Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vilken L/V är bäst?  (läst 8351 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
Vilken L/V är bäst?
« skrivet: 20 juli 2006, 12:34:39 »
Hej,

Jag och min sambo håller på att kollar på nytt värmesystem till vårat hus, vi har idag en olje/el-panna men kör endast på el.
Vi har tagit hit tre firmor varav två säger L/V och en säger bergvärme. Det lutar dock mer åt L/V just nu. Alla är säljare och säger så klart att just deras pumpar är de bästa på marknaden.
Det jag skulle vilja veta är vilken pump som egentligen är bäst/effektivast. Oavsett var man läser/hör något från husägare så säger alla att det har funkat bra, och de är jättenöjda, och att deras alternativ är "bäst", vilket man nog gärna vill intala sig själv att det är om man har lagt så mycket pengar som detta innebär.
Problemet är att man inte får ren fakta när man frågar, utan man får bara veta vad de tycker, och de har ofta inget annat än sitt gamla värmesystem att jämföra med.

Jag är alltså inte ute efter att veta vilka fabrikat det finns på L/V, utan vilket som är bäst.

Vi bor i ett hus byggt 1970 på 1 plan 119m2 med källare på 115, varav 60m2 ska bli vattenburen golvvärme.
Förbrukade mellan 35-40 000kWh senaste året, men då är det något fel på pannan vilket borde ha bidragit med att förbrukningen blev något högre an vad den skulle behövt ha varit.

Vad mer behöver ni veta om huset för att kunna hjälpa mig?

Tack för bra svar i förhand!

/Da9L

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #1 skrivet: 21 juli 2006, 20:53:14 »
Jag behöver veta var i landet du håller till.

Tänk även på att de kalkyler som jag kommer att göra åt dig innehåller en hel del antaganden, t.ex. räntor, inflation, elpriser mm.

Vad som vore bra att veta för att kunna göra rättvisa ekonomiska kalkyler är om du/ni behöver låna till investeringen eller ej.

m.v.h.

PS. det enda som kan göra att en el/oljepanna drar nämnvärt mer energi än den borde är om dragluckan stÃ¥r öppen och du därför värmer skorstenen/krÃ¥korna  - i övrigt blir det inga större energiförluster av även en "dÃ¥lig" elppana.

/Rickard
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #2 skrivet: 24 juli 2006, 09:35:33 »
Hej,

Tack för svaret!

Vi tänker låna till pumpen, båda alternativen går in i bottenlånet.
Vi bor i norra Västmanland, borde också ha betydelse.

/Da9L

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #3 skrivet: 24 juli 2006, 10:33:51 »
Först och främst, jag har räknat med Nibes program, inte för att de är bäst, utan för att jag har deras beräkningsprogram. Skillnaden, den ekonomiska, mellan olika tillverkare är inte så stor, varken i investering eller besparing.

Börjar med luft/vatten:






Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #4 skrivet: 24 juli 2006, 10:36:34 »
Och så bergvärme, tänk på att jag har räknat med granit som bergart, granit har bra värmeledningsförmåga, så kontrollera med din borrare om han VET vilken bergart ni har på er ort/i ditt område, kanske måste det borras djupare.

Jag skulle satsa på bergvärme, detta förutsatt att de priser jag räknat med gäller för dig.









Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #5 skrivet: 24 juli 2006, 10:39:11 »
Dessa priser har jag använt mig av:

Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Sfinx

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 971
  • Karma +2/-1
  • Värmepumpar = eldrivna solfÃ¥ngare
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #6 skrivet: 24 juli 2006, 12:20:38 »
Kan inte låta bli att kommentera *vinkar*
Elpris 80 öre kwh???? Vem har det nuförtiden?

Antagen Nominell prishöjning på el om 2% per år. Är det ett rimligt antagande?

Investering bergvärmepump 110.000 kr
Investering luftvärmepump 85.000 kr.

Är det inte en under respektive överskattning av vanliga kostnader?

Att allt tillskott är el är kanske inte verkliga fallet om man har skorsten och därmed kan använda en kamin.

Hur ser kalkylen ut med 1 kr kwh, dubbelt sÃ¥ hög elkostnadsökning 4%, 130.000 för V/V VP   resp 75.000 för L/V VP, samt 50% av tillskottseffekten som ved.

Det är ju också en variant ::)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #7 skrivet: 24 juli 2006, 13:33:13 »
Kan inte låta bli att kommentera *vinkar*
Elpris 80 öre kwh???? Vem har det nuförtiden?

Norrlänningar som slipper sörlänningsavgiften (=högre energiskatt) pÃ¥ elen.  huvuddunk

Skillnaden är egentligen bara 6 öre/kWh.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #8 skrivet: 24 juli 2006, 16:43:15 »
Vi som bor här i centrala Jämtland betalar ungefär 80 öre/kwh inkl. allt. ;D ;D
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34820
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #9 skrivet: 24 juli 2006, 16:55:50 »
Kan inte låta bli att kommentera *vinkar*
Elpris 80 öre kwh???? Vem har det nuförtiden?

Antagen Nominell prishöjning på el om 2% per år. Är det ett rimligt antagande?

Investering bergvärmepump 110.000 kr
Investering luftvärmepump 85.000 kr.

Är det inte en under respektive överskattning av vanliga kostnader?

Att allt tillskott är el är kanske inte verkliga fallet om man har skorsten och därmed kan använda en kamin.

Hur ser kalkylen ut med 1 kr kwh, dubbelt sÃ¥ hög elkostnadsökning 4%, 130.000 för V/V VP   resp 75.000 för L/V VP, samt 50% av tillskottseffekten som ved.

Det är ju också en variant ::)


Anledningen till att jag visade på vilka priser jag använt var för att åskådliggöra hur mycket som spelar in i den ekonomiska kalkylen.

Dessutom hade jag gjort nästan båda kalkylerna + skärdumpar + förminskat bilderna och laddat upp dem till servern innan jag insåg att priset på el var lite lågt.

Å andra sida, om regeringen bestämmer sig för att reglera elmarknaden igen, helt eller delvis så kan elen bli billigare igen. Det är alltid svårt att anta något om kommande priser på så hårt beskattade varor.

Dessutom, jag betalar 73.62 öre/kWh för elen, har för mig att det är ca 16 öre billigare här uppe vilket ger runt 90 öre för en liknande kund i södra delen av landet, det ger inga våldsamma felkalkyler, med det fel som blir blir till bergvärmepumpens nackdel. Med rätt elpris hade bergvärmen lönat sig ännu bättre.

Bergvärme kostar beroende på hur mycket man gör själv inte mer än ca 110000 kr, jordvärme ca 80-90000 kr och luft/vatten ca 70000 - 80000 kr (om man inte återanvänder en gammal panna). Jag kanske är lite snedvriden i min syn med tanke på de priser som ges här i norrbotten. Här täljer inte installatörerna riktigt lika mycket guld som där nere. Å andra sidan bor ju inte frågeställaren i något direkt storstadsområde.

Som sagt, så länge jag redovisar allla data så är det upp till bedömaren att avgöra om det är en kalkyl som stämmer överens med vad han eller hon kan komma över en anläggning för, om det inte går är det inte så svårt att kompensera för skillnaden i kalkylen.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #10 skrivet: 24 juli 2006, 19:13:45 »
Man tackar för svaren!

Jag har fått in offerter på:
L/V Sanyo CO2. 90 000kr installerat och klart.
B/V IVT Greenline HT+ C9. Då står det enligt offerten att hålet skulle vara 150m, men det kan vara fel, för han sa 120 000kr för 120m när han var här. Det kostade 2500kr extra per 10 meter sen.

Är inte Sanyos CO2 effektivare än andra L/V? Är det samma "skräp"?

/Daniel

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #11 skrivet: 24 juli 2006, 19:32:16 »
Man tackar för svaren!

Jag har fått in offerter på:
L/V Sanyo CO2. 90 000kr installerat och klart.

Är inte Sanyos CO2 effektivare än andra L/V? Är det samma "skräp"?

/Daniel

Angående Sanyo CO2 så är den byggd för att göra tappvatten dvs en VVB med kompressor.
Sanyo CO2 vid -15 har ett cop på 1,81 och 3,10 vid +7 enligt broschyr från Sanyo.
Sen en MYCKET viktig sak CO2 är byggd för HÖG temp system dvs INTE golvvärme.
Så jag hade valt något annat med tanke av vad som finns på marknaden.

Som jag sagt många gånger förut. En inverter styrd L/V med R410A och växlaren på insidan av huset. Du får du bort frysrisken i VP (täcks inte av försäkringar) med växlaren på utsidan, högre COP med gas R410A som är gjord för att jobba i kyla, behöver inte extra vatten volymer för att få ner antal start/stop.
Bonus är att du kan få kyla i huset också.

mvh Rickard

Utloggad Da9L

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #12 skrivet: 24 juli 2006, 22:02:40 »
...man lär sig något nytt hela tiden.

Har du något L/V paket att föreslå med de kriterierna du nämner?

Är det bergvärme jag ska satsa på alltså? Enligt dina kalkyler betalar den sig snabbare än en L/V.

Det är ganska många som har borrat i det bostadsområdet jag bor i, en av de som förespråkade L/V sa "inom 5 år kommer de med BV behöva komplettera med solceller".
Jag antar att det var för att köra varmvatten i hålet och värma det på sommaren eller?
Detta kunde man dock lösa genom att jag borrade 10-20 meter djupare än de andra, då klarade jag mig.

phuu, vet inte om jag blir så mycket klokare. Jag kan för lite om detta.

Utloggad qvisten

  • I branschen
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 692
  • Karma +0/-1
  • Kön: Man
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #13 skrivet: 25 juli 2006, 00:02:18 »
Vad jag vet finns 2st altenativ på Inverter styrda L/V med R410A

http://www.daikin.se/varaprodukter/LuftVattenVarmepumpar/Altherma.asp
Tar du största systemet med kyl möjligheter och 300L VVB ca95.000:- monterat

http://www.varmeutveckling.se/products.html
11,3kW, 200L VVB rostfri, kyl möjligheter ca 99.000:- monterat

mvh Rickard

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29338
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vilken L/V är bäst?
« Svar #14 skrivet: 25 juli 2006, 07:21:30 »
Man tackar för svaren!

Jag har fått in offerter på:
L/V Sanyo CO2. 90 000kr installerat och klart.
B/V IVT Greenline HT+ C9. Då står det enligt offerten att hålet skulle vara 150m, men det kan vara fel, för han sa 120 000kr för 120m när han var här. Det kostade 2500kr extra per 10 meter sen.

Är inte Sanyos CO2 effektivare än andra L/V? Är det samma "skräp"?

/Daniel

På IVT:n så stämmer nog offerten, 120 meter till en C9 är alldeles för lite. Själv skulle jag rekommendera att lägga till 5000:- och få 170 meter borra. 125' kr för detta är helt OK pris och själv skulle jag valt detta före en L/V VP även om de nya inverterstyrda säkert är helt OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!