Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Har lite problem med min bergvärme  (läst 16276 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #45 skrivet: 23 december 2010, 08:32:29 »
Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme

Tvärtom - Högt flöde/liten diff ger högre genomsnittlig temperatur på radiatorn vilket i sin tur faktiskt ger högre värmeavgivning.
Dock är det ganska marginellt och man riskerar attt få tillbaks för varmt vatten till VP'n vilket inte är bra.
 *vinkar*

Nej du Purjo, den här gÃ¥ngen ger jag mig inte  studs När vi diskuterade en snarlik frÃ¥ga i en tidigare trÃ¥d http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?action=printpage;topic=37620.0 sÃ¥ var det jag som gick bort mig i tankarna, men inte nu. I den andra trÃ¥den diskuterade vi ju den absoluta värmeavgivningen frÃ¥n radiatorn, alltsÃ¥ värmeeffekten, och där konstatrerade jag ocksÃ¥ efter Peraks och din vänliga anmärkning att liten diff över radiatorn ger hög medeltemp över radiatorn och därmed hög radiatoreffekt.

I den här tråden som vi är i nu så är ämnet hög returtemp och risiga arbetsförhållanden för vp-n. Och då har jag rätt vågar jag påstå, jag skrev tidigare:
Citera
Om du har en eller flera raddar som har för högt flöde, så kommer inte radens värmeavgivande yta hinna avge rätt mängd värme - du får liten diff över radden och får tillbaka för varmt returvatten till vp-n
Inte ett ord om effekten eller den absoluta värmeavgivningen från radiatorn, jag skriver bara om värmeavgivningen i relation till flödet, och att denna relation är för låg vilket ger låg diff vilket ger hög retur till vp-n. Och som sagt, det var ju det jag diskuterade i det här ämnet.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #46 skrivet: 23 december 2010, 08:33:32 »
Hej shaft

hoppas allt har ordnat sig med pumpen,För mig så är allt ok bytte termostaten på elementet som var kass
så nu har jag återställt värdena som var från början.
Så det var inge fel på pumpen .Ett tips kan vara att du har koll på pappren på pumpen
för när pumpen var ca 5år så pajade cirkulationspumpen hade en tilläggs försäkring så
jag fick en ny på försäkringen.så kommer du hem och har larm lågtryck löst så är säkert samma fel som
jag hade .Grannen har en thermia tws 12kw (hans hus är på 240k.) hände samma för han strax innan 5 år.

lycka till
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #47 skrivet: 23 december 2010, 08:39:39 »
--> MÃ¥le10

Vad skönt att det löste sig för dig också nu.

Jo da, allt verkar rulla på som det ska nu. Inatt hade VP kört 8-9 timmar av de 10 timmarna jag inte kollade nåt. Kompressorn måste ju vila lite. Men tillsatserna körde på. Så allt är frid o fröjd hittills.

Kan inte du ge mig dina värden på värmekurva, temperatur och serviceinställningarna så kan jag jämföra med mina o kolla hur det ser ut. Detta eftersom att jag och du har likadana pumpar.

Nämen för övrigt, hittills så ser det bra ut. Ingen Hög Retur. Elementen är varma. Men jag har fönster som behöver bytas därför är det bara 18-19 grader inne hos mig.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #48 skrivet: 23 december 2010, 09:09:28 »
Hej igen!

ute=-20
rum= 20
fra=54 (55)
ret=48 (48)
vv=54
int.-760
br.ut=-1
br.in=2




kurva=40
min=10
max=55
kurva 5=1
kurva 0=1
kurva -5=1
värmst.=17

Information om pumpen 2010-12-23
installerad 2005-05-23
drifttid 16365 tim.
tillsats tim 311
tillsats2 tim 159
varmv. 2598

familj 2st vuxna 2st tonårsdöttrar (HJÄLP nu snackar vi inte 5min dush)

Lite funderingar hur stort hus har du ang 8kw
Men du bör nog kolla med gamla ägaren ang att den bryter på för hög ret.temp
eller så kanske det bara behöver trimmas in (systemet)

lycka till

mvh kennet
Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #49 skrivet: 23 december 2010, 11:34:29 »
--> MÃ¥le10

Tja Kenneth,

Jag får inte "Hög Retur" längre. För jag har höjt Max returen till 55. Då är allt lugnt igen.
Så hittills är det ok och allt fungerar som det ska.
Men jag har en kurva på 43, så därför frågade jag om dina inställningar. SÅ kan jag kolla med mina.
Jag ska lägga kurvan på 41 eller 42. Eller kanske som dig, till 40 också.
Sedan höja kurva 0 och -5 med 1-2 grader. Det är väl bra?? Eller?
Sedan ska jag sänka Max till 55 också från 60 som jag har.
Behålla Min på 15 eller 17 (det har ju ingen betydelse direkt).

Så får vi se.

Men på sommaren, ska man sänka kurvan då till 37-38 eller?

Här är mina inställningar:

ute: -20
rum: 20
fra: 58-59
ret: 52-53
vv: 54
int: -760
br.ut: 1
br.in: 4


Kurva: 43
min: 17
max: 60
kurva 5: 0
kurva 0: 0
kurva -5: 0
värmestopp: 17

Så vi har nästan samma inställningar, så därför tänkte jag sänka kurvan lite så får vi se vad åbäcket säger.

Sedan märkte jag att mina tillsatser har gått längre än vad dina har gjort och min pump installerades 2007.
Men det kanske är gamla ägaren som inte orkade ställa in pumpen lite bättre, så därför fick tillsatserna jobba lite längre. Så därför tar jag över nu och ställer in den lite bättre kanske.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #50 skrivet: 23 december 2010, 11:57:32 »
sorry glömde några uppgifter

intergral A1=60
hysteres =7grader
max retur=48
startintervall=48
tryckrör=67/(120)
utestopp -40


tillsats
inergral A2=600
hysteres 15grader
maxsteg=2
maxström=20AMP.
shunttid =60sek.
vv.stopp=60grader

Hej
förbrukningen kanske beror på att du har ett större hus än jag
obs min pump har aldrig blivit injusterad efter igångkörning
beroende på att dom byte ägare

Annars otroligt nöjd med min thermia tws 8

Hade förbrukning på 26000kwt innan (olja+el)
Kör nu på totalt 11000kwt

Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #51 skrivet: 23 december 2010, 12:20:28 »
--> MÃ¥le10

Tja Kenneth,

Jag får inte "Hög Retur" längre. För jag har höjt Max returen till 55. Då är allt lugnt igen.
Så hittills är det ok och allt fungerar som det ska.
Men jag har en kurva på 43, så därför frågade jag om dina inställningar. SÅ kan jag kolla med mina.
Jag ska lägga kurvan på 41 eller 42. Eller kanske som dig, till 40 också.
Sedan höja kurva 0 och -5 med 1-2 grader. Det är väl bra?? Eller?
Sedan ska jag sänka Max till 55 också från 60 som jag har.
Behålla Min på 15 eller 17 (det har ju ingen betydelse direkt).

Så får vi se.

Men på sommaren, ska man sänka kurvan då till 37-38 eller?

Här är mina inställningar:

ute: -20
rum: 20
fra: 58-59
ret: 52-53
vv: 54
int: -760
br.ut: 1
br.in: 4


Kurva: 43
min: 17
max: 60
kurva 5: 0
kurva 0: 0
kurva -5: 0
värmestopp: 17

Så vi har nästan samma inställningar, så därför tänkte jag sänka kurvan lite så får vi se vad åbäcket säger.

Sedan märkte jag att mina tillsatser har gått längre än vad dina har gjort och min pump installerades 2007.
Men det kanske är gamla ägaren som inte orkade ställa in pumpen lite bättre, så därför fick tillsatserna jobba lite längre. Så därför tar jag över nu och ställer in den lite bättre kanske.

Hej Shaft, tror du behöver repetera lite manual  ;) Kurvan ska när den är inställd inte behöva ändras under hela Ã¥ret, i den finns ju beräknade framledningstemperaturer för alla utetemperaturer. Kurva -5, 0, +5 använder du bara för att specialanpassa kurvan runt dessa utetemperaturer om det behövs. Max framledningstemp använder man egentligen bara om man har golvvärme med trägolv som inte tÃ¥l hög temepratur. I ditt hus behöver du just nu uppenbarligen framledningstemperaturer som ligger över 55, lÃ¥t den stÃ¥ kvar pÃ¥ 60.

I övrigt ser det bra ut, sluta pilla med inställningar, ta tag i dina problem nu, enligt tidigare inlägg: Radiatorsystemet behöver strypas in... tjat tjat
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #52 skrivet: 23 december 2010, 12:24:36 »
sorry glömde några uppgifter

intergral A1=60
hysteres =7grader
max retur=48
startintervall=48
tryckrör=67/(120)
utestopp -40


tillsats
inergral A2=600
hysteres 15grader
maxsteg=2
maxström=20AMP.
shunttid =60sek.
vv.stopp=60grader

Hej
förbrukningen kanske beror på att du har ett större hus än jag
obs min pump har aldrig blivit injusterad efter igångkörning
beroende på att dom byte ägare

Annars otroligt nöjd med min thermia tws 8

Hade förbrukning på 26000kwt innan (olja+el)
Kör nu på totalt 11000kwt



Ställ upp din hysteres för värmepumpen till 15 och hysteres tillsats till 20, du ska låta värmekurvan styra värmepumpen och inte hysteresen. Blir det konstig temperatur i huset efter du gjort denna ändring, är det värmekurvan du behöver justera, inget annat. Inställningen utestopp är bara relevant för vp som tar värme från uteluften, den kan du glömma.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #53 skrivet: 23 december 2010, 13:50:32 »
Labold: ok ok ;), jag ska sluta pilla.
Men ska jag också höja hysteres för värmepump till 15, och hysteres för tillsats till 20 om jag inte har det så redan? Såsom du föreslog till Måle10...

Jag ska inte pilla på några mer inställningar, I promise. Du har rätt. Jag har kvar MAX på 60, det behövs nog. Men jag ska f*n sänka kurvan till 40-41 och inte ha kvar den på 43. Den är lite för hög tror jag, inte bra.

Jag har strypt 3 raddar hittills (2 på övre våningen och 1 på mellanvåningen), men med den vanliga termostaten som sitter på (Du vet, ratten eller vad man nu ska kalla den som sitter på själva elementet). . Sänkte dem från 4 till 3,5-3 typ, kanske behövs sänkas lite till. För de kändes lite för varma längst nere på radden jämfört med uppe på radden. Men resten av raddarna känns bra. Kalla nere och varma uppe.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #54 skrivet: 23 december 2010, 15:37:24 »
Labold: ok ok ;), jag ska sluta pilla.
Men ska jag också höja hysteres för värmepump till 15, och hysteres för tillsats till 20 om jag inte har det så redan? Såsom du föreslog till Måle10...

Jag ska inte pilla på några mer inställningar, I promise. Du har rätt. Jag har kvar MAX på 60, det behövs nog. Men jag ska f*n sänka kurvan till 40-41 och inte ha kvar den på 43. Den är lite för hög tror jag, inte bra.

Jag har strypt 3 raddar hittills (2 på övre våningen och 1 på mellanvåningen), men med den vanliga termostaten som sitter på (Du vet, ratten eller vad man nu ska kalla den som sitter på själva elementet). . Sänkte dem från 4 till 3,5-3 typ, kanske behövs sänkas lite till. För de kändes lite för varma längst nere på radden jämfört med uppe på radden. Men resten av raddarna känns bra. Kalla nere och varma uppe.

En termostat kan tyvärr inte användas för instrypning. Den är on-off, när rumstempen uppnått inställd temperatur stänger den flödet helt till radden. Då förlorar du den radiatorns värmeavgivningskapacitet och vattenvolym - med andra ord inget bra när man har dina problem. Har du inga strypventiler på returledningen från radiatorn, eller förinställning på radventilen? Ladda upp bilder på grejerna så får vi se.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

Utloggad Shaft

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 25
  • Karma +0/-0
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #55 skrivet: 23 december 2010, 16:07:11 »
aha ok, då vet jag. tror jag har strypventil på ett par raddar. Men inte alla... Det går ett rör bara rakt ner...

Men ska jag också höja hysteres på värmepumpen till 15 och hysteres på tillsatsen till 20? Så som du sa till Måle10??
Ska jag sänka min kurva till 40-41 också såsom den va förut?

Har inte full möjlighet att ladda upp bilder just nu, men kanske lite senare under eftermiddan.

Utloggad måle10

  • vvs-gubbe
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1159
  • Karma +0/-0
  • MÃ¥nga blir det
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #56 skrivet: 23 december 2010, 16:17:31 »
Hej på er!
Det ända jag har ändrat på är returen från 48 till 54 när jag hade problem med för hög retur
men det var radiatorn som var paj har fixat så nu står värdena som när pumpen var ny.
Så nu funkar det som det ska,ehh en fråga du nämner att jag skulle få bättre/jämnare temp
om jag höjde till 15 på pumpen och 20 på tillsatsen har inte märkt någon konstig temp
inomhus, speciellt om man jämför hur jag hade innan (OLJA+el)varmt.kalt


 mvh kennet

Thermia tws diplomat 8kw start 2005.Furbrukning/år för varmvatten och värme/snitt:6400kw/år.Tidigare förbrukning/år:21000kw/år.Gammalt hus med dålig isolering.Ingen tank eller innegivare.Klarar ner mot -20 utan el-patron och borrat 150m och kb-in +2 och har 1grads diff/dygn.

Utloggad Labold

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 1316
  • Karma +5/-4
  • Kön: Man
  • Tack till solen!
SV: Har lite problem med min bergvärme
« Svar #57 skrivet: 23 december 2010, 20:32:23 »
Måle och Shaft, här insaxat text jag skrev i en tidigare tråd:

Din pumps styrdator har två sätt att styra start/stopp:
•Det bästa sättet är att genom gradminuter (kallas även integralstyrning) kontinuerligt balansera värmeunderskott mot värmeöverskott och låta kurvan för framledningens är-temp sakta svänga upp och ner runt den av värmekurvan bestämda bör-tempen.
•Det andra, gammelmodiga sättet att styra är genom att säga att kompressorn ska starta när är-tempen skiljer ett visst antal grader från bör-tempen. Detta kallas maxdiff hos Nibe, ett vanligare ord är hysteres.

Eftersom mÃ¥nga vp-ägare är totalt ointresserade av att trimma in sin vp sÃ¥ har tillverkarna bÃ¥de gradminutstyrning och hysteres-styrning aktiverade, hängslen och livrem alltsÃ¥. De är nog helt enkelt rädda för att folk ska fÃ¥ det kallt hemma för att de har risiga inställningar och berätta för sina vänner att bergvärme inte är bra. Ni hÃ¥ller pÃ¥ att trimma in era vp och fixa en bra drift. DÃ¥ finns det ingen som  helst anledning att ha nÃ¥got annat än gradminutstyrning, eftersom detta är bäst för vp-n och för er när allt är bra inställt. Tyvärr gÃ¥r det inte att stänga av hysteres-styrningen, utan istället fÃ¥r man ställa den sÃ¥ högt att den aldrig kommer i spel, typ 20 grader.

Mao, ställ upp hysteresen, och skulle det sen bli vaj på innetempen så betyder det att vp har hållt på att styra på hysteres, vilket inte är bra för driften i längden. Dock lätt avhjälpt, bara att justera värmekurva och integralinställningar, sen styr pumpen sig själv resten av sin livslängd utan att hysteres finns med i bilden.
30-tals träkåk i huvudstaden, två plan och källare, sammanlagt 150 m2 uppvärmd yta, tilläggsisolerade väggar, tvåglasfönster. Tidigare elpanna med total elförbrukning ca 28000 kWh/år. April 2010 byte till VP Thermia Duo Optimum 8 kW, VVB MBH 300 liter, 160 m borra varav 150 aktivt. Ungefärlig värmefaktor hittills ca 3,4. Undervåningen 4 gamla sektionsraddar på tvårörssystem, övervåningen 5 panelraddar på enrörsslinga med STAD-ventil, källaren 1 Aermec UL26 fläktkonvektor, volym/knäpptank 100 liter på framledningen kopplad topp-botten. Ca 190 liter total systemvolym. 22° inomhustemp, 16° i källaren. Klarar -13° utetemp utan tillskott (så länge inte frun duschar...) Trivs finfint med IR-termometer och förinställningsnyckel i handen.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!