Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.  (läst 19418 gånger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
Hej på er!

Hur ser bästa inkopplingen ut för att köra en luft/vattenpump mot en vedanläggning? Jag har en stor acktank på 3m3 som jag vill docka värmepumpen emot. Acktanken har flera extra uttag i tankens höjdled som finns tillgängliga.

Jag tänkte först koppla in solfångarpaneler med jag struntar i det så länge och dockar en luft/vattenvärmepump istället som fungerar efter enkla principen ”fast kondensering”.

Jag tänker även i fortsättningen elda med ved men vill kosta på mig en luft/vattenpump om man reser bort eller blir sjuk. Jag vill förutom varmvatten på sommaren även få fram lite värme till huset så länge det bara är 0 till -5 grader kallt ute.

Varmvattnet får jag i dag genom två slingor i acktanken (förvärmning i botten och en i toppen) Shunten till radiatorerna är av typ bivalent och tar värmen antingen från toppen eller från mitten på acktanken. Returen från radiatorerna går i dag in i botten av acktanken men går att flytta upp ca 40-50 cm tack vare handventiler som växlas manuellt.

På sommaren kör jag kanske bara värmepumpen men mitt i kallaste vintern så eldar jag upp tanken till 90 grader med ved och då skall ju värmepumpen mest stå i viloläge och bara starta då det behövs, eller när vi har milda vinterdagar.

Skall man ha både ett sommar- och vinterläge på värmepumpen genom att docka acktanken från olika anslutningar och nivåer?

Jag tänkte koppla värmepumpens framledning till toppen och mitt på acktanken (handventiler som växlas manuellt) Hur skall man göra med returledningen till värmepumpen? Skall det tas från botten av acktanken där det är kallast eller skall jag även där göra det möjligt att ta högre upp?

Hur skulle ni ha gjort?

Obs! så här menar jag!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP

« Senast ändrad: 08 december 2007, 15:29:24 av BrasseM »

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29336
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #1 skrivet: 07 december 2007, 20:30:33 »
Jag skulle nog koppla in VP:n i toppen och botten. Det skiljer inte så jättemycket i pris mellan en liten och en stor men med denna vattenvolym så kan du ha en rejäl VP utan att för den skull få så många start/stopp.

Den flesta värmepumpar känner av antingen temperaturen i acktanken eller returtemp till VP:n och slår av över en viss temperatur vilket gör att den stänger av då du eldar. Du kan även koppla in returen från radiatorerna på returen till VP:n.

Här är en principskiss:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10286-2.pdf
« Senast ändrad: 07 december 2007, 20:37:08 av Carl N »
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #2 skrivet: 07 december 2007, 23:17:49 »
Tack för svaret Carl!

Möjligheten jag nu har att flytta returen från radiatorerna lite längre upp i acktanken var med hänsyn till en framtida sekundär värmekälla (värmepump eller solfångare) som kanske vill ha så svalt vatten som möjligt att jobba med. Jag var rädd att radiatorreturen ibland skulle bli en aningen för varm för att skicka ut till en solfångare eller värmepump, speciellt under tidig vår och höst. Om jag låter radiatorreturen gå in 40-50cm ovan botten så blandar det sig inte med det kallaste vattnet som sjunkit till botten av acktanken. (Så var alltså tanken med växelventilerna men det kanske inte spelar någon roll)

Är en VP (luft/vatten) effektivast om den likt som en solfångare matas med så svalt ackvatten (returledningen till VP) som möjligt?

 
« Senast ändrad: 08 december 2007, 11:21:38 av BrasseM »

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #3 skrivet: 08 december 2007, 10:39:26 »
Bra fråga..., men Du beskriver två olika förutsättningar för pumpen att jobba mot. Så det bästa kanske skulle vara att låta pumpen få jobba mot dom åxå. D.v.s sommartid när Du inte behöver nån värme låta den jobba mot vattnet i botten. Å när det sen finns ett behov av värme, låta den jobba mot returvattnet på värmesystemet... Vet faktiskt inte om det ger bättre utbyte, bara att det känns logiskt..., att det kanske då går att få pumpen att klara en större del av värmebehovet Sc:,h

mvh humlan.

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #4 skrivet: 08 december 2007, 11:22:48 »
joo det bilr skit bra  ;D

känns fint att du kommer att värmma hela tanken med pumpen ,50grader å 3000 liter vatten är bra och ekonomist rätt att värma med pumpen

sen är ju just 50 grader i botten temp ochså jädrigt bra att ha om du ska in med tex solfångare,dom är grymmt effektiva då dom jobbar mot +50 grader

bygg så då kommer du alltid att ha tanken varm å gott om varmt vatten
har sett en pellets anläggning där dom byggt så å det funkar så pellets anläggningen höll hela
tanken konstant på 60 grader  ....topp som botten



om du kopplar som du tänkt så kommer du ju att ha en kall zoon i botten på tanken å det min vän är ju inte bra speciellt om du ska köra solfångare
sätter du returen från radiatorerna mitt i tanken är det väl det som kommer att hända ännu mer
inte bra ...gör som proffsen å värm hela tanken

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #5 skrivet: 08 december 2007, 11:41:27 »
Varför skulle hela tanken bli varm? Frågan gäller enbart vad som ger pumpen den bästa verkningsgraden.... Hur mycket tanken ska värmas styrs sedan med tempgivarna å inställningarna i styrenheten..

mvh humlan.
« Senast ändrad: 08 december 2007, 11:57:48 av humlan57 »

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #6 skrivet: 08 december 2007, 11:53:31 »
Tackar för svaret Humlan,

Om jag förtydligar lite så undrar jag om VP´n mår bäst (effektivast COP) om den får "tillverka" 40-50 gradigt framledningsvatten av 20 gradigt eller av 30-35 gradigt returvatten?

VP´n kan få ca 20 gradigt returvatten att jobba med om jag tar returledningen från botten av acktanken.

VP´n kan få varmare returvatten att jobba med om jag tar returledningen 40-50 cm ovan botten av acktanken.

Sedan kanske man skall ta hänsyn till hur kall uteluften är? På sommaren kan det vara 20-25 grader varmt ute och under vår/vinter, höst -5 grader ute.

Ps. Jag hade inte tänkt värma hela tanken, topp till botten med 50-gradigt vatten. Några solfångare blir det inte nu när jag skall docka en VP. Jag vill ha möjlighet till värme/varmvatten (backup) så länge det är 0, till -5 grader utomhus. Inte enbart under några få sommarveckor när solen lyser..

Obs! så här menar jag!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP
« Senast ändrad: 08 december 2007, 15:27:36 av BrasseM »

Utloggad FRJO

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: västra götaland
  • Antal inlägg: 1450
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #7 skrivet: 08 december 2007, 12:04:47 »
du har en tempdiff på in/ut från vp beroende på ute temp varierar mellan ca 4-10 ºC  så har du 20 in i vp så har du kanske 30 i framledning. Det som styr cop är framledningtempen   50 grader framledning dålig cop, 35 grader mycket bättre. Det är därför flytande kond ger bättre cop. då tillverkar vp bara den temp som behövs i elementen. kör du fast så kör du oftast en fast temp på 45 då levererar vp 50-55 ºC. Då går den med ständigt för varmt vatten och shuntar ut värmen elementen
Nibe 1115-10,vpa 200/70. 2 st borrhål med 120 m aktivt djup
Värmer hus från 70 talet med uppvärmd yta 310 m2
Inomhuspool 40m3 24grader
Fujitsu slim 12 för ac
Årsförbrukning ca20000 kw/h

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #8 skrivet: 08 december 2007, 12:07:27 »
Tackar för svaret Humlan,

Om jag förtydligar lite så undrar jag om VP´n mår bäst (effektivast COP) om den får "tillverka" 40-50 gradigt framledningsvatten av 20 gradigt eller 30-35 gradigt returvatten?

VP´n kan få ca 20 gradigt returvatten att jobba med om jag tar returledningen från botten av acktanken.

VP´n kan få varmare returvatten att jobba med om jag tar returledningen 40-50 cm ovan botten av acktanken.

Sedan kanske man skall ta hänsyn till hur kall uteluften är? På sommaren kan det vara 20-25 grader varmt ute och under vår/vinter, höst -5 grader ute.

Ps. Några solfångare blir det inte nu när jag skall docka en VP. Jag vill ha möjlighet till värme/varmvatten så länge det är 0, till -5 grader utomhus. Inte enbart under några få sommarveckor när solen lyser..

Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte...,  mycket bättre än att lita på alla sanningar  ;)

mvh humlan.

Utloggad Lelle

  • Mer en påläst amatör än
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Örebro
  • Antal inlägg: 1008
  • Karma +2/-0
  • Kön: Man
  • Inga frågor är fördummande!
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #9 skrivet: 08 december 2007, 12:24:01 »
Hej,
jag skulle göra som Humlan varit inne på, om du bara ska ha VP och vedeldning.

Värmepumpen får bättre verkningsgrad ju kallare vatten den får jobba med. Detsamma gäller även solvärme.
Beroende på hur stor vedpanna du har, dvs hur många vedinlägg du måste göra för att fylla tanken så kan du i princip kombinera värmepump med vedeldning genom att låta värmepumpen värma nedre halvan av tanken och vedpannan den övre. Då borde du bara behöva stödelda med ved stora delar av året. Alternativ köra med elpatron för spetsvärmning av varmvattnet.
Den bivalenta shunten plockar ur det mindre varma nedre halvans vatten i första hand och sparar det varmaste tankvattnet till varmvatten.
Även om du skickar in värmepumpsvattnet på halva höjden så kommer den övre halvan av tanken i alla fall bli uppvärmd med värmepumpen.
Viktig är också placeringen av givaren till värmepumpen, men den kanske bara känner av returtemperatur?

På sommaren är det kanske onödigt att värma hela tanken bara för varmvatten så då du har en väldigt stor tank (större värmeförluster).
Kanske en koppling så att du kan välja vilken del av tanken du vill att värmepumpen ska värma. Den styr du med från vilken nivå i tanken du hämtar vattnet som värmepumpen sen ska värma.

Det finns ett par frågor jag vill ställa:
Har du ett laddningskoppel på vedpannan så att det alltid kommer ordentligt varmt vatten till tanken som kan skikta sig i den övre delen?
Vad har du tänkt dig för värmepump? Fabrikat?
IVT Optima 700 -01 (Reglersystem CL300). Toshiba RAS-10-SKVP i nedre hallen.
(Stödvärmer inte längre med pellets i CTC1200 -02, brännare KMP Px20 -99 utan enbart elpatron). 
112 m2 tvåplansfunkis från 1938 + källare och garage.
Energibehov ca 30-35 MWh/år.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #10 skrivet: 08 december 2007, 12:42:07 »
Iaf är det knappast nåt annat än en rejäl on/off pump Du ska fundera på. En inverter kommer ändå bara att måsta gå för fullt, för att värma så där stora volymer. Å jag instämmer helt med Lelle, att försöka klura ut hur Du ska kunna välja flera olika möjligheter, för framledningen till VP:n..

mvh humlan.

Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #11 skrivet: 08 december 2007, 13:26:15 »
Tack Lelle, precis så som du beskriver hade jag tänkt mig! Just därför var jag inne på att skicka VP´n framledning (av VP uppvärmda vattnet) via växelventiler in till antingen toppen eller mitten av acktanken.

Vedpannan har en laddomat 21 som laddkoppel. Den laddar acktanken med 90 gradigt vatten in till toppen av acktanken.

Den bivalenta shunten tar värme till radiatorena antingen från mitten (när acktanken är relativt fulladdad) eller från toppen av acktanken (när acktanken snart är urladdad)

Under vår/vinter eller sen höst då utetempen sjunker mot 0, -5 grader (oftast är vinterdagarna sällan kallare) så tänkte jag att VP´s framledning växlas in på mitten av acktanken och kan då leverera 35-40 gradigt radiatorvatten via den bivalenta shunten. Varmvattnet får jag genom vedeldningen som håller den övre halvan av acktanken konstant betydligt varmare (acktanken skiktar sig bra).

Under sommarhalvåret, då utetempen är så hög att VP´n även klarar att "tillverka" varmvatten så tänkte jag i stället växla VP´s framledning till toppen av acktanken. Övre halvan av acktanken håller då ca 50 grader i toppen vilket räcker för behovet under sommaren.

Jag har för tillfället inte bestämt vilken värmepump det blir (helst en VP med inne- och utedel pga frysrisken och värmeförluster). Jag skall snart byta en läckande säkerhetsventil så jag tänkte då sätta in några dock-anslutningar/ventiler på acktanken då systemet ändå måste tömmas.


Obs! så här menar jag!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP
« Senast ändrad: 08 december 2007, 15:28:22 av BrasseM »

Utloggad Gäst407

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 3104
  • Karma +3/-6
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #12 skrivet: 08 december 2007, 13:29:29 »
varför inte sätta pumpen på returledningen ?

å värma retur vattnet som ska in i tanken från 20 till 45 grader
å släppa in det 45 gradiga vattnet i mitten eller 1 meter från toppen på tanken å på det viset få 45-50 i topp på tanken å varmt vatten ut på systemet
medans botten är kall

sommar tid går det ju enkelt att göra en by pass så vattnet bara går från tank topp i ner i returledningen från radiator kretsen in i pumpen så man får varmvatten produktion sommar tid


Utloggad BrasseM

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 10
  • Karma +0/-0
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #13 skrivet: 08 december 2007, 14:14:11 »
Citera
Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte...,  mycket bättre än att lita på alla sanningar 

mvh humlan

Nu vet jag inte om jag blandar ihop begreppen här Sc:,h huvuddunk

När jag skriver framledningsvattnet så menar jag det uppvärmda vattnet som kommer ifrån VP och sedan tas in till acktanken. Med VP´s returvatten menar jag det svala vattnet som tas ut från acktanken för att mata, värmas upp av VP´n.

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Ansluta luft/vattenpump till vedanläggning med 3 m3 acktank.
« Svar #14 skrivet: 08 december 2007, 14:44:10 »
Citera
Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte...,  mycket bättre än att lita på alla sanningar 

mvh humlan

Nu vet jag inte om jag blandar ihop begreppen här Sc:,h huvuddunk

När jag skriver framledningsvattnet så menar jag det uppvärmda vattnet som kommer ifrån VP och sedan tas in till acktanken. Med VP´s returvatten menar jag det svala vattnet som tas ut från acktanken för att mata, värmas upp av VP´n.

 ;D Ja, det är väl eg två framledningar, å två returer... Framledningsvattnet till pumpen, är för mig (kallt) returvatten från tanken, å returvatten (varmt) från pumpen blir därmed framledning till tanken. Iaf om man som jag gjort, angivet efter i vilken riktning vattnet cirkulerar i systemet. Men Du kanske har rätt..., jag har bara skrivit som jag alltid gjort  Sc:,h

mvh humlan.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer n 20 rs erfarenhet av vrmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!