Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad ska man välja?  (läst 1477 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad VpNyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
Vad ska man välja?
« skrivet: 13 september 2008, 07:46:47 »
Har idag ett hus som värms upp med olja. Gör av med ca 2 m3 olja om året. Oljepannan är en Nibe city och installerades 1994. Finns även el i pannan. Huset är ca 100 m2 och är ett 1 1/2 plans. Har försökt att höra mej för lite angående Luft/vatten vp eller Jordvärme. Att borra går ej här. Vad är skillnaden mellan de olika pumparna. Kan man komplettera befintligt eller ska man byta ut alltihopa? Luft/vatten ihop med oljepannan? Luft/vatten med en ny elpanna?? eller jordvärme ?? Ja jag vet inte, Producerar en luftvp varmvatten eller måste jag ha en vvb för detta??? idag sköter oljepannan allt jobb.

är tacksam för råd.

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska man välja?
« Svar #1 skrivet: 13 september 2008, 23:38:07 »
NÃ¥gra alternativ:

Billigast, en LLVP och låta bef panna göra VV samt stötta då det är kallt.

Billigt, en enkel LVVP dockad för flytande kondensering enligt länk, bef panna gör VV.
http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-3.pdf

Dyrare, komplett LVVP med innerdel eller jordvärme, skrota pannan.
« Senast ändrad: 13 september 2008, 23:41:52 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad VpNyfiken

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 2
  • Karma +0/-0
SV: Vad ska man välja?
« Svar #2 skrivet: 14 september 2008, 12:24:15 »
Om jag fattar rätt sÃ¥ tillverkar alltsÃ¥ inte en lvvp nÃ¥got varmvatten utan endast värme till elementen??? DÃ¥ mÃ¥ste alltsÃ¥ varmvatten tillverkas av en vvberedare eller via den gamla pannan Ã¥ret om.  Och man har ingen användning av vp pÃ¥ sommaren dÃ¥ man inte har nÃ¥got värmebehov??? Men om jag väljer jordvärme, Tillverkas all värme utav vp dÃ¥??? även till varmvatten?? eller de sker med tillsats av elpatronen i vp???

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Vad ska man välja?
« Svar #3 skrivet: 15 september 2008, 11:21:09 »
Om du byter ut befintlig panna mot en panna anpassad för LVVP så kan den göra varmvatten också. Ex CTC EcoAir + EcoEl eller Nibe 2025 + VVM300.
En jordvärmepump gör både varmvatten och värme med värmepumpen.
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad nottja

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 72
  • Karma +0/-0
  • novis
SV: Vad ska man välja?
« Svar #4 skrivet: 15 september 2008, 11:45:40 »
när jag bytta till jordvärme så körde jag pannan med en 20 l dunk
under sommaren till varmvattnet och konstaterade att det gick
Ã¥t 20 - 25 l i veckan enbart till varmvattnet
så jag ser inte det vara ekonomiskt försvarbart att göra vvattnet
med pannan vp tar mellan 10 - 15 kw i veckan för samma vvatten
en rätt stor skillnad



Utloggad larryd

  • Har litet erfarenheter men ingen riktig
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2718
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad ska man välja?
« Svar #5 skrivet: 15 september 2008, 12:10:23 »
Precis...

Därför ännu billigare - docka en L/V mot pannan och ställ om pannan på el. Komplettera med en liten separat VV beredare för varmvattnet.

Under sommarhalvåret låter du L/V förvärma varmvattnet i pannan till cirka 50 ºC , med fast kondensering. (Elpatronen i pannan avslagen). Eftervärmning till 60 ºC i VV beredaren

Under vinterhalvåret kör du uppvärmning av huset med L/V, flytande kondensering, L/V reglerar hustempen. (Elpatronen avslagen). Förvärming av VV i pannan till kanske 35 ºC. Eftervärmning i VV beredaren

När det är riktigt kallt slår L/V på elpatronen i pannan för spetsvärme.
180m2 i två plan. Dessutom 110m2 källare och garage/souterräng. B.å 1928. Stockholm.
 L/V CTC Ecoair105, dockad mot Pulsonex panna. 2rörs radiatorsystem. VV (efter)beredare 50l. 2st Panasonic E9DKE, varav en i källaren/garage/souterräng.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!