Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: hur fÃ¥r jag offerter?  (läst 2663 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad petersen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
hur får jag offerter?
« skrivet: 20 november 2004, 17:07:48 »
Hej,
vårt hus i Stockholmsområdet har platt tak med endast 17 cm mineralull isolering, stora kopplade fönsterytor, 155 kvm fördelade på 2 våningar, jag jobbar hemma och behöva ca 24 grader varm i huvudvåningen av medicinska skäl. Vi har en 8-årig men bra Viessmann oljepanna för värme och varmvatten, högtemperatur radiatorer, frånluftsvärmepump i radonventileringssystemet, luft-luft värmepump på huvudvåningen sedan 1 år samt spisinsats.

Vi behöver fortfarande ca 2 kbm olja om året. Först var jag inne på en pelletsbrännare till befintlig panna men pannan verkar vara för trång för det. Nu funderar jag på en luft-vatten vp. Är det klokt?

Jag har försökt få hit återförsäljare som lämnar offert men utan resultat. Hur får jag någon att komma? Jag får nästan ingen att svara på telefon, de verkar alldeles för upptagna.

Har någon ett råd?

Tack

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur får jag offerter?
« Svar #1 skrivet: 20 november 2004, 17:19:31 »
Högtemp radiatorsystem och önskmål om 24 grader inne. Det borde innebära att du behöver skyhöga temeperaturer på framledningen (stigen till radiatorerna).
Dom flesta värmepumperna kan bara ge 55 grader fram.

Kolla det vid stark kyla hur hög temp behöver du då??
Vi kan nog säga ganska säkert om du talat om vilken framledningstemp du har vid en bestämd utetamp.

En värmepump som måste jobba med höga temperaturer ger tyvärr en dålig verkningsgrad, har man högtemp värmesystem så kan tom VP stanna helt vid kyla pga för höga temperaturer på radiatorkretsen.

Kolla lite på det först....
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:hur får jag offerter?
« Svar #2 skrivet: 21 november 2004, 12:09:53 »
Platt tak och bara 17cm isolering!  :'( Hade du kunnat tilläggsisolera taket hade det varit din bästa investering men det blir nog svÃ¥rt.

Högtemp som Bertil beskriver det, knepigt.

I dagsläget är det högtryck pÃ¥ värmepumpsmarknaden och ni tillhör förmodligen inte de mest attraktiva kunderna för installatörerna. Trist men sÃ¥ funkar det.  >:(

Försök att hitta en installatör genom att söka längre och längre frÃ¥n stockholmsomrÃ¥det. Inte alla som gillar att resa lÃ¥ngt, men vem vet.  :-\
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Anna

  • Gäst
Anna
Re:hur får jag offerter?
« Svar #3 skrivet: 23 november 2004, 12:40:10 »
Min man försökte få in offerter i flera veckor utan resultat. Sedan ringde jag 4 olika företag och lyckades få dem att komma veckan efter :)
Då hade vi i några fall dessutom ringt samma företag...

Vi berättade för dem om detta men de hävdade naturligtvis om att det inte spelade någon roll vem som ringer. Jag är ändå övertygad om att det i sådana här sammanhang är en fördel att vara kvinna.

/Anna

Utloggad PerF

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Gotland!
  • Antal inlägg: 1132
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • No more oil!
Re:hur får jag offerter?
« Svar #4 skrivet: 23 november 2004, 12:51:59 »
Jag är ändå övertygad om att det i sådana här sammanhang är en fördel att vara kvinna.
/Anna


Ja se karlar!  ;)
Hus 1:220m2 kalkstenshus 1 1/2 plan uppfört 1745, tillbyggt 1880. Kulvert till flygel i kalksten, 30m2.
Nibe F1145 15kW med 2*300m markslinga i hästhage. Dockad mot oljepanna som används som volymtank och förvärmning av VV. 100L Elberedare för VV toppning.
Ventilation med värmeåtervinning (FTX).
Före: 45MWh/Ã¥r  Efter 13,8MWh/Ã¥r
Hus 2:150m2Renoverad magasinsbyggnad uppförd i kalksten, 1 1/2 plan. Huserar kontor och utställningslokal.
Comfortzone CE50 till golvvärme i platta på mark.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur får jag offerter?
« Svar #5 skrivet: 23 november 2004, 12:57:40 »
Kuul, kolla lite sen med oss när du fÃ¥r offerter, sÃ¥ ska vi ge dig rÃ¥d om fortsättningen. Vilka krav och frÃ¥gor du ska reda ut, dÃ¥ blir dom varse att du är insatt och pÃ¥läst  ;)
SÃ¥ fÃ¥r du dom att svettas ocksÃ¥.  ;)
Jag peppade en tjej i fjol höst, hon tog inst i hampan och krävde åtgärd.
Tillslut stammade inst att jag ska pÃ¥ kurs senare  ;D ;D
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad petersen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
Re:hur får jag offerter?
« Svar #6 skrivet: 23 november 2004, 20:12:08 »
Tack för alla hjälpfulla svar.

I förrgÃ¥r hade vi den kallaste temperaturen den här vintern och dÃ¥ var framledningstemperaturen 39 grader. Hur mycket det blir, när temperaturen sjunker till -  15  kommer jag inte ihÃ¥g.

 Vad brukar det kosta att byta platta strÃ¥lningsradiatorer mot volym radiatorer? Per element? Det kanske räcker att vi byter endast radiatorerna i övre vÃ¥ningen där vi uppehÃ¥ller oss mest?

Skulle en sådan lösning kunna fungera tillsammans med en värmepump, antingen luft-vatten eller bergvärme? (jag har inte haft tillfället än att låta någon kolla, om det finns förutsättningar för en bergvärmepump.)



 

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:hur får jag offerter?
« Svar #7 skrivet: 24 november 2004, 01:09:13 »
Petersen

Kolla här ett tidigare svar...
 Re:ExpertrÃ¥d pÃ¥ mina offerter
« Svar #11 skrivet: 23 november 2004, 12:50:54 »      

--------------------------------------------------------------------------------
Citat:
Hur mäter jag framledningstempen bäst? På elementet eller på rören vid pannan? Mätte elementen häromdagen när vi hade -8 ute, då var elementen 31 grader varma.
 

Mät på stig o retur vid pannan först med det o utetempen kan man se vilken framledning du ungefär behöver vid annan utetemp se tex NIBE´s kurvor för framledning... Vi kan hjälpa dig oxå om du inte hittar

Sen ska man kolla stig o retur vid varje radiator sÃ¥ man ser att dom funkar som dom ska. Där kan det vara sÃ¥ att man har nÃ¥got som är onormalt stort i förhÃ¥llande till rummet där behövs det kanske inte fullt blÃ¥s. Men  har man öppen planlösning ska man ha bra flöde. DÃ¥ avger rad. max värme dÃ¥ kan kurvan sänkas nÃ¥got och  man klarar lägre utetemp.

För uppskattning av behov av max framledningstemp kan man tex kolla hos Nibe i montering och skötsel anvisning sid. 21 diagrammet utan förskutning....
Kurvan kan användas även om du köper en annan pump!!
Exempel behöver du 40 grader fram vid -10 ute (kurva 6) dÃ¥ behöver du inte fullt 55 fram vid -40 ute    Inte alls exkt vetenskap men mycket bra indikation.

http://www.nibe.se/vvs/PDF/pdfsokning_se_exkl.asp

välj Produktgrupp....Markvärmepump...pump Fighter 1215.... sen dokumenttyp.. montering och skötsel...

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad petersen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 3
  • Karma +0/-0
SV: hur får jag offerter?
« Svar #8 skrivet: 09 mars 2005, 09:14:17 »
Hej igen, nu har det gÃ¥tt en bra bit och vi har haft det kallt. Jag tejpade fast givaren till ett termometer pÃ¥ den viktigaste radiatorn i matsal-vardagsrum-köket-hallen  (vi har en mycket öppen planlösning). När det var - 17 ute, var temperaturen i radiatorn 50 grader. De andra radiatorerna var nästan avstängda. Inomhus hade vi 22 grader varmt.

Är den informationen användbar?


nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!