Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hur vet jag vad som är den mest optimala inställningen?  (läst 2676 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad mr-bear

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Marieholm / SkÃ¥ne
  • Antal inlägg: 15
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Hej.

Jag köpte mitt hus för 1½ Ã¥r sedan men nedanstÃ¥enden konfiguration. Jag hade en installationskille hemma om som svor en ramsa att det var felkopplat och att det lÃ¥g ca 2500felmedd. lagrade i minnet (efter ett Ã¥rs körning). Han kopplade om det och tog bort felmeddelanden frÃ¥n loggen. Han gjorde lite installningar pÃ¥ den och Ã¥kte iväg. Senare hade jag en installationskille som skulle kolla pÃ¥ knackningarna i rören, han gjorde ocksÃ¥ lite instälningar som han tyckte var bra. För en mÃ¥nad sedan installerade jag en innesensor och aktiverade den. I samband med det sÃ¥ ändrade jag värmekurvan till vad som är för mitt hus (+55 ºC vid -35 ºC), innan stog den pÃ¥ +80,1 ºC vid -35 ºC och detta var enligt instruktionsboken en onormalt hög inställning. Efter detta  (+55 ºC vid -35 ºC) sÃ¥ tyckte bÃ¥de frugan och jag att vp-n inte riktigt klarade av att värma varken huset eller varmvattnet ordentligt. Dessutom sÃ¥ ville det aldrig komma upp i de +22 ºC som vi hade ställt att innetempen skulle vara. Nu har jag Ã¥tergen satt upp te pÃ¥ det högre värdet samt startat upp den extra vv-bredaren sÃ¥ nu har vi iallafall varmvatten men jag tycker fortfarande att den inte värmer huset som den ska.

Vad tycker expertpanelen att jag ska göra?Ska jag göra en återställning till fabriksinställningarna och sen bygga upp det därifrån eller?
Autoterm 205-207 L/V med 615 VP-modul kompletterad med Nibe Eminent-E 35 vv-beredare.1-rörs värmesystem.
Mexitegelhus anno 1969,1-plans med krypgrund,115 kvadrat

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag vad som är den mest optimala inställningen?
« Svar #1 skrivet: 02 februari 2009, 07:55:31 »
Lade för några år sedan in framledningstemperaturen vid olika utetemperaturer, totalt 28 observationer vid utetemperaturer mellan +10,7° och -10,5°, i ett kaklylark. En enkel regressionsanalys gav följande samband:

Framledningstemperaturen= 36,45-0,73xutetemperaturen.

Det ger ett H-värde vid -35° på 61,8° (36,45-0,73x-35). Ett H-värde på 55° är för mig alldeles för lågt. 55° i framledning behöver jag vid en utetemperatur på -25° enligt formeln ovan.

Sture

Tillägg:
I formeln ovan är 36,45 "konstant", dvs värdet på x (framledningstemeraturen) när x=0.
0,73 är "x-koefficienten", dvs kurvlutningen.

Anta att du har samma kurvlutning som jag, lägg in din framledningstempertur vid 0° i formeln (konstanten) och du får ditt H-värde. Vid 0° ute ger din inställning (55°) en framledningstemperatur på 32,8°.
« Senast ändrad: 02 februari 2009, 08:43:31 av Sture »
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur vet jag vad som är den mest optimala inställningen?
« Svar #2 skrivet: 02 februari 2009, 16:55:01 »
Inaktivera inomhusgivaren och få justera värmekurvan först. Först därefter slår du på innegivaren. Syftet med innegivaren är nämligen att kompensera för exempelvis solinstrålning, vind eller annat som antingen ger eller tar värme. Dvs när något avviker från det "normala".
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Hur vet jag vad som är den mest optimala inställningen?
« Svar #3 skrivet: 02 februari 2009, 17:30:45 »
Inaktivera inomhusgivaren och få justera värmekurvan först. Först därefter slår du på innegivaren. Syftet med innegivaren är nämligen att kompensera för exempelvis solinstrålning, vind eller annat som antingen ger eller tar värme. Dvs när något avviker från det "normala".

Jag skulle låta givaren vara aktiverad med full påverkan, för att med hjälp av denna hitta rätt framledningstemperatur och värmekurva. Då korrigerar ju givaren till "rätt" värmekurva och du ser vilken framledningstemperatur du behöver vid olika utetemperaturer. Sén kan du justera dina V- och H-värden till rätt värmekurva.

Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Erik-NA

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Täby
  • Antal inlägg: 689
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
    • Franzens.nu
SV: Hur vet jag vad som är den mest optimala inställningen?
« Svar #4 skrivet: 08 februari 2009, 20:47:01 »
Är det inte svårt att se rätt framledningstemperatur när Optiman jobbar med en start och stopp-temp? Enklast är kanske att gå in i menyn och kolla start samt stopp, mitt emellan är väl den beräknade framledningstempen?
IVT Optima 700 med specialanpassad 290 A/W i fritidshuset på södra delen av Gotland.
Läs mer här:  Huset pÃ¥ franzens.nu

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!