Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 december 2011, 22:09:54 »

300 liter är helt utmärkt

Hur gammal är VVBn? man vill ju inte ha onödigt skräp i värmesystemet?

Kan du inte kränga av den och köpa en tank för ett par tusenlappar.

Den delen av jobbet behöver ju inte installatören tjäna så mycket på. Han har säkert fina inköpspriser på en Nibe UKV 300l med vettiga anslutningar.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 15 december 2011, 22:07:58 »

Nu får jag skämmas lite  :-[, tidigare i tråden länkade en vänlig själ en tråd om en knäpptank. Det var samma modell som jag har, och precis som Smurfen skriver här ovan kopplade man vp till vv på tanken.
Nu vet jag inte dimensionerna på anslutningarna på just den tanken, men på min är ytterdia på anslutningsrören 22mm.
Räcker det???
Gromit
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 december 2011, 21:33:55 »

Automat luftare på framledningen alltså vv ut på tanken har en liknande inkoppling hos mig med en hemmagjord tank där sitter det en automatluftare på toppen på tanken men det bör funka med luftaren på framledningen.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 december 2011, 21:28:59 »

du behöver inte ställa tanken upp och ner

Hur får du ut luften?

Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 15 december 2011, 19:26:57 »

Om du ska ha tanken som knäpptank skulle jag koppla framledningen från vp till vv på beredaren samt kv på beredaren till radiatorerna du behöver inte ställa tanken upp och ner men kolla vilken dimension det är på anslutningarna på beredaren så det inte blir en strypning där.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 december 2011, 19:00:05 »

Principskissen visar hur den är tänkt att fungera, inte hur beredaren hålls fast.

Jag kan inte se något problem med att vända hela paketet upponer.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 15 december 2011, 12:51:41 »

Upp-o-ner?
Nja, det vet jag inte. Beredaren är ju inbyggd i ett plåtskåp ca. 185x60x60.
Jag har aldrig lossat på plåtarna så jag vet inte hur den är byggd inuti.
Vill man, går det säkert att lösa, men då är ju frågan om det lönar sig kontra att köpa en färdig volymtank. Jag tänkte mer som så att: jag har den ju redan - går den att använda för att förbättra ett VP-system?
Principskissen visar hur den är tänkt att fungera, inte hur beredaren hålls fast.
Jag kan försöka kolla ikväll på anslutningarnas dimension.
Beredaren är en CTC 17MK från 1984.
Skrivet av: Lexus
« skrivet: 15 december 2011, 11:59:26 »

Min gamla VVB tar ju in kallvattnet i botten, varmvattnet kommer ut i bottnen genom ett invändigt rör som tappar ur toppen.Om jag använder min gamla VVB som volymförstorare (300L), skall jag då koppla VP till kall- eller varm-sidan?
Eller skall jag bara spara den och bara använda om jag får problem?
Det är ju trevligare att få ett fungerande system på en gång.
Och är 300L för mycket?
Tänk att man kan veta så lite Sc:,h
Gromit

Kan du ställa den upponer?
Vilken dimension är det på anslutningarna?
Fabrikat och modell?
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 15 december 2011, 10:46:48 »

Min gamla VVB tar ju in kallvattnet i botten, varmvattnet kommer ut i bottnen genom ett invändigt rör som tappar ur toppen.Om jag använder min gamla VVB som volymförstorare (300L), skall jag då koppla VP till kall- eller varm-sidan?
Eller skall jag bara spara den och bara använda om jag får problem?
Det är ju trevligare att få ett fungerande system på en gång.
Och är 300L för mycket?
Tänk att man kan veta så lite Sc:,h
Gromit
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 15 december 2011, 09:09:18 »

För att användas som arbetstank så bör den ha fler anslutningar än de två en VVB har. Det går nog att lösa någorlunda ändå, men det blir nog inte lika bra...
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 15 december 2011, 08:49:50 »

Det pris jag angav var totalentrepenad innan ROT-avdrag men utan tank. Så då kanske det inte är så tokigt?
Jag har förstått att min gamla VVB går att använda som volymförstorare, går den att använda som arbetstank istället, vad nu det är?
Gromit
Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 15 december 2011, 08:00:51 »

180m plus 10kw plus tank borde efter rot inte överstiga 150 000 enligt min mening.
Jag tror det är möjligt att få en arbetstank med det priset. Då blir du lite mer oberoende av flödet genom att du kan ha ett flöde mot tanken och ett annat mot radiatorer.

Nu har ju du redan en tank som om allt visar sig vara ok med den gör att du kan skapa diverse kreativa lösningar med denna efter hand. Då kanske det kan vara en idé att få en lite större pump. Inledningsvis är den kanske lite för stor men över tid kommer den fungera fint när du väl kopplar in den på din tank. Exempelvis.


Skrivet av: Gromit
« skrivet: 14 december 2011, 22:20:44 »

Vill du att jag provar öka farten på cp:en?
Gick ner i källaren och letade på den i pannan. Cp:en står på 3 redan (max), men pumpen är nog från 1984 så jag tror inte den spränger rören direkt...  ::)
Har kollat runt lite i andra trådar och konstaterar att många med VP har liknande eller t.om. högre framledningstemperatur till radiatorerna än vad jag har med min elpanna, så radiatorerna, åtminstone på boplan lär räcka till vid byte till VP. I alla fall ner till -10 eller så. Så borrning lär det bli, men ska jag ta en 8:a eller 10:a???
Och är offerten på en Thermia Dip Opt 10:a med 180m borra rimlig (ca 155kkr)?
Gromit

Skrivet av: David Rinnan
« skrivet: 13 december 2011, 23:00:27 »

Eventuellt kan du ju ha ett något högre flöde. Då kan du gå ner något i temp och samtidigt komma högre innan det smäller.

Men detta är ju alltså hur alla ful-installerar. Dom brassar på så hårt att det sjunger i rören. Så vill du ju inte ha det! Men har du möjlighet att utvärdera detta redan nu? Testa att öka farten för att se vart gränsen går?

Kanske är det så enkelt att du sätter en fläktkonvektor i källarplan. Det går att få ganska mycket pulver från en sådan.



 
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 13 december 2011, 22:23:37 »

1 Hål funkar bra det brukar rekomenderas upp till 400 meter slang men lite drygt funkar hyffsat det med och 180 meter borra =360 meter slang i hålet + det som går till huset.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 13 december 2011, 21:53:18 »

Undrar dessutom: Om jag skall ha ungefär 180 meter aktiv brunn, kan man ta det ur ett hål eller får pumpen jobba ihjäl sig för att trycka runt brine?
Gromit
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 11 december 2011, 23:08:29 »

Jag har nu mätt temp på utgående rör kontra elpannans visade temp.
Mätt värde ligger 1-2 grader högre än visad temp, men betydligt under vad pannan borde lämna enligt riktvärdesskissen.
T.ex. nu: -3 ute, 35 visat, 37 mätt, ca 42 enligt skiss.
Nog om det, jag har också skrivit av elmätaren lite då och då, och räknat om till: vid 1-2 plusgrader ca 3,89 kW per timme. Vid 3-5 minus ca 4,85 kW per timme inkl. hushållsel, skulle ge en dygnsförbrukning på 116 kWh. Räknar man sedan på en förbrukning av hushållsel på 5000kWh per år skulle det ge en uppvärmning på 103kWh per dygn. Vad kan jag mer få ut av siffrorna?
Jag verkar ha tvårörssystem (elementen har i varje fall inte sådana där blandningsventiler nertill), men 100 är jag inte. Till ett element i källaren kommer röret direkt från elpannan, och går efter elementet ner i golvet... Annars kommer och försvinner rören upp i bjälklaget (källaren), respektive ner (boplan). Returen till elpannan kommer ner från bjälklaget (1 rör). Ut från elpannan 2 rör, 1 upp i bjälklaget och ett till det konstiga elementet beskrivet lite tidigare.
Enligt installatören har dom föreslagit 10kW istället för en 8kW dels beroende på att tidigare förbrukning är osäker men största orsaken var att om jag säljer och det flyttar in en barnfamilj kan det bli dåligt med VV. Skall jag tänka så långsiktigt? Prisskillnaden 8mot10 är väl 2-3tusen bara, men en 10kW drar ju mer driftström till cp:arna.
Just nu lutar det mot en Thermia Dipl Opt 10kW, med kanske 180m aktiv brunn.
Vad borde det kosta ungefär? Har offert på ca 155kkr.
Skrivet av: sad
« skrivet: 05 december 2011, 16:36:01 »

Hushållselen värmer huset så den skall vara med. Varmvattenförbrukningen brukar man anta till 5000 kWh/år för en normalfamilj. Den bör gå att uppskatta er förbrukning rätt bra utifrån den siffran justerad för vanor och antal personer i familjen. Den bör också vara bara ca 20 % av totala elförbrukningen så ett fel i uppskattningen där gör inte så mycket på totalen.

Fast hushållselen är ju ointressant när vi pratar uppvärmning eftersom den inte påverkas av ett värmesystemsbyte. Hushållsel-värmen är alltså inget som en värmepump skall behöva skapa, den kommer ju skapas ändå, om du inte slutar förbruka hushållsel i samband med värmepumpsinstallation...
Skrivet av: Roland
« skrivet: 05 december 2011, 10:43:35 »

Hushållselen värmer huset så den skall vara med. Varmvattenförbrukningen brukar man anta till 5000 kWh/år för en normalfamilj. Den bör gå att uppskatta er förbrukning rätt bra utifrån den siffran justerad för vanor och antal personer i familjen. Den bör också vara bara ca 20 % av totala elförbrukningen så ett fel i uppskattningen där gör inte så mycket på totalen.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 04 december 2011, 21:16:32 »

Källaren är uppvärmd, men det är färre radiatorer, och dom är oftast små och enradiga. Så det är betydligt kallare i källaren än boplanet.
När det gäller att mäta elförbrukningen har jag tyvärr ingen separat elmätare för pannan. Så jag får ju med VVB och hushållsel.
Kan ju bli lite noggrannare under natten förhoppningsvis.
Gromit
Skrivet av: Roland
« skrivet: 04 december 2011, 20:36:27 »

Är huset eluppvärmt nu bör det gå att få en rätt bra uppfattning om värmebehovet genom att mäta elförbrukningen något dygn eller två samtidigt som utetemperaturen noteras. Det kommer ju att bli några kalla dagar runt noll.

Är källaren inte uppvärmd bör 25 MWh/år stämma rätt bra.

Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 december 2011, 19:42:03 »

Det ska din installatör ha koll på annars så kanske du ska börja reagera på hans/hennes kunskaps nivå.

Du kan se detta ungefärligt om du vet vilken typ av system du har. Installatören borde definitivt se vad du har för system och då veta ditt tillgängliga flöde, ungefärligt åtminstone *vinkar* 
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 04 december 2011, 19:34:09 »

Har ingen aning om hur mycket flöde.
Hur tar jag reda på det?
Gromit
Skrivet av: ORAKLET
« skrivet: 04 december 2011, 19:20:42 »

Hur mkt flöde har du tillgängligt i ditt distributionssystem? Det är det som är viktigt,  man kan få problem om man bara väljer 20% mer effekt rätt av.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 04 december 2011, 19:00:41 »

CTC 17MK är en ren el-VVB och verkar inte ha någon dubbelmantel enligt funktionsskissen. Kontaktelement utanpå beredaren. Ett kärl i stål med koppar invändigt. Kallvatten in nertill, ett internt rör som tar varmvattnet i toppen och kommer ut nertill där det blandas med kallvatten för användning.
Tack för länken om knäpptanken. Blir nog så att jag sparar VVB i pannrummet tills jag ser hur det nya systemet fungerar.
Om den inte behövs går den ju att kasta senare. Lite besvärligt blir det ju att få bort den själv i.o.f.s, i offerten ingår ju borttransport.
När det gäller att borra känns det som att det kan vara värt 10000kr extra för att få 40m till.
Min tvekan gällande VP-storlek beror nog mest på att när firman var här pratade han om en 8kW-pump som skulle behöva stöttas en aning var bästa alternativet. En 10kW skulle dra mer driftström för att dra runt cirkpumparna bl.a.
När offerten kom var det med 3 olika 10kW alternativ...
Det verkar som att dom ökat pumpstorleken beroende på att jag inte vet riktigt hur mycket extra energi som tillförts huset genom vedeldning.
Hur mycket slitage sparar man om man sätter dit en knäpptank?
Hur stora anslutningar måste det vara på tanken för att gå att använda den som knäpptank?
Gromit
Skrivet av: gunnarb
« skrivet: 04 december 2011, 17:32:29 »

Jag tycker att pumpens storlek, 10 kW, låter OK men jag skulle borra litet till. Jag har själv en 10 kW-pump i stockholmstrakten och jag borrade 170 m. Är dock litet osäker på om det var verkligt eller effektivt djup. Min brunn gav ganska litet vatten, men den klarar sig OK med temperaturerna. 0 graders upptemperatur och minus 5 graders nertemperatur när det är som kallast i februari.
Beträffande att återanvända din varmvattenberedare, så kan det finnas två möjligheter. Om den är en dubbelmantlad beredare (jag har inte hittat några data på den på nätet) så kan du använda den som just varmvattenberedare ihop med en pump som saknar inbyggd beredare. Annars så kan du använda den som volymtank för att öka vattenvolymen i ditt värmesystem och därmed eliminera knäppningar i elementen och minska antalet starter (se tex: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=42385.0 )
Det verkade fungera bra för den som gjorde det i ovanstående tråd.
När det gäller problemet med att du eventuellt har för få eller små värmeelement för att få ett effektivt lågtemperatursystem så tycker jag att du ska göra som jag gjorde, dvs börja med att installera pumpen och sedan i mån av behov komplettera med fler eller större element i de rum som blir svalast (ev något fläktelement som föreslås ovan). På det sättet gör du inga investeringar i onödan. Jag hade ett system som krävde 65 grader vid minus 20 utomhustemperatur och fick med några extra element ett system som klarar sig med 45 grader vid minus 20. Det kostade mig 5 ytterligare värmeelemnt till en kostnad av c:a 2000:- styck (gjorde jobbet själv). Jag satte dock inte dit någon volymtank och det har fungerat bra nu i 10 år.
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 04 december 2011, 12:21:34 »

Tejpa lite maskeringstejp på röret (om det är blankt) för att få rättvisande siffra när du mäter med IR-termometer. (Annars visar termometern för kallt).
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 04 december 2011, 12:17:18 »

Där har du helt rätt. Visar termometern fel åt "fel" håll, så ligger jag ju inte så bra till. Mitt antagande att kurvorna är fel och termometern rätt är ju bara önsketänkande från min sida.
Jag ska låna hem en lasertermometer och mäta på röret ut vid systemets termometer.
Gromit
Skrivet av: Erik Renberg
« skrivet: 04 december 2011, 12:04:55 »

.. enligt kurvorna på elpannan borde utvattnet hålla 37-38 grader men det visar 30. Stämmer termometern är det ju bra för mig ...
Men om inte termometern stämmer så är det inte bra. Du kan ju för säkerhets skull mäta framledningstemperaturen med en annan termometer så att inte termometern i nuvarande panna visar fel. Vore ju snopet.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 04 december 2011, 10:42:13 »

De flesta nya vp klarar ca 65 grader med kompressorn vill man ha högre temp blir det med hjälp av elpatron men det brukar finnas ett värde för vad max returtemp får vara också brukar vara runt 58 grader. Det finns vp som klarar högre temp men då blir det specialgrejer och priset drar i väg då är det bättre att byta nån radiator för det har man igen hela året i bättre cop eller så får det bli lite kallare inne dom få dagarna det är så kallt i västerås och elda i kamin så rätt temp uppnås.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 04 december 2011, 10:30:51 »

Alla radiatorer på boplan är dubbelradiga förutom minsta rummet och badrummet. Badrummet skall senare få vb golvvärme. Det är sämre i källaren.
När firman var här och tittade hade jag inte hittat min anteckning med hur det var inställt vid min inflyttning så dom +10 på finjusteringen vet dom inte om än. Jag skall ringa dom i veckan.
Radiatorsystemet var för övrigt dåligt luftat vid inflytt.
Nu är det +2-3 grader ute, enligt kurvorna på elpannan borde utvattnet hålla 37-38 grader men det visar 30. Stämmer termometern är det ju bra för mig för då behöver ju inte radiatorerna ha så varmt vatten för att hålla 20 inne.
Dom närmaste dagarna ska det ju bli några minus ute så jag skall hålla koll på hur tempen till radiatorerna ändras, inne- o utetemperaturen.

Vad kan man förvänta sig för utvattentemp från en VP?
Gromit
Skrivet av: purjo__
« skrivet: 04 december 2011, 08:48:33 »

När tidigare ägare flyttade var programval ställd mellan C och D (står ungefär så nu också) vilket vid -15ºC ska ge vattentemp till radiatorerna på cirka 55-60 ºC, men finjusteringen var ställd på ytterligare +10 ºC (står nu på 0), vilket borde motsvara en rumstemphöjning på ca 2-3ºC.
Gromit

Om du behöver upp mot 70 grader redan vid -15 ute så kommer du att få problem med en standardlösning. Som sagt var: De som har offererat bergvärme borde ha gjort dig uppmärksam på detta problem om dom är någorlunda seriösa...
Förhoppningsvis behöver du inte bygga om hela radiatorsystemet, utan det kan räcka att byta på några strategiska ställen och kanske sätta in nån fläktkonvektor.
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2011, 21:14:29 »

Klarar du dej med 55-60 grader ska det nog funka bra men det är naturligtvis bättre med lägre framledning men det skiljer inte många kronor per år i driftskostnad. Om besparingen uteblir helt har man nog antagligen blivit blåst besparing blir det även om man tvingas köra på elpatron 1 hel månad på grund av hög framledning men det är 11 månader kvar att spara pengar på.
Skrivet av: Nikebus
« skrivet: 03 december 2011, 20:55:05 »

Kan inte svara på effekt behov men däremot tror jag inte du kommer att bli nöjd oavsett vad du installerar
pga att ditt system idag bygger på ett högtempratur system för att du ska få nån vettig förbrukning blir du med all säkerhet tvungen att byta ut en hel del element med har inte firman som offererat er värmepumpen nämt nåt om de så hade jag nog kollat med någon firma som kan de här me lågtemraturssystem
Som du själv skriver att vid minus 15 behöver du 55-60g finns ingen värmepump som kan leverera det utan de blir elpatronerna som kommer att få jobba.
Själv blev de en dyrköpt erfarenhet då vår kostnad inte gick ner ett skit efter värmepumps installation på 100000kr
Finns tyvärr alldeles för många vvs firmor som håller på med värmepumpar utan att kunna ett skit om det
Skrivet av: Nikebus
« skrivet: 03 december 2011, 20:47:32 »

Kan inte svara på effekt behov men däremot tror jag inte du kommer att bli nöjd oavsett vad du installerar
pga att ditt system idag bygger på ett högtempratur system för att du ska få nån vettig förbrukning blir du med all säkerhet tvungen att byta ut en hel del element med har inte firman som offererat er värmepumpen nämt nåt om de så hade jag nog kollat med någon firma som kan de här me lågtemraturssystem
Själv blev de en dyrköpt erfarenhet då vår kostnad inte gick ner ett skit efter värmepumps installation på 100000kr
Finns tyvärr alldeles för många vvs firmor som håller på med värmepumpar utan att kunna ett skit om det
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 03 december 2011, 12:12:44 »

Har inga termostater och alla strypventiler är öppna. Systemet luftat. Temperaturen räcker ju till, det är bara siffrorna i elmätaren som tvingar fram ett ev. byte till VP...
En av funderingarna är huruvida det är någon mening att ta till t.ex. 40m djupare borrhål vid en ev. installation. En annan om den gamla VV-beredaren kunde användas för att få ner antalet starter. Eller är allt i offerten helt fel till mitt hus?
Gromit
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2011, 11:43:35 »

Om du inte har badkar har du nog inte så mycket användning av beredaren det finns en del som använder dom som volymförstorare men vet inte om det är så bra pga veka anslutningar. Har du alla termostater fullt öppna om du har några annars kan dom bromsa tempen.
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 03 december 2011, 09:40:23 »

Har inte något badkar (tja dom har ju burit upp det gamla på vinden förstås :D), bara dusch i källaren o så småningom på boplan. Bor just nu själv. Det är tänkt att bli vb golvvärme i badrum boplan när det rustas.
Har ca 20ºC inne. Det har varit några minusgrader inatt, nu cirka 0ºC och avläst vattentemp till radiatorerna står på 35ºC. Borde enligt kurvorna i programvalet (ju högre bokstav ju brantare tempkurva) vara cirka 40 ºC egentligen. När tidigare ägare flyttade var programval ställd mellan C och D (står ungefär så nu också) vilket vid -15ºC ska ge vattentemp till radiatorerna på cirka 55-60 ºC, men finjusteringen var ställd på ytterligare +10 ºC (står nu på 0), vilket borde motsvara en rumstemphöjning på ca 2-3ºC.
Gromit
Skrivet av: Smurfen.
« skrivet: 03 december 2011, 09:07:13 »

Om det sitter nån shuntstyrning på pannan kan du kolla vilken temp som går ut på systemet när det är kallt ute men då ska alla termosatater vara öppna om det finns såna. Har du stort badkar ?
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 02 december 2011, 23:24:13 »

Hej,
idag sitter det en elpanna CTC Electronic. Ursprungligen har det varit oljepanna eller möjligen en kombipanna.
Radiatorerna är tämligen "platta", finns en- och två-radiga.
Gromit
Skrivet av: SgtArdbeg
« skrivet: 02 december 2011, 23:03:49 »

Vad värmer du med förutom insatsen i ö.s.? Vad har du för typ av radiatorer, högtemp/lågtemp?
Skrivet av: Gromit
« skrivet: 02 december 2011, 22:56:45 »

Hej!
Jag har köpt hus och är på gång att köpa VP.
Är fundersam över dimensionering. Plats: några mil väster om Västerås.
Tegelhus med källare byggt 1966. Boplan 100kvm plus källare 114kvm (bl.a garage). Usel isolering o originalfönster (2-glas). En del isolering på vinden dock och mer skall det bli. Energideklarationen för 2010 säger energiprestanda 131kWh/kvm, år. Uppvärmning ca 25000kwh plus hushållsel ca 4500kwh. Av uppvärmningen är 2500kwh inräknat från vedeldning (insats i ö.s).  Tidigare ägarna hade gratis ved och grannarna säger att det eldades MYCKET, så jag tror att siffrorna för uppvärmningen måste räknas upp. Räknar med att ha 20-21grad på boplan.
I den offert jag fått är det 3 alternativ, alla Thermia 10kW (Diplomat, Diplomat Optimum och Optimum G2), med borrhål ca 150m aktivt.
Är det vettigt? Borra djupare? Ska jag på något vis återanvända befintlig VV-beredare, CTC 17MK (300L) från 1984?
Tar emot alla åsikter och ideer med tacksamhet då detta är en stor investering.
Gromit

Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!