Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Ang tjut  (läst 1659 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Buuuurrrrrr

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Ang tjut
« skrivet: 01 mars 2005, 21:32:35 »
Hej,

Jag har ett problem som jag skulle vilja ha hjälp med. Installerade en ny VP, Thermia duo 10, i november. Nu börjar snart installationen bli färdig, dvs alla installatörer är inte så snabba. Rörkillen har döremot inte varit här sedan november och jag antar att ni är bättre på att svara på frågor.

Före VPn hade jag en kombipanna med väldigt högt tryck på cirkpumpen, dvs brus i radiatorerna. Nu är det mycket tystare, men ofta så blir det ett tjut i radiatorerna med hög frekvens. Jag kan leva med det men min tjej liter av tinnitus och för henne är det olidligt. ??? ??? ??? Vad skall man göra? Har försökt lufta alla elementen, men tyvärr så är ventilens gängor på just det elementet förstörda. Skall man höja cirkpumpen eller sänka?  Sc:,h

Det börjar bli lite surt hemma så jag skulle gärna vilja ha tips. Hon hotar med att flytta eller slänga ut VPn så dår förstår ni nog hur desperat jag är :'(

Utloggad Heat?

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Mälardalen
  • Antal inlägg: 825
  • Karma +8/-8
  • Kön: Man
  • 15,6kwh/dygn i snitt pÃ¥ VP. 28/10-04--30/10-06
SV: Ang tjut
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2005, 21:41:19 »
Prova att ändra hastighet och kolla om det blir bättre...
Känns som att högre flöde borde generera högre ljud så jag skulle tippa på en sänkning...

Annars kanske något lager i cirkpumpen har pajat?
/Heat? med Nibe S1255-12 +UKV500 + 2 ECS40
Tidigare CTC EcoHeat 8,5

128m aktiv Borra+12m lera
Nyckelhus 105m2 med källare Byggd 1969 i Mälardalen. Värmebehov:17000kCal/h(ca. 20kW) vid -30C enl. ritning.
Årsförbr. 14500kWh, Tidigare 31000kwh

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Ang tjut
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2005, 23:51:34 »
Är det på en radiator? då ska du öppna ventilen för fullt på den.. dom kan kärva också det är en nål om du tar bort känselkroppen (om du nu har termostatventiler av rätt ny modell)

Inge kul me tinnitus har det själv  fiR: _/-

Det blir tystare med pumpen på lägre fart men det är ingen bra åtgärd det ska va bra cirkulation med en vp installerad.

Vilken tempskillnad har du nu på varma sidan mellan stig o retur? 6-7 är bra...

Men jag gissar att den är strypt hÃ¥rt om det lÃ¥ter i en ....  Du kan även kolla tempen i toppen och botten pÃ¥ den radiatorn om den här är svalare nedtill har du felet där... bra flöde liten strypning dÃ¥ blir den tyst
Lycka till!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!