Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Legionella-körning Nibe 1210  (läst 3133 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
Legionella-körning Nibe 1210
« skrivet: 02 november 2007, 11:47:20 »
Har några frågor angående legionella-körningarna i Nibe-pumparna.

1.  MÃ¥ste tillskottet (knapp Driftsläge) vara pÃ¥slaget för att legionella-körningarna skall fungera?

2.  Om man stänger av pumpen med arbetsbrytaren pÃ¥ väggen, börjar pumpen om att räkna dagar, sÃ¥ att nästa höjning blir om 14 dagar, eller hur gör den?

3.  Ökar TS-räknaren när den gör en legionella-körning eller är TS-räknaren bara hur mycket TS som gÃ¥tt Ã¥t för radiatorvattnet?

4.  Börjar den att höja temperaturen med kompressorn och fortsätter sedan med TS eller kör den TS hela vägen upp?

Har aldrig fÃ¥tt nÃ¥gon legionella-körning (tror jag).  Men jag hade missat att aktivera Extra VV-läget (lÃ¥ngsamt blink).  Nibe sa att det var nödvändigt för att aktivera legionella-funktionen?  Men har inte fÃ¥tt nÃ¥got sedan dess heller, men det kanske beror pÃ¥ att jag mekat sÃ¥ mycket med pumpen (oftare än var 14:e dag), sÃ¥ den aldrig hunnit att räkna upp sÃ¥ mÃ¥nga dagar, om den startar pÃ¥ nytt varje gÃ¥ng den fÃ¥r ström?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionella-körning Nibe 1210
« Svar #1 skrivet: 02 november 2007, 12:13:29 »
1. Driftlägesknappen påverkar inte periodiskt varmvatten, det är extra VV-knappen du gör detta på. Kolla i menu 8, den sista siffran ska vara en 2:a om periodisk uppvärmning är aktiverad. Tryck på VV-knappen tills det står en 2:a där.

2. Nej, den räknar 14 dar (om det står så i meny 12) från då VP:n startas eller periodisk VV-uppvärmning aktiveras. Jag har aktiverat funktionen natten mellan fredag-lördag så att ingen ska råka skålla sig då detta görs.

3. Jepp, i snitt var 3:e legionellakörning räknas TS upp en timme för mig (det tar nog ca 20 minuter).

4. Tyvärr så körs legionellakörningen med elpatron hela vägen från den temperatur som VVB råkar ha då tiden för legionellakörning infaller.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Rdx

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 3401
  • Karma +4/-7
SV: Legionella-körning Nibe 1210
« Svar #2 skrivet: 02 november 2007, 13:19:39 »
Meny 8 säger inte sÃ¥ mycket pÃ¥ en Nibe 1210 (har inte de tvÃ¥ extra siffrorna i den menyn).  Men det är konstigt att jag inte har fÃ¥tt nÃ¥gon legionella-körning alls dÃ¥ sedan jag aktiverade den med VV-knappen.  Jag har bÃ¥de elmätarloggning och temperaturloggning och det har inte skett nÃ¥gon legionella-körning.  Gjorde just en "manuell" körning (genom att aktivera Extra VV) och den fungerade, sÃ¥ det är inga problem med elpatronen eller temperaturbegränsare.

Finns det någon bugg som super bort periodisk höjning i version 6 av styren?
Nibe 1210-7 (installerad 2007), 78+98m aktiva hÃ¥l, 210 l VV-beredare som volymtank, ASW5000 takkassett för frikyla och värme via platt-vvx.  Södra Bohuslän.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Legionella-körning Nibe 1210
« Svar #3 skrivet: 03 november 2007, 14:54:29 »
På min VP är det så att pillar man på extra-VV knappen eller stoppar/startar VP:n på stora knappen eller ställer om något i meny 12 så nollas timern och räknar 14 dar (eller inställd tid i meny 12) från dess.

Långsam blink på VV-lampan är periodisk VV-höjning.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!