Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB in 15 grader??!  (läst 1458 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad superkisen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
KB in 15 grader??!
« skrivet: 26 november 2010, 19:48:10 »
Hej.
Nu jäklar rör det på sig i berget...
Jag behöver lite hjälp här.
Jag har en Nibe 1235-8 med 180 m hål. Ovanpå pumpen sitter det en luftåtervinningsmodul flm 30. Hela huset har vattenburen golvvärme med rumstermostater som reglerar golvshuntarna.

Nu när köldbärarpumpen går visar det att det är kb in 16 grader och ut 1,9. Jag anar ugglor i hålet ???

Som om inte det vore nog har den börjat slå av pga HP larm. Nu när kompressorna är återstartad går även elpatronen på steg 2 vilket jag inte tycker den borde.
Larmen säger:
Larmtyp 1
värmeladdning
KB in 13,5
kb ut 1,2
ute temp -5,6
framledning 61,1
returledning 47,6
varmvatten 46,9
hetgastemperatur 90,6
kompres tid 11min

Var börjar jag? Har jag 2 fel eller är det i relation med varandra? Är faktiskt jäkligt osäker på vad inställningarna ska stå på också så jag tar tacksamt emot alla svar som jan ha relevans

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB in 15 grader??!
« Svar #1 skrivet: 26 november 2010, 20:18:18 »
För det första så visar nog KB-in fel, men det är ingen större fara med detta.

Men du har på tok för hög kurva, inte behöver golvvärme några 61 ºC i framledning.
Börja med att ställa upp alla termostater på max och ställ sen ner kurvlutnigen till 5-6 eller liknande till att börja med.
Du ska ha så låg kurva som är möjligt och styra så lite med termostaterna som möjligt, annars blir det knas.

Reglera sen innetemp genom att justera kurvlutning och fininställning, när du så småningom hittat en bra inställning på kurvan så kan du ev styra värmen i enstaka rum med termostater. Men undvik i möjligaste mån termostaterna.
« Senast ändrad: 26 november 2010, 20:20:14 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad superkisen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: KB in 15 grader??!
« Svar #2 skrivet: 26 november 2010, 20:59:42 »
Carl, du har rätt men det visste du redan. Tack för det.
Kan faktiskt inte minnas att det varit 10 förut men strunt samma. Försvinner HP larmen nu?

Orsaken att jag blev fundersam över "hög kb in" är att den har hängt med tills för en vecka sen då jag bytte övertrycksventilen vid expansionstanken pga den började släppa trycket. Inte pga tryckhöjning utan mer att det var skit i vägen eller annat som gjort att den sakta men säkert sänkte trycket.
Det har pågått under en ganska lång tid så innan det blev för kallt lånade jag en brinepump och körde upp allt efter att ha bytt ny ventil. Nu är vi stabila på 1,4bar
Då flödade jag även ur luftvärmemodulen (flm 30) via cirkulations pumpens luftskruv vilken jag alltid har anat inte varit helt schysst gjort förut. Efter det har jag haft skyhöga värden på "kb in".

FLM 30 visar "3" på displayen vilket jag tolkar som en temp på kb in.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB in 15 grader??!
« Svar #3 skrivet: 26 november 2010, 21:39:13 »
HP-larmen borde försvinna om du ställer ner framledningskurvan och öppnar upp termostaterna.
HP löser ut därför att för många termostater stänger samtidigt som VP:n vill värma.
Antingen så stoppas flödet eller går det värmda vattnet direkt tillbaka till VP:n så den blir "överhettad".

VP:n behöver ett värmesystem som tar emot värmen som produceras och gör av med den.
Därför är det bättre att låta VP:ns styrning sköta värmen i huset då den ser till att VP:n inte går mer än vad som behövs.
Som bonus blir besparingen större eftersom VP:n går mer ekonomiskt ju lägre kurva man har.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad superkisen

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: KB in 15 grader??!
« Svar #4 skrivet: 26 november 2010, 23:31:37 »
Ok tack för hjälpen.

Jag ser med spänning fram emot en kall helg.
 :)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!