Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: GV retur efter GT1 vid shunt?  (läst 8384 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #15 skrivet: 02 juni 2017, 08:03:26 »
på IVT är det returtempen som är viktig, den mäter inte ens framledningen till radiatorer, bara till Golvvärmen.

En sån här inkoppling skulle jag kunna åstadkomma, lite modifiering av IVT's principkrets. Är det någon som har invändningar mot den?
Det jag har gjort är att flytta GV-fram till efter P1, istället för innan P1.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #16 skrivet: 02 juni 2017, 10:13:02 »
Jag funderar vidare, vad skulle hända om jag sätter P1 cirkpumpen på framledningen till volymförstoraren? och inte efter den som det är redovisat i principkretsen?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #17 skrivet: 02 juni 2017, 11:35:32 »
Jag funderar vidare, vad skulle hända om jag sätter P1 cirkpumpen på framledningen till volymförstoraren? och inte efter den som det är redovisat i principkretsen?
Du har en CP i VP , P2 som knuffar in det i tanken redan , konstiga effekter blir det . den koppling som syns är för att om du vill ha GV pÃ¥ sommaren , stannar P1 när det finns full värme eller gÃ¥r den jämt ut till raddarna , är det termoventiler pÃ¥ raddarna om den stannar som i din tanke i ditt förslag sÃ¥ fÃ¥r du  nog problem med vatten till GV , att GT1 flyttas är för att VP ska känna returen pÃ¥ GV + sammantaget  mellan rad -GV , det som är viktigt i den kopplingar är flödet , dom säger min 10Xrör storlek , jag skulle nog säga 0,5 m för att  förhindra kortslutning pÃ¥ flödet , det som gäller här är att fÃ¥ till det med flödet
Ex  flödet pÃ¥ P2 fÃ¥r inte överstiga vad P1 och P4 behöver dÃ¥ fÃ¥r du kortslutning   , GV bör nog vara inkopplad där är sÃ¥ inte
blir nÃ¥gon form av övertryck till GV , P1   Ã¤r endast för raddarna

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #18 skrivet: 02 juni 2017, 13:09:18 »
Då är man tillbaka på ruta 1 alltså, egen stam till GV fördelaren helt enkelt.
Helt klart synd och tråkigt! :(
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #19 skrivet: 02 juni 2017, 13:17:07 »
Då är man tillbaka på ruta 1 alltså, egen stam till GV fördelaren helt enkelt.
Helt klart synd och tråkigt! :(
Ja så kan det vara , men tror att du kommer att bli nöjd ävensom mera arbete , hur många slingor har du på GV
har du flödesmätare pÃ¥ dom , tänker om du ska behöva grova eller tunna rör dit , det  gÃ¥r även  att springa förbi med matning till raddarna en bit om det skulle hjälpa ,dÃ¥ kan det kanske enklare med rören  , bli spelar ingen roll om vattnet kommer frÃ¥n höger eller vänster , det är ju 2 rörs som du drar , det är det bästa , blir inga problem med flöde hit eller dit
 

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #20 skrivet: 02 juni 2017, 13:35:16 »
Det är 8 slingor, tänkte dra CU28, eftersom jag hade tänkt mata ett par raddisar på vägen.

Jag ringde IVT supporten och han tyckte att jag kan plocka på shuntgruppen mitt på en radiatorslinga efter radiatorpumpen utan att fundera mer på det.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #21 skrivet: 02 juni 2017, 14:19:28 »
Ja det gÃ¥r det med , om du kopplar GV pÃ¥ fram och retur sÃ¥ kommer GT i slutändan känna en returtemp , det som är , vill du ha värme pÃ¥ GV  under sommaren sÃ¥ funkar det inte , rör dim inte helt fel , mera vatten mindre fart , samma KW

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #22 skrivet: 02 juni 2017, 14:57:30 »
Varför kan jag inte få värme på sommaren om jag kopplar shuntgruppen som om det vore en 2-rörsradiator på kretsen? Framledning på framledning och retur på retur.
Det är väl bara att jag stänger mina radiatorer så får GV jobba mot en 100-200 volymtank?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #23 skrivet: 02 juni 2017, 15:06:22 »
Varför kan jag inte få värme på sommaren om jag kopplar shuntgruppen som om det vore en 2-rörsradiator på kretsen? Framledning på framledning och retur på retur.
Det är väl bara att jag stänger mina radiatorer så får GV jobba mot en 100-200 volymtank?
Tänkte inte på att du skulle gå runt och stänga raddarna , inte så där normalt utan mera automatiskt , men fungerar
att göra så , bara kanske det blir lite konstigt vår och höst

Utloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34818
  • Karma +54/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #24 skrivet: 03 juni 2017, 07:10:22 »
Egentligen behöver du ingen styrning av tempen på golvvärmen, den borde gå strypa in med en fast strypning i proportion till radiatorsystemets temp, cirkpumpen i golvvärmen ser till att rätt deltaT och temp erhålls i golvvärmesystemet.
(Man stryper in rätt flöde på trimventilen som sitter på returen i shuntgruppen)
OM du vill köra underhållsvärme på sommaren skall du inte ha en volymtank, utan den skall vara kopplad som arbetstank annars kommer du att få för lågt flöde över värmepumpen med bara golvvärmen i drift.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #25 skrivet: 03 juni 2017, 21:20:25 »
Jag är inte helt säker på vad du menar med styrning, men om det är med termoställdon/vaxproppar för respektive slinga så är det inte så jag hade tänkt göra, utan jag skall ha fast instrypning på respektive slinga. Den styrning jag pratar om i tråden är shuntstyrning, så jag får en till värmekuva.

För på shuntgruppen sitter det idag en manuellt vred, där jag kan ställa inshuntningstemperatur, men den tar ju inte hänsyn till om det är -20 eller +5 grader ute? Då håller den väl bara 20 grader på slingorna. Golvvärmen kommer i mitt fall vara en primär uppvärmning i delar den finns, ej för komfort så därför vill jag att den skall reglera enligt utetempen.

Okej arbetstank säger du.. Finns det någon tråd eller FAQ på forumet som beskriver begreppen Arbetstank/acktank/volymförstorare/knäpptank/fan-och-hans-moster :D
Vad är det för tank som IVT avser i sina principskisser?
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #26 skrivet: 03 juni 2017, 21:32:50 »
Då har du bara ett val kvar , att sätta en utereglerad shunt på GV och mata den direkt från fram från VP , med egen anslutning till
total fram , och ha en egen shunt för raddarna  , det blir blir en variant av nÃ¥got mellan inverter  och ON/OFF maskin av det , mot en tank av nÃ¥got slag som kan ta emot värmen när GV stryper , annars fÃ¥r VP hicka , den instrypning du talar om är för att fÃ¥ ett bra delta över slingorna ca 4 -5 C  det brukar vara ca 1,5 L/m och gör att slingorna hÃ¥ller en jämn temperatur oavsett vad shunten ger
« Senast ändrad: 03 juni 2017, 21:40:26 av 25fOCUS »

Utloggad sx3000

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 182
  • Karma +0/-0
  • STAD ventil?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #27 skrivet: 03 juni 2017, 21:56:56 »
Men jag får ju utereglerad shunt, om jag tar loss temp-vredet och sätter en shuntmotor istället, samt även monterar GT4 på framledningen golvvärmen.
Då har jag ju regleringen klar i VP, med en extra värmekurva för att styra golvvärmen och jag styr radiatorerna med vanliga värmekurvan, precis enligt min senaste skiss.

IVT mäter INTE framledningen på radiatorkretsen, den mäter bara returen och styr med den.
Bara om man har värmekurva 2, för golvvärme t.ex så mäter den framledningen på just denna.

Jag blir förvirrad må jag säga :) Mitt exempel är ju precis som IVT's egna principkrets, med enda skillnaden att jag sätter golvvärmen längre ut i anläggningen på ett avstick än att ta ett tidigt avstick på stammen innan P2.
-177m² putsat lättbetonghus från 1954 i souterrängutförande, oisolerad ovan mark, 2-glas kopplade beläget i Stockholm.
- 200mm isolering källargolv, där golvvärme finns, övrigt oisolerat.
- 100mm isolerad grundmur under mark
- 100mm cutterspån/sågspån på vinden
- IVT GEO 612C (2022) IVT greenline HT+ C9 (2007) 180 meter borra från 2007.
- Nibe UKV 200L AT 4-rörskopplad, Wilo stratos Pico 1-6 som extern CP
- 55m² värms av golvvärme i souterräng, LK shuntgrupp VS2-2,5 styrd med motorställdon via VP kurva 2. Ingjutet i betonggolv.
- 122m² värms med sektionsradiatorer (enstaka C22or finns)
- FTX ventilation, Östberg Heru 130S EC2A

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #28 skrivet: 03 juni 2017, 22:11:45 »
Du säger att GV är det primära  vad laddar du för utrymmen med den , är dÃ¥ raddarna  sekundärt
Jep det du säger är kanske genomförbart , gÃ¥r det att byta den fasta ratten pÃ¥ GV mot en el-shunt  och kan styra den frÃ¥n VP  ,sÃ¥ tror jag att du är hemma , om du dÃ¥ gör ett pÃ¥stick mellan raddarna  sÃ¥ mÃ¥ste det gÃ¥ ut värme pÃ¥ rören , Gör ju inget när du har
2 rörs det är  termoventilerna som stänger och dÃ¥ är rören fria att ge flöde , som GV tar emot  , dÃ¥ en sak kvar ,VP har en effekt
den är högre än GV:s behov , en tank är nog ett måste då

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4666
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: GV retur efter GT1 vid shunt?
« Svar #29 skrivet: 03 juni 2017, 22:18:30 »
Kommer igen :: Den CP som sitter i VP är den styrd från VP eller tryckstyrd , kan bli så att den går lite tufft mot mer eller mindre
stopp när GV-shunten stänger , inte bra
Sent nu dags för kudden , kan ta ett varv till i morgon

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!