 2-3 panels varianter varav 2 stgamla flänns element pÃ¥ mellan vÃ¥ningen. enligt vvskompisen är det "bra" element.22mm rör gÃ¥r till barje element sÃ¥ det är bra "flöde" i systemet.
Golvärmen i källaren är en särskild historia.
När vi flyttade in var det klena 8mm rör framdraget från pumpen.Vi böt till 22mm fram till fördelaren.började kännas direkt under fötterna när vi satte på den.samt bytte till en ny cp till fördelaren.
Jag tror att förra ägaren inte hade bra flöde fram och i golvärmen så han ökade bara värmen ist för att fatta att all värme stack iväg uppåt i huset via dom grövre rören.därför så ställde han ner termostaterna i alla rum & ökade värmen ut från pumpen.
Eller tänker jag fel?.elpatron gick pÃ¥ runt -4 grader  ute pÃ¥ den tiden.
Nu har vi 22 grader i källarn 23 mellan samt 24 uppe.  det är visserligen bara 14 grader ute nu men det brukar ligga runt dom temperaturerna inne.
senaste dygnet hade jag 36 starter.varav 3 för vv tror jag.

Nibe fighter 1210 7kw
Aktivt borrhål 137 m
Ratten på 0
Installationsdatum 011028

Senaste data från pumpen som då gått 8 ca 10 min.

Vb fram 33 (28)
vv 45
utetemp 13
vb-r 25(A)
vv start 45(43)

kbfram 5
kb retur 2 (-12)

kurvl 7
vpstarter 55222


Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #1 skrivet: 20 oktober 2012, 00:11:01 »
forts,,
tstid 3077

grundinst 0   10
sverige

vp min 100
ts min 510

vp diff vp 13C
diff vp- ts 3C
vpintervall 20min
vvstopp 50
xvv65C
xvvintervall 14d
Drift 1 Hp/Ms 1 Lp1
kvpump 0
Epdrift 0
kal,ute 0rum 0
Kb-f  0Kb-r0
man 0 sevice 0 parallell 0

circpump vb 2
cirkpump kb 3

varje plan på huset är 70m2 samt 60m2 i källare står i Södertälje
Alla elementen är "knackade" och termostaterna är vidöppna samt luftade. alla filter på pumpen rengjorda (kall&varm).

Synpunkter tips & förslag tages gärna emot.
mvh
Kalaspuff
« Senast ändrad: 20 oktober 2012, 00:14:19 av kalaspuffen »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #2 skrivet: 20 oktober 2012, 08:38:39 »
Hej!
Du har lite väl många starter, det kan bero på att flödet till/från VP:n kortsluts någonstans.
Kolla alla radiatorer, de ska vara lite svalare nertill än upptill.
Kolla även returen från golvvärmefördelare till VP:n så de är svalare än tillopp.
(Man kan normalt känna detta med fingrarna)

En annan åtgärd är att öka på VP-gradmin, om flödena är helt OK.
Tänk då på att även öka TS-gradmin till minst 5 x VP-gradmin.

Vill du få ner förbrukningen så är det värmen i källaren du ska sänka, gamla källare (speciellt med golvvärme) själ mycket värme.
Men kan köra med termostater på enstaka ställen, jag har dom på i källardelen i mitt hus (förutom att jag har strypt grundflödet på dessa radiatorer)
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2012, 13:17:17 »
Ok ,ska gÃ¥ runt och lufta allt igen.  samt begränsa värmen som till golvärmen.
Funderar på att slänga in 2 st radiatorer i källarn.lite komfortvärme liksom.
Eftersom vi har ett trapphus som det vandrar värme uppåt i så vore det kanske inte en dum ide?
Vi har tilluften i källarn.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #4 skrivet: 24 oktober 2012, 20:15:00 »
Vad är mest ekonomiskt?
Gå ner på kurva 6 & köra fulla spjäll i källaren eller fortsätta köra kurva 7 & strypa värmen till golvet i källarn?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #5 skrivet: 25 oktober 2012, 07:36:50 »
Vad är mest ekonomiskt?
Gå ner på kurva 6 & köra fulla spjäll i källaren eller fortsätta köra kurva 7 & strypa värmen till golvet i källarn?

Ju lägre kurva du kan ha, ju mer ekonomiskt går din värmepump, kurva 6 således.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #6 skrivet: 25 oktober 2012, 17:23:29 »
Om du inte tänker höja tempen i källaren med fulla spjäll och kurva 6 då kanske kurva 7 är bättre och strypa golven.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #7 skrivet: 26 oktober 2012, 12:38:45 »
Ok 2 olika svar allså.
Jag labbar vidare med inställningarna själv här så får jag väl se vad som är bäst.
//Kala

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #8 skrivet: 26 oktober 2012, 16:11:24 »
Om du inte tänker höja tempen i källaren med fulla spjäll och kurva 6 då kanske kurva 7 är bättre och strypa golven.

Hur tänker du nu?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #9 skrivet: 26 oktober 2012, 17:29:41 »
Om man höjer tempen på golvvärmen i källaren blir det mera värmeförluster genom golvet som kanske är isolerat och genom väggarna som kanske är isolerade och dom högre värmeförlusterna kanske leder till att vp får gå flera timmar per dygn även fast kurvan är lägre och då kostar det mera men är källaren bra isolerad bör det funka bra. Hos mig drar källaren grymt med energi om jag höjer från 15 grader som vi har i dag till 21 som vi har i resten av huset men källaren är helt oisolerad och vi bor inte i källaren så 15 grader räcker bra.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #10 skrivet: 27 oktober 2012, 08:23:48 »
Om man höjer tempen på golvvärmen i källaren blir det mera värmeförluster genom golvet som kanske är isolerat och genom väggarna som kanske är isolerade och dom högre värmeförlusterna kanske leder till att vp får gå flera timmar per dygn även fast kurvan är lägre och då kostar det mera men är källaren bra isolerad bör det funka bra. Hos mig drar källaren grymt med energi om jag höjer från 15 grader som vi har i dag till 21 som vi har i resten av huset men källaren är helt oisolerad och vi bor inte i källaren så 15 grader räcker bra.

Jag fick intrycket att frågan gällde kurva 7 och strypning eller kurva 6 ostrypt med samma temp i källaren.
Självklart sparar man mer energi om man kan ha lite lägre temp i källaren, men jag fick intrycket att det inte handlade om att höja temperaturen i källaren och samtidigt ha en lägre kurva?  ???
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19104
  • Karma +15/-13
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #11 skrivet: 27 oktober 2012, 09:34:17 »
Så kanske det var också men jag ville bara klargöra att det kanske inte alltid är bättre med lägre kurva om man låter källartempen stiga men nu kanske källaren är kanon bra isolerad och då kan det ju löna sig ändå med lägre kurva och högre temp Sc:,h.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad kalaspuffen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Ännu en Nibe optimering inför vintern..
« Svar #12 skrivet: 27 oktober 2012, 12:56:29 »
Finns tyvärr ingen isolering i betonggolvet i källarn.
Så kurva 7 samt instrypning källarn är mer ekonomiskt då antar jag.
Än kurva 6 samt ostrypt källaren.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!