Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: OffertfrÃ¥gor  (läst 19103 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jajjjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Man utan pump
Offertfrågor
« skrivet: 19 oktober 2012, 11:14:06 »

Jag har fått in några offerter.
Och utan att ta själva frågan om dimensionering så kommer några frågor.
- Vad är lämpligt borrdjup i Stockholm för 10kW och 12kW. Med lämpligt menar jag vad borde firmorna föreslå, sen kanske jag lägger till lite. Bara någon meter till berg.
- Vad är ca pristillägg mellan 10kW Diplomat till Optimum och till G2?
- Vad bör Link kosta ca?
- Vad bör arbetstank ha för storlek och tilläggspris ca?

Finns det förresten nåt smidigt sätt att sätta upp en duo med arbetstank, eller blir det tre skåp i bredd. Eventuellt blir det duo pga brist på höjd.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34893
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Offertfrågor
« Svar #1 skrivet: 19 oktober 2012, 15:46:23 »
Borrdjupet bestäms av husets energiförbrukning, inte värmepumpens effekt.
Priserna på Thermia kan jag inte, men det brukar skilja några få tusen mellan olika storlekar i samma serie, om jag får gissa, ca 3500 kr.
Vad priserna skiljer mellan Diplomat, optimum och G2 vet jag inte.
Danfoss är "samma" som Thermia, och här ser du prisexempel på dessa, Tror de som säljs av Bynor är motsvarande Diplomat: http://www.bynor.se/category.php?id_category=1434
En arbetstank till en 10-12 kW värmepump behövs 300 - 500 liters tank, priserna ligger i intervallet 6000 - 15 000 kr beroende på om du vill ha förvämningsslingor och sånt extra eller om du nöjer dig med en vanlig tank.
Rent funktionsmässigt finns ingen nackdel med en större tank, däremt blir den ju dyrare och mer skrymmande.
Om du skall ha arbetstank, tänk på att sätta in en ny snål cirkpump, det lönar sig garanterat, typ en Danfoss Alpha II
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Jajjjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Man utan pump
SV: Offertfrågor
« Svar #2 skrivet: 19 oktober 2012, 18:16:12 »

OK, tack för svar.

Förbrukning är ca 33000 kWh el varav ca 7000 hushållsel.
Kan man förresten köpa till Link själv senare och koppla in själv?

Här inne nämns ofta fördelar med arbetstank, men firmorna verkar inte vilja prata om det. Jag har bara nämnt det lite kort för att se om de tänder till på det, men ingen reaktion alls.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29375
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Offertfrågor
« Svar #3 skrivet: 20 oktober 2012, 08:41:19 »
OK, tack för svar.

Förbrukning är ca 33000 kWh el varav ca 7000 hushållsel.
Kan man förresten köpa till Link själv senare och koppla in själv?

Här inne nämns ofta fördelar med arbetstank, men firmorna verkar inte vilja prata om det. Jag har bara nämnt det lite kort för att se om de tänder till på det, men ingen reaktion alls.

Jag skulle rekommendera 10 kW värmepump och 180-200 m borra.
Har du golvvärme på huset så är en arbetstank riktigt bra ide, med radiatorer kan man få en bra funktion utan tank om man trimmar systemet lite.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #4 skrivet: 20 oktober 2012, 18:56:59 »
med en  förbrukning pÃ¥ 27000kwh om Ã¥ret  och det föreslÃ¥s 10-12 kw vp utan tank... Modigt!!!!
Vi har alla lite olika skoler bakom oss, vi tycker olika och gör olika,
så här skulle jag gjort
om du nu ska ha en 12. 200 meter borr hål
duo lösning 300 l vvb
En tanklösning
nogrann justering / beräkning av termiska avspeglingytorna .
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offertfrågor
« Svar #5 skrivet: 21 oktober 2012, 11:42:36 »
Om varmvattnet drar 5000 kWh/år ska hus plus varmvatten behöva lite mindre än 10 kW när det är -20 ute. En pump på 12 kW tycker jag är alldeles för mycket.

Det behövs lite mer information. Vad är det för typ av radiatorer, hur mycket vatten rymmer systemet? Det är inte säkert att det behövs en arbetstank. Kommer värmeförlusterna från en arbetstank huset tillgodo eller kommer anläggningen att stå i en ouppvärmd källare.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Offertfrågor
« Svar #6 skrivet: 21 oktober 2012, 12:49:01 »
Finns det någon fördel att installera något värre än en 7 kW med tillhörande 140 aktiv borra?


Utloggad Jajjjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Man utan pump
SV: Offertfrågor
« Svar #7 skrivet: 21 oktober 2012, 21:14:37 »
Jag kan inte säga så mycket om vattenvolymen.
Det är 200kvm hus + källare, från början av 1900. Förbrukningen ca 26tkWh är uppmätt med en familj i huset, så den stämmer nog.
Det finns några radiatorer i källaren av äldre typ, fast där kanske det blir golvvärme i framtiden.
På bottenplan är de flesta lite modernare, knappast så bra för vp:

på övervåning gamla rejäla radiatorer:

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Offertfrågor
« Svar #8 skrivet: 21 oktober 2012, 21:27:39 »
Ett rimligt borrdjup för en 10kw VP är 180m och en 12kw 220m. Hålets djup kommer påverka temperaturen på inkommande brine, allt annat lika, och därmed effekten som avges likväl som COP. Det finns en gräns vid vilken det inte ens på lång sikt lönar sig att borra djupare.

att köpa värmepump är som att köpa bil. Med skillnaden att den sparar pengar.

Dina önskemål om stil, funktion, komfort, leverantör, märke är det som väger tyngst, så länge det inte väsentligen påverkar funktionen negativt (exempelvis kan innebära problem för en framtida ägare).

Snabbast betalar du av en 4kw värmepump med 80m hål. Det är dock inte den lösning som sparar mest pengar över tid.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: Offertfrågor
« Svar #9 skrivet: 22 oktober 2012, 05:10:04 »
200m2 + källare ?
Hur stor är källaren ?
Ett hus från 1900 brukar läcka massor med energi ,
Är det tilläggs isolerat på vinden fasaden nya fönster mm?
Cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offertfrågor
« Svar #10 skrivet: 22 oktober 2012, 09:55:35 »
Det är 200kvm hus + källare, från början av 1900. Förbrukningen ca 26tkWh är uppmätt med en familj i huset, så den stämmer nog.

Frös de inte? 26 MWh är lågt med tanke på ytan utifrån min erfarenhet av gamla hus. Det verkar vara tvåglasfönster om jag har ser rätt.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jajjjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Man utan pump
SV: Offertfrågor
« Svar #11 skrivet: 22 oktober 2012, 09:58:25 »
Ringde Fortum nu och fick lite mer förbrukningssiffror:
2009 36800
2010 38600
2011 35000
jag har inte alls fått intrycket att de snålat med värmen. Däremot har det bott bara en vuxen och två tonåringar halvtid. I snitt bara en vuxen och tonåring.

det är totalt el, hur mycket som är hushållsel och vv är förstås oklart. Finns lite elgolv i entrehall och ett badrum.
Huset har 60kvm källare + en del krypgrund, ej extra isolerad vind, men någon form av tilläggsisolerad fasad och treglasfönster på nedervåningen.

Jag kan ju köra med offererade 10kW vp, öka den offererade 160m borra till 180m.
Funkar det utan tank så är allt gott, annars går det ju att lägga till.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Offertfrågor
« Svar #12 skrivet: 22 oktober 2012, 12:13:59 »
Nu blev det lite rimligare siffror. Jämför jag med mina drifttimmar de aktuella åren tycker jag man skall dimensionera utifrån 37-38 MWh/år total förbrukning. Dra ifrån 4-5 MWh för hushållsel, tycker inte två personer kan göra av med mer i synnerhet som den vuxne bör ha varit i sådan ålder att vederbörande hade ett arbete (kan förstås ha arbetat hemifrån). De ca 33 MWh värme och varmvatten som blir kvar är mer rimligt än 26. Då blir det en 10 kW pump.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Jajjjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Man utan pump
SV: Offertfrågor
« Svar #13 skrivet: 25 oktober 2012, 08:42:04 »

Har nu en offert på Diplomat 10kW och en annan med 13kW G3 viss spridning.
Den som föreslog 13kW hade dock antagit ett större värmebehov.

Jag satt och sökte runt på forumet igår när det gäller Optimum och arbetstank. Som jag förstår det så är Optimum varvtalsstyrd cp tillsammans med en regleralgoritm som försöker reglera returtempen på vattnet. Eller försöker den reglera delta mellan ut och retur?
Returtempen går ju i alla fall inte att reglera med en arbetstank, i så fall borde Optimum vara bortkastat. Bortsett från att man får en snålare pump.

Utloggad Jajjjan

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 30
  • Karma +0/-0
  • Man utan pump
SV: Offertfrågor
« Svar #14 skrivet: 25 oktober 2012, 12:45:24 »
Nu svarar jag mig själv. Det verkar ju vara så att det är ett visst delta mellan in och ut ur vp man vill ha.

Men hur funkar det då. Om man förenklar och säger att vp genererar en viss fast effekt t.ex 4,2kW. Då kommer deltat vara helt beroende av flödet genom vp. Ett flöde på 1 liter per sekund kommer då värmas 1 grad, delta blir 1 grad.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!