Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Värme frÃ¥n en kollektor nedgrävd i en bäck  (läst 10886 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #15 skrivet: 13 november 2010, 15:03:46 »
Har du någon uppfattning om hur mycket vatten det är i bäcken? Hur mycket vatten passerar i timmen?

Tidigare år, har då bäcken frusit pga lite snö och väldigt kallt?

Då den ser frusen ut, var tar då vattnet vägen?

Är det en regelrätt bäck, eller konstgjort dräneringsdike?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #16 skrivet: 16 november 2010, 22:08:42 »
Tack för bra kommentarer och tips.

Bäcken är en riktig bäck och leder bort överskottsvattnet från en sjö. Mängden vatten varierar kraftigt från mycket stora mängder till mer blygsamma en torr höst som nu. Den blir aldrig helt torr utan det är alltid rejält blött och även förra vintern fanns det icke fruset vatten under snön och is.

Lutar åt en CTC Ecopart 5 som verkar klart mest prisvärd även om Nibes liknade är fina men betydligt dyrare om man kollar på rinkaby rör tex.

Den borde räcka bra och så får man toppa med lite elpanna om det behövs.
GöranW

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #17 skrivet: 17 november 2010, 10:15:58 »

Den borde räcka bra och så får man toppa med lite elpanna om det behövs.

Dina slingor är förmodligen effektivare än de mått man använder i bergsvärmesammanhang.

Förra året var det ett välda gnölande bland de dom fick köra länge med eltillskott. Och höjer man inte standarden med förhöjd innetemp och många bad så blir effektuttaget i marken detsamma med en större pump. Ett högre uttag på mindre tid så att säga, och då hinner marken återhämta sig mellan varven.

Jag var en outsider som valde en 7kw i stället för en 4'a som var med i första beräkningen. Men i dag är det inget jag ångrat för jag slipper eltillskott. Ock elpriserna har stigit en hel del sedan 2002.

Varför jag frågar om flödet i bäcken är för att ett grundvatten system med modifikation skulle KANSKE hjälpa upp dina slingor att klara en större vp. Så vad du skulle hitta är någon som är duktig på just detta med grundvattenvärme och kanske hitta en bra lösning som fungerar hos dig även under den sämsta perioden med flödet.


Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #18 skrivet: 17 november 2010, 14:58:54 »
Hej!

Jag skulle ha chansat på en 7,5:a. Eltillskott är inge kul. Tar du en 5:a är risken att du kommer att fundera resten av livet om det hade fungerat med en större...

/Control
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad RosBo

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 54
  • Karma +0/-0
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #19 skrivet: 17 november 2010, 18:33:57 »
Skulle nog också satsa på den större, funkar det inte är ju kostnaden för att gräva ner mer slinga inte så dyr.Kanske en till i bäcken åt andra hållet :-\
Thermia Diplomat 10 220m aktiv borra Frikyla 2 st Argo 47

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #20 skrivet: 17 november 2010, 23:24:51 »
Eller om VP'n vart 8'e år går med lite sämre effekt men utan tillsatsel känns nog bättre än tillskottsel varenda vinter.

Ligger det avsides till kanske det inte ens är nödvändigt att gräva ner en extraslinga, om det skulle behövas?
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #21 skrivet: 20 november 2010, 20:57:46 »
Har funderat ett tag och kommer att välja en Ecopart 7,5 för att få bättre marginal och förhoppningsvis slippa dyr toppel som tillsats. Hittade även en anteckning om att slingan faktiskt ser ut att vara 240 meter men dock 32 mm slang. Har även lyckats hitta effekten på den gamla pumpen som var närmare 8,5 kW i toppeffekt med en kompressor på 2,3 kW, den jobbade mot en ackumulator tank på 1000 liter som numera är ersatt av en Elomax på 250 liter. Den gamla pumpen hade en kraftig Brine pump som hade bra snurr på Brine lösningen.

- Nån som vet hur lång slinga den inbyggda pumpen i en Ecopart klarar? (Min är bara 240 meter men
  smalare slang.)

- Vad de använder CTC för fabrikat av scrollkompressor i Ecoparten?

Känns som det här blir en mera framtidssäker lösning som går att komplettera med större ackumulator om så behövs eller längre slinga.
GöranW

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #22 skrivet: 20 november 2010, 23:58:49 »
Har funderat ett tag och kommer att välja en Ecopart 7,5 för att få bättre marginal och förhoppningsvis slippa dyr toppel som tillsats. Hittade även en anteckning om att slingan faktiskt ser ut att vara 240 meter men dock 32 mm slang. Har även lyckats hitta effekten på den gamla pumpen som var närmare 8,5 kW i toppeffekt med en kompressor på 2,3 kW, den jobbade mot en ackumulator tank på 1000 liter som numera är ersatt av en Elomax på 250 liter. Den gamla pumpen hade en kraftig Brine pump som hade bra snurr på Brine lösningen.

- Nån som vet hur lång slinga den inbyggda pumpen i en Ecopart klarar? (Min är bara 240 meter men
  smalare slang.)

- Vad de använder CTC för fabrikat av scrollkompressor i Ecoparten?

Känns som det här blir en mera framtidssäker lösning som går att komplettera med större ackumulator om så behövs eller längre slinga.

Jag känns inte som en expert i frågan...Men lite expert i frågan känner jag att jag har,,, Förmodligen så är en överdimentionerad pump för dina slingor bättre än en underdimentionerad.... Min vp är överdimentionerad varma vintrar, men klarar även kallaste vintrarna bra. ock din bäcksvärme överstiger en bergborrdimentionering.... en bärgvärmepump med 15 kwh skulle bara ta halva effekten ur dina slingor. Men kostar lite mera förståss!!

Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29372
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #23 skrivet: 21 november 2010, 07:48:38 »
Jag hittar inga uppgifter på brinepumpens effekt men nog borde den klara 240 m 32 mm slang.
Ska du gräva ner en slinga till så parallellkopplar du dessa och ser till att koppla ihop dem med reglerventiler så att flödet går att justera för varje slinga.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #24 skrivet: 21 november 2010, 11:57:47 »
jag har läst i deras datablad men de anger inte effekten för brine pumpen, det ser dock ut att vara runt 300 watt.

Bra tips med att ha parallella slingor! Bra att veta om det skulle behövas, Tack för det :-)
GöranW

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #25 skrivet: 21 november 2010, 12:11:05 »
- Nån som vet hur lång slinga den inbyggda pumpen i en Ecopart klarar? (Min är bara 240 meter men
  smalare slang.)

Har inte tittat på just Ecopart men är det samma tillåtna tryckfall i köldbärarkretsen som för andra pumpar är det inga problem. Det blir förmodligen 4 graders temperaturdifferens KBin/KBut.

Antog att godstjockleken i slangen var 2 mm.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #26 skrivet: 21 november 2010, 21:12:14 »
KB flödet på en ctc 7,5 är 1656/972 l/h vid 3 resp 5 ºC dT.
I en 40 mm (di=36 mm) 400 m blir tryckfallet 0,31 resp 0,12 bar.
I en 32 mm (di=28mm) 240 m blir tryckfallet 0,24 resp 0,61 bar.

Förmodligen kommer den mindre slangdiametern att medföra att du inte kommer ner till dT = 3 ºC.
Vid 1100 l/h är tryckfallet 0,3 bar vilket ger dT runt 4,5 ºC, det är helt acceptabelt.

Om du behöver mera slang så måste du nog parallellkoppla.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #27 skrivet: 22 november 2010, 00:37:56 »
Hej Erik,
tack för mycket intressanta värden! De skall jag jämföra mot verkligheten när pumpen så småningom är installerad.

Jag skulle gärna vilja förstå lite mer hur du räknade ut motståndet i slangen samt kom fram till vad det blev för temp delta? Det var nog drygt 20 år sen jag höll på med liknade saker.
GöranW

Utloggad ErikB

  • Guldmedlem
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 357
  • Karma +0/-0
    • Optimation AB
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #28 skrivet: 22 november 2010, 07:32:07 »
Hej Erik,
tack för mycket intressanta värden! De skall jag jämföra mot verkligheten när pumpen så småningom är installerad.

Jag skulle gärna vilja förstå lite mer hur du räknade ut motståndet i slangen samt kom fram till vad det blev för temp delta? Det var nog drygt 20 år sen jag höll på med liknade saker.
Hej Göran!

Data på kb-flöde och dT hittade jag i installationsmanualen.
http://www.ctcvarme.se/MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=88102d05-c519-4492-a40a-96c83b64154d&MediaArchive_ForceDownload=true
Flödena stoppades sedan in i ett program för att beräkna dP, programmet är gratis och hämtades från, http://www.brothersoft.com/dp-pressure-drop-calculator-134769.html
Jag använde för dynamisk viskositet för vatten.

/ErikB
Villavarm 1 1/2 plan, 220 m2. Fristående garage på 65 m2. Golvvärme nedre plan, radiatorer på övervåning. CTC EcoPart 7,5kW. Ackumulatortank 500 l. Energibrunn 180 m varav 160 m i berg. Beläget i södra Norrbotten.
Egenkomponerad styrning i en Wago PLC

Utloggad GöranW

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Värme från en kollektor nedgrävd i en bäck
« Svar #29 skrivet: 23 november 2010, 21:37:40 »
Hej Erik,
tack för tipsen om hur man kan beräkna flöden mm, jag skall kika på det och sen jämföra med verkligheten när väl värmepumpen är på plats.
Mvh Göran
GöranW

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!