Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: 2 hÃ¥l - nÃ¥got att tänka pÃ¥???  (läst 2314 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Ola

  • Gäst
Ola
2 hål - något att tänka på???
« skrivet: 03 maj 2004, 09:22:50 »
Borraren står i min trädgård nu och håller på med första hålet av vad som skall bli två hål. Från början var det tänk att det skulle bli ett hål och det var beräknat foderör om 3-6m. I verkligheten blev det nu 15m foderrör (i första hålet) och två hål, grannar 40-70 m bort fick stanna redan på 120m p g a vattentrycket, så jag har ingen anledning att tro att det skulle gå att komma så mycket djupare här. Är det något jag bör tänka på med två hål enligt den senare modellen jämfört med ett hål enligt tidigare? dels tappade jag ju lite effekt p g a mer (2 x 15m) foderör och dels kanske de 15 m i marken mellan hålen kan återverka på effekten???? SUPERtacksam för ett snabbt svar!

admin

  • Gäst
admin
Re:2 hål - något att tänka på???
« Svar #1 skrivet: 03 maj 2004, 12:40:15 »
Vill du ha ett fackmannamässigt svar, prova ställa din fråga på "brunnsforum", där finns en kunnig kille som brukar svara ganska snabbt. Själv är jag ingen hejjare på borror...

/Rickard

Utloggad Erland

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
  • Installera värmepump nu!
Re:2 hål - något att tänka på???
« Svar #2 skrivet: 03 maj 2004, 12:46:55 »
Jag var i samma läge som du för ett par månader sedan. Jag behövde minst 180 m aktivt djup med uppskattat 5 m till berget och jag hade begärt 200m totalt, men jag var medeveten om att det kunde bli problem. Det visade sig vara 10 m till berget och på 113 m totaldjup kom massor av vatten (20 000 l/h). Borrningen fortsatte med möda till 121 m. Sedan nytt hål på 5,5 m avstånd räknat på markytan, det är trångt om plats och det kunde inte placeras längre bort. I gengäld "gradades" det andra hålet 18 grader mot vertikallinjen, in under huset och trädgården bakom. Det andra hålet borrades också 121 m, 8 m till berget. Vattennivån står 2,5 m under markytan i båda. Avståndet mellan de båda hålens nederändar är nu ca 40 m.
Jag har sett på beräkningar och funnit att jag knappast skall förlora mer än 5 % (absolut under 10 % i alla fall) jämfört med ett enda hål av sammanlagd aktiv längd. Jag tycker du skall luta det andra hålet, hur mycket beror klart på din och grannarnas tomtlägen. Om det står vatten ett stycke upp i foderrören ovanför berget så är ju inte denna längd bortkastad, inte så bra som där hålet är omgivet av berg, men kanske halva effektiviteten.
Numera är det tydligen vanligast att föra alla fyra slangarna till husväggen, inte koppla samman dem vid ena borrhålet. Jag har alltså två lika djupa brunnar och liten skillnad mellan anslutningsslangarnas längd men skall i alla fall ha möjlighet till flödesjustering eftersom brunnarna mycket väl kan ha olika effektivitet.
Ett stycke dyrare blev det ju, men annars har jag inte uppfattningen att det skulle vara några nackdelar. Två parallellkopplade kortare slingor kräver ju faktiskt mindre energiförbrukning för köldbärarpumpen vilket är en fördel.

Utloggad Fixaren

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 1244
  • Karma +0/-0
Re:2 hål - något att tänka på???
« Svar #3 skrivet: 03 maj 2004, 15:04:01 »
När man hittar vatten så att det räcker för att förse en hel stad med vatten så brukar det röra på sig i berget. Resultat av det brukar bli höga trevliga brinetemperaturer med bra värmepumpsfaktor som följd.
Varför fråga när man kan göra fel själv

Ola

  • Gäst
Ola
Re:2 hål - något att tänka på???
« Svar #4 skrivet: 04 maj 2004, 13:16:19 »
Hej!

Jag "tvingade" borraren att köra till 220m, nu har han inte mer järn och jag tror jag nöjer mig där - skapligt vattenflöde (runt 8-10000l/h). Får hoppas på att grundvattennivån kommer ligga bra sedan :-S

Tack för era synpunkter!

Ola

  • Gäst
Ola
Re:2 hål - något att tänka på???
« Svar #5 skrivet: 04 maj 2004, 13:18:52 »
...det blev ett hÃ¥l m a o   ;D

Skönt att slippa 15m foderrörskostnad + att det väl måste vara bättre med ett 220m hål med skapligt vattenflöde, än två 110m som är torra och måste fyllas...? Hoppas jag...

admin

  • Gäst
admin
Re:2 hål - något att tänka på???
« Svar #6 skrivet: 04 maj 2004, 13:33:27 »
Grattis, ;D  det har tydligen betydelse vilken borrare man väljer. Detta förutsatt att du inte anlitat samma som dina grannar...

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!