Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Läckage av Köldbärare  (läst 44865 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
Läckage av Köldbärare
« skrivet: 10 juni 2009, 23:32:38 »
Tjenare!

Har köpt ett hus med en relativt ny installerad bergvärme anläggning ca 2,5år sen. Förra ägaren nämnde att man fick fylla på köldbärarvätska ungefär en gång om året. Jag tyckte det lätt lite konstigt och tog mig en titt på själva värmepumpen (Nibe 1215) och det finns ett läckage i pumpen. Slangen mellan köldbärarpumpen och kompressorn är väldigt rostig och läcker, service kille på väg. Verkar dock inte läcka några jätte mängder. Är ju lite blött och så men rinner ju inte ut på golvet. Tror ni det finns någon mer läcka på slangen ner i borrhålet eller kan det vara luft i slangen som kommit ut som gjort att nivån i kärlet sjunkt? Kärlet har dessutom sugits ihop lite vilket borde antyda det inte är luft. Är det vanligt att en så pass ny anläggning läcker i borrhålet? Om nu så är fallet vem ska stå för den kostnaden? En så pass ny anläggning bör hålla längre dessutom vill man ju inte släppa ut köldbärarvätska i naturen i onödan. Hoppas det finns någon som vill lugna en något orolig skäl. Trodde bergvärme var ett tryggt och säkert val men börjar tveka.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #1 skrivet: 11 juni 2009, 06:09:22 »
Det vanligaste stället för KB-läcka är just inuti VP:n, har läckan konstaterats vara där så är väl fallet löst.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #2 skrivet: 11 juni 2009, 16:50:50 »
Vi får väl hoppas att så är fallet iallafall. Men om nu slangen ner i hålet skulle läcka är det kostsamt att byta denna? Verkar ju som det försvinner mer köldbärare i kärlet än vad som rinner ut i värmepumpen. Men det är klart droppar det lite stilla hela tiden tömmer den snabbt ett kärl och spriten och vattnet dunstar bort, kvar är det bara nått oljelikanade klet som luktar köldbärare dock inte redig lika sprit stark doft men spriten dunstar väl ganska snabbt. Har även konstaterat att givaren till köldbärar returen är kass. Vissar 7grader in och 50grader ut i retur och det låter ju väldigt osanolikt. Trodde Nibe var bra grejer.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #3 skrivet: 11 juni 2009, 18:37:30 »
Jo, det dunstar rätt snabbt. Den kan vara sprucken klämkoppling, det är rätt vanligt fel. Du borde få det lagat på trygghetsförsäkringen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #4 skrivet: 11 juni 2009, 22:53:41 »
Trygghetsförsäkringen finns ju så ingenfara så tycker dock ingetligen inte mitt försäkringsbolag ska stå för Nibes kostnader. Men slipper jag betala är jag nöjd. Verkar vara glykol i min vämrepump, är grönt och lite segt/oljigt men ändå en lite skarpdoft av sprit. Dunstar nog ändå ganska fort. Blir ju ändå lite temp inne i pumpen oxå när cirk.pumpar och kompressorn går.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #5 skrivet: 12 juni 2009, 08:35:17 »
Köldbäraretanol är grön, undrar om det är denatureringsmedlet som blir kvar då spriten + vattnet dunstat?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #6 skrivet: 12 juni 2009, 09:32:49 »
<Quick>Jag håller med, det är konstigt att man kan föra över kostnader till kundens försäkringsbolag. Det är samma om ditt elnätsbolag orsakar ett elfel i sitt nät så hela din villa brinner ner. Då är det kundens försäkringsbolag som får stå för kostnaderna, nätbolaget betalar bara självrisken. Kunden blir kanske skadefri just då men i långa loppet så är höjs kundens premier till försäkringsbolaget. Och jag fattar inte hur försäkringsbolagen går med på detta, de måste väl i rimlighetens namn vilja slippa betala(eller rättare sagt se till att den som orsakar skadan betalar).
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #7 skrivet: 12 juni 2009, 12:44:37 »
Har nu haft serivce killen och titta på läckaget. Att väven runt slangarna rostar är inget ovanligt men dom ska inte börja läcka för det. Den andra flexslagen är inte alls så rostig men även den läcker i nederkant strax innan den går in i kompressorn. Så troligtvis har det läckt redan sen den var ny. Vilket förklarar att man har fått fylla på köldbärare ca en gång om året. Han verkade lite osäker på vilken sorts köldbärare/brinevätska det var i systemet, inget han kände igen men han kände till rörmokaren som installerat värmepumpen så han skulle höra med honom. Får hoppas det blir tätt sen efter att slangarna är bytta. Beställde även 2st tempgivare så jag har en till morsans Nibe som oxå visar fel temp på köldbärar returen. Svensk kvalitets produkt?

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9733
  • Karma +19/-4
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #8 skrivet: 12 juni 2009, 13:58:40 »
Skulle tro att det är etanollösning som köldbärare, det är det vanliga numer. Etanol är billigare än glykol för samma fryspunkt. Vore det glykol borde det vara en stor geggapöl, kokpunkten för glykol är uppemot 200 grader sÃ¥ den avdunstar lÃ¥ngsamt. Tror liksom Carl att gröna färgen kommer frÃ¥n   färgämnet i spriten.   
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #9 skrivet: 12 juni 2009, 18:40:22 »
Det är lite glykol aktigt till konsistensen tycker jag dock luktar det sprit. Får väl snart svar på vad det igentligen är i. Vilken fart ska man köra cirk.pumpen till värmen i ett enplans hus på 140m2? Den stod på läge 3 max när jag flyttade in men det ven/brusade så mycket i elementen så ställde ner den till läge två (mellan) så blev det tystare. Vågar man vrida ner till läge ett (min)?

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #10 skrivet: 12 juni 2009, 20:11:34 »
Det är lite glykol aktigt till konsistensen tycker jag dock luktar det sprit. Får väl snart svar på vad det igentligen är i. Vilken fart ska man köra cirk.pumpen till värmen i ett enplans hus på 140m2? Den stod på läge 3 max när jag flyttade in men det ven/brusade så mycket i elementen så ställde ner den till läge två (mellan) så blev det tystare. Vågar man vrida ner till läge ett (min)?

Du måste kolla differansen mellan KB-in och KB-fram då kompressorn värmer huset, den ska vara 7-8 ºC.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #11 skrivet: 15 juni 2009, 21:25:35 »
Nu är ju givaren till kb returen paj och visar 50C konstant. Hur påverkar cirk.pumpen till vb:n tempen på kb:n? Kör iallafall cirk.pumpen till vb:n på 2:an nu. Viner det i elementen så det hörs väl så måste det väl ändå vara alldeles för högt ställd, iallafall för min nattsömnsbästa. Går ju inte somna i det oljudet =)

Utloggad Heddan

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: LuleÃ¥
  • Antal inlägg: 1290
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #12 skrivet: 16 juni 2009, 07:20:21 »
<Carl N>Är du inte ute och cyklar nu? ;-)
DeltaT på KB vid drift skall väl ändå vara 3grader?
Det är ju deltaT på VB som bör vara 7-10grader.
1½-plans villa(200m2) med källare(80m2) tre mil utanför Luleå.
Thermia Diplomat Optimum Duo 10kW (2009) och 180m borrhål.
Albin panna med 2x 500liters Ack-tankar.
c:a 6500kWh för värme och VV.
Enskild borrad brunn och avlopp.
Thermiq och Logger 3030 Pro

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #13 skrivet: 16 juni 2009, 07:23:50 »
Nu är ju givaren till kb returen paj och visar 50C konstant. Hur påverkar cirk.pumpen till vb:n tempen på kb:n? Kör iallafall cirk.pumpen till vb:n på 2:an nu. Viner det i elementen så det hörs väl så måste det väl ändå vara alldeles för högt ställd, iallafall för min nattsömnsbästa. Går ju inte somna i det oljudet =)

Sorry, jag menade Diff VB ska vara 7-8 ºC.  :-[
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Quick

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 39
  • Karma +0/-0
SV: Läckage av Köldbärare
« Svar #14 skrivet: 16 juni 2009, 21:02:48 »
Ok får kolla lite hur jag ligger till där då. Har man för lite diff på tempen får man sänka cirk.pumpen lite då och för mycket tempdiff får man öka antar jag. Hoppas att dom givarna är rediga bara.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!