Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Hjälp med dimensionering berg-VP  (läst 9155 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #30 skrivet: 15 december 2011, 08:00:51 »
180m plus 10kw plus tank borde efter rot inte överstiga 150 000 enligt min mening.
Jag tror det är möjligt att få en arbetstank med det priset. Då blir du lite mer oberoende av flödet genom att du kan ha ett flöde mot tanken och ett annat mot radiatorer.

Nu har ju du redan en tank som om allt visar sig vara ok med den gör att du kan skapa diverse kreativa lösningar med denna efter hand. Då kanske det kan vara en idé att få en lite större pump. Inledningsvis är den kanske lite för stor men över tid kommer den fungera fint när du väl kopplar in den på din tank. Exempelvis.


Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #31 skrivet: 15 december 2011, 08:49:50 »
Det pris jag angav var totalentrepenad innan ROT-avdrag men utan tank. Så då kanske det inte är så tokigt?
Jag har förstått att min gamla VVB går att använda som volymförstorare, går den att använda som arbetstank istället, vad nu det är?
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad purjo__

  • Jag har i princip doktorerat pÃ¥ Bosch/IVT Rego800 och CanBus.
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Gävleborg
  • Antal inlägg: 13175
  • Karma +20/-11
  • Kön: Man
  • Utbildad elektroingenjör. Arbetar inom IT
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #32 skrivet: 15 december 2011, 09:09:18 »
För att användas som arbetstank så bör den ha fler anslutningar än de två en VVB har. Det går nog att lösa någorlunda ändå, men det blir nog inte lika bra...
Bor i pastorsvillan tillhörande ett gammalt missionshus
Villan: Timmerhus byggt 1878. 1.5  plan, bya 100 / boa 160 kvadrat, 2-glasfönster, självdragsventilation. Vattenburen värme med elpanna + braskamin. Förbrukning ca 35MWh + en mindre mängd ved.
Kyrkan: Timmerstomme, bya 300 / boa 490 kvadrat, 78 kvadrat 1-glasfönster med innerbågar... Byggt 1876. Direktverkande el på 45kW. Förbrukning ca 5MWh för att hålla frostfritt på toaletten och köket samt tvättmaskin.
Gävleborg.


Ju mer man vet desto mindre förstår man.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #33 skrivet: 15 december 2011, 10:46:48 »
Min gamla VVB tar ju in kallvattnet i botten, varmvattnet kommer ut i bottnen genom ett invändigt rör som tappar ur toppen.Om jag använder min gamla VVB som volymförstorare (300L), skall jag då koppla VP till kall- eller varm-sidan?
Eller skall jag bara spara den och bara använda om jag får problem?
Det är ju trevligare att få ett fungerande system på en gång.
Och är 300L för mycket?
Tänk att man kan veta så lite Sc:,h
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #34 skrivet: 15 december 2011, 11:59:26 »
Min gamla VVB tar ju in kallvattnet i botten, varmvattnet kommer ut i bottnen genom ett invändigt rör som tappar ur toppen.Om jag använder min gamla VVB som volymförstorare (300L), skall jag då koppla VP till kall- eller varm-sidan?
Eller skall jag bara spara den och bara använda om jag får problem?
Det är ju trevligare att få ett fungerande system på en gång.
Och är 300L för mycket?
Tänk att man kan veta så lite Sc:,h
Gromit

Kan du ställa den upponer?
Vilken dimension är det på anslutningarna?
Fabrikat och modell?

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #35 skrivet: 15 december 2011, 12:51:41 »
Upp-o-ner?
Nja, det vet jag inte. Beredaren är ju inbyggd i ett plåtskåp ca. 185x60x60.
Jag har aldrig lossat på plåtarna så jag vet inte hur den är byggd inuti.
Vill man, går det säkert att lösa, men då är ju frågan om det lönar sig kontra att köpa en färdig volymtank. Jag tänkte mer som så att: jag har den ju redan - går den att använda för att förbättra ett VP-system?
Principskissen visar hur den är tänkt att fungera, inte hur beredaren hålls fast.
Jag kan försöka kolla ikväll på anslutningarnas dimension.
Beredaren är en CTC 17MK från 1984.
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #36 skrivet: 15 december 2011, 19:00:05 »
Principskissen visar hur den är tänkt att fungera, inte hur beredaren hålls fast.

Jag kan inte se något problem med att vända hela paketet upponer.

Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #37 skrivet: 15 december 2011, 19:26:57 »
Om du ska ha tanken som knäpptank skulle jag koppla framledningen från vp till vv på beredaren samt kv på beredaren till radiatorerna du behöver inte ställa tanken upp och ner men kolla vilken dimension det är på anslutningarna på beredaren så det inte blir en strypning där.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #38 skrivet: 15 december 2011, 21:28:59 »
du behöver inte ställa tanken upp och ner

Hur får du ut luften?


Utloggad Smurfen.

  • Har pÃ¥ nÃ¥tt sätt blivit
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 19108
  • Karma +15/-13
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #39 skrivet: 15 december 2011, 21:33:55 »
Automat luftare på framledningen alltså vv ut på tanken har en liknande inkoppling hos mig med en hemmagjord tank där sitter det en automatluftare på toppen på tanken men det bör funka med luftaren på framledningen.
Nibe 1245 8kw kopplad mot Hpd acktankar/arbetstankar med förvärmnings slinga för vv tillsammans med vedpanna. Stibel eltron återvinnings aggregat typ Flm som värmer 180 meters borra.

Utloggad Gromit

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 171
  • Karma +0/-0
  • Kan en del om gammal elektronik...
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #40 skrivet: 15 december 2011, 22:07:58 »
Nu fÃ¥r jag skämmas lite  :-[, tidigare i trÃ¥den länkade en vänlig själ en trÃ¥d om en knäpptank. Det var samma modell som jag har, och precis som Smurfen skriver här ovan kopplade man vp till vv pÃ¥ tanken.
Nu vet jag inte dimensionerna på anslutningarna på just den tanken, men på min är ytterdia på anslutningsrören 22mm.
Räcker det???
Gromit
Thermia Diplomat Optimum 10kW värmer 100m2 boplan + 114m2 källare/garage byggt 1966. 210L knäpptank. 211m borra, ?m aktivt.

Utloggad David Rinnan

  • Svart bälte i frÃ¥gor...
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Stockholm, Tyresö
  • Antal inlägg: 6954
  • Karma +61/-60
  • Kön: Man
  • Teknikintresserad
SV: Hjälp med dimensionering berg-VP
« Svar #41 skrivet: 15 december 2011, 22:09:54 »
300 liter är helt utmärkt

Hur gammal är VVBn? man vill ju inte ha onödigt skräp i värmesystemet?

Kan du inte kränga av den och köpa en tank för ett par tusenlappar.

Den delen av jobbet behöver ju inte installatören tjäna så mycket på. Han har säkert fina inköpspriser på en Nibe UKV 300l med vettiga anslutningar.
Monovalent markvärme Thermia Diplomat 16kw med 300l UVL-tank. 247m aktivt borrdjup i Stockholm. Villa delvis 1.5 plan om totalt 249m2, ca 165m2 i ett plan, med 12kw effektbehov från 1976. Konverterat från direktel till vattenburet med radiatorer. Thermia Link, Thermiq, Kantherm FTX och ventilerat Nivellgolv i entreplan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!