Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,  (läst 29903 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BigGitt

  • Jag kan nästan inget om värmepumpar. Kolla alla mina tips!
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Sjöbo 27500
  • Antal inlägg: 1817
  • Karma +17/-26
  • Kön: Man
  • SkÃ¥ne, Sjöbo
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor startar inte,
« Svar #15 skrivet: 18 september 2014, 18:10:31 »
Är det vanlig 240VAC motor?
Jag är värdelös på att köra bil!

Glöm inte att jag är amatör.

Bengt Zdebel

  • Gäst
Bengt Zdebel
NIBE Fighter 310P, kompressor verka gå dygnet runt
« Svar #16 skrivet: 25 november 2014, 19:18:04 »
Har flyttat in i en enplansvilla på 91 m2 som har golvvärme och en Nibe Fighter 319P där jag upplever att kompressorn går i ett.
Har varit i kontakt med auktoriserad firma för Nibe. Den slår säkert ifrån utan att du märker det fick jag till svar. Samt att om kompressorn går mycket slits den ut. Lite antiklimax.
Max värmen gÃ¥r upp till 54 grader och elpatronen slÃ¥r till dÃ¥ värmen minskat till  49 grader och slÃ¥r sedan ifrÃ¥n vid ca. 51 grader.
Borde inte kompressorn slå av när 54 grader uppnåtts? Vad är det som styr av och påslagning av kompressorn är det någon form av relä med termo-kontakt som i så fall behöver bytas?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29369
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: NIBE Fighter 310P, kompressor verka gå dygnet runt
« Svar #17 skrivet: 25 november 2014, 21:56:33 »
Har flyttat in i en enplansvilla på 91 m2 som har golvvärme och en Nibe Fighter 319P där jag upplever att kompressorn går i ett.
Har varit i kontakt med auktoriserad firma för Nibe. Den slår säkert ifrån utan att du märker det fick jag till svar. Samt att om kompressorn går mycket slits den ut. Lite antiklimax.
Max värmen gÃ¥r upp till 54 grader och elpatronen slÃ¥r till dÃ¥ värmen minskat till  49 grader och slÃ¥r sedan ifrÃ¥n vid ca. 51 grader.
Borde inte kompressorn slå av när 54 grader uppnåtts? Vad är det som styr av och påslagning av kompressorn är det någon form av relä med termo-kontakt som i så fall behöver bytas?

Hej!
Det är temperaturen i kanal 08 som styr kompressorn, läs av den istället.
Sen är det starter som sliter mest på kompressorn.
Grejen är att elpatron inte ska släcka kompressorn utan kompressorn ska gå hela tiden innan elpatron hjälper till.
Så i ditt fall låter det helt OK, förutom att det ännu inte är så jättekallt och att ditt hus verkar rätt litet.
Läs av kanal 04 och 05, de bör vara lägre än 10 °C om kompressorn är OK.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!