Värmepumpsforum allt om värmepump och värmepumpar

VärmepumpsForum Allmänt => Värmepumpar och installationsfrågor. => Värmepumpar - Mark/Berg och Sjövärmepumpar. => Ämnet startat av: Fresh Prince skrivet 03 december 2004, 12:07:31

Titel: IVT HT Plus
Skrivet av: Fresh Prince skrivet 03 december 2004, 12:07:31
Hej,

Denna pump skall ju enligt reklam och faktablad kunna ge 65 grader till element och varmvatten utan eltillskott. Jag behöver inte 65 grader men vill ändå testa detta.

Min pump är inställt på 51 grader (fabriksinställning). Givaren visar ca 56 grader direkt efter en uppvärming. Då jag provar att spola varmvatten direkt efter en uppvärmning får jag ut ca 52 grader. (kranen är ca 2 meter ifrån pumpen).

Jag har läst i manualen att man kan öka varmvattnet med 3 grader (dvs till 54 grader). Detta ger säkert några extra grader ut, men det känns ändå som om detär en bit kvar till de utlovade 65 graderna.

Är det någon som lyckats få ut höga temperaturer ur denna pump utan eltillskott? Jag provade också att aktivera extra varmvatten, men då gick eltillskottet på direkt. För tillfället går min pump (C7) 50 procent och har KB in ca 7 grader.
Titel: Re:IVT HT Plus
Skrivet av: Bertil skrivet 03 december 2004, 14:26:44
Nja dom flesta är duktig på reklam, det är på den arenan framgångarna avgörs.
IVT får man nog säga ligger i framkant av denna nisch.
Dom andra tillverkarna måste som beknt haka på annars väljer ju aaallla den helt otroliga IVT pumpen man läst om i reklamen.....

Snömos det är vad reklam handlar om, åtminstone när det gäller värmepumpar.

Puuuhhhh nu blev jag arg oxå  :o :o
Titel: Re:IVT HT Plus
Skrivet av: lubbis skrivet 03 december 2004, 14:50:36
Sitter det inte någon inbyggd blandningsventil? Fick du ut 65 grader när du körde på elen?

Bra temperatur på varmvattnet, själv har jag -0,8 in.
Titel: Re:IVT HT Plus
Skrivet av: kek29 skrivet 03 december 2004, 19:46:48
? Jag provade också att aktivera extra varmvatten, men då gick eltillskottet på direkt.    
Stäng av tillskottet och höj tempen på varmvatten till max så ser du vad kompresorn klarar av att ge !!! Extra varmvatten läget är till för om du behöver mycket varmvatten snabbt...klart tillskottet går in !!
Titel: Re:IVT HT Plus
Skrivet av: Fresh Prince skrivet 03 december 2004, 21:40:58
Jag drog upp börvärdet till 54 grader. Då värmde pumpen upp vattnet till 58.8 grader. Då fick jag ut ca 53 grader ur kranen. Sedan aktiverade jag extra varmvatten. Då gick eltillskottet på och värme upp vattnet till 65.4 grader och ut ur kranen kom 59 grader.

Enligt manualen skall det vara ca 5 grader varmare än vad givaren visar (eftersom givaren sitter i botten på den yttre behållaren). Om man tror på detta så värms ju vattnet upp till 58.8 + 5 grader = nästan 65. Frågan är varför jag ut ca 10 grader lägre temp ur kranen. Är förlusterna efter 2 meter ledning så stora?

Det skulle vara intressant om någon mer med IVT HT Plus kan kolla sina temperaturer och se vad det blir för resultat.

Detta är ju ungefär som att Volvo alltid skulle lägga på 40 Hk på sina motorer i sin marknadföring för att få sålt mera bilar. Tror inte det hade fungerat särskilt länge, men i VP branchen verkar det inte vara några problem.
Titel: Re:IVT HT Plus
Skrivet av: Fresh Prince skrivet 03 december 2004, 21:47:14
Sitter det inte någon inbyggd blandningsventil? Fick du ut 65 grader när du körde på elen?

Bra temperatur på varmvattnet, själv har jag -0,8 in.

Nej det är en gammal en med två kranar (en blå och en röd)
Titel: Re:IVT HT Plus
Skrivet av: Adam skrivet 03 december 2004, 22:51:16
Enligt manualen skall det vara ca 5 grader varmare än vad givaren visar (eftersom givaren sitter i botten på den yttre behållaren). Om man tror på detta så värms ju vattnet upp till 58.8 + 5 grader = nästan 65. Frågan är varför jag ut ca 10 grader lägre temp ur kranen. Är förlusterna efter 2 meter ledning så stora?

Det skulle vara intressant om någon mer med IVT HT Plus kan kolla sina temperaturer och se vad det blir för resultat.

Detta är ju ungefär som att Volvo alltid skulle lägga på 40 Hk på sina motorer i sin marknadföring för att få sålt mera bilar. Tror inte det hade fungerat särskilt länge, men i VP branchen verkar det inte vara några problem.

Givaren sitter på utsidan av yttermanteln och visar temperaturen på "radiatorvattnet". Om du läser av strax efter den laddat klart får du temperaturen i mellanrummet mellan själva beredaren och yttermanteln. Efter en tid jämnas temperaturen ut, men volymen i yttermanteln är så liten jämfört med beredarens så det blir inte så varmt i själva beredaren.

Om du läser av 30 min eller så efter en laddning kanske du kommer lite närmare "verkligheten".

Detta är ett generellt problem med dubbelmantligen. Ett sätt är att montera en extra toppgivare som visar den sanna temperaturen man kan förvänta sig när man vrider på kranen. Så gjorde vi på Thermia Diplomat TWS.

mvh

Adam