Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: dimensionering av bergvärme till detta hus?  (läst 29742 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
dimensionering av bergvärme till detta hus?
« skrivet: 05 maj 2013, 06:29:31 »
Hej alla,
jag har just börjat få in bergvärmeofferter till huset som beskrivs nedan. Medan jag fortfarande väntar på de sista offerterna tänkte jag att det kan vara lämpligt att fråga vad ni tror generellt om dimensioneringen. På grund av att vi nyligen flyttat in (dec 2012) i detta dåligt isolerade hus och på grund av en LVVP med dåligt men ändå okänt COP är det måhända en lite trixig uppgift att estimera ett effektbehov...

 * ByggÃ¥r: 1973
 * Suterräng m varmgarage
 * Boarea: 280 m2 (135 m2 boplan + 145 m2 i suterrängplan/källare), allt ska värmas till 20-21 C
 * Garage: 35m2, ska underhÃ¥llsvärmas (10 C)
 * Pool: 34m3 (bergvärmen ska värma poolen till ca 24-25C under maj-sept)
 * TvÃ¥glasfönster (ska eventuellt tillägsisoleras med extra inneruta eller liknande)
 * DÃ¥ligt isolerad vind (ska tilläggsisoleras, men pga mycket flackt tak kanske inte ger sÃ¥ mycket)
 * Vattenradiatorer (21 i huset, 2 i garage) frÃ¥n 70 talet, ingen golvvärme. Jag sÃ¥g dock inte framledningstempen överstiga 50 C i vintras.
 * Medeltemp för orten (Tyresö): 6,6 C
 * DUT: -18.1 C

Nuvarande uppvärmning: en Autoterm 213 från 2005 på 13kw (tror jag) + Värmebaronen ELK15 elpatron + Borö 300/180 tank.

Tidigare ägares energideklaration (exkl hushållsel): 35600 kWh
Estimerad totalförbrukning 2013 enligt vår ellevarantör (inkl hushållsel): 45000 kWh
Två vuxna, två barn. Bara duschar, inga badkar. Vi är inte storförbrukare av HH-el, troligtvis ligger vi något under medel.

Som ovanstående siffror visar funkar nuvarande LLVP dåligt, som ett exempel: i vintras stängde den av sig pga igenfrostning (avfrostningen har tydligen aldrig funkat enligt tidigare ägare). När huset under den tiden gick endast på elpatron sjönk elförbrukningen något, alltså COP mindre än 1!? Under januari 2013 förbrukade vi totalt (inkl HH) 7350 kWh...

Generellt kan man säga att de offerter som kommit in hittills ligger vid 10kw pump samt ca 220 meter borra. Jag väntar fortfarande på ett par till, en av dessa tror jag kommer offerera 12kw+220m. En annan har efter förfrågning sagt att de också kan offerera 13kw+250m+volymtank, men att det nog egentligen inte behövs.

Nåväl, vad säger ni? Hur ser det optimala valet ut i detta läge?
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #1 skrivet: 05 maj 2013, 09:11:03 »
Tyresö är inte så långt från mitt hus så klimatet bör vara jämförbart. Mitt hus behöver ett normalår 24000 kWh för värme och varmvatten. Januari i år levererade pumpen beräknat utifrån drifttimmar för kompressor och tillsatsel 4160 kWh. Det är 17 % av årsbehovet. Januari brukar stå för 16 % av värmebehovet så det var en rätt normal januari i år.

Om hushållselen var 500 kWh skulle värme och varmvatten under januari ha varit 6850 kWh. Årsbehovet värme blir då ca 40000 kWh (bortser från värmepumpen). 10 kW och 220 meter borrhål känns då som rätt dimensionering. Kalkylen förutsätter naturligtvis att huset var värmt till samma temperatur som ni vill ha efter värmepumpinstallationen.

Souterränghus kan vara lite knepiga. Det kan bli olika fördelning av vÃ¥ningsplanens värmebehov under Ã¥ret. Vintertid behöver övervÃ¥ningen förhÃ¥llandevis mer värme än den delvis nergrävda undervÃ¥ningen. Sen vÃ¥r kan undervÃ¥ningen behöva värme längre tid än övervÃ¥ningen. Det kan göra att pumpen ibland kan fÃ¥ för lite värmeavgivande yta att arbeta mot med korta drifttider som följd. Jag säger inte att det behöver bli sÃ¥, det beror pÃ¥ hur huset ser ut i detalj. Men det är värt att fundera över.   

Poolens värmebehov påverkar inte dimensioneringen i och med att den värms när huset inte behöver värme eller i alla fall mycket lite värme.

5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #2 skrivet: 05 maj 2013, 09:15:11 »
När jag stoppar in siffrorna i mitt program så ska en 10 kW värmepump räcka.
Men du behöver som sagt en rejäl borra på grund av poolen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #3 skrivet: 05 maj 2013, 20:47:09 »
Roland, Carl N, tack!

Och när det gäller att istället eventuellt välja en storlek större (alltså: 12 eller 13 kw pump, 230-250m borra, samt volym/arbetstank), skulle detta också vara ett rimligt val, eller total overkill/ineffektivt?

Jag frågar eftersom det har antytts att huset ligger nära gränsen för att behöva större pump än 10kw, och jag vill såklart minimera risken att hamna med ett underdimensionerat system.

Roland, du frågade om vi ämnar ha samma temperatur inne efter installationen; svaret är att vi hoppas kunna hoppa upp en eller två grader -- vi hade 19-20 i vintras pga mina paniska försök att sänka elkostnaden; siktar på 20-21 som mål.
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #4 skrivet: 05 maj 2013, 20:58:25 »
12-16 skulle jag föreslå med tank.
tänk på att ta till hålet för utaget av pool sommar tid.
cocacola
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #5 skrivet: 06 maj 2013, 05:54:13 »
Det knepiga i ditt fall är att en större pump kan innebära rätt stora extrakostnader i kringutrustning.
En större pump behöver lite djupare borra, och den kräver en arbetstank för att kunna fungera på ett bra sätt när effektbehovet är normalt eller lågt.
Redan med en 10 kW värmepump ligger du på gränsen till vad som kan hanteras med ett borrhål, kollektorn blir för lång om du borrar mycket mer än 200 meter, och du behöver då två borror, vilket kan fördyra det hela med typ 10 000 kr.
Den större pumpen kostar antagligen några tusen extra.
Arbetstank (om du inte använder din befintliga) kan kosta ca 10 000 kr inkl material och installation.

Säg att det kostar 20 000 - 25 000 kr mer att dimensionera för full effekttäckning, och den årliga besparingen ökar med ca 600 kr/år så blir det en lång payoff-tid. (35-40 år)
Det som talar för en tanklösning är de olika "klimatzonerna" i ert hus, som även Roland berör, olika effektbehov i sutteräng, markplan och garage vid olika årstider gör att du knappast kan få till ett bra inneklimat utan att i rätt stor utsträckning förlita dig på termostater som styr temperaturen i de olika delarna av huset.
Den del av huset som kräver mest effekt (högsta framledningstempen) vid kall väderlek blir styrande för inställningarna av reglerdatorn, och du måste sedan shunta/strypa in övriga delar av huset, samt troligen även låta termostater strypa bort övertemp i vissa delar av huset.
Detta talar definitivt för att en lösning med arbetstank vore att föredra i ditt fall, och då blir den reella fördyringen för en extra borra och en större pump inte lika svårt att räkna hem.
Är du beredd att satsa lite extra på att få en anläggning där du garanterar hög komfort i alla husets delar, inget behov av eltillskott, samt relativt få drifttimmar/år på värmepumpen (ger längre livslängd) så kan det alltså vara det bästa valet.

Om du istället vill komma så billigt undan som möjligt så kan det fungera även med fasta instrypningar, en lite mindre pump, och EN borra, utan tank.
Detta ställer dock högre krav pÃ¥ dig,  att du sätter dig in ordentligt i hur effektbehovet set ut i husets olika delar beroende pÃ¥ Ã¥rstid, och du kan t.o.m bli tvungen att ett par gÃ¥nger/Ã¥r göra smärre justeringar för att bibehÃ¥lla en god värmekomfort.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad cocacola

  • Rörmockare
  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 3349
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
  • VVS Kunskap är yrkeserfarenhet .
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #6 skrivet: 06 maj 2013, 06:52:27 »
Det blir en mycket större skillnad i en schablon beräkning  en 600 kr om Ã¥ret
Jag tittade i mitt program i gÃ¥r kväll. Det var  betydligt större skillnad  Sc:,h
Kollar i kväll,

Dimensionerar man rätt på kb klarar cp lite djupare borror.
Visst det blir lite dyrare .
Cc
Den positiva tänkaren ser det osynliga, känner det ogripbara och uppnår det omöjliga.

Den enda källan till kunskap är erfarenhet.

Lyssna pÃ¥ kunskap  och inte pÃ¥ tyckande Nyanser !

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #7 skrivet: 06 maj 2013, 07:15:02 »
Hej.

Har gjort 3 kalkyler, 10, 12 och 15 kW (inverter)
Skillnaden i tillskott är drygt 800 kWh/år mellan dessa.
OBS. Allt annat lika är det dock bara 6 kWh/år i skillnad på BESPARINGEN, 12 kW värmepumpen vinner över 10 kW värmepumpen med enbart 6 kWh/år när man tittar på siffrorna för besparing.
Nibe 1250 med inverter och full effekttäckning ger lägst besparing.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 07:17:18 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #8 skrivet: 06 maj 2013, 09:31:09 »
Vilket fantastiskt forum detta är...

Citera
Redan med en 10 kW värmepump ligger du på gränsen till vad som kan hanteras med ett borrhål, kollektorn blir för lång om du borrar mycket mer än 200 meter, och du behöver då två borror

Detta kände jag inte till! Så vad räknar man som max djup för ex Nibe 1245 eller Thermia G3 för att cp ska orka? Till saken hör att pga en "strulig" tomt är två borror inte ett alternativ, samt att KB-slangen kommer behöva ledas ca 15 meter i ytläge (utomhus och inomhus) från borran till pannrummet.

Citera
Detta talar definitivt för att en lösning med arbetstank vore att föredra i ditt fall, och då blir den reella fördyringen för en extra borra och en större pump inte lika svårt att räkna hem.

Ok. I de offerter som inkluderat arbetstank hittills har det handlat om 100L "volymtank". Min känsla är att denna storlek inte är vad ni tänker på här, utan något större. (Och - jag erkänner som den rookie jag är: jag vet inte om volymtank och arbetstank är två ord för samma sak, eller skilda ting...)
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #9 skrivet: 06 maj 2013, 10:00:59 »
Så här skriver Nibe Själva:
"Gäller vid PEM-slang 40 x 2,4 PN 6,3.
Kollektorslangens längd varierar beroende på berg-/markförhållande, klimatzon och på klimatsystemet (radiatorer
alternativt golvvärme).
Max längd per kollektor bör ej överstiga 400 m.
Om det behövs flera kollektorer ska dessa parallellkopplas
med möjlighet för injustering av flödet på respektive slinga.
Slangföringsdjupet vid ytjordvärme ska vara ca 1 m och
avståndet mellan slangarna minst 1 m.
Vid flera borrhål ska avståndet mellan hålen vara minst
15 m"
Länk till tabell över rekommenderade kollektorlängder: http://iframe.nibe.se/epi/iframes/F1245.asp?user=#

En volymtank gör vara att din värmepump får längre gångtider, tänk "Bubbla på framledningen" som gör att värmepumpen får mer volym att jobba med.
Om en stor del av dina termostater stryper så kan dock flödet och deltaT (på vissa värmepumpar, om de inte har självreglerande cirkulationspumpar) variera kraftigt i takt med att termostaterna stryper eller öppnar, detta gör att du får en varierande deltaT, och att värmepumpen kanske inte går optimalt.

En arbetstank kopplas så att värmepumpen kopplas enbart mot tanken, och att du har en extern cirkpump som sköter cirkulationen i radiatorkretsen, det säkerställer att du har rätt flöden i radiatorkretsen alltid, och att du har rätt flöde i kretsen VP mot tank.
Att driva en extra cirkpump kostar en slant, och köper du en av de moderna snåla pumparna så kostar själva cirkpumpen också flera tusen.

En optimal anläggning för dig (baserat enbart på det vi sett i dessa inlägg) vore en 12-13 kW värmepump, Borra 2 X 125 meter borra (aktivt djup), arbetstank på 300-500 liter, med en extern snål cirkpump som matar husets uppvärmningssystem.

Fördelarna med två borror är inte så mycket att cirkpumpen drar mindre ström, även om flödesmoståndet minskar med 4 ggr, utan främst att du får en lägre deltaT över värmeväxlaren, 1°C "varmare" brine ger ca 3% lägre elförbrukning på kompressorn, eller ca 210 kWh/år.
Ex:
En kollektor på 500 meter ger ca 5-6 graders deltaT.
Två kollektorer på 250 meter vardera ger ca 2-3 graders deltaT.
"Snittempen" i vvx blir alltså en grad högre förutsatt att inkommande KB är densamma i båda fallen, och den extra borran sparar alltså drygt 200 kWh/år, troligen mer än så.

En snikvariant för dig skulle kunna vara en 10 kW värmepump, och en borra som ger dig runt 450 meter kollektor totalt.
I en sån anläggning skulle du kunna använda din nuvarande tank som volymtank, och eventuellt skulle du kunna förvärma tappvarmvattnet genom att nyttja dessa beredare som förvärmare.

Kolla också på de olika tillverkarnas uteffekter, Nibe som kör med kolvkompressor har lite lägre uteffekt vid 50°C framledning på sin 10 kW VP än vad t.ex. IVT, Thermia eller WIESSMANN har på sina 10 kW värmepumpar.
En 12 kW Nibe är rätt lik en 10 kW IVT eller WIESSMANN.
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 10:06:51 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #10 skrivet: 06 maj 2013, 11:17:13 »
Tack Rickard!

Citera
En optimal anläggning för dig (baserat enbart på det vi sett i dessa inlägg) vore en 12-13 kW värmepump, Borra 2 X 125 meter borra (aktivt djup), arbetstank på 300-500 liter, med en extern snål cirkpump som matar husets uppvärmningssystem.
...
Citera
En snikvariant för dig skulle kunna vara en 10 kW värmepump, och en borra som ger dig runt 450 meter kollektor totalt. I en sån anläggning skulle du kunna använda din nuvarande tank som volymtank

Ok. Två borror är som sagt inte ett alternativ, så åtminstone i det avseendet får det bli snikvarianten. ;)

Det här är säkert en dum fråga, men: lösningar såsom exempelvis Thermia G3 Duo kvalar inte in i ligan "extern arbetstank+cp", eller hur?
Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #11 skrivet: 06 maj 2013, 11:30:01 »
Nja, där har du en extern beredare.
CTC har maskiner med inbyggd arbetstank som skulle kunna fungera för dig, men om du provar söka här i forumet på deras värmepumpar så ser du att det är rätt många som är skeptiska till deras relativt lilla volym, och hur de styr funktionerna på sina pumpar.
Det finns gott om nöjda kunder, och maskinerna i sig är nog inte sämre än några andra, men SCOP blir inte bland de bästa i branschen.
Om man inte själv sätter sig in i hur de skall optimeras för att gå så billigt som möjligt kan resultatet bli en avsevärt mycket mindre besparing än med många andra pumpar.
Rätt dimensionerad och injusterad skulle en sådan dock kunna passa er, kanske med en extra liten el-VVB om ni har stort tappvarmvattenbehov.

Här kan du jämföra lite prestanda på olika 10 kW värmepumpar: http://energimyndigheten.se/sv/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Bergvarmepumpar-november-2012/?tab=2
« Senast ändrad: 06 maj 2013, 11:32:07 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #12 skrivet: 06 maj 2013, 12:54:40 »
Till saken hör att pga en "strulig" tomt är två borror inte ett alternativ, samt att KB-slangen kommer behöva ledas ca 15 meter i ytläge (utomhus och inomhus) från borran till pannrummet.
Vad är ytläge i det här fallet? Beroende på hur djupt slangen ligger kan den nergrävda delen vintertid antingen värma eller kyla köldbäraren.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad corro

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #13 skrivet: 06 maj 2013, 13:35:33 »
Citera
Vad är ytläge i det här fallet?

KB-slangen kommer ledas
* först 5 meter under en trall
* sedan 5 meter genom en rabatt som sluttar uppåt
* sist 5 meter inomhus

Jag vet inte hur mycket grävmån det finns under trallen; max en meter, förmodligen inte mer än så i rabatten heller, jag ska kolla in detta ikväll. De som varit här har dock sagt att KB-slangen kan ligga direkt på marken under trallen och sedan grävas ner i rabatten. "Slangarna är isolerade så det gör ingen skillnad"

Ju djupare desto bättre ur energiförlustsynpunkt, antar jag? Vad rekommenderas generellt som djup?

Souterrängvilla från 1973, 130+130 m2 strax söder om Stockholm. Garage om 25 m2 som värms till +10. Pool ca 30 m3.

Ursprungligen 21 enkelpanelsradiatorer (varav 2 i garage) via flerrörssystem (7 rör sammanlagt, varav 1 till garage, 3 till ÖV + 3 till BV) med riktigt smala stammar. Bytte 2015 radiatorerna på BV till större dubbelpanelare.

Thermia Diplomat Optimum G3 10kw, 220 m borra varav 212 m aktivt. Poolstyrning med Pahlén MF-260 poolväxlare. Installerat i Juli 2013.

Elförbrukning innan installation (ink HH): ca 43000 kWh
Elförbrukning efter installation (ink HH): ca 14500 kWh

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: dimensionering av bergvärme till detta hus?
« Svar #14 skrivet: 06 maj 2013, 14:11:41 »
Se till att få färdigisolerade slangar mellan borran och husvägg.

Rekommenderar en 11 kW värmepump, 230 meter djup energibrunn med 4x32mm kollektor samt 500 liters arbetstank.

Värmepump med inbyggd beredare eller separat beredare, är en smaksak så länge ni inte har badkar.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!