Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Stopptemp Autoterm  (läst 2477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

markus3

  • Gäst
markus3
Stopptemp Autoterm
« skrivet: 09 februari 2005, 17:13:27 »
Om Stopptemp står på tex 40 grader vid -3 ute. Skall pumpen (nuv temp) då jobba sig upp till den temperaturen och slå av?Isåfall hur ofta??
I mitt fall går den upp till typ 37-38grader, sedan står den där o tuggar. Värmen i huset är bra.
Kan man strypa radiatorer i huset för att få upp den till stopptempen. Har hört att man ej skall strypa radiatorena. Vi har även 3 -4 grader varmare på övervåningen i huset

9kwh pump, 160 m aktivthål,acctank, 19 radiatorer. 250 kvm boyta,stockholm,byggt-57.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Stopptemp Autoterm
« Svar #1 skrivet: 09 februari 2005, 17:27:31 »
den styr väl som IVT med start o stopptemp... tyvärr nås inte stopptempen om den nästan räcker dit... då har man ändå ett visst värmeöverskott..
Ex skillnad start o stopp 5 grader  börvärde vid +-0 ute valt till 40 grader (som ex.)

Då startar pumpen vid 37,5 grader och stannar på 42,5 grader.
Orkar den inte till 42,5 kommer den inte att stanna trots att en kontinuerlig temp på 40 grader räcker! det är inte så stora marginaler och utetempen hinner ofta ändras uppåt eller nedåt då blir det ju stopp eller så behövs elpatron tillslut...

För att balansera denna brist har vi satt in en rumsgivare på vår IVT 25 kw... om den ligger över börvärdet ett längre tag men den orkar inte stanna då uppnås övertamp tillslut... då sänks börvärdet och pumpen stannar!!!! Så bristen på styren kan släckas lite mad en installerad rumsgivare..

Varmare uppe... det vill ni väl inte ha, det vore en fin vinst om ni sänkte tempen uppe då minskar ju värmebehovet och ni klarar lägre utetemp utan eltillskott!!!!

Det finns olika sätt att fixa det där på, prova sök här på tex

fast strypning
strypning av rad ventiler
termostatventiler

Hittar du inget och vill veta mera då hjälper vi dig...
« Senast ändrad: 10 februari 2005, 08:28:48 av Rickard »
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

markus3

  • Gäst
markus3
SV: Stopptemp Autoterm
« Svar #2 skrivet: 10 februari 2005, 08:21:20 »
tack för svaret! Jag skall testa när jag kommer hem.
Trodde inte det var bra för pumpen om man ströp radiatorerna.
Är det bättre att strypa alla lite grann eller stänga av vissa helt. I de flesta rum har vi 2 radiatorer/rum.

admin

  • Gäst
admin
SV: Stopptemp Autoterm
« Svar #3 skrivet: 10 februari 2005, 08:33:24 »
Bäst att strypa alla litegrann, helst inte på termostaterna, använd om möjligt de fast grundflödesventilerna som (förhoppningsvis) sitter på radiatorkopplet.

En deltaT på 5-7 grader över radiatorerna är bra, men har du för varmt uppe kan du köra t.ex. 10 grader deltaT uppe och 4-5 grader deltaT nere. DeltaT över värmepumpens VB-f och VB-r bör dock ligga på ca 5-7 grader. Då får du mindre värmeavgivning uppe, mer nere och ett lägre temperaturbehov på framledningen.

Detta innebär att du rimligtvis skall kunna ställa ned kurvan i reglerdatorn ett snäpp.

Utloggad MOKARN

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 36
  • Karma +0/-0
SV: Stopptemp Autoterm
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2005, 20:48:17 »
har inte du bertil en thermia vilken ivt25kw pump är du inblandad i är det kanske jag som monterat tror jag har koll på dom flesta stora ivt maskiner runt östersund

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!