Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Tillskottsvärme redan vid -3 C????  (läst 28842 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #15 skrivet: 24 januari 2012, 23:27:08 »
Men det är inte grekiska. Jag bara skriver onödigt långt :)

Du har nu ett fint  :dt: pÃ¥ köldbäraren. Och jag tycker du ska minska detta. SÃ¥ det kanske blir 2 grader i diff i stället för 3.5 och se om det fÃ¥r nÃ¥gon effekt. Metoden är alltsÃ¥ att öka cirkpumpen ett steg snabbare och se vad som händer. Inget gÃ¥r ju sönder om vi säger sÃ¥.......

Samma sak pÃ¥ med värmebäraren. Du lÃ¥g pÃ¥ 9 om jag mins rätt. Genom att öka farten pÃ¥ cirkulationspumpen pÃ¥ varma sidan kommer ditt  :dt: för värmebäraren att minska. I samma veva borde du dÃ¥ kunna minska kurvan lite. Allt annat lika sÃ¥ kommer pumpen dÃ¥ klara liiite till, tror jag. Och inget gÃ¥r ju sönder. SÃ¥ du kan ju testa och lÃ¥ta vara sÃ¥ ett dygn eller sÃ¥ och sedan utvärdera.

Det tredje har du ju redan löst och det avser justeringar på radiatorer.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Henrik Johansson

  • Nyfiken nybörjare
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Partille Sverige
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #16 skrivet: 25 januari 2012, 07:24:42 »
Tack David
Aha nu fattar jag, skall laborera lite...
Ã…terkommer med resultaten.

Ställer man hastigheten på cirkpumparna i Rego (637) eller ställer man det direkt på pumparna?

//H
Lättbetong & Tegel villa 180kvm -61 originalfönster samt isolering.......
IVT HT+ C7 bergvärme  140m borrhÃ¥l.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29384
  • Karma +18/-8
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #17 skrivet: 25 januari 2012, 07:38:58 »
Man ställer farten direkt pÃ¥ cirkpumparna, har för mig att det kan vara lite svÃ¥rt att komma Ã¥t reglaget pÃ¥ KB-pumpen.  :-\
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #18 skrivet: 25 januari 2012, 07:44:00 »
Ok tackar för klargörandet och alla bra svar.
Detta forumet önskar man att man satte sig ner och förkovrade sig i INNAN man köpte hus..då kanske man reagerat på att det är för liten pump. Verkar finnas hur mycket kunskap som helst här!! Thumbsup
Det verkar som att det gäller att ha tofflor på om det ryker till och blir riktigt kallt.
 Retar mig lite pÃ¥ att det ju är aukt IVT försäljare som gjorde en felaktig kalkyl till den tidigare ägaren. huvuddunk Varför gör man sÃ¥ om det till och med finns beräkningsprogram mm? Det kan väl inte ha ändrats sÃ¥ mycket pÃ¥ 6 Ã¥r eller?
När man läser offerten har den tidigare ägaren bara gått rakt på försäljarens rekommendationer.....

Får väl satsa på att tilläggsisolera istället......ska bli intressant att se vad årsförbrukningen kommer att landa på.

Vad tror ni om mina övriga inställningar finns det någon uppenbar förbättringspotential?

//H



För 6 år sedan var det inte helt ovanligt att man dimensionerade för 50-60% effekttäckningsgrad, vilket ger runt 95-98% energitäckningsgrad.
Men en liten felkalkylering vad gäller energibehovet, i kombination med att installatören valde att hellre avrunda värmepumpens storlek nedåt för uppåt (det är ju värmepumpar med 2 kW steg vad gäller uteffekten vi talar om) så kan man hamna lite fel.

Jag tycker ändå det är anmärkningsvärt, och lite intressant att se att eltillskottet (Om CarlN:s uträkning stämmer) ändå bara hmanar på runt 550 kWh/år.

En C9 med 135 meters borrhål hade antagligen kostat minst 10-12 000 kr mer i investering, och om elpriset ligger på ca 1 kr/kWh skulle det alltså ta 18 till 21 år att räkna hem den extra investeringen i större värmepump och djupare borrhål.

Till detta skall läggas att en mindre värmepump ofta under normal drift, utan eltillskott, arbetar med ett lite bättre COP tack vare fler timmar i drift med låga framledningstemperaturer.

Ett troligt negativt resultat av en underdimensionerad värmepump kan vara att det stora antalet drifttimmar/år kan förkorta livslängden, om detta tvista dock de lärde.
Jag tror inte att många drifttimmar/år är sämre än stor effekt och få drifttimmar, men många start/stopp.

Summa summarum kan man väl säga att dimensioneringen på din anläggning inte är en katastrof, men det är ju självklart inte så kul att se eltillskottet gå när det blir riktigt kallt ute, det har jag full förståelse för, även om det inte är en ekonomisk katastrof.
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #19 skrivet: 25 januari 2012, 09:54:17 »
vad finns det för indikationer på att en C9 med 135 meters hål skulle kosta 10-12 000kr mer än en C7 med 140m hål? Vet du något om IVTs prislistor som vi andra inte gör?

Och hur blir 550 timmar timmar tillskott per år 550kwh. har dom 1kw steg? Jag har ingen bra koll på IVT så det kan ju så klart vara så. Eller att dom räknar om tillskottstimmar till 1kw för att göra det enklare för husägaren att räkna. Tittar man på drifttiderna så går maskinen med tillskott 11% av tiden. Hur blir COP då?

Jag håller med om att man ska framhålla fördelarna med en dåligt dimensionerad värmepump framför ingen värmepump. Det är odiskutabelt. Men att därifrån gå till att försöka argumentera för att en dåligt dimensionerad pump är bra är väl kanske att gå lite väl långt?
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #20 skrivet: 25 januari 2012, 10:08:41 »
vad finns det för indikationer på att en C9 med 135 meters hål skulle kosta 10-12 000kr mer än en C7 med 140m hål? Vet du något om IVTs prislistor som vi andra inte gör?
135m aktivt djup, vad det befintliga har kan vi ju endast gissa, men man kan ju anta att om en större pump hade installerats så skulle även hålet borrats djupare än dessa 140m.
Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #21 skrivet: 25 januari 2012, 10:19:26 »
135m aktivt djup, vad det befintliga har kan vi ju endast gissa, men man kan ju anta att om en större pump hade installerats så skulle även hålet borrats djupare än dessa 140m.

Ja eller så kan vi läsa TS inlägg

Citera
2005-02-15 drogs det in bergvärme med ovannämnda pump samt ett borrhål på 140 m totaldjup (ingen grundvattennivå är noterad i borrprotokollet, dock vattenmängd 500l/h).

Men läser vi de olika dimensioneringsförslagen så ser vi att det ena föreslår 110m och det andra 135m. En skillnad på 25 meter. Totalt sett efter ROT skulle det i dagsläget innebära ca 7000kr i ökad investeringskostnad.
Om man tjänar in 500kwh per Ã¥r är den investeringen dÃ¥ hanterad plus minus noll under värmepumpens livslängd med god marginal och därefter kommer hÃ¥let hÃ¥lla en mansÃ¥lder och lite till, gissningsvis.  Dvs fortsätta ge bättre besparing även när värmepumpen byts ut.

Om det är så att IVT 550h tillskott är lika med 550kwh då är ju tråden nästan meningslös för 550kwh tillskott är ju inget att bråka om. Men om det exempelvis är 3kw elsteg. Dvs 550*3 = 1650kwh * 1,2kr för el med skatter och framledning så pratar vi 2000kr per år vilket utifrån ett strikt payoff perspektiv är hanterat på 3.5 år.

Nu är det ju inte möjligt att ändra TS anläggning i efterhand. Det är inte det relevanta med just detta inlägg. Det är ett bemötande pÃ¥ inlägg som kommit i trÃ¥den och som enligt min mening inte nödvändigtvis har sÃ¥ mycket där att göra. UtifrÃ¥n min filosofi tycker jag att det är rimligt att informera presumtiva bergvärmeköpare sÃ¥ dom inte fÃ¥r för sig att anläggningar som kräver 11% tillskott är ett bra riktmärke. 
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #22 skrivet: 25 januari 2012, 10:24:09 »
Nja, beräkningen baserade sig på den kalkyl som Frozenfish redovisade där borrhålet var specificerat till 110 meter.
Jag hade missat att det stod 140 meter i signaturen.
Min beräkning var 300 kr/meter extra borra och ca 2-4000 kr dyrare värmepump.

Hade man i detta läge satt in en 2 kW större pump och inte borrat djupare alls hade man troligen tjänat in mellanskillnaden på 2000-4000 kr? på ca 5,5 till 11 år med hänsyn taget till den högre deltaT alternativt högre effektförbrukningen på KB-pumpen.

Hur man än vänder och vrider på det så är det ingen katastrof med en lite klent dimensionerad värmepump, även om det naturligtvis inte är kul att elpatronen går när det är riktigt kallt ute, 95% till 98% av all energi kommer trots allt från kompressorn på en bergvärmepump som dimensioneras för runt 55-65% av toppeffekten, i runda slängar i alla fall.
Timmar tillskott var en bra iaktagelse, avser det 3 eller t.o.m 6 kW så blir ju kalkylen en helt annan, men då tyder det enligt min mening på något annat fel eftersom man även med en lite klent dimensionerad värmepump i princip aldrig skall kunna komma upp i de siffrorna om kompressorn tillåts gå hela tiden, måhända är detta ett fall där värmepumpen blir elpnanna när det blir riktigt kallt?
« Senast ändrad: 25 januari 2012, 10:28:00 av Rickard »
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #23 skrivet: 25 januari 2012, 10:27:11 »
Dvs 550*3 = 1650kwh * 1,2kr för el med skatter och framledning så pratar vi 2000kr per år vilket utifrån ett strikt payoff perspektiv är hanterat på 3.5 år.

Pssst...du har missat en viktig grej...

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #24 skrivet: 25 januari 2012, 10:33:21 »
Troligen är det så att lämnade uppgifter om/skattningen av nettoenergiförbrukningen på den kalkyl som gjordes innan köpet är för lågt gjord, och att anläggningen därför kräver eltillskott tidigare än den borde.

Lexus. Inte säga A om man inte säger B  --/
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #25 skrivet: 25 januari 2012, 10:38:58 »
Pssst...du har missat en viktig grej...

Jag har i mina senaste inlägg gjort väldigt klart att jag inte har en aning om hur IVT rapporterar tillskott. Så jag har väl inte missat något? Jag skrev att endera är 550h = 550kwh eller så ska det multipliceras med effekten på steget. Hur och på vilket sätt vet jag inte.

Men precis som jag skrev är det ju så att om 550h = 550kwh så är tråden och diskussionen mer eller mindre meningslös.

Därutöver fanns inte ROT vid investeringstillfället men jag har också gjort klart för att inlägget inte egentligen handlar om TS anläggning då den inte går att ändra - utan snarare som en indikation för presumtiva köpare av bergvärme i dag.

I övrigt måste jag ju hålla med rickard om att om man inte är oerhört intresserad av korsord och andra lekar så är det bättre att säga vad man menar rätt ut.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #26 skrivet: 25 januari 2012, 10:44:45 »
I övrigt måste jag ju hålla med rickard om att om man inte är oerhört intresserad av korsord och andra lekar så är det bättre att säga vad man menar rätt ut.

Plockar man bort el-tillskottet, så måste samma mängd energi produceras av kompressorn.....som i sin tur kostar el-energi.

« Senast ändrad: 25 januari 2012, 10:56:20 av Lexus »

Inloggad Rickard

  • Rickard
  • Administratör
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 34900
  • Karma +55/-44
  • Kön: Man
  • Ägare av forumet
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #27 skrivet: 25 januari 2012, 10:49:15 »
Mmm, det var ju en riktig iakttagelse  Thumbsup (hur kunde jag missa det)

Vet du Lexus om "timmar eltillskott" avser 1, 3, 6 eller 9 kW?
Webbshop för energisparare: www.energibutiken.se
Till forumets kostnadsfria Offerttjänst: https://www.energioffert.se
Min loggade anläggning: https://e-logger.se/pub?rmarklund
Mina andra forum: www.poolforum.se och: www.atvforum.se
Konverterat från direktverkande elradiatorer till vattenburet och värmepump 2003. Hus: Älvsbyhus -75, Ort PITEÅ, uppvärmd yta ca 170 m2. Värmepump Nibe 1255-12, 500 meter ytjord-kollektor i en slinga, 14 st Korado radiatorer,2-rörs vattenburet system. Utomhuspool 4 X 8 meter som värms med värmepump till ca 32 grader under maj-sept.
38 stycken solceller, Hanersun TCP18-54HB415W, Total teoretisk effekt 15770 W.
Invertern är en Hybrid från Growatt på 15 kW, och batterierna är Growatt APX HV Battery 15 kW, Power Module APX 98020-P1/APX 98034-P2
Yrke: Egen företagare, bakgrund: Systemtekniker med inriktning mot styr/regler. 3 års yrkesutbildning + diverse internutbildningar, 20 års yrkeserfarenhet.
Allt om mig: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=5196.msg48236#msg48236

Utloggad Ville Vessla

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1124
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #28 skrivet: 25 januari 2012, 10:53:23 »
Ja eller så kan vi läsa TS inlägg
Ja och från det kan vi bara gissa som jag sa, där framgår ju endast ett totaldjup på 140m.

Nibe 1115-5, Borö 500/250FR, 1 1/2 plan timmerhus 170kvm från ca 1900 beläget i Jämtland. Pannrum urgrävt i berget.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Tillskottsvärme redan vid -3 C????
« Svar #29 skrivet: 25 januari 2012, 10:54:58 »
Vet du Lexus om "timmar eltillskott" avser 1, 3, 6 eller 9 kW?

Nej, jag har ingen aning. Mest logiskt borde det vara att den avger tid från det att ramtiden har börjat på 1%, och avslutar när ramptiden åter står på 0%. Det betyder i sin tur att hela ramptiden 20 minuter kan avräknas på varje tillslag då max el-tillskott är satt till 3 kW.

Bör väl påpekas att timmarna det inte anges för "eltillskott" utan endast för "tillskott", genom att tillskottskällan kan vara annat än el.
« Senast ändrad: 25 januari 2012, 13:03:38 av Lexus »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!