Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska jag välja?  (läst 6247 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad ska jag välja?
« skrivet: 30 juni 2004, 14:54:33 »
Hej.

Vilket bra forum :D. Här hittas mycket nyttiga saker.

Har äntligen bestämt för en berg-VP men vad ska välja?

Har begärt in offerter på Thermia D8 och IVT C7. Någon med egna erfarenheter som kan ge lite vägledning på dessa 2 VP när det gäller ???,

kvalitet?
ekonomi/pris?
service?
garanti?

Har 1 1/2 hus från 1950 på 180 kvm varav 75 är källare. Ej tilläggsisolerad. Värmer idag med olja/el och har vattenburet system som förmodligen kräver 60-70 grader i elementen. Gör av med ca 10 000 kwh + 2 kbm olja per år. Normal förbrukning av vatten men har 2 pojkar som snart kommer att förbruka mer.

Har fått 2 offerter på Thermia men jag inväntar IVT:s offert innan jag postar dessa för synpunkter.
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad Raj

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 277
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #1 skrivet: 30 juni 2004, 18:08:10 »
Hej Jasmin,
Som jag vet både Thermia och IVT har bra rykte. Kollegor på arbetsplats har ena eller det andra och verkar vara nöjda. Lycka till.
Blekinge, 150 kvm, ett och ett halv plan, byggt pÃ¥ 80 talet, Autoterm 190F flvp monterad Jan 2005. TvÃ¥ vuxna och tvÃ¥ tonÃ¥ringar. Totalt elkonsumtion 14800KWT/Ã¥r (2005-2006) efter FLVP. Innan FLVP, med bara elpanna och vatten buren radiatorer 23000KWT/Ã¥r. Monterad även en Toshiba RAS 13 luft-luft VP i Juli, 2006. Med FLVP och LL-VP ligger Ã¥rs total förbrukning pÃ¥ 11000-12000KWH nu mera.  Aug 2008 monterad även en krypgrundsavfuktare model Acetec PD250. Bytt Autoterm 190F till Nibe 370F den Okt 07, 2019.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #2 skrivet: 02 juli 2004, 01:10:43 »
Thermian ger lite mer effekt o har lite bättre verkningsgrad. Kommer att behöva lite djupare borra, om priset ser rätt ut borde det va bästa valet.
Behöver du 60-70 grader ut pÃ¥ elementen vid kyla ligger du risigt till!!!!  
 DÃ¥ behöver du nog IVT HT modell som klarar lite högre temp innan den stänger av sig helt pga för höga temperaturer!!!
Men jag tvivlar på att du behöver så varmt vatten fram om du har en femtiotalskåk, på den tiden tog man gärna till rejält!!

Men om det är så ska du överväga byte av några radiatorer det tjänar du igen pga bättre COP (verkningsgrad ) ju lägre temp vp jobbar med.
Diskuterar detta med framledningstemp med offertgivarna det är alldeles nödvändig information till dom.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #3 skrivet: 02 juli 2004, 07:49:17 »
Bertil,
även när det har varit som kallast (Göteborg) har elementen inte varit heta. Huset byggdes -50 och har rätt bra med yta dvs man kan sticka in handen mellan varje kanal. IVT säljaren tryckte en del på det här eftersom deras pumpar klarar av 65 gradigt vatten. Han menade att systemet krävde antigen 50-60 eller 60-70. :-\

Har inte fått offerten än men det känns som att IVT är aningen dyrare än Thermia och frågan är om prisskillnaden är berättigad. ???

Hur är det med datan på dessa olika maskiner - med vilka är lättast att följa förbrukning, effektivitet osv?

Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #4 skrivet: 02 juli 2004, 07:51:08 »
... med rätt bra yta menar jag självklart elementen..

/J
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #5 skrivet: 02 juli 2004, 09:21:21 »
Såvitt jag kan finna är COP-kurvorna för D8 och C7 helt parallella till 50 °C, så verkningsgradargumentet håller inte.
Vad händer om Jasmin behöver lite högre temp eller lite mer varmvatten? DÃ¥ klarar C7-an att leverera till ⅓ av kostnaden för direkt-el. Kanske är det i de flesta fall ekonomi att välja en VP som klarar högre temp?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #6 skrivet: 02 juli 2004, 12:54:24 »
Menar du att C7:an är att föredra?
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #7 skrivet: 02 juli 2004, 14:19:59 »
Rättelse. På näst sista raden skall det stå:
leverera till 1/3 av kostnaden för direkt-el....

Egentligen ställer jag en fråga till de som är bättre insatta om inte så är fallet.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Jasmin

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Surte, Västra Götaland
  • Antal inlägg: 16
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #8 skrivet: 02 juli 2004, 15:03:25 »
Jag uppfattar det på samma sätt: för att uppnå IVT:s nivå av 65 grader så måste Thermia använda sig av eltillskott för att nå samma nivå (normalt ca 55grader).
Surtebo, Thermia D8, tot 150 m. 1 1/2 Villa 180 kvm inkl källare, ej tilläggsisolerat, 4 personer i hushållet.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #9 skrivet: 02 juli 2004, 22:46:15 »
Jorå det där med tempen kan va viktigt, men det är INTE säkert att VP´s effekt räcker till för att höja tempen till dom nivåerna. Elpatronen kanske måste jobba för att nå högre temp fram än tex 55 grader

Men man har ju ändå lite mera reserv med en maskin som kan jobba med högre temperaturer, för det är ju returtempen som avgör om VP kan jobba!!!
Obs att om man har behov av så höga framledningstemperaturer som tex 60-70 grader ska man absolut byta radiatorer verkningsgraden sjunker dramatiskt ju varmare vatten VP måste jobba med.
Skulle gissa att om man har golvvärme som är väldimensionerad eller högtemperatursystem så kommer det senare att sluka över dubbelt så mycket energi!!!!
Så att byta radiatorer kan va mycket lönsamt!!
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

admin

  • Gäst
admin
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #10 skrivet: 03 juli 2004, 10:07:41 »
Citera
även när det har varit som kallast (Göteborg) har elementen inte varit heta. Huset byggdes -50 och har rätt bra med yta dvs man kan sticka in handen mellan varje kanal. IVT säljaren tryckte en del på det här eftersom deras pumpar klarar av 65 gradigt vatten. Han menade att systemet krävde antigen 50-60 eller 60-70.

Är huset byggt på 50-talet och du själv har märkt att de inte ens blir heta vid riktigt kall väderlek så anser jag att det är ett försäljningsknep från IVT:s säljare. Om han lyckas övertyga dig om att du behöver höga framledningstemperaturer i ditt system har han i en handvändning diskvalificerat de allra flesta konkurrenterna!

Jag tror inte att du behöver mer än 55 graders framledningstemp om du säger att radiatorerna inte varit heta ens vid kallt väder, en radiator som är mer än 40 grader varm upplevs som het (man kan inte hålla handen på någon längre tid).

Skulle du trots allt välja en högtemperaturmodell så finns det ett antal alternativ. På en gång kan jag nämna 3 olika tillverkare som tillhandahåller dylika värmepumpar.

Dessa är:

IVT
Warmitek
Viessman

Nackdelen med de flesta av dessa är att de ger något lägre verkningsgrad än konventionella värmepumpar, skillnaderna är marginella, men de finns där.

IVT:s nya med mitshubishikompressor har tagit ett kliv framår när det gäller verkningsgrad och framledningstemperaturer för scrollkompressorer, men jag tror ändå inte att den kommer upp i nivå med Nibes kolvkompressorer rent verkningsgradsmässigt...

Kompressorer som arbetar med höga temperaturer arbetar även med högre tryck - detta gör att det finns en potentiellt större risk för slitage/läckage som försämrar värmepumpens funktion i förtid. Detta är i vart fall min egen slutsats grundat på rent logiska resonemang. Naturligtvis kan den risken byggas bort om det satsas på utomordentligt hög kvalitetskontroll och materialval vid tillverkningen, men faktum kvarstår - höga tryck bör vara en riskfaktor när det gäller livslängden...

Har någon en annan uppfattning så vädra den gärna!




Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #11 skrivet: 03 juli 2004, 12:14:01 »
Viessmann redovisar betydligt lägre COP än IVT.
IVT C7 och Thermia Duo 8 redovisar identiska värden.
Warmitek har jag inte lyckats få något material ifrån, trots flera försök.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #12 skrivet: 03 juli 2004, 17:28:12 »
Citera
Warmitek har jag inte lyckats få något material ifrån, trots flera försök
.


Varmiteks datablad är urusla eftersom de innehåller så lite information.
Måns Nielsen Varmitek V Frölunda (Göteborg)
sände mig någon dag före 23 Juni följande uppdaterade data för en Varmitek 8TBR

Temp  Avg effekt  Ineffekt
35      9.3             2.35
45      8.4             2,55
55      7.5             2.75
Således med båda kompressorerna igång
MÃ¥ns N deklarerade inte specifikt huruvida kb- cirkulationspumpens effekt ingÃ¥r  de uppdaterade värdena, men jag tror att kb-pumpens effektförbrukning är medtagen
(Detta då det tryckta databladet säger 45 grader effektförbrukning 2.6)

Tar man fram räkstickan eller datorn finner man :
Temp  COP
35      3.9
45      3.3
55      2.7

Den avgina effekten fallser snabbare med ökande temperatur hos Varmitek än hos IVT HT 7,
men den tillförda effekten ökar långsammare med okande temp
« Senast ändrad: 03 juli 2004, 18:27:17 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #13 skrivet: 03 juli 2004, 17:47:16 »
COP vid 35 imponerar inte på mig (urdåligt?). Jag blir dessutom spontant misstänksam emot företag som inte redovisar enligt praxis (0/50). Varför gör dom på detta vis?
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Sarastro

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mölndal
  • Antal inlägg: 706
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Vad ska jag välja?
« Svar #14 skrivet: 03 juli 2004, 18:45:43 »
Citera
COP vid 35 imponerar inte på mig (urdåligt?). Jag blir dessutom spontant misstänksam emot företag som inte redovisar enligt praxis (0/50).
Ja det kan man fråga sig. Och detta i synnerhet som det tryckta databladet endat innehåller temperaturerna 35 och 45 grader.
Jag kan tänka mig att värdet vid 45 kan vara intressant eftersom det kanske är vid ungefär den temperatur dÃ¥ bÃ¥da kompressorer kommit igÃ¥ng  

Med deras koncept  borde de väl egentligen visa
vid 35 och 45 grader ovh med en kompressor igång samt
45 , 50 och 55 med båda kompressorer igång.

Ett COP av 3.9 vid 35 grader tycker jag inte är sÃ¥ uruselt  om brime pumpen är medtagen
Nibe anger vid 35 grader och 1215-7 effektvärdena 8.8/1.9 utan cirkulationspump.
Då är COP cirka 4.6
Men räknas med 0.2 kW för brime pumpen blir COP =8.8/2.1= 4.2 Om man på samma sätt räknar på 50 grader blir COP =7.1/2.3=3.1
Men visst, vid 35 grader är COP lägre än för Nibes VP av samma kapacitetsklass. Det vore verkligen intressant att se värdena med endast en kompressor igång.
« Senast ändrad: 03 juli 2004, 20:42:11 av Sarastro »
SmÃ¥hus i Mölndal, 1965, med viss tilläggsisolering 1 1/2 plan 145 m2, 50 m2 av källares 100 värms till ca 18 grad. Varmitek 8 /Varmitek VVB 300. BorrhÃ¥l 180 m, 25 m till berg. Tidigare olja 2,4 m3. Nov 2004 tom  okt 2005  5340 kWh (5900KWh omräknat till Ã¥r o normaltemp).2005: Patron stöder frÃ¥n -14 grad. Patrontid mindre än 1 timme.  2010: Patron stöder vid -12 (stiltje) -9 (blÃ¥st) Total Patrontid 2010: 11 tim (ca 66 kWh. Okt 2011-okt 2012 Totalt 11800 Kwh, VP 6900 kWh. Logger

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!