Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Storlek pÃ¥ pump?  (läst 8332 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
Storlek på pump?
« skrivet: 01 mars 2009, 12:55:56 »
Hej!
Jag har fått en offert på en bergvärmeanläggning med en ctc-pump. Vad jag är nyfiken på är lite feed-back på vilken storlek på pump och vilket borrdjup ni andra tycker är rimligt.
Huset är byggt 1925 och är 1 1/2 plans med källare om ca 60 kvm per plan (givetvis snedtak på övre plan, men golverytan är ju densamma.
Vi ska också bygga till i alla tre planen om ca 30 kvm per plan.
I samband med tillbyggnaden kommer originalhuset att tilläggsisoleras och alla fönster renoveras och få energiglas. Dessutom kommer hela grunden att dräneras med isodrän.

Är tacksam för alla tankar och tips kring detta! :)

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlek på pump?
« Svar #1 skrivet: 01 mars 2009, 14:17:17 »
Var i sverige ligger huset?
Kommer ni ha varmt i källaren?
Vad är energibehovet idag?

Mellan tumme och pekfinger skulle jag gissa att 7,5 kW pumpen och 150 m borra kan räcka.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #2 skrivet: 01 mars 2009, 19:55:45 »
Hej Carl!
Tack för ditt svar.

Huset ligger i Enskede söder om Stockholm.

Ja, vi vill ha varmt i källaren. Tänkte faktiskt ha värme på i källaren året runt. Tydligen är det möjligt med ctc:s pump.
Jag glömde säga att vi tänker byta ut alla radiatorer till golvvärme i hela huset.

Jag vet tyvärr inget om energibehovet för huset i fråga. En äldre man har bott ensam där i många år.
Vi är två vuxna och två barn.

I offerten stod det 8,5 kW och 170 m.
Men om jag förstått det rätt är det bättre att ha en något för liten pump än för stor, därav min fråga.

Än en gång, tack för svaret. All annan hjälp mottages tacksamt! :)

Var i sverige ligger huset?
Kommer ni ha varmt i källaren?
Vad är energibehovet idag?

Mellan tumme och pekfinger skulle jag gissa att 7,5 kW pumpen och 150 m borra kan räcka.


Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Storlek på pump?
« Svar #3 skrivet: 01 mars 2009, 20:49:50 »
I offerten stod det 8,5 kW och 170 m.
Men om jag förstått det rätt är det bättre att ha en något för liten pump än för stor, därav min fråga.


Nja, det är väl inte så kul om elpatron börjar ticka på redan på hösten och går för jämnan hela vintern. Min uppskattning gällde för kall källare. Ett äldre hus brukar läcka mycket värme i just källaren så 8,5 kW och 170 m borra är nog rätt dimensionerat i ditt fall.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #4 skrivet: 01 mars 2009, 21:07:50 »
Detta med för stor vp är något som de lärde tvistar om än i dag. Men jag är nöjd med min som inte behöver tillskottsel och då jag köpte den i början på 2000 talet så var elpriserna betydligt lägre och förmodligen blir dom aldrig lägre. Så räkna lite långsiktigt. Många här på forumet har rena kwh ångesten då elpatroner stöttar upp. Prisskillnaden i inköp är liten och har man övereffekt så löser man det enkelt med en volymtank, och färre gångtimmar. Men det är klart att om man räknar med en stor tillbyggnad om 5-10 år kan man nog lösa energibehovet då,för nya lösningar kommer hela tiden. Första budet var en 4'a för mig som sedan blev en 6'a men jag köpte en 7kw... Kolla länken så ser du hur effektivt det blir med golvvärme. För mig räcker en uttemp på 35 grader ned till -13 drygt... KB= köldbäraren från borrhål eller som jag med grundvattenvärme... +4grader...

http://www.stromvall.se/VP1/Effektdata%20MVP.pdf
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #5 skrivet: 01 mars 2009, 21:30:28 »
Jag har väldigt stort förtroende för firman som offererat mig, men jag ville ändå kolla med er på forumet.

Förhoppningsvis ska inte vår källare läcka särskilt mycket värme när vi byggt klart. 20 cm isolering i golvet, samt isodrän hoppas jag ska räcka.

Apropå pumpstorlek så vill jag minnas att jag läst att en för stor pump slits mycket fortare pga av alla start och stopp. (Jag kan ingenting om sån't här, därav alla mina frågor... ;) )

Skönt dock att dimensionerna verkar rätt i mitt fall.

Många här på forumet har rena kwh ångesten då elpatroner stöttar upp. Prisskillnaden i inköp är liten och har man övereffekt så löser man det enkelt med en volymtank, och färre gångtimmar.

För några år sedan köpte jag lite andelar i ett vindkraftverk, så jag köper min el billigt.
Stig, kan du förtydliga "övereffekt, volymtank och gångtimmar".
Menar du att det är bra att ha en lite för stor pump, eller är det dåligt?
Dessvärre är det rena grekiskan för mig. :)

Än en gång, tack för er hjälp!

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #6 skrivet: 01 mars 2009, 21:47:58 »
En stor vp jobbar fortare upp tempen och eftersom den räknar i gradminuter så räknar den då ner fortare och stannar.. Många oroar sig för start/stop vilket kan leda till haveri i förtid.En liten vp jobbar längre för att uppnå samma energimängd innan den stannar. därav mindre stopp. Men samtidigt får den lilla mera gångtimmar för ex en årsförbrukning av kwh, så den nöts ut fortare pga ökade gångtimmar. Så det är där man diskuterar detta med stor eller liten vp.

Totala elförbrukningen blir densamma på en liten eller stor vp.

En volymförstorare (tank) är bara typ en begagnad vvb på 100-300 liter som gör att en stor vp får jobba lite längre innan stopp och sedan inte startar på en lång stund då denna energi går runt i systemet.

En arbetstank (samma som Ã¥van) men den har en egen cirkpump ut till systemet. Som i ditt fall kan vara bra pÃ¥ sommaren dÃ¥ ex man bara vill ha värme i badrum.. Att värma en (1) golvslinga med en matning pÃ¥ 8 kw gÃ¥r inte... DÃ¥ rusar tempen i vp...  Jag sätter in en arbetstank i vÃ¥r i mitt hus... DÃ¥ kan jag dessutom styra rumsvärmen med termostater som jag redan betalt...
Men just nu är det vp datorn och utegivaren som jobbar...Funkar fiiiint... Men mina problem börjar med sommarvärmen...

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #7 skrivet: 01 mars 2009, 22:10:29 »
Att värma en (1) golvslinga med en matning pÃ¥ 8 kw gÃ¥r inte... DÃ¥ rusar tempen i vp...  Jag sätter in en arbetstank i vÃ¥r i mitt hus... DÃ¥ kan jag dessutom styra rumsvärmen med termostater som jag redan betalt...
Men just nu är det vp datorn och utegivaren som jobbar...Funkar fiiiint... Men mina problem börjar med sommarvärmen...

Hm... Blir lite fundersam. Enligt den uppgift jag fått skulle det fungera fint att köra exempelvis enbart källaren separat under sommaren. Men om jag tolkar dig rätt så rusar då tempen i vp.
Kanske då bättre att ha en arbetstank som du skriver. (Å andra sidan faller lite av argumentationen för ctc-pumpen om det inte funkar med att köra källaren sommartid.)
Kan arbetstanken även funka som ackumulatortank för varmvattnet? Vi badar i princip varje dag. Eller klarar man sig utan ackumulatortank eftersom tydligen ctc värmer upp tappvattnet på ett fiffigt och ekonomiskt sätt.
Svårt det här...

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #8 skrivet: 01 mars 2009, 22:12:36 »
En sak till:
Får man diskutera offerter rent ekonomiskt här på forumet? Dvs, är det ok att posta innehållet i en offert eller är det nå't man inte gör?

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #9 skrivet: 01 mars 2009, 22:21:30 »
Jag har ingen aning om hur ctc löst problemet. Jag har en nibe.. Nog har jag sett offerter här på forumet. Många har kontaktat olika firmor och ofta är det lika många lösningar som inblandade...haha!!

Det går att ladda hem manualer från tillverkarna på pumparna så där kan du läsa mera om den du funderar på.. De e lika bra att ligga steget före. Det blir förmodligen rörigt nog när det diskuteras gradmin kurvor och vb in och ut..

Såg du pm'et på länken jag skickade?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek på pump?
« Svar #10 skrivet: 01 mars 2009, 22:46:29 »
Hej

Jag hade hellre tagit en för stor pump än en för liten. Antalet starter har ingen större betydelse, en modern pump är dimensionerad för att klara närmare en halv miljon starter.

CTC räknar inte några gradminuter, den kör upp varmvattnet i pannan 5º över behovet på framledningen, sedan stannar pumpen för att starta igen när tempen sjunkit till framledningens börvärde, då den startar igen och höjer temperaturen 5º över framledningens behov. Sedan shuntas vattnet ut mot radiatorkretsen. Vill man minska antalet starter, kan man ställa in pumpen att värma mer än 5º efter varje start, man kan exempelvis köra upp tempen 8º varje start, då går pumpen längre varje gång.

Eftersom vattnet shuntas ut, går det utmärkt att köra ut vatten med relativ låg temperatur under sommaren till källaren. Det är bara att välja vilken temperatur man vill ha, sen får man stänga övriga radiatorer med termostaterna eller befintliga ventiler.

Pumpen kör upp temperaturen till 55º var fjärde start, för att säkra varmvatten till tappställena, och har man problem med varmvatten, kan man köra extra varmvatten enligt schema eller direkt, antingen med enbart pumpen eller med hjälp av elpatron. Varmvattnet framställs genom att kallvattnet passerar genom pannan via en lång spiralformad kamrörsslinga, vilket gör att det inte kan uppstå någon risk för legionella, eftersom det inte finns något stillaståede varmvatten i någon behållare för tappvarmvatten.

Du kan läsa lite om hur CTC´s pumpar funkar här:  http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=22794.0

EcoHeat och EcoAir fungerar i princip på samma sätt. På den ena sitter kompressorn under pannan, på den andra står kompressorn utanför huset, men funktionen är i stort sett densamma.

//Ronnie
« Senast ändrad: 01 mars 2009, 22:57:27 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #11 skrivet: 01 mars 2009, 22:56:39 »
Få se då!! 500000 starter... har 12000 efter dessa år...hmmm 8 år....1500 per år... hmmm

Pumpjäkeln överlever mig med nära 4 livslängder!!! 330 Ã¥r -8 som passerat...Jag har bara 328 Ã¥r kvar pÃ¥ min vp... snyft! Hur ska man kunna kolla detta dÃ¥ man snart har en etta med jordvärme i bÃ¥de väggar och tak? Haha!!   Nu fÃ¥r man lägga sig och försöka sova lite sÃ¥ man orkar leva länge....
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad erp

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Blekinge
  • Antal inlägg: 3207
  • Karma +4/-2
  • Kön: Man
SV: Storlek på pump?
« Svar #12 skrivet: 01 mars 2009, 23:01:15 »
Enligt diskusioner på "FAQ" överst på forumet:

Kommentar av Örjan Birgersson (2038-01-19 04:14:07):
En kompressors livslängd uppskattas till ca 420.000 starter (scroll) Frågan är då om det är så nödvändigt att diskutera detta....om man säger att den startar ca 7-8000 ggr per år skulle det teoretiskt bli ca 52 år Örjan

//Ronnie
« Senast ändrad: 01 mars 2009, 23:03:10 av erp »
CTC EcoEl 1550 V3 + EcoAir 107 V3, installerad under 2006, ny kompressor 2011-04-08. 1½-plansvilla byggd 1974 i Blekinge. Boyta 112m2 plus källarplan med gillestuga, hobbyrum samt tvätt/pannrum på ca 40m2.

Utloggad PeterGröning

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 22
  • Karma +0/-0
SV: Storlek på pump?
« Svar #13 skrivet: 01 mars 2009, 23:10:56 »
Såg du pm'et på länken jag skickade?

Inte förrän du påpekade det, tack! :)

Apropå offerten, vad bör en 8,5 kW-pump och 170 meters borrdjup, samt installation inkl borttagning av befintlig gaspanna kosta?

Tusen tack för alla svar och all hjälp.


Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Storlek på pump?
« Svar #14 skrivet: 02 mars 2009, 08:20:59 »
De e mycke finesser på forumet...haha! Du kan även kolla under medlemmars profilruta (under den blåa raden) Visa de senaste inl...Från dig själv eller andra medlemmar. Enklare hitta gamla inl om man missat något.
Har sett lite olika uppgifter och priserna varierar lite. Men det är jordborrning innan bergborrningen som kostar skjortan, Då man måste dra foderrör. Jag har 28 meter med rör så berggdjupet varierar.

ERP....Jag läste länken till ctc och någon har tänkt till där på ctc. Men då blir jag nyfiken på detta med golvvärme och låg framledningstemp. blir det mycket extrael då för vv? och hur fungerar det då på sommaren om källaren ska hållas grundvarm men man vill ha ytterligare några grader i ex badrum? (anar svaret)

Peter. Grovt kan man säga att allt man lägger åvanpå golvslingorna isolerar och kräver högre framledningstemp. Och då är ingjutna slingor med stengolv det mest optimala för låg temp. Det handlar om några grader så man ska inte välja den lösningen bara för detta om man nu bygger om..(kan bli väldigt kostsamt) Men kan vara bra att tänka på i framtiden när grannen med nybygt hus och betongsula och mycket stengolv har lägre framledningstemp...

Det finns en färsk tråd med 3 offerter för komplett utrustning. Men jag kommer inte på vems tråd det var... Någon annan som sett denna?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!