Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Justering med kombination af golvvärme ock radiator  (läst 8155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #15 skrivet: 01 december 2005, 13:00:14 »
Diff. VB-Fram-VB-Retur får jag inte över 5 gradar....men igen: hur hänger det ihop med pumpmediat?

R407C har så kallad "glide" vilket innebär att den kondenserar över ett temperaturspann på ca 5 grader. Om skillnaden på VB-f och VB-r är mindre så blir inte kondenseringen fullständig och du tappar i uteffekt på din VP. Sänk cirkpump VB ett steg, om du redan har cirkpump VB i läge ett så kan du minska flödet i radiatorerna enligt mitt tidigare inlägg.

Citera
Ser förresten lite dåligt ut för tiden....... ut:-4 inn:-2
Även Völund (Nibe) Danmark säger att det är lite ovanligt.... undrar hur det kunne bli så när allt har funkat fint dom förra två vintrar?
Det kanske bara är panik.... det sägs att det går ganska snabt neråt dom första kalla veckorna, ock sen lugnar det ner sig. Kan det vara fukt, huset som trängs värmas upp ock annat?
Om man stänger av anläggningen en halv dag, då tar det nästan en ock et halvt dygn för fullt innan det har lugnat ner sig.

Hoppas att din FLM30 kanske kan fÃ¥ upp temperaturen lite grand pÃ¥ din KB.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #16 skrivet: 01 december 2005, 13:09:02 »
Jaha-ja....... Är det mycket jag förlorar?
Jag kör medel-circ. på VB, men vill inte gärna gå mycket längre ner, då jag är rädd att golvvärmen kommer bli ojämn

Öyvind
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #17 skrivet: 01 december 2005, 13:40:22 »

R407C har så kallad "glide" vilket innebär att den kondenserar över ett temperaturspann på ca 5 grader. Om skillnaden på VB-f och VB-r är mindre så blir inte kondenseringen fullständig och du tappar i uteffekt på din VP. Sänk cirkpump VB ett steg, om du redan har cirkpump VB i läge ett så kan du minska flödet i radiatorerna enligt mitt tidigare inlägg.

Hej Carl.... är du där?
Jag glömde en sak:
Jag har ACC, så det är lite svårt, eller kanske lättare... Jag får mäta fram innan ACC, ock här skulle det vara lite lättare att sänka circ.... det kommer bara att ta lite längre att höja framlopp i golvet, men kanske det skulle gi en mera lugn gång.... (undra hur länge det kommer ta, nu kör den 11 gånger i dygnet, samlat 17 timmar)


Öyvind
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #18 skrivet: 02 december 2005, 08:10:10 »
Jaha-ja....... Är det mycket jag förlorar?
Jag kör medel-circ. på VB, men vill inte gärna gå mycket längre ner, då jag är rädd att golvvärmen kommer bli ojämn

Öyvind

Jag vet ärligt talat inte hur mycket effekt man tappar...  Sc:,h

Det är väl snarast en fråga om att flytta gränsen för där eltillskottet går in ner ett par grader.

Du skriver att du har en extra cirkpump efter ACC:n, styr den flödet till golvvärmen? I så fall kan du utan problem ändra interna cirkpumpen.

Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #19 skrivet: 02 december 2005, 08:58:25 »

Jag vet ärligt talat inte hur mycket effekt man tappar... 

Det är väl snarast en fråga om att flytta gränsen för där eltillskottet går in ner ett par grader.

Du skriver att du har en extra cirkpump efter ACC:n, styr den flödet till golvvärmen? I så fall kan du utan problem ändra interna cirkpumpen.


Axtra cirkpumpen fixar hela huset:

VP/CIRK═════ACC═══════════╗
║                    ║                   Värme
╚═══════════╩════CIRK════╝

Intärna Cirk. kör bara när kompressorn kör
Sista dygnet har den kört 14 gånger samlat 18 timmar. Långa sega drag, men mycket korta paus....
Det har vart lite kallt, så jag satte GM til -70 i stället för -80... jag antar det ger samma effekt som att dra i ratten i stället..
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #20 skrivet: 02 december 2005, 10:54:46 »

Axtra cirkpumpen fixar hela huset:

VP/CIRK═════ACC═══════════╗
║                     ║                   Värme
╚═══════════╩════CIRK════╝

Intärna Cirk. kör bara när kompressorn kör
Sista dygnet har den kört 14 gånger samlat 18 timmar. Långa sega drag, men mycket korta paus....
Det har vart lite kallt, så jag satte GM til -70 i stället för -80... jag antar det ger samma effekt som att dra i ratten i stället..

Det ser ut som du utan problem kan minska farten på interna cirkpumpen 1 steg.
« Senast ändrad: 02 december 2005, 10:56:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad ojacobsen

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Danmark
  • Antal inlägg: 472
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Helan gÃ¥!
    • SmalspÃ¥r i Blekinge
SV: Justering med kombination af golvvärme ock radiator
« Svar #21 skrivet: 02 december 2005, 11:51:18 »
Gjorde det i gÃ¥r kväll, ock  inga problemer....
Med alla dom saker jag gjort hittils, borde jag se resultat, men...... jag får nog vänta några veckor
Jag tror faktisk att den självreglerande pump jag hadde före löste månge av dom problem som andra har med strypning ack annat..
Nibe 1210-7, 340m. markkollektor (2*150m. aktiv), 200l. buffertank (går att koppla på fyra olika sätt), FLM-30. 170kvm. tegelhus i Danmark *vinkar*
Logger: http://logger.smalspor.org

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!