Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: optima 700  (läst 4284 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad saab

  • vvs-montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
optima 700
« skrivet: 26 mars 2012, 19:31:09 »
Jag börjar få ordning på min vp jag kör fast kondencering mot acc tank och undrar hur man får cirkpumpen att stanna när den ej behöver göra värme. Jag vill ej att cirkpumpen skall köra runt vattnet i tanken det förstör ju skicktningen. MVH Jerka
Optima 700 Rego 800 fast kondencering.Tillsats janfire pelletsbrännare. Värmebaronen ub pelletspanna.Acc tank 1400liter. Solfångare 60 st vaccumrör.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: optima 700
« Svar #1 skrivet: 26 mars 2012, 21:15:18 »
Jag tror inte det finns nån sån funktion på IVT Optima.
Ett alternativ är att låta kompressorn styra CP via ett relä, men då måste du koppla om på vintern för då måste den gå hela tiden.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: optima 700
« Svar #2 skrivet: 26 mars 2012, 22:52:17 »
Är det värmebärarpumpen eller radiatorpumpen du vill stoppa?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Lmf

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2865
  • Karma +5/-2
SV: optima 700
« Svar #3 skrivet: 26 mars 2012, 23:53:55 »
Värmebärarpumpen eftersom den rör om i tanken när inte VP laddar
Bosch EHP 8 AW (Luft/Vatten, 8kW)
2 x 500L Acktank med varmvatten och solslinga
88+88m² byggt 1962 med orginal 2-glasfönster och eftermonterad FTX.
Tilläggsisolerad vind 60cm Cellelousa isolering
Tidigare Förbrukning ca 25500kWh el per år
Årsförbrukning 2010 på 19038kWh (Isolering av vind samt 3kW Zibro LLVP i Garaget i källaren)
Årsförbrukning 2011 på 11744kWh (Monterat 8kW LVVP Bosch (demont LLVP) samt bytt VVB
Årsförbrukning 2012 på 12018kWh (Optimerat VP drift,bytt ca 30% av radiatorerna till lågtemp,bytt radiator CP till lågenergi)
Årsförbrukning 2013 på 10382kWh (Bytt samtliga vitvaror samt att ca 80% av radiatorerna är bytta,nästan all belysning numera lågenergilampor)
Årsförbrukning 2014 på 10670kWh (Endast tätat fönster och dörrar)
Årsförbrukning 2015 på 9988kWh (Tätat ventiler och eftersom huset har FTX så behövs dess inte)

Västkusten.

"Dare Calor"

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: optima 700
« Svar #4 skrivet: 27 mars 2012, 07:27:13 »
Skulle tro att det är laddpumpen.
Han kör ju fast kondensering mot en ack, då shuntar man ju ut värme hela tiden till systemet, men detta stör vanligen inte skitningen så mycket. En laddpump rör ju däremot om lite mer i tanken.

Jag har för mig om att IVT Optima inte har nån laddpumpsstyrning, det krävs en rego för detta.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: optima 700
« Svar #5 skrivet: 27 mars 2012, 08:27:48 »
Det står ju iofs så här i signaturen:
"Optima 700 Rego 800 fast kondencering."

Den enda reglering som finns i Regon är att den stänger av när det blir sommarsäsong, men då stannar ju även värmen så det är nog inte det du vill uppnå.
Sen är det ju inte så bra att stoppa cirkulationen när det är minusgrader ute, men det har du nog förstått...

En 'fullösning' skulle kanske vara att driva pumpen med lite enkel relälogik så att den går när kompressorn ELLER vevhusvärmen är aktiv. Då går den hela tiden när det är några plusgrader eller kallare. Övrig tid går den samtidigt som kompressorn.

En annan fullösning som kanske är enklare skulle kunna vara att koppla om tempgivarna så att Regon tror att tanken är en varmvattenberedare och att värmesystemet alltid är tillräckligt varmt och att det är så varmt ute att det alltid är sommarsäsong. Då går bara corkpumpen när kompressorn går. Sen får du ha nån form av intelligens som kopplar in kontinuerlig cirkulation när det blir kallt ute...
« Senast ändrad: 27 mars 2012, 08:31:06 av purjo__ »
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad saab

  • vvs-montör
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 13
  • Karma +0/-0
SV: optima 700
« Svar #6 skrivet: 27 mars 2012, 17:09:09 »
Jag har inställningarna. Värmesesong Aktiv 35grader.    (cirkpumpen gÃ¥r hela tiden)
                                 Kopplingsdiff maximal 4grader
                                 kurvlutning v och h 46

Jag undrar oxå hur mycket värme man kan köra ut i växlaren ifall värmebärar pumpen går och man kör pellets för att få upp tanken lite till, vp klarar ju bara 50 grader. Klarar växlaren typ 70 gradigt vatten som cirkulerar??

Kan man lägga fasen från värmebärarpumpen till en fas på kompressorn så när kompressorn går igång så startar cirkpumpen i sommar läge och sedan köra som vanligt i vinterläge. Cp drar ju inte mycket ström??
                                 
Optima 700 Rego 800 fast kondencering.Tillsats janfire pelletsbrännare. Värmebaronen ub pelletspanna.Acc tank 1400liter. Solfångare 60 st vaccumrör.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: optima 700
« Svar #7 skrivet: 27 mars 2012, 17:27:44 »
Det skall inte vara några problem att köra ut 70 grader till VP'n så länge kompressorn står still.
Enklast är, som du säger, att manuellt koppla om mellan sommar- och vinterdrift. Mina fullösningar var till för att slippa det manuella steget, men det kanske blir onödigt komplicerat...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: optima 700
« Svar #8 skrivet: 27 mars 2012, 18:06:53 »
Det står ju iofs så här i signaturen:
"Optima 700 Rego 800 fast kondencering."

Missade detta,  SkämspÃ¥dig i sÃ¥ fall borde det vara tämligen enkelt att lÃ¥ta ladd-CP gÃ¥ med kompressorn?
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: optima 700
« Svar #9 skrivet: 27 mars 2012, 18:33:23 »
Nej, inte med några inställningar i Regon. Enda gången ladd-CP startar och stoppar med kompressorn är vid varmvattenvärmning under sommarsäsong. Det kan man ju simulera genom att flytta tempgivaren till en annan plint i Regon och justera lite inställningar så att den tror att den värmer varmvatten istället när den värmer tanken. Nackdelen är att man inte får den variabla kopplingsdifferensen och utetempberoende laddtemp, men om man värmer en hyfsat stor tank med fast kondensering så spelar det ingen roll.
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: optima 700
« Svar #10 skrivet: 27 mars 2012, 21:04:47 »
Nej, inte med några inställningar i Regon. Enda gången ladd-CP startar och stoppar med kompressorn är vid varmvattenvärmning under sommarsäsong. Det kan man ju simulera genom att flytta tempgivaren till en annan plint i Regon och justera lite inställningar så att den tror att den värmer varmvatten istället när den värmer tanken. Nackdelen är att man inte får den variabla kopplingsdifferensen och utetempberoende laddtemp, men om man värmer en hyfsat stor tank med fast kondensering så spelar det ingen roll.

Knepigt, en sån funktion borde ju vara självklar, på NIBE är den så självklar att laddpumpsstyrningen är inbyggd i 2025 (utan SMO10).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: optima 700
« Svar #11 skrivet: 27 mars 2012, 21:11:41 »
Man resonerar väl som så att när det är kallt så måste ändå pumpen gå hela tiden och när det är varmare så blir det så små förluster av att cirkulera vattnet... Dock är det ju dumt om cirkulationen förstör skiktningen i en tillkopplad tank.

Vad är det för inställningar man kan göra på Niben? Jag antar att det även där är så att cirkpumpen går konstant från nån plusgrad och nedåt?
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: optima 700
« Svar #12 skrivet: 28 mars 2012, 14:31:40 »
Jepp, CP går konstant då det är frysrisk så då blir skiktningen sämre.
Jag tror inte det finns så många inställningar, bara en utgång för att styra laddpumpen på 2025.

I övrigt så bör man se över hur fort laddpumpen går, jag tror att en del går på full speta i onödan.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!