Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: KB tank - bra ide?  (läst 8217 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
KB tank - bra ide?
« skrivet: 14 november 2015, 00:14:55 »
Hej!

Jag håller på att designa ett system där jag använder min acktank som kb-tank istället för vb-tank. Detta tillsammans med ftx och luftsolfångare, men mer om det en annan gång. Jag ser dock flera användningsområden för en kb-tank. Tanken dockas mellan borrhål och vp.

Ett liten jämförelse med bergvärmepump vid konventionell drift och med kb-tank. Mitt borrhål är +7 utan belastning i några timmar. Vp har vart igång i drygt en vecka, då har den producerat ca 1,6kw/h. Kompressorn går alltså 6,5 timmar i snitt och står således still 17.5 timmar. Medeltemp har varit runt +5.

Nu när kompressorn är i drift sjunker kb-in med 3 grader på en halvtimme, 4 grader på en timme, osv. Nu provkör vi med tanken. Låt oss anta att vi ställer gradminuter så vi får en timmes drift och således 3 timmar stillestånd. Värmepumpens kb-pump har en spec på 0,35l/s(vilken hastighet framgår ej). Detta betyder att min tank på 1500liter skulle räcka mer än en timme. Det betyder också ett delta T på runt 3,5 grader. Dvs +7 kb-in och +3.5 ut.
Det vill säga att vp kommer få denna kb temperatur konstant under hela sin timmes drift från tanken. Under förutsättning att skiktning sker. Även utan skiktning borde inte temperaturen sjunka mer än någon grad.
Så en konstant högre kb-in ger ju högre cop. Sedan står kompressorn stilla i 3 timmar. Nu när jag kör kb-pumpen konstant(avluftar fortfarande), tar det ca en timme att gå från 1 grader på kb-in till 5 grader när kompressorn har stannat. Då har den dock gått i 2-3 timmar för att komma ner till 1 grad. Så efter en timmes körtid och med returtemperatur på 3.5 istället för +3 till -1 så borde det inte ta lång tid innan borrhålet återhämtat sig till 6-7 grader igen. Så om man när kompressorn och kb-pumpen slår av efter en timmes körning, istället startar en liten kb-pump som sakta fyller tanken igen lagom tills kompressorn startar igen. Då tycker jag inte det borde vara några problem att få +6 till +7 grader i tanken igen. Vad tror ni? Givetvis sjunker även temperaturen i tanken när drifttiderna ökar. Men på ett helt år sett så tror jag effekten skulle vara ganska stor. Det har också stor potential att kopplas till ventilation, solvärme etc.

Jag tänker mig också att man kan använda en FLM mycket mer effektivt. Tänk er ungefär samma driftförhållanden som ovan, pumpen går en timme och står still 3. Då borde kb-tanken fått en betydligt högre temperatur, än de +2 grader en vanlig konventionell FLM installation ger. Vilket ger både bättre cop och högre temperatur tillbaka till berget.

Tänker mig också att en FLVP skulle ha nytta av detta system, dock krävs att den byggs för ändamålet. Större delen av dess drift skickas ju energin rakt ut, sedan när kompressorn väl kör så finns en begränsad mängd energi att ta från luften.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #1 skrivet: 14 november 2015, 12:06:35 »
Hej!
Jag tror att den största vinsten finns i kombination med t ex FLM som då kan växlas mot KB i botten av tanken.
Fast en FLM värmer borran kontinuerligt annars vilket borde ge liknande effekt i längden.
Annars har jag svårt att se själva vinsten, även om man trixar med skiktning mm så blir det ett nollsummespel i längden.
Och det hela kräver (antar jag) en extra CP som pumpar runt KB mellan tank och borra vilket troligen äter upp all ev vinst med tanken.
« Senast ändrad: 14 november 2015, 12:08:43 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #2 skrivet: 15 november 2015, 00:55:07 »
Hej!
Jag tror att den största vinsten finns i kombination med t ex FLM som då kan växlas mot KB i botten av tanken.
Fast en FLM värmer borran kontinuerligt annars vilket borde ge liknande effekt i längden.
Annars har jag svårt att se själva vinsten, även om man trixar med skiktning mm så blir det ett nollsummespel i längden.
Och det hela kräver (antar jag) en extra CP som pumpar runt KB mellan tank och borra vilket troligen äter upp all ev vinst med tanken.

Det kräver inte nödvändigtvis en extra cirkpump. Man kan använda befintliga kb-pumpen i vp gå i samma hastighet som vanligt. Tills en givare känner att tillopp och retur från borrhålet är samma temperatur = tanken återladdad. Alternativt låter man den gå i en lägre hastighet för att återfylla tanken.

Klart det är en vinst att mata värmepumpen med varmare kb, vilket blir resultatet. kb-in sjunker väldigt fort i temperatur när kompressorn går i mitt system, har sett samma för andra. Detta händer inte om den körs mot en tank. Kb-in till vp skulle första timmen vara konstant, sedan skulle den börja sjunka, dock inte lika kraftigt som kb-in gör utan tankdrift redan efter 10 minuter, när volymen i slangen har gått ett varv.

Gjorde nya noggrannare mätningar.

Startar kompressorn, 6.7 på kb-in. Redan efter 1 minut är kb-retur 2.5 grader, efter 15 minuter 1.0 grad, efter 30 minuter -0.1. Med tanken skulle kb-retur vara konstant 3.5 grader första timmen. Tanken skulle matas med 6.7 grader första 10 minuterna. Sedan skulle återladdningen börja sjunka. Dock betydligt långsammare än utan tank. Då kb-retur till berget konstant legat på 3.5 hela första timmen, istället för i snitt 0 grader som hade varit fallet utan tank.

Skulle behöva göra mer uträkningar för att se hur tanken sedan sjunker i temperatur vid längre driftförhållanden. Dock ganska svårt att uppskatta hur fort tempen i borrhålet sjunker vid konstant 3.5 grader kb-retur under en timme, då jag inte kan få de förhållandena utan tank. Jag skulle gissa att tanken ger en högre kb-in till vp även efter 4-5 timmars drift. Vilket i mitt system skulle täcka in 90% av gångtiden.

Angående skiktning så talar allt för att skiktning skulle ske. Kallare kb matas i botten, med ett relativt lågt flöde i förhållande till tankens storlek. Ingen annat in eller uttag sker i tanken. Ser inte varför det skulle blanda sig.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad bopakoster

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: 58 53N 11 02E
  • Antal inlägg: 4995
  • Karma +3/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #3 skrivet: 15 november 2015, 08:23:30 »
Din idé bygger på att plocka ut värmebehovet ur borrhålet "konstant" över tid men mellanlagra KB och plocka ut energin när huset/VV kallar på värme. Det verkar möjligt/rimligt med on/off styrd VP. Men helst skulle man väl lagra KB bara på sommaren och i en tank som är så stor så den rymmer vinterbehovet då?

Det är inte samma sak med en varvtalsstyrd värmepump inkl varvtalsstyrda KB och VB pumpar som går dygnet runt. Som alltså inte kan tjäna COP på att mellanlagra KB.. Sc:,h
2 vuxna i 150m2 enplansvilla (profilbilden) med inredd vindsvÃ¥ning + 80m2 källare byggd 1937 pÃ¥ västkusten.  Inflyttat 2007. Installerat bergvärmepump Nibe 1225-8 i dec 2008. Borra 140m. Tilläggsisolerat 95mm invändigt väggar 400mm pÃ¥ vinden. Energiglas som tredje ruta i alla fönster. Tillbyggnad 30m2 med krypgrund 2015. Golvvärme i badrum och tillbyggnad övriga rum radiatorer. Sänkt elenergiÃ¥tgÃ¥ngen frÃ¥n 45 till 9MWh/Ã¥r, efter uppvärmning av gÃ¥rdshus till 11MWh/Ã¥r
Installerat LL-pump i renoverat gårdshus på 40m2, Misubishi MSZ dec2021.
Timpris debitering Tibber från nov 2020, Ngenic Tune styrning av bostadshuset mot bl.a. lågpristider sedan feb 2023

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #4 skrivet: 15 november 2015, 09:09:45 »
Din idé bygger på att plocka ut värmebehovet ur borrhålet "konstant" över tid men mellanlagra KB och plocka ut energin när huset/VV kallar på värme. Det verkar möjligt/rimligt med on/off styrd VP. Men helst skulle man väl lagra KB bara på sommaren och i en tank som är så stor så den rymmer vinterbehovet då?

Det är inte samma sak med en varvtalsstyrd värmepump inkl varvtalsstyrda KB och VB pumpar som går dygnet runt. Som alltså inte kan tjäna COP på att mellanlagra KB.. Sc:,h


Precis, detta system hjälper främst on-off pumpar. Gör att det får mer liknande förhållanden som en varvtalsstyrt pump kan man ju säga.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad Plumber

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 293
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #5 skrivet: 15 november 2015, 09:12:58 »
Hoppas du är duktig på att isolera med Armalexmatta. Lycka till med att räkna hem projektet. tOOmten

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #6 skrivet: 15 november 2015, 09:28:35 »
Det blir i slutändan ett nollsummespel om inte tanken värms av rumsluften vilket i sin tur kräver värmetillförsel till rummet. Skillnaden blir att temperatursvängningarna blir långsammare. Det är värmeflödet i berget som avgör vilken temperatur du får och det ändras inte med en tank.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #7 skrivet: 15 november 2015, 09:32:41 »
Jag är skeptisk till idén. Den kommer bara att förbättra köldbärartemperaturen under den tid på året då pumpen går lite. Vintertid när pumpen går en större del av dygnet blir vinsten liten.

Ökningen i köldbärartemperatur kan gärna inte heller bli så stor. Ett normalt borrhål rymmer över en m3 vatten, där finns så att säga redan en tank med vatten. Problemet är värmeöverföringen från vattnet till köldbäraren. Det problemet kommer att finnas kvar även med en med lagring av köldbäraren i en separat tank. Jag brukar räkna med att 1/3 av totala värmeöverföringsmotståndet berg-köldbärare finns i borrhålet, resten i berget. Går pumpen 50 % av tiden skulle man med lagring av köldbärare kunna halvera högst hälften av temperaturdifferensen berg-köldbärare. Det skulle ge en ökning av köldbärartemperaturen på kanske en grad, deltaT berg-köldbärare blir ju inte så stort när pumpen går halva tiden.

En grads ökning av köldbärartemperaturen betyder en ökning av COP pÃ¥ 2-3 % vilket betyder en lika stor minskning av kompressorns elförbrukning för samma producerade värmemängd. För en vanlig villapump betyder det en minskning pÃ¥ 50 W. Ska det bli nÃ¥gon total minskning av elförbrukningen när värmepumpen gÃ¥r 50 % av tiden mÃ¥ste cirkulationspumpen dra mindre än 50 W. Tar man hänsyn till kostnaden för en tank pÃ¥ en till tvÃ¥ m3 och spriten som den ska fyllas med kommer man aldrig att kunna fÃ¥ nÃ¥gon lönsamhet pÃ¥ en sÃ¥dan installation.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #8 skrivet: 15 november 2015, 10:51:23 »
tror TS hus  är pÃ¥ 200m2
då har han en luftomsättning på på 240m3 i timmen vid 0,5 byten i timmen
sänker man tempen 15°  "laddar" man tanken med 1,293 kw per timme   

Det är en lösning att göra om man ser kostnaden  som hobby experiment  tummenupp.
En aluminium bÃ¥t med en 100hk fyrtaktare  och ett 50 tal fiskespön med flera hundra drag och flugor
hos en fiske intresserad är betydligt dyrare en den lösning TS vill göra.
ser du det som en kostnad för din hobby ,,, kör bara!
ser du det som en kostnad för enbart energibesparing ,, då tar det lång tid innan du får tillbaka dina pengar
(båten/motorn man köper tappar värde, här finns det en liten chans att det blir avkastning )
CC
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad ugge

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 396
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #9 skrivet: 15 november 2015, 12:44:03 »
Då kb-retur till berget konstant legat på 3.5 hela första timmen, istället för i snitt 0 grader som hade varit fallet utan tank.
Högre kb-retur innebär naturligtvis också att värmeflödet från kringliggande berg minskar då temperaturskillnaden sjunker. För att göra en rättvis bedömning krävs nog lite mer avancerad räkning/simulering och/eller långa loggningar.
Angående skiktning så talar allt för att skiktning skulle ske. Kallare kb matas i botten, med ett relativt lågt flöde i förhållande till tankens storlek. Ingen annat in eller uttag sker i tanken. Ser inte varför det skulle blanda sig.
Har du tagit med att vattnets densitet är högst vid 4 °C, alltså kommer 4 gradigt vatten att sjunka ner under nollgradigt, alltså sabba all skiktning. Hur mycket och i vilken riktning som spriten påverkar vet jag dock inte.
"Hardware: the parts of a computer that can be kicked." - Jeff Pesis

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #10 skrivet: 15 november 2015, 14:36:06 »
Har du tagit med att vattnets densitet är högst vid 4 °C, alltså kommer 4 gradigt vatten att sjunka ner under nollgradigt, alltså sabba all skiktning. Hur mycket och i vilken riktning som spriten påverkar vet jag dock inte.

Detta stämmer bara för hyfsat rent vatten, orsaken är att kristallerna i vattnet ordnar sig i ett speciellt mönster då det fryser (eller närmar sig fryspunkten) med väte-bindningar, men då fryspunkten är betydligt lägre så sänker man också temperaturen då detta fenomen uppträder.
« Senast ändrad: 15 november 2015, 14:38:49 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #11 skrivet: 15 november 2015, 15:45:58 »
Det blir i slutändan ett nollsummespel om inte tanken värms av rumsluften vilket i sin tur kräver värmetillförsel till rummet. Skillnaden blir att temperatursvängningarna blir långsammare. Det är värmeflödet i berget som avgör vilken temperatur du får och det ändras inte med en tank.

Fel 1: Rumstemperaturen har ingenting med saken att göra.
Fel 2: Tanken påverkar visst värmeflödet ur berget. Man kan få ut högre temperatur med mindre flöde under en längre tid vilket är igen med tanken.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #12 skrivet: 15 november 2015, 15:56:10 »
Om tanken läcker kyla till rummet så behövs rummet värmas för att bibehålla temperaturen. Den temperaturhöjningen av brine kommer sedan VP till godo. Läcker det inte ut någon kyla ur tanken så kommer returtemperaturen till hålet att i början av cyckeln att vara kallare än utan tank.
Kan du förklara hur det går till med större värmetransport med mindre skillnad i temperatur mellan berg och brine, är det inte så att värmetransporten är högre ju större skillnaden är. Och som jag förstår ska du inte förlänga gångtiden för brinepumpen och då kan du inte ta ut värme under längre tid.
Jämför med att du sätter en volymförstorare pÃ¥ varma sidan, den energi som behövs för att värma huset pÃ¥verkas bara marginellt. I inget av fallen blir det "lönsamt" men jag tycker att du ska prova som hobbyprojekt för dÃ¥ gör det inget om det kostar en slant  tummenupp
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #13 skrivet: 15 november 2015, 16:17:59 »
Jag är skeptisk till idén. Den kommer bara att förbättra köldbärartemperaturen under den tid på året då pumpen går lite. Vintertid när pumpen går en större del av dygnet blir vinsten liten.


Jag kan inte svara för andras anläggningar men min anläggning kommer större delen av året ha mer stopptid än körtid. Har en förbrukning nu på ca 1,75kw/h vid en dygnsmedel på 3 grader. Borde inte vara några problem att klara -5 med 3kw/h. Dvs pumpen kan går en timme och stå still en timme. Denna timmes gångtid kommer inte tömma tanken, och timmen stoptid kommer kunna återfylla tanken. Endast ca 1000 timmar är under -5 här. Mellan -5 och +13 är det ca 5500 timmar. Under denna tid bör systemet fungera mycket bra.

Ökningen i köldbärartemperatur kan gärna inte heller bli så stor. Ett normalt borrhål rymmer över en m3 vatten, där finns så att säga redan en tank med vatten. Problemet är värmeöverföringen från vattnet till köldbäraren. Det problemet kommer att finnas kvar även med en med lagring av köldbäraren i en separat tank. Jag brukar räkna med att 1/3 av totala värmeöverföringsmotståndet berg-köldbärare finns i borrhålet, resten i berget. Går pumpen 50 % av tiden skulle man med lagring av köldbärare kunna halvera högst hälften av temperaturdifferensen berg-köldbärare. Det skulle ge en ökning av köldbärartemperaturen på kanske en grad, deltaT berg-köldbärare blir ju inte så stort när pumpen går halva tiden.

En grads ökning av köldbärartemperaturen betyder en ökning av COP på 2-3 % vilket betyder en lika stor minskning av kompressorns elförbrukning för samma producerade värmemängd. För en vanlig villapump betyder det en minskning på 50 W. Ska det bli någon total minskning av elförbrukningen när värmepumpen går 50 % av tiden måste cirkulationspumpen dra mindre än 50 W. Tar man hänsyn till kostnaden för en tank på en till två m3 och spriten som den ska fyllas med kommer man aldrig att kunna få någon lönsamhet på en sådan installation.

Enligt mitt exempel borde det fungera mycket bra. Tror du missade så skriver igen:

Kompressorn startar. 6.7 på kb-in. Redan efter 1 minut är kb-retur 2.5 grader, efter 15 minuter 1.0 grad, efter 30 minuter -0.1. Med tanken skulle kb-retur vara konstant 3.5 grader första timmen.
Tanken skulle matas med 6.7 grader första 10 minuterna. Sedan skulle återladdningen börja sjunka. Dock betydligt långsammare än utan tank. Då kb-retur till berget konstant legat på 3.5 hela första timmen, istället för i snitt 0 grader som hade varit fallet utan tank.
Nu när kompressorn gått i 2-3 timmar med i snitt -1.5 grader på returen, tar det mindre än en timme innan kb är över 5 grader igen när kompressorn stannat. Borde gå betydligt fortare om kompressorn bara gått en timme, med +3.5 på returen. Således borde det inte vara några större problem att återladda tanken med +5 igen även med bara en timmes stillestånd.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

Utloggad putte82

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Ã…re
  • Antal inlägg: 807
  • Karma +0/-0
SV: KB tank - bra ide?
« Svar #14 skrivet: 15 november 2015, 16:25:17 »
Om tanken läcker kyla till rummet så behövs rummet värmas för att bibehålla temperaturen. Den temperaturhöjningen av brine kommer sedan VP till godo. Läcker det inte ut någon kyla ur tanken så kommer returtemperaturen till hålet att i början av cyckeln att vara kallare än utan tank.

Returtemperaturen kommer vara mycket högre till hålet än utan tank. Konstant +3.5 i över en timme istället för +2.5 efter en minut, +1 efter 15, 0 efter en timme.

Kan du förklara hur det går till med större värmetransport med mindre skillnad i temperatur mellan berg och brine, är det inte så att värmetransporten är högre ju större skillnaden är. Och som jag förstår ska du inte förlänga gångtiden för brinepumpen och då kan du inte ta ut värme under längre tid.
Jämför med att du sätter en volymförstorare pÃ¥ varma sidan, den energi som behövs för att värma huset pÃ¥verkas bara marginellt. I inget av fallen blir det "lönsamt" men jag tycker att du ska prova som hobbyprojekt för dÃ¥ gör det inget om det kostar en slant  tummenupp

Brinepumpen går längre. Den går tills tillopp och retur till berget uppnår samma temperatur.
Nibe f1230-6 med kb tank, central frikyla, FTX via solfångare, ALM(avluftkylning) värmer kb tank. Värmer egenbyggt i lösvirke med 30-36cm isolering överallt, 200m2 i sutteräng. Gjuten golvvärme båda plan, samt 48m3 pool.

Nibe F1245-6 med FLM värmer 130m2 med golvvärme i båda plan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!