Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionellakörning VARJE NATT!  (läst 5937 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Legionellakörning VARJE NATT!
« skrivet: 08 april 2017, 09:13:54 »
Nåt verkar skumt. Har hållt ögonen på pumpen nu några dagar, varje natt drar den 15 kWh elspets till varmvattnet. Nu i natt var jag nere vid 5 på morgonen, och mycket riktigt: elspets på varmvattnet! Legionellakörningen är inställd på att köras varannan måndag 03:00.

Kollade även förbrukningen, elspets till VV var 10277 kWh totalt. I morgon har pumpen varit installerad i exakt två år - 10277/729=14 Jag tolkar detta som att den j-la pumpen stått och gjort legionellakörning varje natt i två år!

Total elspets:

Värme: 4492 kWh
VV: 10277 kWh

Verkar detta vettigt? Tilläggas kan att vi har samma årsförbrukning som med den 30 år gamla IVT 2000-pumpen som vi hade innnan, man inbillar ju sig att en modern ska vara något effektivare.

* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #1 skrivet: 08 april 2017, 14:41:17 »
Nåt verkar skumt. Har hållt ögonen på pumpen nu några dagar, varje natt drar den 15 kWh elspets till varmvattnet. Nu i natt var jag nere vid 5 på morgonen, och mycket riktigt: elspets på varmvattnet! Legionellakörningen är inställd på att köras varannan måndag 03:00.

Kollade även förbrukningen, elspets till VV var 10277 kWh totalt. I morgon har pumpen varit installerad i exakt två år - 10277/729=14 Jag tolkar detta som att den j-la pumpen stått och gjort legionellakörning varje natt i två år!

Total elspets:

Värme: 4492 kWh
VV: 10277 kWh

Verkar detta vettigt? Tilläggas kan att vi har samma årsförbrukning som med den 30 år gamla IVT 2000-pumpen som vi hade innnan, man inbillar ju sig att en modern ska vara något effektivare.
Kolla om det går att ställa 1 gång i veckan i manualen , det räcker på villabruk

Utloggad Gipskatten

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Vara
  • Antal inlägg: 24
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #2 skrivet: 08 april 2017, 16:14:23 »
Jo, det går att ställa in mellan 1 gång i veckan till var fjärde vecka. Den stod på var fjärde vecka tills en nära släkting till mig avled i legionella, då ändrade jag till var fjortonde dag (det var väldigt otrevligt). Men den kör varje natt! Verkar det som iaf, eller finns det någon annan anledning till att den kör med spets på natten, när ingen använder varmvatten?
* IVT HA C7 7kW, 2015
* Markslinga av okänd längd, uppstegad till ca 400-450m
* Tegelhus på ~150 m2 i ett och ett halvt plan, byggt 1952. I allt väsentligt "original" - dragiga tvåglasfönster och lite kutterspån på vinden. Källare under hela huset, ouppvärmd.
* Kåken placerad på varaslätten. För er som inte är bekanta med trakten blåser här orkan dygnet runt, året runt.
* 16 radiatorer (7 enkelpanel och 4 sektion nere, 5 sektion uppe)
*Förbr 2016: 11893 kWh

Har jag missat nåt viktigt så hojta gärna till. Jag är total gröngöling när det kommer till värmepumpar/VVS

Utloggad tipo874

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Uppsala
  • Antal inlägg: 4356
  • Karma +5/-0
  • Kön: Man
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #3 skrivet: 08 april 2017, 18:32:42 »
Det kanske är något varmvattenprogram med hög temp som går varje natt?

Jag kan inte IVT, men 15kWh per dygn för vv-spets känns extremt.
Villa utan källare i Uppsala, 175m², 2-våningsdel byggd 1928, 1-plansdel byggd 1978, 75m² garage/förråd.
Stiebel-Eltron WPF-10, 200l arbetstank, 290l vvb, 200m bergkollektor, konverterat från direktel 2004, 14 radiatorer + handdukstork, golvvärme i garage/förråd.
38x2m2 solpaneler, 15,6kW, installerat 2020.

https://spiff.hax.se/log.html

Gammal timrad dalagård, två våningar plus källare (3x42m²), 20 radiatorer. Timrad gäststuga, två våningar (2x35m²) via kulvert, 10 radiatorer.
Nibe F1245-12, 2x350m jordkollektor, 300l arbetstank. Konverterat från direktel 2010. Förbrukning 2010: 40553 kWh, 2011: 10723, rullande år: 8760 kWh.

Utloggad 25fOCUS

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4667
  • Karma +1/-1
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #4 skrivet: 08 april 2017, 18:48:51 »
Jo, det går att ställa in mellan 1 gång i veckan till var fjärde vecka. Den stod på var fjärde vecka tills en nära släkting till mig avled i legionella, då ändrade jag till var fjortonde dag (det var väldigt otrevligt). Men den kör varje natt! Verkar det som iaf, eller finns det någon annan anledning till att den kör med spets på natten, när ingen använder varmvatten?
Jag känner med dig , var det pÃ¥ sjukhus eller hemma , det är stor skillnad ska du veta , i en villa med normal förbrukning av VV  sÃ¥ är det inte nÃ¥got problem ,har ni egen brunn eller kommunalt ( det kommunala är klorbehandlat för att ta död pÃ¥ vissa bakterier som normalt finns i vatten ) , det gÃ¥r utmärkt att köra upp VV en gÃ¥ng i veckan , det som inträffar är följande ::  VV tas ut varje dag och nÃ¥gon tillväxt hinner inte bli , men om ni Ã¥ker bort flera veckor och vattnet stÃ¥r stilla under tiden , sÃ¥ kan du gasa upp tempen i samband med hemkomst om oron finns där , och spola ur en del . jag gör sÃ¥   , legionella börjar dö vid ca +55-60 grader och är helt borta  vid +75 sÃ¥ var inte sÃ¥ orolig för det

Utloggad TruckTobbe

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #5 skrivet: 08 april 2017, 20:46:11 »
Hej! Har själv kommunalt vatten och kör ej legionellakörning och har gjort så i snart 1 år.

ClabbeBula

  • Gäst
ClabbeBula
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #6 skrivet: 19 oktober 2017, 22:17:26 »
Detta var intressant... Sitter med en IVT Greenline Hq C10, som verkar göra det samma.
Varje natt i 2Ã¥r..
Den står på var 14e dag med...

Tillsaken hör också att firman jag köpt pumpen av har gått i konkurs, Jag är grymt skeptiskt till att den är justerad som den bör enligt leverans..
Jag har mailat IVT flera gånger men de svarar inte på mina mail.
Vill veta vem som bör hjälpa mig med pannan, samt är det någon mjukvaruuppdatering som behövs göras för att bli av med "buggen" som jag vill kalla det..

Har trådskaparen lyckats få till det...??
Ser att några inte förstår frågan, det handlar alltså inte om att ställa den till 1gång i veckan eller en gång var 14dag.
Utan att den faktsikt står på var 14e dag, men kör varje natt.

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #7 skrivet: 19 oktober 2017, 22:34:14 »
Om alla IVT har samma bugg har de kostat köparna mÃ¥ngmiljonbelopp  :o
dags för en grupptalan  .,;-
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad lödläckan

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 393
  • Karma +1/-0
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #8 skrivet: 20 oktober 2017, 16:14:03 »
när ändring är gjord måste den SPARAS. men det har ni ju gjort.

Henriks74

  • Gäst
Henriks74
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #9 skrivet: 20 oktober 2017, 16:48:55 »
Kolla så eltillskottet är inställt på 6kW annars kan det vara så att den gör ett nytt försök nästa natt!

Utloggad Nukie

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Kungsbacka
  • Antal inlägg: 139
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #10 skrivet: 20 oktober 2017, 19:00:10 »
Detta var intressant... Sitter med en IVT Greenline Hq C10, som verkar göra det samma.
Varje natt i 2Ã¥r..
Den står på var 14e dag med...

Tillsaken hör också att firman jag köpt pumpen av har gått i konkurs, Jag är grymt skeptiskt till att den är justerad som den bör enligt leverans..
Jag har mailat IVT flera gånger men de svarar inte på mina mail.
Vill veta vem som bör hjälpa mig med pannan, samt är det någon mjukvaruuppdatering som behövs göras för att bli av med "buggen" som jag vill kalla det..

Har trådskaparen lyckats få till det...??
Ser att några inte förstår frågan, det handlar alltså inte om att ställa den till 1gång i veckan eller en gång var 14dag.
Utan att den faktsikt står på var 14e dag, men kör varje natt.

Hej ClabbeBula
Något är ju uppenbart konstigt. Jag hade noterat alla relevanta inställningar och sedan gjort en fabriksåterställning, följ sedan installationsmanualen (den för installatören) och återställ allt. Kan du få gjort en programuppdatering innan så är det väl det bästa. Läs manualen och verifiera att inställningarna är rimliga. Själv läste jag manualen till Air X så mycket att jag i princip kan den utantill-enligt frun är jag tydligen inte helt normal.

Posta en lista på alla inställningar i tråden så kanske det är någon som upptäcker något uppenbart fel.

Angående IVT/Bosch är jag förvånad av att du inte fått svar. När jag har kontaktat Bosch/Tranås så har jag fått svar och hjälp. Beskriv situationen, problemen och anläggningen, gör sedan ett nytt försök, och posta resultatet i tråden.

Själv har jag slagit ifrån legionella-körningen - med huset fullt så har vi rejäl omsättning på vattnet.
Bosch AWM5-9/Compress 6000 AW7 (2014) med vattenburet enrörssystem. En slinga pÃ¥ bottenplan med 3 "stora" och 3 smÃ¥ radiatorer. Övre plan 2 "stora" och 3  smÃ¥. TvÃ¥plan sutteräng i Kungsbacka 1981, 185kvm uppvärmd yta.
Flexit Uni 3 (FTX) CI600 styrpanel, 2011. Mitsubishi GE35VAH 530 2012 med MAC-557IF-E WiFi-Adapter.
Förbrukning 20-22Mwh/år med Nibe EVC190 elpanna, fyra vuxna i hushållet. Med Bosch AW7 2015 13Mwh.

ClabbeBula

  • Gäst
ClabbeBula
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #11 skrivet: 23 oktober 2017, 12:04:32 »
Skall kolla detta med 6kw..

Skall göra ett nytt försök med IVT tranås.

En Premiumline var det dessutom kom jag på nu i efterhand om det har någon betydelse.

Mvh

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #12 skrivet: 23 oktober 2017, 13:05:58 »
Jag tror att det är så att legionellakörningen misslyckas av någon anledning och därför görs om nästa dygn. Anledningen till att den misslyckas kan vara flera, men för låg effekt på tillskottet eller utlöst överhettningsskydd är väl dom primära.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

ClabbeBula

  • Gäst
ClabbeBula
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #13 skrivet: 01 november 2017, 18:44:53 »
Borde jag inte få någon fel logg?

Vart hittar jag inställningarna för det?

Försökt titta nu, men tyvärr är pumpen inne hos grannen så jag måste in där varje gång.

ClabbeBula

  • Gäst
ClabbeBula
SV: Legionellakörning VARJE NATT!
« Svar #14 skrivet: 29 november 2017, 10:13:13 »
Har återigen försökt få någon på IVT att svara... Nu på 4e försöket så fick jag ett svar. Skillnaden var att jag mailade till en fysisk person på IVT, innan har jag använt deras kontakt formulär utan lycka.

Dock så svarade denna personen endast, "kontakta en IVT återförsäljare". Så det var inte mycket till hjälp.
Hade jag vetat hur IVT hanterar och tar hand om sina kunder så hade jag valt ett annat märke idag.
Men nu sitter jag här med dyraste investeringen någonsin i huset och den strular..

Man skall ju känna sig trygg med sin investering, men när firman (IVT certad) som installerat pannan gått i konkurs då är man illa ute tydligen.
Killen som installerade pannan hade aldrig sett en IVT tidigare, detta då personen var inhyrd utav firman då egna personalen redan hade sagt upp sig... (fått reda på efteråt)

Suck o trippel suck...
Man undrar ju i bland när man ser på fuskbyggare, att hur kan man gå på en sån blåsning.
Men här var allt rätt, goda omdömen, funnits länge (personlig kännedom om företaget) personliga referenser.
Allt ok ända tills efter min installation.

Hade jag då som IVT fått reda på en sådan situation, så hade iaf jag sett till att en annan firma kommer ut och åtgärdar installaitonen kostnadsfritt.

Som sagt jag vet inte om den är korrekt uppsatt överhuvudtaget.
Det uppdagades flera fel redan första dagen när jag såg installationen, både elektrikern och rörmockaren hade gjort fel.
Hade man inte varit lite teknisk kunnig själv, så hade jag suttit med en totalt fel panna, som förmodligen kostat många många många tusenlappar extra varje månad, o värmen hade knappt kommit ut i huset.
Elpatronen hade väl smällt kabeln och säkringarna flera gånger varje dag.

Ändrade varmvattenspetsen till klockan 19:00 söndagar i förrgår, och igår gick den redan då vid 19:00 (tisdag).... =(

Nu har jag iaf vänt mig till en annan firma så får vi hoppas de löser detta åt mig... känns ju rätt dumt med dessa spetsar varje dag.




nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!