Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: CTC eller Bosch?  (läst 10520 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #30 skrivet: 14 augusti 2011, 11:03:32 »
Min elpatron har inte varit inkopplad på flera månader, jag har just nu 50º i både övre och undre pannan och när pumpen startar kommer jag att ha 50º i övre pannan och 54º-55º i undre pannan. Det blir alltså 225 liter vatten 50-54 grader varmt, den som inte klarar att duscha med det, får väl skaffa sig en separat varmvattenberedare.

Det går utmärkt att duscha flera stycken efter varandra eller tappa upp ett badkar utan hjälp av någon elpatron, och vill man använda elpatron, så har man ju tillgång till över 200 liter 80-gradigt vatten. Men självklart tryter varmvattnet om man låter kranen stå öppen i halvtimmar utan att bry sig.

erp

Jag tycker det är ett otroligt tjafs om varmvattnet, framför allt av sådana som inte har en CTC, och då tänker jag faktiskt inte på Smurfen.
« Senast ändrad: 14 augusti 2011, 11:06:28 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #31 skrivet: 14 augusti 2011, 11:06:37 »
Tror inte gnället om vv är påhittat tror du ? 100 liter vv är ca hälften av vad komkurenterna ger men kan vara helt ok mängd beror naturligtvis på kraven.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #32 skrivet: 14 augusti 2011, 11:11:27 »
Jag hÃ¥ller med erp här.  Ofta ser man att folk fÃ¥r rÃ¥det att koppla in en elberedare i serie om de vill ha lite mer VV.  DÃ¥ har man byggt en CTC.

Om man rekommenderar folk att skaffa en tank!   Ja dÃ¥ har man byggt en CTC maskin.  CTC har innovativa lösningar pÃ¥ en del problem, men jag gillar inte touch displayen.  Har er touch telefon hakat upp sig???

Dessa tingestar kommer bli felkällor för oss installatörer.  Visst fÃ¥r man betalt av tex CTC för att byta dessa, men det blir ändÃ¥ väldigt trÃ¥kigt.
En knäpptank påverkar inte cop det gör en tank som arbetar med högre framledning än vad radiatorerna kräver men nya Ctc har ju rekord cop så dom har nog hittat på nått bra Thumbsup Tror inte en tough telefon hakar sig oftare än en vanlig med lika många funktioner går inte att jämföra med en gammal hajfena *vinkar*
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #33 skrivet: 14 augusti 2011, 11:12:51 »
Det är ytterst få som gnäller, de flesta har ju inte ens CTC. På forumet är det några stycken, utanför finns ju tusentals som är nöjda. Sedan vet jag inte var du får 100 liter ifrån, jag har i stort sett alltid runt 200 liter 50-gradigt vatten utan elpatron, och jag kan tappa upp ett badkar utan några som helst problem. Så tjafset om varmvatten beror nog mest på okunskap.

erp
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #34 skrivet: 14 augusti 2011, 11:16:40 »
Jag  vet ju att min Samsung hänger upp sig ibland och jag fÃ¥r rycka batteriet huvuddunk
Visst blir COP lägre om vi hÃ¥ller 3 grader högre tanken  men det handlar om korvören totalt. DÃ¥ fÃ¥r du en annan komfort pÃ¥ köpet.

Men tänker man bara på COP så har smurfen rätt här.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #35 skrivet: 14 augusti 2011, 11:19:24 »
Det är ytterst få som gnäller, de flesta har ju inte ens CTC. På forumet är det några stycken, utanför finns ju tusentals som är nöjda. Sedan vet jag inte var du får 100 liter ifrån, jag har i stort sett alltid runt 200 liter 50-gradigt vatten utan elpatron, och jag kan tappa upp ett badkar utan några som helst problem. Så tjafset om varmvatten beror nog mest på okunskap.

erp

Du kan ju inte få ur 200 liter ur vp den har ju en slinga som ska hinna värma vattnet vilken kunskap kräfs för att få vv ur en Ctc utan elpatron Sc:,h. Det står knappt 100 liter i manualen lite beroende på storlek på vp klipper och klistrar men det blir lite konstigt de olika angivelserna är olika storlek på vp.


Varmvattenkapacitet, mängd 40°C (10° kv) vid:
-50° elpanna, 12 l/min tappflöde l 90 95 97 98 100
-65° elpanna, 12/21 l flöde l >365/100 >365/103 >365/107 >365/108 >365/110
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #36 skrivet: 14 augusti 2011, 11:20:08 »
Jag  vet ju att min Samsung hänger upp sig ibland och jag fÃ¥r rycka batteriet huvuddunk
Visst blir COP lägre om vi hÃ¥ller 3 grader högre tanken  men det handlar om korvören totalt. DÃ¥ fÃ¥r du en annan komfort pÃ¥ köpet.

Men tänker man bara på COP så har smurfen rätt här.
  Varför skulle det bli bättre komfort dÃ¥ ?
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #37 skrivet: 14 augusti 2011, 11:31:59 »
AlltsÃ¥  knäppkärlet du nämnde blir ju komfort höjande.  Dessutom har VP säkerställda flöden, vilket ju är kanon.

Sedan blir det en annan diskussion som jag inte vill gÃ¥ in djupare i :D  Det förstÃ¥r du säkert , men man kan ju med denna VP använda termostater utan problem som kan uppstÃ¥ om man inte har säkerställda flöden.

 *vinkar*   

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #38 skrivet: 14 augusti 2011, 11:35:34 »
Tror ctc har en bra lösning i vissa fall men man ska inte blunda för att det finns nackdelar också med deras lösning.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #39 skrivet: 14 augusti 2011, 11:46:46 »
Precis.  Det är som med alla tillverkare, det finns bra och mindre bra egenheter med allihop.

Men man kan nog i dagsläget inte fÃ¥ ngn katastrof med nÃ¥gon av de större tillverkarna. Det blir som vanligt, installatören som är den enskilt viktigaste komponenten i ekvationen.  Ingen VP funkar bra i ett dÃ¥ligt system. Inte ens X-serien frÃ¥n IVT.  Om du inte kan ta emot effekten som den ger sÃ¥ kommer den att tagga ner och dÃ¥ fÃ¥r du inte ut allt som den kan ge om du nu skulle behöva det. 

Utloggad Gäst 999

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2345
  • Karma +12/-7
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #40 skrivet: 14 augusti 2011, 18:58:04 »
Eftersom jag fått en hel del info om den nya serien ecoheat skall jag försöka förklara skillnaderna mellan den gamla och den nya......På pannan har man installerat i vridande växelventil mellan övre och undre delen av pannan vilket gör att pumpen kan gå upp och tanka varmvatten när det behövs utan att behöva värma upp hela tanken vart fjärde start.Detta i kombination av tryckstyrda cirkpumpar gör att man får upp varmvattnet runt 65 ºC i övre delen utan att störa den flytande kondenseringen i undre delen. COP har man fått upp genom en helt nyutvecklad kylmodul med elektronisk expventil och ny kompressor
Styrsystemet har ganska många nyheter bla kan du ha koll på överhettning underkylning osv...den kan dessutom styra två trådlösa inomhusgivare för tex sommarvärme i källare osv..som ctc säljare ser jag fram emot hösten då vi äntligen fått en riktigt konkurenskraftig pump att sälja..

Utloggad designadinblogg

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Sundsvall
  • Antal inlägg: 69
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: CTC eller Bosch?
« Svar #41 skrivet: 14 augusti 2011, 19:00:58 »
Eftersom jag fått en hel del info om den nya serien ecoheat skall jag försöka förklara skillnaderna mellan den gamla och den nya......På pannan har man installerat i vridande växelventil mellan övre och undre delen av pannan vilket gör att pumpen kan gå upp och tanka varmvatten när det behövs utan att behöva värma upp hela tanken vart fjärde start.Detta i kombination av tryckstyrda cirkpumpar gör att man får upp varmvattnet runt 65 ºC i övre delen utan att störa den flytande kondenseringen i undre delen. COP har man fått upp genom en helt nyutvecklad kylmodul med elektronisk expventil och ny kompressor
Styrsystemet har ganska många nyheter bla kan du ha koll på överhettning underkylning osv...den kan dessutom styra två trådlösa inomhusgivare för tex sommarvärme i källare osv..som ctc säljare ser jag fram emot hösten då vi äntligen fått en riktigt konkurenskraftig pump att sälja..

Tack för den infon. Lät riktigt bra och intressant.
På gång med att bygga nytt. 220 kvm i två plan. Oviss om vilket värmesystem som skall användas.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!