Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M  (läst 12510 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Cloggie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #15 skrivet: 21 april 2017, 16:27:58 »
a:glHej och välkommen
Jag har en Thermia M och du har säkert läst tråden om växlingsbekymret som den pumpen har, så om den ligger i pipelinen så tycker jag att ni ska ta det lite kallt med att beställa en sådan och se om Thermia har börjat inse allvaret med problemet. Kommer säkert att bli en bra pump om den börjar fundera som utlovat. Än har ingen meddelat att dom har en pump som funkar klockrent, men dom kanske inte läser på forumet så det är inte lätt att veta om det finns någon fungerande M på marknaden.
Sen sÃ¥ är M som vilken karl som helst och kan bara göra en sak i taget sÃ¥ nÃ¥gon värmen under varmvatten produktion sker inte  ::)
Fråga om du vill veta mera.
Jag väntar på uppdatering som förhoppningsvis skall lösa upp dom sista knutarna.
Mlöf

Tack! Jo, jag har nästan läst färdigt tråden (41 sidor). Måste vara ganska många som inte har en aning om vad deras maskin gör. 'Rolig' att se att folk längst med tråden droppar in med samma problem, någonting med att den hänger sig i 3e växel. Men jag förstod att Thermia hade löst det med ny mjukvara uppdatering?

Thermia skriver såhär på deras hemsida;
"Extra mycket varmvatten, till lägsta kostnad
Thermia Diplomat Inverter är dessutom utrustad för smart varmvattenproduktion med hjälp av en så kallad hetgasväxlare. Den här tekniken (HGW) gör att din värmepump producerar varmvatten samtidigt som man producerar värme till huset, vilket ger mer varmvatten till en lägre kostnad."
Det verkar vara deras stora försäljningsargument.


Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #16 skrivet: 21 april 2017, 16:39:45 »
Ja visst är det en försäljningsargument , min VP köptes får 19 år sen , då fanns inte inverters har kommit på senare år , på både gott och ont som går att läsa här , jag tänkte då att va bra , jag kan göra VV samtidigt , köpte en med s.k. HGV-VV frid och fröjd , men det vart inte vad jag tänkt mig , HGV fick ca +90C och sände därefter över till Värmeväxlaren , vad hände jo det vart mycket mindre till värmen , räckte inte till huset , kopplade den parallellt med V-växlaren och fick bra med värme , icke förty så har tekniken gått framåt
jag tror att VP känner av när den ska göra VV  varvar  upp betydligt för att kunna hÃ¥lla en framledning pÃ¥ rätt värde , dÃ¥ VV plockar en inte sÃ¥ avsevärd del  av värmen , om nu inte värmen räcker sÃ¥ gÃ¥r nog el-patron in och spetsar
Jag säger inte att det fel , men hos mig funkade det inte ,jag kör kolvkompressor on/off 

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #17 skrivet: 21 april 2017, 16:50:59 »
Jodå dom har rätt att den tillverkar VV hela tiden, glömde det..
Det sitter en liten värmeväxlare som tar lite energi från värmen och tillverkar VV av energin. Nu är det ingen jätte effekt utan mest underhålls värme och sakta stigande temp. Så om det är långt mellan VV förbrukningen så hinner värmeväxlaren göra tillräckligt med VV utan att värmepumpen behöver gå i VV läget. 10 minuter till en kvart tar det för värmepumpen att tillverka en tömd VV tank.
Det här med att styra värmepumpen från telefonen el liknande har även Thermia. En gratis version som jag haft /har men min har slutat fungera och jag vet inte om problemet är hos mig el någonstans annars, har inte lagt någon energi på felsökning.
Sen finns det en mer avancerade som jag aldrig provat.

Frågan mera om det är något.
Kan säga att båda pumparna är mycket tysta en stor del av tiden gämfört med en onoff då dom inte låter mer än vad dom behöver för tillfället.
Kan vara bra att veta om den ska stå i bostads delen.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #18 skrivet: 21 april 2017, 17:02:54 »
Mlöf vet du hur stor eller liten HGV är ,ligger den parallellt med VX eller i serie , om den ligger  parallellt sÃ¥ kan jag förstÃ¥ att det funkar
men min lÃ¥g i serie , därav snöt den en hel del av värmen 

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #19 skrivet: 21 april 2017, 17:53:09 »
Tyvärr så vet jag inte. Upplever inte hetgas växlaren som något problem. Ser att deltaT blir något lite lägre när den går in om det kan hjälpa.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #20 skrivet: 21 april 2017, 17:59:54 »
Tyvärr så vet jag inte. Upplever inte hetgas växlaren som något problem. Ser att deltaT blir något lite lägre när den går in om det kan hjälpa.
Ursäkta  ,, Det är sÃ¥ mÃ¥nga typer av VP sÃ¥ jag blir vill ,och  nästan noll koll pÃ¥ alla , läser bara här om saker , vilken VP modell är det , hittar inte rätt i manualerna

Utloggad Magnus Karlsson

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 481
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #21 skrivet: 21 april 2017, 18:29:49 »
Cloggie, vet du din toppeffekt? Dvs hur stor effekt måste du ha?

Annars kanske valet består i vilken installatör du finner bäst.
Enplan 112 kvm, golvvärme, Nibe 1255-6, FTX.

Utloggad Cloggie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #22 skrivet: 21 april 2017, 19:24:10 »
Cloggie, vet du din toppeffekt? Dvs hur stor effekt måste du ha?

Annars kanske valet består i vilken installatör du finner bäst.

Hur kan jag beräkna det? Vi eldar nu i en gammal vedpanna för värme men har ingen aning vad som går åt värme egentligen eftersom pannan är so gammal. Sen varmvattenberedare för varmvatten.
Leverantörerna har gjord sina beräkningar, antingen 7 - 8 KW on/off eller 3-12 kw inverter.
Om jag räknar om årsförbrukning ved till KWH (30%- 40% effektivitet) hamnar jag mellan 6600-8500KWH, men vet inte om man få göra så. Sen tillkommer då hushållselen inkl. varmvatten.

Det är en stor investering ju så man vill ha ett märke man kan lita på, med bra genomtänkta lösningar i sina system som funkar.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #23 skrivet: 21 april 2017, 19:39:47 »
Vet du hur mycket ved du gör av med  ca .   om man betänker gammal burk att elda i 75% verkningsgrad , det som är ganska viktigt är vilken temperatur har du pÃ¥ raddarna när det ca -10 ute  stora eller smÃ¥ sÃ¥dana ,troligtvis har du ett 80/60 system , dÃ¥ är storleken pÃ¥ dom av stor vikt , efter det sÃ¥ finns det dom här som kan räkna ungefär  , mera erfarenhet av vedpannor

Utloggad Cloggie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #24 skrivet: 21 april 2017, 19:44:02 »
runt 14m3, enbart till värme. Men rörmokaren trodde min panna låg snarare runt 30%. Gammal Osby från '52.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #25 skrivet: 21 april 2017, 20:00:06 »
runt 14m3, enbart till värme. Men rörmokaren trodde min panna låg snarare runt 30%. Gammal Osby från '52.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4715
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #27 skrivet: 21 april 2017, 20:04:22 »

30% lÃ¥ter lite har du bott i pannrummet   :(Blev lite fel här , läs mitt förra inlägg närmare :)

Utloggad Mlöf

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 649
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #28 skrivet: 21 april 2017, 20:06:09 »
Med dom siffrorna skulle jag titta på den lilla niben om du har temperaturen på VB din sida.
Har du någon elpatron nu?
Kan du göra en test med den/dom någon dag då det är lite kallare.
Kan kanske vara lite svårt nu när värme tiden är över.
Själv har jag ersatt dubbla ved förbrukningen med 3gånger effektivare pannan med en M.
Då med VV inräknad.
Thermia  inverter M kopplad mot arbetstank . 2x400m slang
Ctc ved panna med 1000 L ack.
Knuttes ved box som styr övergång mellan VP och ved.
Enplans hus 200m2

Första året med VP 13500kWh (2017)i total förbrukning.
Andra året med VP 12300kWh(2018)i total förbrukning
Tredje året med VP 13700kWh(2019)i total förbrukning
Fjärde året med VP 14100kWh(2020)i
totalt förbrukning
Fritidshus i norrlands inland ca 70m2. Daikin CaldoXRH 30 installerad hösten 2018.
Ca 4300kWh i total förbrukning

Utloggad Cloggie

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Nibe 1255 3-12 vs Thermia Diplomat M
« Svar #29 skrivet: 21 april 2017, 21:17:26 »
Lilla niben är bara 6KW. Huset kyls ner fort,blåser det mycket ute så blåser det rakt igenom.
Vi har elpatron, som står bredvid vedpannan, igång under vinter för att behålla lite värme på dagerna när man jobbar. Med ett par minusgrader var framledningstemperaturen 35-40 grader, och runt 18-19 grader inne när man kom hem.
Vi har en enkel anläggning, ingen acktank, sÃ¥ man eldar bara till det blir varmt .... ja jag vet ....  :-X

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!