Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.  (läst 12714 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« skrivet: 31 januari 2016, 14:54:24 »
Hej på er!
Jag har precis upptäckt denna värld av kunskap ni besitter, jag har lagt veckan pÃ¥ att läsa mer eller mindre varenda trÃ¥d i detta delforum och Energibrunnar bak till ca 2008, sÃ¥ nu känner jag att jag börjar fÃ¥ ett hum om hur värmepumpsvärlden fungerar.  ::)

Objektet i fråga är ett hyreshus av typen landshövdingehus beläget i Göteborg, 3 våningar, en murad och två i trä plus källare och vind. 3 styck trappuppgångar. En etagelägenhet med vinden som övervåning, på sikt kan det byggas två sådana lägenheter till så jag vill beräkna värmesystemet så att det klarar ca 100m2 mer än i dagsläget.
Bostadsyta är 1000m2 idag fördelat pÃ¥ arton lägenheter, mest tvÃ¥or, idag bor det 23 personer i huset, när det blir tre personer i en lägenhet flyttar de oftast härifrÃ¥n... 
Endast tre lägenheter har badkar.

Idag förbrukar huset runt 110-120MWh fjärrvärme om året, med en högsta dygnsmedeleffekt som har varit allt mellan 30 och 45kW, de senaste fyra åren har den aldrig varit över 36kW, så 45kW var antagligen en väldigt dåligt optimerad styrkurva. Jag kommer i dagarna få fakturan för januari som blir intressant då vi hade nedåt -14 grader vissa nätter. Styrsystemet är från -89 och har ingen effektbegränsning, endast yttertemp och kurva.
Huset är byggt 1938 och ombyggt och tilläggsisolerat på 70-talet. Original kopplade tvåglasfönster där vi successivt har bytt inre glaset till 4mm energiglas, idag har ungefär hälften av fönstren energiglas. Gamla rejäla Hedemora-radiatorer i gjutjärn med termostater. Trappuppgångarna har ej termostater utan är strypta lite lagom. Varmvattenförbrukningen vet jag ej säkert men sommarmånaderna brukar ligga på mellan 2 och 3MWh, så 35MWh varmvatten om året gissar jag på.
Framledningstemp vid -13 ute var bedömt 43-45 grader och då tyckte jag att värmen var okej i huset. Mer än 50 grader borde alltså aldrig behövas i detta huset.

Jag vill kika på bergvärme eftersom fjärrvärmen är så vansinnigt dyr, speciellt eftersom den har ett så gammalt styrsystem som ej går att effektbegränsa, ändå tar Göteborg energi betalt för effekt. En lösning är såklart att bara byta ut styrsystemet men hela anläggningen är 27 år gammal så jag utgår från att värmeväxlare och annat har dålig verkningsgrad idag. Dessutom har jag ett stort tekniskt intresse och ska börja studera till energiingenjör till hösten, då är det ännu roligare att ha ett avancerat system som man kan pilla med själv, nackdelen med att göra detta nu blir väl att när man är färdigutbildad kommer man inse allt man gjorde fel vid projekteringen... Ackumulatortankar för att göra värme på natten när elen är billig verkar intressant. Jag är inte feg för lösningar som innefattar solfångare eller solceller.
Ventilationen är självdrag samt badrums- och köksfläktar som mynnar i tre st huvar på taket. Torkskåp och Torktumlare skickar ut en hel del värme som man kanske kan ta vara på bättre.

Huset i sammanfattning:
Bostadsyta: 1000m2
Lgh: 18
Årsförbrukning: 110-120 MWh fjärrvärme
Max bedömd framledningstemperatur: 50 °C

Idag finns det 100A in i huset, jag vet inte om kabeln klarar mer eller om den då behöver bytas ut. Fastighetens abonnemang drar ca 12000KWh om året, detta är uteslutande tvättstuga, belysning i trappuppgångar, källare och vind samt cirkulationspumpen och vvc-pumpen på 145W respektive 115W, båda antagligen alldeles för strömslukande i dagens läge. Huvudsäkring på 25A, maxförbrukning per timma är i dagsläget är ca 12KW (ca 20A?) när tvättstugan går som hårdast. Alla hyresgäster har huvudsäkring 16A och elspis.

Tomten innefattar en gräsmatta på ca 500m2, där borde åtminstone 3 borrhål få plats om man skall ha 20m emellan och 10m till grannen, kanske fler om man gradar under huset eller mot gatan.
Målet är att helt bli av med fjärrvärmen då jag inte gillar monopol, jag skall dock ändå räkna på hur stor besparingen blir med nytt styrsystem. Jag har kontaktat 3 st ÅF som säljer IVT, Nibe och Thermia för att få offert.

Det hade varit intressant att höra vad ni här på forumet har för tankar om detta.









Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #1 skrivet: 31 januari 2016, 15:31:36 »
Kolla med Göteborg energi vad det skulle kosta att köpa Komfortavtal med garanterad innetemp istället. Då gör de anläggningsändringarna eftersom de tjänar på det. Efter avtalsperioden så har du kanske en moderniserad anläggning. I värsta fall kanske det blir dyrare och då är det bara att titta på alternativ.
http://www.goteborgenergi.se/Foretag/Produkter_och_tjanster/Energitjanster/Energitjanstavtal

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #2 skrivet: 31 januari 2016, 15:48:18 »
Kolla med Göteborg energi vad det skulle kosta att köpa Komfortavtal med garanterad innetemp istället. Då gör de anläggningsändringarna eftersom de tjänar på det. Efter avtalsperioden så har du kanske en moderniserad anläggning. I värsta fall kanske det blir dyrare och då är det bara att titta på alternativ.
http://www.goteborgenergi.se/Foretag/Produkter_och_tjanster/Energitjanster/Energitjanstavtal

Utan att ha en susning om vad det skulle kosta så har jag svårt att se att det skulle bli billigare än idag. Dessutom finns det ju ingen som helst garanti att de uppdaterar anläggningen eftersom jag är en så liten kund.
Problemet med fjärrvärmen generellt är att det är en så hög andel fasta kostnader, på detta huset ca 45k per år. Med effektbegränsning kan man kanske få ner den fasta delen 10k och ytterligare optimeringar kanske 10% på förbrukningen. Men med tanke på deras prismodell så blir det väldigt dåligt genomslag på fakturan när man sänker förbrukningen.
Fördelen med bergvärme och eventuell solenergi är att det blir ett betydligt mer flexibelt system där man kan testa sig fram, och framförallt så blir en sparad kWh en sparad krona.

Utloggad Mike

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 2496
  • Karma +3/-2
  • Panasonic LZ25
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #3 skrivet: 31 januari 2016, 16:08:24 »
I dessa avtal spelar det ingen roll hur mycket aom går utan det enda du betalar är efter inomhustemp.
Har du en usel anläggning så är det lönsamt för GBG energi att modernisera.
Du slipper dessutom allt krångel.
Kan väl vara värt att kolla, de vill ju behålla kunder så de kanske prispressar.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #4 skrivet: 31 januari 2016, 16:13:58 »
I dessa avtal spelar det ingen roll hur mycket aom går utan det enda du betalar är efter inomhustemp.
Har du en usel anläggning så är det lönsamt för GBG energi att modernisera.
Du slipper dessutom allt krångel.
Kan väl vara värt att kolla, de vill ju behålla kunder så de kanske prispressar.

Japp, det är såklart värt att kolla upp. Dock är det ju bra att ha något att jämföra med, det är därför jag vill göra en kalkyl på t. ex. bergvärme. Dessutom känns det lite fel att som blivande energiingenjör "sälja ut" driften helt och hållet till Göteborg energi. Det kan såklart bli hur bra som helst, men monopol är alltid monopol.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #5 skrivet: 31 januari 2016, 20:30:20 »
Jag tror att max effektbehov ligger kring 40-45 kW.
En modell som ser intressant ut är Thermia Mega M, en inverter på mellan 11-45 kW.
Om du har plats så funkar det säkert med en vanlig on/off på ca 40 kW + en arbetstank om du vill ha full effekttäckning.
Sen är väl 500 m gräsplätt inte så jättemycket att borra i, det kanske går att grada in under huset?
Du skulle nog behöva minst 3 borrhål tror jag.
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 20:32:02 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #6 skrivet: 31 januari 2016, 20:44:43 »
Du tänker rätt, Eyre!
I Göteborg kan vi plocka ut ca 170 kWh/m aktivt borrhÃ¥l. Om vi räknar med COP4 i snitt och totalförbrukningen är 120 MWh sÃ¥ skall 3/4 av det hämtas frÃ¥n berget mellan 3 och 0  °C, dvs vid :dt: 3K.
Det blir 90 MWh, vilket betyder att du behöver 530m aktivt, förslagsvis 3 hål på 176 m var. Det går att sätta dem med cc 10m och grada varannan utåt och varannan inåt om du förstår hur jag menar. Du har lite mer plats så det blir bara bättre.
Med lite tur stöter man på en bra grundvattenådra, och då får du riktigt bra temp på brine, och än större besparing.
Man brukar räkna 810 kWh/år och person för varmvatten, i detta fall ska vp producera vv för 23 personer = 18,6 MWh, dvs ca 15% av driften, energimässigt, ska den gå med lågt COP.
Övrig tid är värmeproduktion och där är det som du vet viktigt med rätt indata gällande framledningstemp.
Har du koll på om alla lägenheter är ungefär lika varma, eller om det finns någon hyresgäst som alltid brukar klaga på kyla (berättigat..)?
Dvs är hela anläggningen någorlunda injusterad så att man inte tvingats höja framledningen tidigare för en enda lägenhet, och låter termostater ta ner det i övriga?

Edit: Missade att du ville dimensionera för 10% extra uppvärmning, men du kan då öka ovanstående siffror med 10%, borde gå att komma ner på iaf 200m i varje hål, så det räcker ändå med 3 hål, och ligger inte huset mitt på blåleran så har du väl inte mer än några meter till berget, dvs det blir aktivt några meter ner normalt.
« Senast ändrad: 31 januari 2016, 20:59:37 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #7 skrivet: 31 januari 2016, 21:10:15 »
Man måste väl också tänka på elmatningen och vad det kostar att säkra upp inför installation av värmepump. Skall hela huset kunna värmas med elpatroner om värmepumpen havererar och hur mycket el går det åt då?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #8 skrivet: 31 januari 2016, 21:50:38 »
Det finns ju lösningar på det, som inte innefattar massiva elpatroner. ::)
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #9 skrivet: 31 januari 2016, 22:33:34 »
Jag tror att max effektbehov ligger kring 40-45 kW.
En modell som ser intressant ut är Thermia Mega M, en inverter på mellan 11-45 kW.
Om du har plats så funkar det säkert med en vanlig on/off på ca 40 kW + en arbetstank om du vill ha full effekttäckning.
Sen är väl 500 m gräsplätt inte så jättemycket att borra i, det kanske går att grada in under huset?
Du skulle nog behöva minst 3 borrhål tror jag.
Jag har kikat på den pumpen, den verkar mycket kompetent!
Någon som vet om man klarar sig ifrån årlig köldmediekontroll på den? Andra tillverkare använder ju två kompressorer och då slipper man den kontrollen som jag har förstått det.

Du tänker rätt, Eyre!
I Göteborg kan vi plocka ut ca 170 kWh/m aktivt borrhÃ¥l. Om vi räknar med COP4 i snitt och totalförbrukningen är 120 MWh sÃ¥ skall 3/4 av det hämtas frÃ¥n berget mellan 3 och 0  °C, dvs vid :dt: 3K.
Det blir 90 MWh, vilket betyder att du behöver 530m aktivt, förslagsvis 3 hål på 176 m var. Det går att sätta dem med cc 10m och grada varannan utåt och varannan inåt om du förstår hur jag menar. Du har lite mer plats så det blir bara bättre.
Med lite tur stöter man på en bra grundvattenådra, och då får du riktigt bra temp på brine, och än större besparing.
Man brukar räkna 810 kWh/år och person för varmvatten, i detta fall ska vp producera vv för 23 personer = 18,6 MWh, dvs ca 15% av driften, energimässigt, ska den gå med lågt COP.
Övrig tid är värmeproduktion och där är det som du vet viktigt med rätt indata gällande framledningstemp.
Har du koll på om alla lägenheter är ungefär lika varma, eller om det finns någon hyresgäst som alltid brukar klaga på kyla (berättigat..)?
Dvs är hela anläggningen någorlunda injusterad så att man inte tvingats höja framledningen tidigare för en enda lägenhet, och låter termostater ta ner det i övriga?

Edit: Missade att du ville dimensionera för 10% extra uppvärmning, men du kan då öka ovanstående siffror med 10%, borde gå att komma ner på iaf 200m i varje hål, så det räcker ändå med 3 hål, och ligger inte huset mitt på blåleran så har du väl inte mer än några meter till berget, dvs det blir aktivt några meter ner normalt.
Systemet är injusterat för massa Ã¥r sedan och fungerar "hyfsat". NÃ¥gra lägenheter har fÃ¥tt nyare, platta radiatorer och där är även rören klenare, dessa lägenheter har lite svÃ¥rt med värmen ibland men det räcker nog att öppna returventilerna en aning skulle jag tro. Man kanske borde göra en ny sÃ¥dan injustering i samband med att man byter värmesystem alternativt vänta tills vi bygger ut pÃ¥ vinden. Cp byttes akut pÃ¥ julafton för nÃ¥gra Ã¥r sedan och dÃ¥ blev det vad röris hade liggandes i bilen. Den är rejält överdimensionerad och ställer säkert till det med för höga flöden pÃ¥ sin ställen.  :dt: pÃ¥ Radiatorkretsen är typ 2 grader sÃ¥ den pumpar pÃ¥ väldigt bra... ::)
Din beräkning av VV är ungefär hälften av vad jag kommer fram till genom att studera förbrukningen under juni, juli, augusti.Mellan 2 och 3 MWh per mÃ¥nad under sommarmÃ¥naderna. Kan det vara sÃ¥ att hyresgäster slösar sÃ¥ enormt med varmvattnet?  dontknow

Man måste väl också tänka på elmatningen och vad det kostar att säkra upp inför installation av värmepump. Skall hela huset kunna värmas med elpatroner om värmepumpen havererar och hur mycket el går det åt då?
Eftersom Göteborg energi numera inte tar betalt för huvudsäkring utan 20kr per kW effekt under en timma så är detta inte ett problem. Problemet skulle bli om servisen behöver bytas ut, dvs klarar sig hela huset inklusive hushållsel på 100A?

Det finns ju lösningar på det, som inte innefattar massiva elpatroner. ::)

Jag antar att ingen idag dimensionerar en VP med 100%-ig elpanne-redundans? Då är det väl bättre med två kompressorer så att hyresgästerna åtminstone inte fryser ihjäl innan serviceteknikern får ordning på VP.
Alternativet är såklart att ha kvar fjärrvärme som spets och redundans men jag har ingen aning om vad det kostar, antagligen alldeles för mycket.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #10 skrivet: 01 februari 2016, 11:22:22 »
Jomenvisst,  flera mindre enheter ger ju flera fördelar.
Naturliga köldmedier är ju nästa stora fråga. Blir också lättare att hantera med mindre enheter. Liksom risken att råka underdimensionera vp.
Som du skriver så är ju annars elspets att föredra i Gbg jfrt med fjv.
« Senast ändrad: 01 februari 2016, 11:24:33 av karlmb »
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad Mr Energi

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 359
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #11 skrivet: 03 februari 2016, 00:54:01 »
Hej,
Om du vill tänka framförallt pÃ¥ ekonomin är min Ã¥sikt du blir tvungen att Ã¥sidosätta solceller/paneler och även frÃ¥nluftsÃ¥tervinning, speciellt med tanke pÃ¥ självdrag även om miljötanken pÃ¥ bÃ¥da är god. Bergvärme är ju soluppvärmt berg om det är till en tröst  =)

Gjorde en körning med IVT`s program, förutsatt 130MWh förbrukning (med fler lägenheter)och 36MWh vv.
Landar på ca. 44kW i toppeffekt, IVT`s HE D43 (43kW) täcker i princip 100% och skall säkras 40A.
Ett alternativ är IVT`s helt nya G238 (38kW) som har dubbla kompressorer, skall också säkras 40A

I vilket fall blir det en VP, en ackumulatortank mot värmesystemet, en varmvattenberedare och en elpanna som ren backup vid ett ev. haveri på pumpen.
Elpannan bör installeras med effektvakt.

Kolla med energibolaget om kabeln klarar 125A, då finns det ju faktiskt en god chans att du inte behöver dra in en ny kabel.
Aktivt borrdjup blir ca. 550m, jag skulle borra minst 3x200m el. 2x300m (i båda fallen med 50mm slang för att minska tryckfallet och cirkulationspumpen mot borrhålen).

Har du ditt elpris och fjv. pris/kWh så kan jag göra en korrekt beräkning gällande besparing.

Villa i Sthlm. Införskaffad 2014, 172m2, delvis eluppvärmt bottenplan.
NIBE 1245 6KW, 130m borrhål -2010
FTX ventilation -2015
Jacuzzi med inkoppling till BVP -2015
Tilläggsisolerat Vind 2015
Uterum med golvvärme inkoppling till BVP -2015
Vattenradiator på toalett och pannrum (tidigare elgolv) -2015
Borrat ett hål till a 130m -2016

Nu börjar min värmepump bli alldeles för liten....

Utloggad Eyre

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 23
  • Karma +0/-0
  • Värmepump eller värmepumpar?
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #12 skrivet: 03 februari 2016, 13:15:22 »
Hej,
Om du vill tänka framförallt pÃ¥ ekonomin är min Ã¥sikt du blir tvungen att Ã¥sidosätta solceller/paneler och även frÃ¥nluftsÃ¥tervinning, speciellt med tanke pÃ¥ självdrag även om miljötanken pÃ¥ bÃ¥da är god. Bergvärme är ju soluppvärmt berg om det är till en tröst  =)

Gjorde en körning med IVT`s program, förutsatt 130MWh förbrukning (med fler lägenheter)och 36MWh vv.
Landar på ca. 44kW i toppeffekt, IVT`s HE D43 (43kW) täcker i princip 100% och skall säkras 40A.
Ett alternativ är IVT`s helt nya G238 (38kW) som har dubbla kompressorer, skall också säkras 40A

I vilket fall blir det en VP, en ackumulatortank mot värmesystemet, en varmvattenberedare och en elpanna som ren backup vid ett ev. haveri på pumpen.
Elpannan bör installeras med effektvakt.

Kolla med energibolaget om kabeln klarar 125A, då finns det ju faktiskt en god chans att du inte behöver dra in en ny kabel.
Aktivt borrdjup blir ca. 550m, jag skulle borra minst 3x200m el. 2x300m (i båda fallen med 50mm slang för att minska tryckfallet och cirkulationspumpen mot borrhålen).

Har du ditt elpris och fjv. pris/kWh så kan jag göra en korrekt beräkning gällande besparing.

40-44kW toppeffekt har jag också kommit fram till. Förr i tiden tittade man väl mest på energitäckning som jag har förstått det, dvs väljer jag en IVT Geo G228 28kW så borde jag ha över 95% energitäckning över året, dock får man spetsa med el de kallaste dagarna. En G238 alt Thermia mega M (11-44kW) borde täcka allt utan eltillskott. Är det fortfarande mer ekonomiskt att tänka energitäckning eller ska man ha 100% effekttäckning från pumpen?

Hur brukar det se ut när man installerar i flerbostadshus idag när det gäller redundans, är 100% redundans i form av elpanna standard eller räknar man med att pumpen aldrig gÃ¥r sönder och när den ändÃ¥ gör det sÃ¥ fÃ¥r tekniker igÃ¥ng den samma dag?  ::) Det gör ju en hel del skillnad pÃ¥ kalkylen tänker jag.

Vad det gäller elen verkar det inte bättre än jag blivit lite lurad av Göteborg energi igen. Enligt tekniker så är servisen 16 kvadrat koppar som är säkrad med 63A ute i skåpet på gatan. Att jag har 100A säkringar i källaren kunde han inte riktigt förklara. Däremot kunde han se i ett diagram hur mycket servisen har belastats över tid, 23A i snitt toppbelastning och 31.5A absolut max, men det hade bara hänt någon enstaka gång.
Med andra ord borde jag ren teoretiskt kunna ha en VP på 40A, men då ska det också fungera årets kallaste dag och det känns som väldigt dålig marginal för att man ska kunna sova gott om natten. Att köra 40kW elpanna en sådan dag är ju bara att glömma.
Servis-kabeln fyller 100 år om inte alltför länge så den kanske behöver bytas ut, men som allt annat är det en kostnadsfråga.

Enligt mina amatörmässiga beräkningar borde elförbrukning VP hamna på runt 25-30000kWh om man har 100% effekttäckning. Något som i så fall skulle ge en besparing på runt 75 000kr om året med dagens fjärrvärmepris.

Utloggad karlmb

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: HindÃ¥s
  • Antal inlägg: 3361
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Riktiga motorer är multiplar av 3
    • etanol.nu
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #13 skrivet: 03 februari 2016, 13:26:31 »
Skulle reka 100% effekttäckning. Det kommer troligen att komma krav på att man har ett mot klimatet proportionerligt effektuttag för att inte åka på extra avgifter från elbolagen. Detta eftersom alla eltillskott går in just som elnätet och produktionen redan är ansträngda och därför skapar ännu mera stress på elnätet.
Så det är en bra ekonomi att deaktivera eltillskott för annat än rena haverier.
Med flera mindre enheter minska risken att man även då skulle behöva eltillskott eftersom enheterna inte går sönder samtidigt, eller just när det är som kallast normalt sett utan de som fungerar kan fortsätta att värma hus och vv under tiden som den fallerande enheten repareras.
Givetvis ska skiftet ske automatiskt, och man får ha ett bra underhållsavtal som garanterar minimal down-time.
Mindre enheter är också lättare att reparera eller rent av snabbt byta ut mot reservaggregat, med rätt installation...
Sjövärmepump modell 1981..:
http://e-logger.se/pub?CTH1&p=4
Installerad i hyffsat tilläggsisolerad trävilla byggd 1939, öster om Göteborg, ca 150 m2 + tillbyggd 2a vån, ännu ej uppvärmd (Totalt ca 240 m2 när allt är klart).
Genomgående golvvärme på träbjälklag i bv, kommer att bli huvudsakligen radiatorer på övervåningen. 3-glas i nästan hela huset.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Mindre hyreshus - Fjärrvärme till bergvärme.
« Svar #14 skrivet: 03 februari 2016, 16:39:33 »
Vid ett byte av service kabeln står nätägaren för hela kostnaden för det är nätägarens egendom och ansvar.
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!