Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Blanda aluminium & koppar - köldbärare  (läst 3537 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad jagakatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« skrivet: 10 januari 2007, 14:17:15 »
Jag har läst några inlägg här om diverse metoder för att värma på köldbäraren.

Funderar själv på att nyttja bilkylare för att plocka värme ur frånluftsventilationen men....

Bilkylare är ju normalt gjorda av aluminium, hur fungerar det i köldbärarsystemet som ju består av kopparrör, rostfria plattvärmeväxlare och diverse mässingskopplingar?

Om man ansluter en kylare av aluminium, kommer då kopparn och aluminiumen reagera med varandra om man ansluter kylaren med gummislang?

Dom ventilationsbatterier jag sett har kopparrör med aluminiumflänsar.

Vet ännu inte om jag vågar ge mig på en budgetlösning med aluminiumkylare....

Kevin

  • Gäst
Kevin
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #1 skrivet: 10 januari 2007, 21:28:44 »
Dom reagerar garanterat med varandra....kasta ner ett gammalt kopparmynt i en buster.. ;)

Någon legering i mellen dessa så funkar det....vet inte mer....

Utloggad dunderburken

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: Göteborg
  • Antal inlägg: 87
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #2 skrivet: 10 januari 2007, 21:40:51 »
När började man göra bilkylare i aluminium?

De jag har sett har alltid varit i lödbart material, troligen mässing eller koppar.

Skrapa lite pÃ¥ kylet sÃ¥ fÃ¥r du se vad det är för material under ytan. Är det en vanlig gammal kyl sÃ¥ är det grÃ¥a du ser förtenningen. 

Aluminium är inget trevligt material att blanda med andra. T.ex aluminium med igängad rostfri skruv. Den sitter som berget efter att aluminiumoxiden har brett ut sig och fyllt gängorna.
Göteborg Örgryte. 2-plans hus med källare med uppvärmd platta på makadam. Tot. 295 kvm uppvärmt utrymme. VP NIBE 1110-8,5 installerad 2001-09-20. Gjorde tidigare av med 35000 kWh per år i vattenburen elpanna inkl. hushållsel.

2006 18500kWh/Ã¥r inkl. hushÃ¥llsel. Tillsatsel under 5 Ã¥r 450  (efter 6 Ã¥r 471) timmar. Inga fel hittills. 145 m borrhÃ¥l. Totalt 2013 c:a 17000kWh (lägre hushÃ¥llsel). Tillsatsel 1500h sedan start. Inga fel ännu 12 Ã¥r trots 60000 starter. Grannar i radhuslängan har numera ocksÃ¥ bergvärme vilket troligen gjort hÃ¥let nÃ¥got ineffektivare (c:a 1000kWh/Ã¥r). Ã…rsförbr runt 9-11000 kWh.

Käpphäst: Varför ska VP slitas av varje start. Om det är ett faktum bör konstruktionen förbättras på dessa punkter. Har inte fått några trovärdiga förklaringar.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #3 skrivet: 10 januari 2007, 22:12:04 »
Hej!

Alu är det oädlare av det två dvs det kommer att korrodera.
Dessutom är det troligen aldeles för stort motstånd i bilkylaren.
Du kan skaffa en plattvärmeväxlare och värma brinet med en egen krets från din frånluft.
Om du tar en av rf kommer det att gå bättre men din alu kylare kommer att ätas upp med tiden ändå.

Glöm inte att ta reda på vad det är för mtrl i din vp:s brinepump, så du inte får batteri där.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad jagakatt

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #4 skrivet: 10 januari 2007, 23:13:23 »
Nja, det verkar vara en hel del bilkylare som är av aluminium (Googlade lite för säkerhets skull).

I min Volvo740 från -89 är det aluminiumkylare med plastgavlar, till/frånloppen har nog en diameter på 40-50mm, så man kan nog ha ganska högt flöde utan större motstånd (dessutom blir det nog bara ett delflöde genom eventuella bilkylare i min lösning). Är ganska säker på att kupé-elementet är av koppar, och toppen av aluminium - så här blandas det ganska vilt. Vet inte om det är glykolen som gör att inte allt ärjar sönder. Dock har jag ju ingen glykol i köldbäraren. I en bil är ju temperaturena betydligt högre också, så eventuell aggressivitet borde bli extra aggressiv.

Kanske borde omformulera frågan :-))
Kan man blanda koppar och aluminium utan glykol?




Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #5 skrivet: 10 januari 2007, 23:36:52 »
Aldrig!

Att måla kopparbaserad färg på en alu båt gör att du får skaffa ny efter en sommar!
Kan du garantera att du har saltfritt avjoniserat vatten går det bättre.
Jag kan inget om jonhalten i brine, i kranvatten är det allsköns joner.

Tipps låt bli alu!

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #6 skrivet: 11 januari 2007, 09:22:19 »

Funderar själv på att nyttja bilkylare för att plocka värme ur frånluftsventilationen men....


Det är nog bättre att försöka hitta något annat. Det kanske går att hitta något på skroten, något med koppar?
Det har skrivits på forumet om att använda en innedel till L/L VP som fläktkonvektor för vattenburen värme. Det borde väl funka även i brinekretsen... Kanske lite svårt att få upp flödet?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mikael H

  • Amatör röris och civ ing
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 256
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • EnergisnÃ¥lt är inte bara bra, det är bäst!
SV: Blanda aluminium & koppar - köldbärare
« Svar #7 skrivet: 11 januari 2007, 22:40:16 »
Har ingen erfarenhet av detta.

Mikael
Autoterm Terramax E11
Borö TIDA 300 l tank med rf beredare och solslinga
100 liter volymtank
Sfinxens solfångare 10 kvm med regler och värmeväxlare för att dumpa till golvvärme. OBS denna dumpning har aldrig funkat trots mycket grubblande!
Borrhål 250 meter

Huset byggt 1931 tilläggsisolerat 2 våningar källare och vind, allt uppvärmt till 20 grader 180 boyta, källare 80, garage 40 värms till 12 grader.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!