Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar
VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: vbkvbk skrivet 07 augusti 2010, 10:41:02
-
Tjena!
Antag:
Endast golvvärme och volymförstorare används.
Vilket är bättre:
1. Separat cirkulationspump för golvvärmekretsen för att uppnå lågt dT på golvvärmen och samtidigt kunna ha optimalt (10grader?) dT till värmepumpen. Högre kostnad och mer komplex installation.
2. Kompromiss med endast en circpump där man får lite väl högt dT på golvvärmen och lite väl lågt dT till värmepumpen?
Lägre kostnad och enklare installation.
Hur påverkas verkningsgraden av alt 1 kontra alt 2?
Hur mycket förlorar/vinner man på det ena eller det andra?
Vad är vanligast alt 1 eller alt2?
Ska man välja alt 1 eller alt 2?
Vad hade du valt om du fick välja?
Kan man på vettigt sätt koppla en varmvattenberedare som arbetstank med endast 2 uttag enligt alt 1 ovan?
//Micke
-
Hej!
Jag vet en som kopplade enligt 2, kompromissen vart halvdålig komfort på golven. Så skulle jag välja så blir det enligt alternativ 1. Ska du ha en vanlig VVB som arbetstank så funkar det med T-kopplingar, har du bra mycket högre fart på golvvärmen så omsätts vattnet i VVB:n ändå.
-
Jag har fått för mig att det är väldigt vanligt att man kör endast med VP inbyggda circ pump om man endast har en typ av radiatorer eller golvvärme dvs när man inte behöver shunta.
Eller är det i undantagsfall man gör så?
Circ pumparna tar väl ändå en betydande del av förbrukningen och därmed påverkar COP negativt, så det bör ju vara viss fördel att slippa en extra circpump på varma sidan?
//Micke
-
Har man radiatorer är det vanligast med endast den inbyggda cirkpumpen. Men för golvvärme brukar man ha en extra cirkpump just för att få lägre tempdiff över golvet.
-
Om man kopplar tanken i serie och bara kör på inbyggd circpump, kan då inte dT kompenseras något via inställningarna på pumpen så att man kör lite större temperatursvängningar än man skulle behöva dvs säg att man behöver 30 grader i framledning, men istället för att låta den ligga konstant på 30 så låter man temperaturen släppas ned till 25 före man startar pumpen och sedan låter pumpen gå upp i 35 grader innan man slår av?
Jag vill inte sätta in något onödigt, men vill heller inte vara dumsnål.
Vad ger mest verkningsgrad per investerad krona? Med eller utan extra circpump?
Det går ju iofs alltid att komplettera med extra circpump i efterhand, men bäst är ju att göra rätt från början.
Skiljer det nått på de olika VP konstruktion som påverkar detta? Tex CTC har inbyggd arbetstank medan nibe inte har det. Hur är det med de andra?
//Micke
-
CTC har 2 cirkpumpar, en laddpump för själva VP:n och en som pumpar runt radiatorvattnet.
Verkningsgraden blir bäst med 1 cirkpump och minst 5 ºC tempdiff. Men 5 ºC tempdiff på golven märks.
-
Om det är mest kostnadseffektivt att (verkningsgrad och kostnad) köra med endast pump så kanske jag börjar så.
Komfortmässigt så tror jag vi överlever.
Dock skulle det vara värre om jag inte får ut tillräckligt med effekt för att värma huset.
Det blir ju också lite smidigare installation om man slipper den extra circpumpen.
//Micke
-
Tjena!
Någon som kan förklara om/varför det är mest optimalt med en dT på 10 grader på värme sidan?
Läste i någon installationsmanual 7-10 grader, men det stog inget om varför.
Rent spontant så känns det som om det bästa vore att hålla så låg framledningstemp som bara går och det borda uppnås vid så låg dT som möjligt?
//Micke
-
Det finns olika förklaringar men den jag tror mest på är att köldmediets glide gör att kondenseringen sker över ett temperaturspann på ca 5 ºC. Mottrycket i kondensorn (det trycket som kompressorn jobbar mot) bestäms då av den lägre temperaturen i spannet. Om man minskar delta på varma sidan under temperaturspannet i glide så får man en tryckökning i kondensorn mostvarande tempskillnaden mellan glide och delta.
Sen kan det vara bra att ha någon grads marginal.