Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Bergvärme eller luft/luft??  (läst 2080 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad crilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kers Styckebruk, Södermanland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Bergvärme eller luft/luft??
« skrivet: 17 juli 2006, 22:58:32 »
Hej

Har lite beslutsångest gällande utbyte av vår gamla oljepanna.

Vi har ett 1 1/2 plans hus från 1967 med vattenburet system på nedre plan (93kvm) förutom
i det nybyggda badrummet med bubbelpool som har golvvärme (el).
Övre plan (40kvm)har idag 3st elradiatorer.

Brände under förra året upp ca 2,5 kubik olja samt förbrukade ca 10 000 kw inkl hushållsel.

Har fått en offert från Thermia gällande bergvärme med en diplomat TWS 6 samt 110 m energibrunn & komplett installation som hamnade på 105 000 kr.

Kollade även med IVT som föreslog en lösning med en elpanna IVT290 samt en Mitsubishi MXZ-3A54 + 2st FA35VAH innerdelar. Detta förslag skulle kosta ca 75 000kr.
Vi bor i södermanland strax utanför Mariefred. 2 vuxna samt en liten kille på 8 mån.

Mycket tacksam för alla råd & synpunkter!
Mvh Christer
Villa 1 1/2 plan i Södermanland. 90 + 45 kvm.
Värmepump Mitsubishi MXZ-3A54 med 2 FA 35 innerdelar. CTC EcoEl 1550 elpanna som är kopplat till vattenburet system på bottenvåning.
DÃ¥ligt isolerat hus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #1 skrivet: 17 juli 2006, 23:31:36 »
Är övre plan ett eller flera rum?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad hplp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Lund
  • Antal inlägg: 3075
  • Karma +4/-3
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme, men inte för mycket.
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #2 skrivet: 18 juli 2006, 00:59:37 »
Hej

Har lite beslutsångest gällande utbyte av vår gamla oljepanna.

Vi har ett 1 1/2 plans hus från 1967 med vattenburet system på nedre plan (93kvm) förutom
i det nybyggda badrummet med bubbelpool som har golvvärme (el).
Övre plan (40kvm)har idag 3st elradiatorer.

Brände under förra året upp ca 2,5 kubik olja samt förbrukade ca 10 000 kw inkl hushållsel.

Har fått en offert från Thermia gällande bergvärme med en diplomat TWS 6 samt 110 m energibrunn & komplett installation som hamnade på 105 000 kr.

Kollade även med IVT som föreslog en lösning med en elpanna IVT290 samt en Mitsubishi MXZ-3A54 + 2st FA35VAH innerdelar. Detta förslag skulle kosta ca 75 000kr.
Vi bor i södermanland strax utanför Mariefred. 2 vuxna samt en liten kille på 8 mån.

Mycket tacksam för alla råd & synpunkter!
Mvh Christer

Elpanna och bubbelbad tycker jag låter som en dyr lösning, om man tänker använda badet förstås. Ligger rören till radiatorerna i väggar eller golv är det bra för huset att hålla dem igång, dessutom ger radiatorer en jämn och tyst värme. Borrhålet får ses som en investering som varar så länge huset står där, kanske längre.
Jag hade valt en bergvp och en LL på övervåningen. Det finns många fina LV men jag tycker de är på tok för dyra samt tror att en bergvp lever längre pga temp med små variationer vid förångare och kondensorn.
Tycker 110m verkar lite, alltid gott att ha marginal om man skulle bygga till eller skaffa pol etc.
Sen finns ju alternativet frånluftsvp i olika effekter, men då krävs ju ventilationskanaler.
126kvm 1plan IVT490 Skåne. 2 vuxna 22grader i huset. Beräknad tot årsförbrukning el 12500kWh. Inkl. ytterbelysning som drar ca 150kWh. IVT 490 förväntas dra ca 5800kWh av det totala. Men som vanligt så spricker det förmodligen. Det gjorde det inte,5400 blev det, tack du globala värmare, 400 spänn att rumla för.

Utloggad crilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kers Styckebruk, Södermanland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #3 skrivet: 18 juli 2006, 19:14:10 »
Till Rickard

Övre plan är uppdelat på 3 rum men med öppen planlösning.
Bör inte vara något problem för en luft/luftpump enligt IVT agenten.
Villa 1 1/2 plan i Södermanland. 90 + 45 kvm.
Värmepump Mitsubishi MXZ-3A54 med 2 FA 35 innerdelar. CTC EcoEl 1550 elpanna som är kopplat till vattenburet system på bottenvåning.
DÃ¥ligt isolerat hus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #4 skrivet: 19 juli 2006, 08:47:38 »
Duger det för en luft/luft-värmepump så duger det för en fläktradiator.

Min tanke var att göra en kalkyl på bergvärme + fläktradiator, men nu åker vi på en 2-dagars kortsemester, så det blir inte förrns tidigast fredag i så fall.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad crilla

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Ã…kers Styckebruk, Södermanland
  • Antal inlägg: 17
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #5 skrivet: 21 juli 2006, 09:17:40 »
Tar gärna emot en offert! Mvh Christer
Villa 1 1/2 plan i Södermanland. 90 + 45 kvm.
Värmepump Mitsubishi MXZ-3A54 med 2 FA 35 innerdelar. CTC EcoEl 1550 elpanna som är kopplat till vattenburet system på bottenvåning.
DÃ¥ligt isolerat hus.

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #6 skrivet: 21 juli 2006, 09:44:52 »
Någon offert kan jag inte lämna då jag inte säljer några värmepumpar eller radiatorer, men en oberoende kalkyl kan jag göra åt dig, om inte annat för att verifiera eller ifrågasätta andra offerter som du fått.

Jag har gjort en kalkyl med Nibes mjukvara, du kan naturligtvis lika gärna välja en värmepump utav samma eller liknande storlek/typ av annat fabrikat.

Mitt val faller på en 6 kW värmepump, den täcket utan eltillskott ned till ca -13ºC, borrdjup aktivt 103 meter, detta förutsatt att ni bor i stockholmsområdet och att berggrunden är granit.

Jag skulle sätta in en fläktkonvektor på övervåningen om jag vore i dina kläder, den kostar ca 4000 kr + installation.

Den ekonomiska kalkylen bygger på att du lånar 105 000 kr, om det räcker eller inte kan bara du/ni bedöma, men det kan i alla fall ge dig en indikation på pay-offtiden.

Här kommer kalkylen:







« Senast ändrad: 21 juli 2006, 09:51:20 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Bergvärme eller luft/luft??
« Svar #7 skrivet: 21 juli 2006, 14:53:51 »
Som jag skrev i den andra tråden så behöver bubbelpoolen sannolikt mer varmvatten än vad den inbyggda klarar av att leverera i en standard värmepump.

Några tips tör att öka VV-kapaciteten:
Badas det inte så ofta kan man tillfälligt höja VV-tempen till 65 grader i den inbyggda VVB:n vilket kan klara en bubbelpool.

Badas det oftare så kan man sätta dit en extra VVB i serie efter VP:n eller så skaffar man en VP utan inbyggd VVB typ Nibe 1130, Thermia Duo, eller IVT E samt en större VVB typ VPA 300/200.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!