Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Kan / fÃ¥r / bör man använda bef. borrhÃ¥l för vatten  (läst 2650 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
Jag har väldigt låga effekt & energibehov med tanke på hus storlek (235m2) och vill/funderar på komplettera min bef. kökspanneanläggning med en vp. Men eftersom jag har detta låga effekt/energibehov och dessutom eldar "gratis" ved så kan jag inte investera hur mycket som helst i bekvämlighet.
Då kommer frågan, kan man använda bef. borrhål för vatten till en vp? Finns det en enkel v/v vp som kan jobba mot min befintliga ack? Jag vill inte ha nån vp som producerar varmvatten eller nåt sånt utan den ska bara jobba mot min ack och producera typ 40-45C vatten.
Vad jag lyckats läsa mig till så räknar man med en effekt på c:a 50W/m och energi c:a 140kWh/m/år aktivt hål. Min brunn är 100m (c:a 95m aktivt), ett problem kan väl vara att berget är relativt tätt så jag har inte mer än 250-300l/h i tillströmning.

Mitt effektbehov vid -20 är c:a 4,5kW, totalt energibehov ett normal år c:a 13.000 kWh
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
jo dÃ¥ det finns. men  hur lÃ¥ngt ner gÃ¥r vatten pelaren när du tappar  vatten ur hÃ¥let . har du kollat det ?

Om det endast är värme du ska göra och vid en sÃ¥ bra temp som 40-45 grader kan en airvell vara ett allternativ för dig kanske . DX  Thumbsup
och fungerar riktigt bra
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
http://www.bergtjanst.se/geovos.html
Fråga 13 och 16 tar upp en del saker att fundera på.
 *vinkar*
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
CTC har en enkel bergvärmepump som heter EcoPart.
Denna kan dockas mot en acktank för fast kondensering på det sätt du frågar efter.
5 kW modellen borde funka med ditt borrhål och ditt värmebehov.
« Senast ändrad: 17 januari 2011, 07:57:23 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Mitt effektbehov vid -20 är c:a 4,5kW, totalt energibehov ett normal år c:a 13.000 kWh

Eldar du ved ovanpå det?
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
"Eldar du ved ovanpå det?"
Det är vad jag får ut av kökspannan (har energimätning på den) inkl. lite el (när vi inte är hemma eller orkar elda).

Men jag har tänkt att ha kvar kökspannan för att minska på sopberget, få spetseffekt om jag behöver samt att det blir så varmt & gott Thumbsup
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

Utloggad Strip

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Lidköping
  • Antal inlägg: 559
  • Karma +7/-7
Det måste vara väldigt låg förbrukning antar jag? Hur är huset konstruerat? Gammalt?
Fel tråd för såna frågor kanske, men 235 m² på 13' kWh låter helt fantastiskt i mina öron.
Nibe 1245-8 med 2x300 meter slinga i lera. 150 m² dragig enplansvilla med Torpargrund i Öst, krypgrund i Väst, källare i Norr och gjuten platta i Söder.
http://e-logger.se/pub?Strip&p=1

Utloggad LasseT

  • Kan inte ett skit om vp, men vill lära mig. Kan en del om värme.
  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 189
  • Karma +0/-0
@Strip,

VillaVarm byggt 2005, 34cm isolering i väggar, 40-60cm isolering på tak, 30cm i golv (flytande golv), 2-glas energifönster(fick slåss för det, men de är snyggare än 3-glas) och FTX. Byggt i Sörmland.
Villa Varm byggt 2005, 1½plan 235m2. 2pers. I Gnesta trakten
Uppvärmt med vattenmantlad pelletskamin ifrån CMG 9kW, ack 750l (med 6kW elpatron med mätning).
FTX Systemair VX700
På tomten finns också en :
"Lagård" på 36m2 tomställd & kall. Egen mätning för detta hus.
Renoverat & isolerat torp på 36m2 där en son bor, värms med Coolix 3.8kW l/l-pump.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!