Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning - medan du läste inläggen, hann någon posta ett annat svar i ämnet. Du kanske bör se över ditt inlägg.
Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: halper
« skrivet: 26 april 2019, 21:52:24 »

Perfekt! Här fick jag svar på mina funderingar kring kanske. Har noterat att varmvattnet svalnar i rasande hastighet nu efter att våren attackerat och radiatorerna kallnat. En körning i timmen eller oftare, under dag som natt – alltså utan någon användning.

Det visade sig att min ”P2” var inställd på kontinuerlig drift. Det löste saken, och vattnet håller sig nu varmt betydligt fler timmar. Ska bli en spännande natt!!
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 05 februari 2007, 17:18:16 »

Det var inte meningen att tjafsa eller gå från ämnet, vi har olika åsikter om möjliga orsaker eller vad som kan inverka. Ska hålla stilla :)

Väntar med spänning på en logg!

/C
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 04 februari 2007, 18:02:08 »

Får jag var med i ämnet? Det verkar som om det har blivit tjafs mellan andra mer än att försöka hålla sig till kända "fakta".
Om jag får tag på en mätdator som jag kan logga tempen, vilka parametrar behöver jag logga? Var placerar jag givarna? För vv, räcker det att sätta givaren utanpå manteln (innanför isoleringen)?

Minimum är väl att logga VV med givare på samma ställe som styrdatorn mäter helst. Innanför isolering på mantel bör fungera.

Har du fler givare skulle jag mäta på VV-utlopp för att se VV-avtappning och VB-in/VB-ut för att se hur mycket kompressor går under avsvalning.
Skrivet av: Grop
« skrivet: 04 februari 2007, 17:00:55 »

Får jag var med i ämnet? Det verkar som om det har blivit tjafs mellan andra mer än att försöka hålla sig till kända "fakta".
Om jag får tag på en mätdator som jag kan logga tempen, vilka parametrar behöver jag logga? Var placerar jag givarna? För vv, räcker det att sätta givaren utanpå manteln (innanför isoleringen)?
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 04 februari 2007, 11:30:30 »

Grop pratar  om sänkning utan VV uttag, (min IVT fungerar lika på dagen som på natten iaf)

Beror på hur man definierart "utan VV uttag". Tittar du på min VV-log ovan så ser du att min VV-värmning pendlar hela dagen om någon duschar på morgonen och man sen småduttar med värme under em. Att säga att VV fortfarande åker jojo 4 timmar efter en dusch säger inte att något är fel. En dusch kan betyda avsevärt VV-uttag.
Sen vet vi (inte jag iallafall) hur många personer Grop har i hushållet, hur länge de duschar, hur ofta de kör diskmaskin, eller tappar ur VV på annat sätt. Därför är det svårt att jämföra med dina loggar eller mina (hos mig är det 6 personer i hushållet varav 5 duschar dagligen) där VV pendlar hela dagen oavsett vardag eller hel men stillar sig nattetid.

Som vi båda säger måste det nog till en dygnslogg innan man kan säga säkert om det överhuvudtaget är något fel på systemet. Något Grop nog skulle ha gjort för länge sen.
En log på VV och VB-in/VB-ut säger antagligen direkt om det är något fel och Grop hade sluppit en hel del annat som tar tid och pengar.

Lycka till.

Skrivet av: Grop
« skrivet: 04 februari 2007, 09:35:00 »

Hej Cul8 och Herr Brun.
Så här är det: Jag loggar inte just nu. Jag ska ta och kolla på jobbet om det finns någon mätdator jag kan låna något dygn för att kolla hur pumpen jobbar med varmvatten när jag har min skönhetssömn. MEN, det första jag gör på morgonen, innan kaffebryggaren sätts på, är att gå ner till pumpen och titta till den. Då, efter åtminstone 8 timmar sedan senaste värmeuttag, kan jag fortfarande genom att bara kolla tempdroppet enligt Rego:n se att det går alldeles, alldeles, för fort om, även när varmvattnet är neråt 49 grC. Jag bara antar, att pumpen inte vet om att jag kollar den, så den beter sig likadant då, som den har gjort hela natten...
Jag fick ju huset omkopplat förra våren, så jag tänkte för en sekund att man hade glömt att vända by-passen. Men som jag skrev tidigare, pilen pekar mot pumpens sugsida, vilket jag antar är rätt.
Jag kan slå mig i backen på att det handlar om kvalitetsstyrning av leverantören av trevägsventilen. Jag skulle vilja se en provtryckning av min ventil som jag fick ny häromdagen med säg två bars tryck. Jag undrar om den är helt tät då...Jag antar i sådana fall att jag inte är själv i Sverige med detta problem, men folk i allmänhet kanske inte är lika fanatiska när det gäller värmepumpar som vissa andra, och det man inte vet, lider man inte av.
Men konstigt är det!
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 04 februari 2007, 00:30:13 »

Grop pratar  om sänkning utan VV uttag, (min IVT fungerar lika på dagen som på natten iaf)

Nu var det 4 timmar sedan hon duschade. Fortfarande vill pumpen ladda varmvatten 1 gång/timme. Sedan hon duschade, har jag inte rört varmvattenkranarna i huset. Är mängden laddningar normalt, eller ska jag lyfta på luren imorgon och be service komma hit? Det kanske ska påpekas att jag kör med fabriksvärden på varmvatteninställningen.

min bild:
http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=10471.30

Grops svar:
Tack Cul8!!!
Den flörsta loggen ser mycket "bekant" ut, den ser nämligen ut precs som jag upplever min pump. Lösningen för denna pump var alltså inte bara byte av trevägsventil utan det byttes även själva ventilbröstet (tror jag det heter), dvs mässingskopplingen? Inte för att jag förstår att den skulle vålla bekymmer, men är det på detta vis, så får jag tro på dig!

...  dvs urladdning på 60 min. och som Gropskriver "utan att VV har rörts"

Så tar diskussion vid att öka kopplingsdiffen till 10 grader..

Sen kommer det att låg temp.på VB retur kyler ner VV... därför visade jag en logg med kopplingsdiff. på 5 gr, inte låg men i alla fall medel VB retur och ingen sänkning av VV på dagtid, nåja kväll då.

I vilket fall så skulle man helst vilja se en logg från Grop och inte bara att man "upplever" eller uppfattar vad VP håller på med.

Skulle gärna vilja ha en åsikt från dom som kan pumpar om för högt flöde på extern pump P1 samt ev att bypass är felvänd, dvs kopplad till stigaren och fungerar som bypass till intern pump P2, skulle kunna få retur VB att gå baklänges via VV mantel?

/C


Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 23:29:11 »

Självklart har vi inte pratat om när man tar ut VV på dagen.

oki.. bifogar bild, med kopplingsdiff på 5 gr. efter kl 16. Det som händer är att högsta värdet på mantel blir 2 grader mindre och därför efterföljande sänkning, när manteln återfår samma tempsomVV, inte lika kraftigt. Har under tiden en VB retur mellan 32-37 gr.

Vissa IVT sänker VV på mindre än en timme, hela dygnet. Detta fenomen är vad vi försöker hitta orsaken till.

/C

Jaså!!
Då jag läser tråden så handlar den om oro över VV-värmning dagtid efter VV-uttag.
Vad menar du med att det "självklart" inte är så?
Var i tråden anger Grop att han vet sin avsvalningstid nattetid?
Om jag säkert vet att VV-laddning sker varje timme även natteetid utan låg radiatortemp
då skall jag acceptera att pumpen är defekt. I denna tråden har jag inte sett sådana fakta. Peka gärna ut var det anges.
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 03 februari 2007, 22:59:52 »

Självklart har vi inte pratat om när man tar ut VV på dagen.

oki.. bifogar bild, med kopplingsdiff på 5 gr. efter kl 16. Det som händer är att högsta värdet på mantel blir 2 grader mindre och därför efterföljande sänkning, när manteln återfår samma tempsomVV, inte lika kraftigt. Har under tiden en VB retur mellan 32-37 gr.

Vissa IVT sänker VV på mindre än en timme, hela dygnet. Detta fenomen är vad vi försöker hitta orsaken till.

/C
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 16:57:51 »

Bild som åskådliggör vad jag tidigare talade om att man måste vänta till natten för att se den riktiga avsvalningstiden. Klockan 9:00 gick någon upp och började använda VV. den har inte stillat sig än. Förra natten hade jag bara ca 4 timmars max intervall pga ganska låg VB-retur just nu.

Skulle jag dagtid springa ner i pannrummet och titta på VV-lampan skulle jag också tro att mitt system läckte.
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 03 februari 2007, 16:36:52 »

oki. har inställt VV på 50 gr börvärde och på IVT fikonspråk Kopplingsdifferans till 5 gr.
(Jag hade kopplings diff på 7 gr)

Logg kommer i morgon. (Densomär nyfiket kan följa den via länken i min sigantur)

Det är inte bara att du får onödigt med TS, "om" man värmer VB med VV så tillkommer att man har lägre COP när man värmer VV och på så sätt förlorar viss del av möjlig besparing.

/C
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 16:36:03 »

Roligt att min fråga engagerar!
Som svar på Herr Bruns fråga, finns det någon med 5grC hysteres som klarar en hel natt: Titta på cul8s logg högre upp i detta numera ganska långa ämne . Hans temperaturer på varmvattnet när pumpen startar/stoppar, ser väldigt lika ut som min pump. Jag klarar 1 timme, han klarar 8 sisådär...I loggen har han visserligen lite varmare radiatorvatten än jag kör med, det kanske skiljer 10% på deltaT mellan radiatorvatten och vv just nu.
Cul8, jag har luftat manteln flera gånger. Kommer bara vatten.
Problemet som blir är visserligen flera starter/stopp, men det STORA problemet blir när det är kallt ute och pumpen ligger på gränsen av vad den klarar utan elpatron, eller t.o.m behöver stötta med patron, så får pumpen inte ägna sig åt att jobba med huset. 1 gång/timme, med den hysteres jag nu har, så måste pumpen kassta sig över på vv. Under tiden så faller radiatorvattnet ett par grader, sånär pumpen återupptar värmningen av huset, så stiger tempen igen på radiatorvattnet. Dvs, villkoret fr att elpartonen ska gå in, att inte returtempen ändrar sig på 80 minuter, som jag har den ställd på, huinner aldrig inträffa. För pumpen har inom den timman ånyo fått ge på vv en gång till, med fallande radiatorvattentemp som följd...
Jag loggar (tyvärr) inte, men man kanske skulle börja

Jo Cul8's log ser ut ungefär som min just nu men så har jag just nu "varmt" radiatorvatten med retur på minst 37 ºC. Jag trodde att du hade svalare VB-retur?
Har du provat att dra upp hysteresen på VV till 10 ºC (om det går på ditt system) och se vad det gör. Dessutom måste du nog vänta till natten innan du ser den verkliga avsvalningstiden.
Som många loggare vet värms VV mycket oftare dagtid bara man har börjat använda varmvatten.
I vårt hushåll med 6 personer blir det inte "lugnt" med VV-värmning förrän efter klockan 23-24:00, och sen är det lugnt till ca 7:00, därefeter åker VV jojo hela dagen i princip. Men så har jag för låg hysteres, som sagt.

Om du inte loggar så tror jag du har svårt att veta så mycket om ditt system egentligen. På mitt system dröjer det oftsat 4-5 timmar efter senaste VV-tappning innan VV blir någorlunda stabil och får en längre avsvalningsintervall. Duschar någon klockan 7 på morgonen är det inte lugnt förrän klockan 13:00 ca. Genom att bara springa ner i pannrummet och titta på VV-lampan ger nog tyvärr ingen bra koll på hur systemet fungerar.
Skrivet av: Grop
« skrivet: 03 februari 2007, 15:53:04 »

Roligt att min fråga engagerar!
Som svar på Herr Bruns fråga, finns det någon med 5grC hysteres som klarar en hel natt: Titta på cul8s logg högre upp i detta numera ganska långa ämne . Hans temperaturer på varmvattnet när pumpen startar/stoppar, ser väldigt lika ut som min pump. Jag klarar 1 timme, han klarar 8 sisådär...I loggen har han visserligen lite varmare radiatorvatten än jag kör med, det kanske skiljer 10% på deltaT mellan radiatorvatten och vv just nu.
Cul8, jag har luftat manteln flera gånger. Kommer bara vatten.
Problemet som blir är visserligen flera starter/stopp, men det STORA problemet blir när det är kallt ute och pumpen ligger på gränsen av vad den klarar utan elpatron, eller t.o.m behöver stötta med patron, så får pumpen inte ägna sig åt att jobba med huset. 1 gång/timme, med den hysteres jag nu har, så måste pumpen kassta sig över på vv. Under tiden så faller radiatorvattnet ett par grader, sånär pumpen återupptar värmningen av huset, så stiger tempen igen på radiatorvattnet. Dvs, villkoret fr att elpartonen ska gå in, att inte returtempen ändrar sig på 80 minuter, som jag har den ställd på, huinner aldrig inträffa. För pumpen har inom den timman ånyo fått ge på vv en gång till, med fallande radiatorvattentemp som följd...
Jag loggar (tyvärr) inte, men man kanske skulle börja
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 13:24:20 »


Leta i Loggningsforumet och se om du hittar något exempel på ett system som håller 5 ºC temfall på VV hela natten UTAN att cirkulera varmt vatten kring VVB.


Jag har 3° hysteres inställd, och om inget VV tappas brukar den toppa upp tre gånger per dygn, dvs ca tempen sjunker ca 3 grader på 8 timmar.

Min givare sitter i ett dykrör inne i beredaren, och Stiebels beredare verkar vara välisolerade. De är heller inte mantelberedare.
Ok, med givare inne i vattent blir resultatet givetvis mycket bättre. Då är det en ansenlig energimängd som skall försvinna för vartje grads sänkning. Med mantelgivare är det nog en väldigt liten energimängd som lätt leds bort.
Skrivet av: tipo874
« skrivet: 03 februari 2007, 13:17:54 »


Leta i Loggningsforumet och se om du hittar något exempel på ett system som håller 5 ºC temfall på VV hela natten UTAN att cirkulera varmt vatten kring VVB.


Jag har 3° hysteres inställd, och om inget VV tappas brukar den toppa upp tre gånger per dygn, dvs ca tempen sjunker ca 3 grader på 8 timmar.

Min givare sitter i ett dykrör inne i beredaren, och Stiebels beredare verkar vara välisolerade. De är heller inte mantelberedare.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 12:31:55 »



hmmm... ingen expert som kommenterar om yttre P1 skulle kunna tvinga VB baklänges förbi manteln... :

Nu vill jag inte kalla mig expert, men med en korrekt kopplad bypass blir det ju inget tryckfall över bypass pga P1s drift. Bypass skall på IVT kopplas med flöde förbi VP-anslutningar (i allfall på min IVT). Sen har jag svårt att se att en korrekt trevägare skulle läcka så mycket mer om flödet går i fel riktning. Den är tätad med o-ringar vill jag minnas.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 12:25:12 »

Ta en titt på ett väl fungerande system. Tex här: http://www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm
Richards VV håller hela natten 20:00 - 8:00, men titta när VV har svalnat 5  ºC! Efter mindre än 1 timme!

Även Richards system skulle värma VV mycket mycket ofta med en hysteres på  5 ºC!

Fler exempel:
http://pricken.vuollerim.nu/
http://www.vurpa.nu/phpws/index.php?module=pagemaster&PAGE_user_op=view_page&PAGE_id=14&MMN_position=28:28

Leta i Loggningsforumet och se om du hittar något exempel på ett system som håller 5 ºC temfall på VV hela natten UTAN att cirkulera varmt vatten kring VVB.

Om det finns en konstruktionsmiss på IVT så ligger den snarare i att en del system (mitt tex) har 5 ºC som fast VV-hysteres. (En möjlig lösning för oss som inte kan reglera hysteresen är att byta till givare som lurar stydatorn att VV håller anna temp än den gör)
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 03 februari 2007, 11:53:16 »

Grop,

Har du avluftat VV? luft i VV tanken kan vara en orsak.

hmmm... ingen expert som kommenterar om yttre P1 skulle kunna tvinga VB baklänges förbi manteln... :
....
Om externa pumpen P1 har större flöde än den interna pumpen P2 eller/och om bypass ventilen är felvänd: skulle det vara möjligt att skapa så mycket övertryck vid nedre t-koppling att man tvingar kall retur-VB att gå baklänges via mantel och ut genom trevägsventilen?

/C
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 11:42:10 »

Jag kör 45-55 på min Thermia jag tyckte i början att den tokjobbade med vv...

Visst är det "topup" funktion på din också... det innebär med 49 55 att om vv är 51 grader och man når värmebalans gör den en "topup" körning.
Då blir det massor av vv lörningar.
Det spelar nog ingen roll eftersom det inte orasakar "onödiga starter. Men det gör hög starttemp på vv....

Men sen om det är flera starter än på andra IVT med SAMMA inaställning, då är det mera svårförklarat!

Helt korrekt!
Jag tror boven i dramat är den låga VV-hysteresen. På mitt system kan jag tyvärr bara sätta 5 ºC som max. Ser man på andra perfekt fungerande system som håller VV hela natten så ser ofta även där att de lätt tappar 4-5 ºC första timmen. Det är ju trots allt bara mantelns yttertemp som mäts och då värmningen avslutas cirkulerar det ännu ojämnt varmt vatten i manteln som sen snabbt stillar sig med en rejält lägre snitt temp.
Kan man ställa upp sin VV-hysteres bör man absolut göra det för att minska onödiga start/stopp.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 03 februari 2007, 11:13:26 »

Hmm, jag är själv ingenjör (tom doktor och docent i naturventenskapligt ämne). Trots det  :) tror jag på empiriska fakta, och fakta är följande:

på min VP bytte jag trevägaren förra året. Vintertid håller min VV temp hela natten 00:00-06:00
Tittar jag nu i temploggar för Maj så ser jag att jag har VV-värmning varje timme hela natten!
Tittar jag sen på temp-loggar från Juli så håller VV ca 3 timmar nattetid.

Så med varmt radiatorvatten cirkulerande: 6 timmar
Med kallt radiatorvatten cirkulerande: 1 timme
Med inget vatten cirkulerande: 3 timmar

Jag säger inte att ditt system följer samma mönster men har du en IVT av samma konstruktion som min och har svalt radiatorvatten så kan det mycket väl kyla VV tilräckligt för täta starter.
Nu tror jag inte detta är en så stor konstruktionsmiss som du antyder, då värmningarna i dessa fall är väldigt korta och energin ändå kommer radiatorerna till godo. Det man förlorar är väl antal start/stop som blir onödigt högt.

Om du desutom har loggar på tempkurvorna så tror jag man kan se skilland på en normal avsvalningsprocess som följer en normal exponentialform och en läckande VV-krets då avsvalning blir mycket mer linjär. Hur ser dina kurvor ut?
Skrivet av: Grop
« skrivet: 03 februari 2007, 10:08:39 »

Hej Cul8,
Tack för att du funderar åt mig! Då är vi två. Jag hoppas IVT också funderar, för de är inkopplade på fallet...

Jag kollade by-passventilen (jag antar att det är det ventilbröst som finns på denna ledning, detbör det vara för det finns ingenting annat än den ;)) Fldespilen på den pekar mot pumpens sugsida, dvs i flödesriktning. Det känns som om det är logiskt att pilen ska peka åt det hållet, så jag antar att där sitter inte problemet.
Teorier om värmeledning anser jag är långsökt. Som jag skriver i ett annat inlägg, så är den yta rören utgör på mantlen försvinnande liten gentemot beredarens egen yta. Dvs strålning/konvektion från beredaren utmot luft måste vara ett störreproblem, än värmeedning via kopparrr. Hade det varit ett stort problem, så hade man från IVt byggt in en termisk brygga av något slag (gummislang e.dyl). Jag tror man kan sin sak på IVT. Jag tror på ingenjörer, jag är en själv...
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 02 februari 2007, 23:12:33 »

Vad menar du med att "radiatorvatten strömmar förbi vv-beredaren"??????

Jag tror att han menar att svalt radiatorvatten går genom trevägsventilen "åt rätt håll". Även om ventilen har stängt ordentligt mot beredaren så kyls beredaren genom att värme leds bort genom metalldelar av koppar och mässing som ständigt kyls av radiatorvatten.
Exakt.
Det är väldigt tydligt då Vpn går över i somardrift och helt stänger trevägaren i läge VV. Då kyls VV mycket mindre.

Trots allt så är ju hela menteln termiskt hopkopplad med radiatorkretsen med kopparrör!
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 02 februari 2007, 22:35:50 »

Har funderat på konstiga och snabba VV urladdning vissa IVT har.....

Har följande fundering för Grops problem och slutar med en fråga till experterna:

Om externa pumpen P1 har större flöde än den interna pumpen P2 eller/och om bypass ventilen är felvänd: skulle det vara möjligt att skapa så mycket övertryck vid nedre t-koppling att man tvingar kall retur-VB att gå baklänges via mantel och ut genom trevägsventilen?

/C
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 02 februari 2007, 20:15:50 »

Jag kör 45-55 på min Thermia jag tyckte i början att den tokjobbade med vv...

Visst är det "topup" funktion på din också... det innebär med 49 55 att om vv är 51 grader och man når värmebalans gör den en "topup" körning.
Då blir det massor av vv lörningar.
Det spelar nog ingen roll eftersom det inte orasakar "onödiga starter. Men det gör hög starttemp på vv....

Men sen om det är flera starter än på andra IVT med SAMMA inaställning, då är det mera svårförklarat!

Skrivet av: Olle61
« skrivet: 02 februari 2007, 18:20:41 »

Vad menar du med att "radiatorvatten strömmar förbi vv-beredaren"??????

Jag tror att han menar att svalt radiatorvatten går genom trevägsventilen "åt rätt håll". Även om ventilen har stängt ordentligt mot beredaren så kyls beredaren genom att värme leds bort genom metalldelar av koppar och mässing som ständigt kyls av radiatorvatten.
Skrivet av: Grop
« skrivet: 02 februari 2007, 17:26:18 »

Vad menar du med att "radiatorvatten strömmar förbi vv-beredaren"?????? Det är ju det vi har kommit överrens om i denna tråd bland annat, att så ska inte ske (varför kostar man annars på en trevägsventil i pumpen?). Men i mitt fall tycks det ju ske i alla fall, med snabb tempdrop av varmvatten som följd. Självklart kan jag ändra hysteresen, och därigenom få till färre start/stop pga vv-temp. Men titta på Cul8s logg, start vid 49-50 grC, stopp vid 55-56 grC. 7-8 timmar håller en sådan laddning. Min pump klarar med samma hysteres bara 1-1,25 timme.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 02 februari 2007, 15:10:56 »

Prova gärna att öka på VV-hysteres om det går (till 10 ºC) och se om det ger någon skillnad. 5 ºC hysteres är i minsta laget då det sker en stor avsvalning direkt då värmning slutar. Jag har själv perioder på året då VV-värmning sker väldigt ofta.
Det är på vår och höst då radiatorvattentemp är låg och radiatorvatten flödar förbi VV-beredare och på så sätt kyler VV. På vintern är VB-vatten ungefär lika varm som VV och då sker ingen nämnvärd avsvalning och sommartid är pumpen i sommarläge och cirkulerar inte radiatorvatten runt VV-beredare.
Om ditt system just nu har relativt låg VB-temp så kan det vara fråga om naturlig avkylning, men en höjning av VV-hysteres kan hjälpa avsevärt då avsvalningen avtar exponentiellt (snabbt i början och mycket långsammare i slutet)
Skrivet av: Grop
« skrivet: 02 februari 2007, 12:48:03 »

Nu sitter jag på jobbet, så jag tar det ur huvudet. Start :49.0grC,stopp:55 grC, fast det brukar bli en eftersläng, så den kan ibland nå ända upp mot 56.5 grC, men oftast verkar det vara 55.8 grC. Det ser alltså väldigt lika ut som Cul8:s logg på sin pump m.a.p. start/stopp-temp. Däermot ser det inte ut som hans logg vad gäller tidpunkter mellan laddningarna (7-8 timmar utan uttag av varmvatten), utan väldigt likt hans kompis (?) loggar, dvs start/stopp inom ca 1 timma.
Skrivet av: HerrBrun
« skrivet: 02 februari 2007, 08:14:12 »

Jag har läst igenom tråden men hittar inte dina värden på VV hysteres (eller vad IVT kallar det nuförtiden), dvs skillnad mellan stopp på VV-värmning och start. Är den för låg får man definitivt många extra värmningar.
Dessutom är det så att om VB-kretsen har mycket lägre temp än VV så kyler VB-cirkulationen VV ganska mycket. Det märker man då VB-cirkulation upphör i sommarläge och VV-temp håller mycket längre.

Vad har du för värden på VV-hysteres, VV-börvärde (eller om det är VV-min), och typiskt VB-retur just nu?
Skrivet av: Grop
« skrivet: 02 februari 2007, 06:43:53 »

Kan du utveckla detta om den bakre t-kopplingen? Borde det inte vara så att det vatten som eventuellt tar sig in denna väg i manteln, också måste ut, annars sväller manteln upp, om du förstår vad jag menar...Dvs är trevägsventilen tvärtät, så ska väl detta inte kunna hända, som du beskriver? Eller menar du att det kan bli lokala fenomen nere i botten av tanken oberioende av om trevgaren är OK eller inte? Vad gör man för att koma åt denna ventil? Vad har srtypningen medsakenatt göra
Skrivet av: Jocke montör
« skrivet: 01 februari 2007, 21:28:14 »

Om du känner på rören från växelventilen, blir röret som går till radiatorerna hett när du laddar varmvatten?
Lite varm av strålningsvärmen kan det bli, men läcker den lite så blir röret hett fram till bypass-tröret

Det finns en liten chans att det kan bli cirkulation på bakre t-rörs anslutningen på beredaren.
När radiatorvattnet passerar beredarens returanslutning så kan det bli en liten cirkulation där på nått vis.
Det tröret som sitter där har en strypning numera men jag vet inte hur länge den har funnits.
Bökigt som tusan att kolla, enda anledningen att jag vet att den är strypt är för att jag har bytt beredare på några c värmepumpar.
Skrivet av: Olle61
« skrivet: 01 februari 2007, 20:08:04 »

Tacksam för synpunkter i detta märkliga fall!!!
Kan du inte stänga av flödet i radiatorkretsen? Det finns väl någon ventil. Då borde ju varmvattenavkylningen upphöra om det läcker genom trevägsventilen? Eller stäng av hela värmepumpen inklusive cirkulationspumpar, då får du ju se hur snabbt vattnet kyls av läckage genom tankens isolering.
Skrivet av: Grop
« skrivet: 01 februari 2007, 19:37:26 »

Som du säger, det råder väl ca 6 bars tryck i vattensystemet och bara 1 bar i radiatorkretsen. Så i princip skulle ju varmvatten kunna läcka över till radiatorkretsen. Men då skulle jag ju se på vattenmätaren att den rör sig. Och det gör den inte. Sedan tror jag att det skulle handla om flera liter för att detta skulle påverka vv-tempen nämnvärt. nej den teorin är lite väl långsökt. Dessutom är min pump från 04, så speciellt gammal är den ju inte. Jag är mer  benägen att tro att det har med dålig kvalitetsstyrning hos underleverantör av ventilen att göra. Men å andra sidan, då borde ju fler ha problem ute i landet. Det kan ju inte vara en komplott mot min pump, så jagfår alla måndagsexemplar av ventiler...Tacksam för synpunkter i detta märkliga fall!!!
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 februari 2007, 19:16:01 »

Läckage från VVB till radiatorkretsen är mycket vanligt på äldre anläggningar men då blir trycket så högt att det rinner ur skvalleröret för radiatorkretsen!!

Skulle det va en läcka borde du höra det lätt som ett brusljud i vv ledningarna... stetoskop eller en skruvmejsel mot örat brukar också duga..

Du har ju dessutom mätare.

Kan du köra enbart VV drift??? Om det går så får du en koll på om radiatorkretsen blir kall!

Skrivet av: Grop
« skrivet: 01 februari 2007, 19:06:40 »

Självklart är det så Bertil. Men det jag refererar till är temperaturfall utan att någon rört varmvattnet på många timmar. Och inte heller har jag något läck någonstans. Jag vågar knappt ringa till service imorgon igen. Är jag knäpp, som frugan tycker, eller är det fel på pumpen? Och i sådana fall, vad annat än denna ventil kan påverka mantelns temperatur?
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 01 februari 2007, 18:54:09 »

Om den är fulladdad (litet utag innan) då räcker det länge, men tar man ut mycket då blir det en ny körning nästan på en gång..
Medelmycket uttag av vv ny körning ganska snabbt
inner och ytermantel hinner inte få samma temp därav den snabba "dippen"

Sen kan man iofs ha fel på grejorna också
Skrivet av: Grop
« skrivet: 01 februari 2007, 18:42:36 »

Fick insats och ventilbröst utbytt idag. Så när jag kom hem från jobbet, så for jag ner i pannrummet direkt för att kolla när pumpen var "lugn och fin" på varmvattnet. Men tamejfan, den beter sig precis likadant. Från 55.8 grC till 49 grC på ~1 timma. Jag blir så trött. Till råga på alt så får jag min fru mot mig också. Hon tycker att det är jag som är knäpp. Hjälp mig att bli kompis med frugan igen! Vad är det för fel? Varför håller inte min pump varmvattentempen som alla andras pumpar??? Ni verkar ju inte behöva ladda oftare än var 6-8 timma.
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 25 januari 2007, 19:58:52 »

Det är så jag har fått det förklarat, för den VPn finns det ingen logg.

Som jag skrev förrut har jag också svårt att acceptera att ventilhuset kan vara orsaken, därav min fråga till dej tidigare :)

Samtidigt kan jag inte se en annan orsak än vxl ventilen till detta fel.

/C
Skrivet av: Grop
« skrivet: 25 januari 2007, 19:43:55 »

Tack Cul8!!!

Den flörsta loggen ser mycket "bekant" ut, den ser nämligen ut precs som jag upplever min pump. Lösningen för denna pump var alltså inte bara byte av trevägsventil utan det byttes även själva ventilbröstet (tror jag det heter), dvs mässingskopplingen? Inte för att jag förstår att den skulle vålla bekymmer, men är det på detta vis, så får jag tro på dig!
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 25 januari 2007, 13:08:55 »

bifogar min logg för samma period.

/C
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 25 januari 2007, 13:04:28 »

Det yttrade sig som att VV temperaturen sänktes på mer eller mindre runt en timme. Beroende på också hur mycket värme som behövdes i huset, sänkte man P2 hastigheten på P2 (VB pump) så förlängdes förloppet.

Om du tittar på min logg som finns i min signatur så kan du nästan säga vilka tider vi kliver upp och dushar! Deras VV, blå kurva, laddades upp med 40-60 minuters interval och mest beroende på behovet av VB till rad.

Pratade med min installatör och han sa att orsaken till varför IVT kom så högt i Folksams (? eller var det IF?) reparationsstatistik var dessa Ferrariröda ventiler.

Har också svårt att tro att mässingshuset ska kunna ge problem och därför ställde jag frågan.

Bifogar bild från en logg med vxl problem.

/C
Skrivet av: Grop
« skrivet: 25 januari 2007, 07:10:46 »

Tack Cul8.

Yttrade sig derasproblem på samma sätt som för mig? Jag kanju inte tänka mig att det är något annat än just tätheten/funktionen hos min koppling(ventil). Det som tyder på detockså är att avsvalnigen för mig verkar vara tämligen linjär,snarare än exponentiell som era andras avsvalningsförlopp ser ut att vara (de loggar jag kikat på). Avsvalningen borde bli exponentiell  om det bara är konvektion mot luft (via isolering) som kyler tanken. Men min ser mer lijär ut, så jag antar att det inte bara är luft som är med och kyler min tank...
Jag har ungefär samma temp i pannrummet som du, kanske någon grad högre. I morse gick jag ned ca 06.05 och kikade. Då stod vv-tempen på 51.3 grC. Klockan 06.40, när jag var nere nästa gång, så värmde pumpen på vv igen. Däremellan hade jag inte rört varmvattnet. Inte heller innan 06.05 utan senaste gången var kvällen innan. Så det är inga 0.2-0.3 grC/timme jag förlorar. Snarare 5gr/timme. Visst kan jag förlänga tiden mellan varmvattenvärmningar genom att ändra kopplingsdiff, men det är något grundfel jag har på pumpen just nu om jag jämför med er andras tider. Förmoldigen är det väl själva vinkelkopplingen där ventilen löper i, som inte är enligt tolerans. Det stod något italienskt på 3-vgsventilen, så kanske även mässingskopplingen är tillverkad där. Svensk kvalitet vet jag vad det är, tysk likaså. Men italiensk? Eller fransk?
Bertil, självfallet refererar jag bara till temperaturfall då vi inte har tappat varmvatten på många timmar. Annars är naturligtvis avkylningen enorm, när du fyller på med 4-8 gr kallvatten. Hade det inte varit så, så hade jag haft en perpetum mobile (evighetsmakin)i källaren...
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 25 januari 2007, 06:50:02 »

Har hört från 2 olika personer att ibland räcker det inte att bara byta insatsen, ville därför kontrollera vad som var gjort hos dej.

Värme läckage  är beroende på VV temp samt rumstemp. Min (rätt så nya) IVT läcker ca 0.4 - 0.3 grader i timmen vid 50 gr VV och 17 gr rumstemp.

Jag har kopplingsdiff på VV satt till 7,5 gr.

/C
Skrivet av: Bertil
« skrivet: 24 januari 2007, 22:36:58 »

tar man ut mycket vv, så räcker inte en laddning, tempen blir inte lika hög i innermanteln. Det gör att tempen sjunker snabbt och det blir en ny vv start.
Men tar man inget mer vv efter första tappningen då håller sig tempen mycket länge....

Tappas det hela tiden då sjunker det relativt snabbt hela tiden.
Skrivet av: Grop
« skrivet: 24 januari 2007, 22:18:57 »

Jag har vattenmäteren alldeles intill pumpen. Den rör sig inte ur fläcken, dvs inget läckage. Ventilen kollade jag också. A är mot varmvattenberedaren. B mot radiatorerna.
Det var bara själva plastinsatsen som byttes. Varfr skulle det inte räcka med den? Har det funnits problem med själva T-stycket i mässing?
Nu kommer en långsökt fråga: Jag såg att isolering på varmvattenberedaren inte fanns på undersidan. Ska det inte vara isolerat där?
Skrivet av: luckyman
« skrivet: 24 januari 2007, 21:03:43 »

Kolla så att anslutning A är mot vv-beredaren, det står märkt på ventilen.
Mitten AB
vv A
Radiator B
Skrivet av: jkirkebo
« skrivet: 24 januari 2007, 20:47:44 »

Merkelig problem. Jeg har en ny IVT Greenline HT C9 og den varmer varmtvann ca. 2 ganger i døgnet om vi ikke bruker noe. Den går da ca. 22 minutter pr. døgn, noe som tilsvarer ca. 1.5kWh/døgn i "tomgangsforbruk". De dagene vi er hjemme og bruker varmtvann går den i snitt dobbelt så lenge og kanskje ennå litt mer, dvs. 3-4kWh daglig.

En gang i timen, da må det definitivt være feil noe sted. Kan det være en kran elns. som lekker varmtvann noe sted ?

Sjekket kurvene mine nå og fra den er ferdig med vv-lading (temp på ca. 56 grader på grafen) og til den er nede på 47 grader tar det 15 timer. Den synker raskt i starten, så intervallet fra 52 til 47 grader tar 14 timer...
Skrivet av: Rickard
« skrivet: 24 januari 2007, 20:41:55 »

Jag kollade just hur vår beredare uppträder www.varmepumpsforum.com/matvarden.htm och den tappar ca 6.5 grader på en timma utan att vi tappar något ur den, d.v.s. en rätt normal siffra.
Du borde öka diffen innan ny vämning av tappvarmvatten aktiveras, jag vet inte hur man gör på IVT, men jag vet att det går.

Läs i manualen eller invänta svar från de som kan mer om IVT än vad jag kan.
Skrivet av: Cul8
« skrivet: 24 januari 2007, 20:41:34 »

Det är VXL ventilen eller VV läckage.

Har hört att det inte  hjälper att bara byta insatsen, bytte han hela ventilen eller bara insatsen?


/C
Skrivet av: Grop
« skrivet: 24 januari 2007, 20:34:20 »

Hade servicekillen här idag. Han bytte trevägsventil. Men likt förbaskat, så håller pumpen bara varmvattnet 1 timme. Den sjunker från 55.8grC till 49.0 på denna tid, utan att vi tappar något vatten. Någon ide vad som är tokigt? Jag såg att servicekillen luftade manteln.
Detta får mig också att fundera hur eltillskott ska kunna koppla in. Eftersom pumpen en gång per timma får vrma varmvatten, så får den ju inte i lugn och ro jobba på med radiatorvattnet till dess att villkoret (tiden) för att eltillskott ska koppla in. Då pumpen går över till varmvattenproduktion, så hinner ju radiatorvattnet sjunka i temperatur, vilket gör att pumpen orkar höja tempen under första tiden då den ånyo ska värma radiatorvattnet. Sedan kanske den fastnar på en temp där maxeffektuttaget för huset ligger, men innan tiden för elpatron har räknat ner, så har ju en ny varmvattencykel uppnåtts. Därmed startar ju "processen" om igen. Nu har jag ju klarat mig bra hittills (-14 som kallast), men jag blir lite orolig om det smäller till och blir riktigt kallt. Kommer pumpen bara tuffa på på kompressor då?

Men detta med elpatron bör ju lösa sig, BARA DEN FÖRBASKADE PUMPEN SKULLE VILJA HÅLLA VARMVATTENTEMPEN I TANKEN! Finns det någon som har något gott råd?

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

  • Dot gäster: 197
  • Dot dolda: 0
  • Dot användare: 0

There aren't any users online.
Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!