Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Skriv svar

Varning: Det har inte skrivits nya inlägg i detta ämne på 50 dagar.
Om du inte är säker på att du faktiskt vill svara i det här ämnet, så bör du överväga att istället starta ett nytt ämne.
Namn:
E-post:
Ämne:
Inläggsikon:

Verifiering:
This box must be left blank:

Skriv in bokstäverna som syns på bilden
Lyssna på bokstäverna muntligt / Begär en ny bild

Skriv in bokstäverna som syns på bilden:
Skriv in de tre sista bokstäverna i alfabetet:
Hur många var de älva dragspelarna (siffror):

För att slippa svara på kontrollfrågor, registrera dig här!


Ämnessammanfattning

Skrivet av: FRJO
« skrivet: 03 januari 2008, 10:50:59 »

Jag tänkte att jag skulle köra samma teknik när jag installerade min första vp fast elda i kombipanna. Tekniken funkade bra vp stoppade som tänkt. men.............
jag uptäckte hur bekvämt det var med vp så de senaste åren har jag väl elldat 2 m3 ved.
Jag tänker alldrig börja elda med ved igen. De pengarna det kostar extra är värt varenda krona Thumbsup
Skrivet av: DB 4
« skrivet: 02 januari 2008, 21:52:55 »

Jag kör med en NIBE 2020-8 som matar min acktank från toppen och retur går från botten. Dessutom har jag vedeldning som tidigare huvudvärme, men nu kommer att fungera som tillskott då det blir kallt ute.
Min NIBE körs utan separat styrelektronik SMO-10, men använder sig enbart av den inbyggda styrelektroniken. Den känner av returtempen och när den sjunker under den inställda (44) startar pumpen och värmer upp vattnet till ca 50 grader. I min lösning så pumpas vattnet i acktanken ständigt runt genom värmepumpen, vilket innebär att värmepumpen går ganska sällan men då i ganska långa perioder (44 -> 50 grader).
Eldar jag med ved, så blir tempen högre i acktanken vilket gör att värmepumpen inte behöver arbeta förrän vedpannan har slocknat och det uppvärmda vattnet svalnat.
Hittills så har jag bara eldat en gång, mest för skojs skull då det inte var speciellt kallt, men jag inväntar med spänning lite kallare period då jag ska testa om min teori funkar. Den är kanske inte allra effektivast, men det är en enkel lösning med få parametrar som kan krångla.
Skrivet av: ace
« skrivet: 09 december 2007, 18:34:34 »

BrasseM..!
inte så konstigt, eftersom jag inte använder min tank för tvv !
jag tänkte bryta ut/tvångsstänga min ventilmotor vid tanktemperaturer(topp) under ca 35-40 ºC ,för att bara köra radiatorkretsen, med en kina-pump med flytande kondensering, när tanktemperaturen stiger (vid eldning) så tillåter jag ventilmotorn att öppna för inblandning av accumulerat varmvatten ! 
jag har inte fått hem pumpen ännu, men hoppas den stannar automatiskt vid höga returtemperaturer ,annars får jag väl bryta ut denna vid öppnad ventilmotor !

så min tanke var att slippa eldning vid de där tråkiga halvdana utetemperaturer , hoppas pumpen klarar uppvärmningen själv till åtminstonde 0 ºC ute, förhoppningsvis -5 ºC ute   :D

inget system för dig, mitt är en budjetvariant !!

ps. har en kombinerad bäck/jord VP jag tänkte använda till tvv eftersom den ger för lite effekt för mitt hus, med högtempsoppa !

mvh. ACE

Skrivet av: Lelle
« skrivet: 09 december 2007, 14:39:50 »

Offtopic Men jag måste bara säga att det var en fin och igenom tänkt ved anläggning du har.  Thumbsup

Med en Luft/vp blir det ett himmlarike till pannrum

Kan bara hålla med!  *vinkar*  Ett skolexempel då man vill kombinera el/vp/pellets/ved/sol. Jag har själv tänkt göra på samma sätt då jag får de förutsättningarna, inte lika stor tank dock. Jag skulle bli förvånad om det inte funkar och du inte blir nöjd.

En liten, men ack så viktig detalj. Glöm inte ett smutsfilter efter cirkpumpen innan värmeväxlaren så att det finns risk att den sätts igen av smuts.
Skrivet av: Hansson
« skrivet: 09 december 2007, 13:16:52 »

Offtopic Men jag måste bara säga att det var en fin och igenom tänkt ved anläggning du har.  Thumbsup

Med en Luft/vp blir det ett himmlarike till pannrum
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 09 december 2007, 12:51:03 »

Tack för era tips, ace och Lelle! Jag skall läsa på bättre om hur VP´n fungerar. Även om flytande kondensering b00k

Citera
jag ska själv bygga en liknande, men jag har valt att lägga en VP med flytande kondensering på radiatorframledningen !

mvh . ACE

Ace, Om du har tid och lust skulle jag vara mycket tacksam om du förklarade detta lite närmare, och om det går att genomföra i min anläggning..


Jag har nu reviderat ritningen lite för att bättre avspegla verkligheten. Det finns ju möjlighet att köra alla fyra värmeslingorna med dubbla blandningsventiler för tappvarmvattnet (om nu inte tryckfallet blir för stort).

Vid varje anslutningsmöjlighet (1.-4.) sitter det T-stycken (2") tillgängliga. De gröna linjerna är bara ett exempel på hur man kan dra ledningarna till och från VP´n.

Annars är jag inte omöjlig att ändra lite på de ledningar och ventiler som sitter där idag. Jag har ju byggt och dragit det mesta själv så visst går det att dona lite..

Som sagt alla tips och ideer om rördragning är välkomna.

Fortsatt trevlig helg på er!

Skrivet av: ace
« skrivet: 09 december 2007, 10:47:05 »

ta ut vatten i botten på tanken (det kallaste) som VB-R (till pumpen) och värm med högt deltaT över pumpen !(det är i ditt fall inte fel att ha ett deltaT på 15-20 ºC,....  tex in 25, och ut 40-45 ºC !
det finns för många som blandar ihop äpplen och päron !

om man har radiator retur ihopkopplat med VB-R så innebär det att denna temp blir densamma som temp botten radiatorer
och ett högt DeltaT över pumpen innebär att radiatorn är ineffektiv (kall i botten), och en högre framledning krävs för att upprätthålla radiatoreffekten !


det är av denna anledning tillverkarna rekomenderar ett DeltaT som är en kompromiss av värmepumpseffektivitet och radiatoreffektivitet !

men i BrasseM:s fall ska han separera retur radiatorer samt utag VB-R,  han ska inte ens ha dessa på samma höjd !!
så i hans fall : ju kallare VB-R ju effektivare pump, sänk flödet tills du fått en önskad temp ut från VP !

med denna lösning kommer du få en högeffektiv värmepump i värmedrift !

men.... för kallt vatten in till VP kommer att ge avfrostningsproblem oavsett flöde och DeltaT, maskinen kommer inte att avfrosta optimalt.... du kommer nog få bygga en växelventil som växlar över till varmare VB-R (uttag högre upp i tanken) vid avfrostning !

men det är inte så konstigt....fyrvägs ventilen i VP är spänningsatt vid värmedrift, och släpper vid avfrostning, går att koppla på en växelventil på denna matning...(kan kräva relä om belastningen är hög) !

jag tycker din lösning låter intressant !!

jag ska själv bygga en liknande, men jag har valt att lägga en VP med flytande kondensering på radiatorframledningen !

mvh . ACE


Skrivet av: Lelle
« skrivet: 09 december 2007, 08:39:52 »

Brasse, sätter du en avstängnngsventil mellan 3 och 4 också har du täckt upp för alla varianter  ;)
När det gäller storlek på VP så kan du i princip köpa en så stor pump att du får full effekttäckning tack vare den stora vattenvolymen.
Det viktigaste är i alla fall att du väljer en pump efter husets behov och inte efter tankens storlek.

Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 23:35:00 »

Citera
Men hallå! Det vissa av er är inne på är i princip att fylla badkaret med varmvatten fast du bara ska ta en dusch.
Oavsett vad så kräver en värmepump ström när den jobbar.
Den är fan inte gratis va?

Givetvis så vet jag att strömmen inte är gratis! Vedeldning kommer fortfarande att vara den primära värmekällan. Annars har jag väl inte dockat VP´n mot 3000 liter, trots att nu värmeförlusterna är minimala. Acktanken är isolerad med lösull, 60 cm i toppen och ca 35 cm på sidorna.

Tanken med VP´n är som jag skrivit tidigare att ha en backup mot eldningen när jag för tillfället inte kan elda, skulle bli sjuk, eller under längre perioder med milt klimat.

Det jag vill uppnå är att få en så effektiv VP-inkoppling som möjligt tillsammans med det värmesystem jag har. Att det kanske inte är ekonomiskt försvarbart vill jag att ni bortser ifrån.

Jag har ju lagt upp en ritning med tillgängliga dockningsanslutningar (1.-4.) till acktanken så alla seriösa tips på rördragning till och från VP´n är välkomna.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 08 december 2007, 22:56:35 »

Brasse:
Temperaturen i tanken kommer att gå upp och ner några grader, värmepumpen går ju inte hela tiden.
Den kommer att ta det vatten som finns till hands och värma upp det ca 7 grader och sen tillbaka in i acktanken tills önskad stopptemperatur uppnåtts.

För både alternativ 1 och 2 gäller att flödet genom värmepumpen ska vara sådant att skillnaden mellan in/ut är mellan 5-10 grader.
Det har med konstruktionen av kondensorn i värmepumpen att göra, och för att få ett så effektivt system som möjligt.
Man vill att all gas i kondensorn skall anta vätskefas samt att för litet delta (som man kallar temperaturskillnaden mellan in och ut) gör att COP minskar.
Det är lite skillnad mellan olika värmepumpar beroende på vilken gasblandning de har.
När man trimmar värmepumpen så är det flödet genom pumpen man justerar och som är det viktiga för att få en bra COP (verkningsgrad). Men det är temperaturskillnaden mellan inkommande och utgående vatten som visar om det är ett bra flöde eller inte.

Finns spaltmeter om detta på andra håll i forumet. Använd sökfunktionen och läs mer.


Bosse:
Du har helt rätt! Att ackumulatortanken är 3000 l är väl att anta för att den är anpassad för vedpannan.
Brasse har inte sagt något om hur stor varmvattenförbrukning han har. Ska han bara ha varmvatten för en dusch så är kanske en liten elberedare för spetsning eller en separat VVB för värmepumpen är det han ska satsa på och låta värmepumpen stå för värme och möjligtvis förvärmning av varmvattnet istället.


Mvh
Skrivet av: jompaa
« skrivet: 08 december 2007, 22:39:55 »

Men hallå! Det vissa av er är inne på är i princip att fylla badkaret med varmvatten fast du bara ska ta en dusch.
Oavsett vad så kräver en värmepump ström när den jobbar.
Den är fan inte gratis va?
Din ekonomi mår bäst av att den jobbar på toppen av din tank. Eller har jag missat nåt?
Vad gäller vv så är inte din befintliga att föredra mot en för/med vp. Mindre volym att spetsa mot legionella. Ditt befintliga är byggt för högtemp/vedeldning och kan inte dockas bara så där till en värmepump för tappvarmvatten. Med speciell vvberedare kan jag köpa.

/Bosse
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 22:17:50 »

Tack för vettiga synpunkter Lelle!

Citera
Räcker t ex varmvattenslingan till när det bara finns 50 gradigt vatten i den övre delen och tanken för övrigt är kall?

Annars så har jag ett ess kvar i skjortärmen att lägga fram. ^-^ Det finns faktiskt ytterligare 2 st 15m värmeslingor i acktanken (i höjdled mellan de två som jag ritat in) Dessa är inte inkopplade i dagsläget då de var tänkta för eventuell solvärme. Om det blir knapert med varmvatten så kan jag enkelt koppla in en värmeslinga till  ;)

Nåja, jag sätter in lite docknings-ventiler vid tillgängliga anslutningar så får vi se senare.. Hur effektiv vedeldning och hyffsad skiktning i acktanken uppnås har jag ganska bra kläm på, däremot skall jag läsa på mera om hur en VP "vill ha det" för att fungera tillfredställande i mitt system.

1. Om vi antar att det är sommar och 20 grader varmt ute. Vedpannan har sommarlov. Då vill jag ha 50 grader ut från VP´n för att kunna bereda varmvatten för husbehov. Ungefär vilken temp på matarvattnet vill då VP´n ha för att vara som effektivast?

2. Vi antar att det är sent på hösten och -5 grader kallt ute. Vedpannan har laddat den övre delen av acktanken så det är 80-90 grader i toppen och ca 40 grader i mitten. Värmen räcker för att bereda varmvatten (vi säger att värmeförlusterna från acktanken är försummbara). Den nedre halvan av acktanken är då svalare ju längre ner mot botten vi kommer. Jag skall bort ett tag så jag vill ha ca 40 grader ut från VP´n, in till mitten av acktanken, för att kunna säkerhetsställa värmebehovet till huset medans jag är borta (utan att behöva "norpa" på energin som finns i övre halvan av acktanken). Ungefär vilken temp på matarvattnet vill då VP´n ha för att vara som effektivast?

Skrivet av: Lelle
« skrivet: 08 december 2007, 21:11:47 »

Hej igen,
jo jag menade att om du har bra skiktning i tanken kommer det varma vattnet från värmepumpen att stiga, men det kalla vatten du inte vill värma kommer att stanna kvar vid botten (så länge du inte eldar med ved).
Dvs genom att ta vatten från tanken i olika nivåer kommer du med det också styra hur stor del av tanken du vill värma upp med värmepumpen.
Ser på skissen att vi tänker på samma sätt i och med att du har de olika anslutningsalternativen 2-4 att hämta ifrån.  Thumbsup
Säg att du på sommaren har värmepumpen inkopplad mellan 1 och 2. Vattentemperaturen kommer där hålla sig mellan 50-55 grader beroende på hur varmt vatten pumpen kan ge.
Om du sen på höst eller vår har pumpen inkopplad mellan 2 och 3 så kommer vattnet mellan 1 och 2 ändå vara 50-55 grader. Beroende på var givaren för värmepumpen sitter kommer vattnet mellan 2 och 3 kanske bara vara 40-50 grader. Du får en "halvt flytande" funktion tack vare skiktningen i tanken. Samma princip som CTC använder sig av.

Vilken nivå som är bäst att hämta ut vattnet från tanken ifrån är svårt för mig att svara på. Du får prova dig fram genom lite experimenterande i vinter det som verkar bäst. Räcker t ex varmvattenslingan till när det bara finns 50 gradigt vatten i den övre delen och tanken för övrigt är kall?
Du vill antagligen inte värma större volym av tanken än som behövs.

Samma sak med vedpannan. Är den inkopplad i topp och botten kommer hela tankens volym att kunna värmas av den. Hade du hämtat vattnet till vedpannan ifrån punkt 2 istället för 4 så värmer du bara den övre halvan av tanken med ved.

Du hade tänkt en värmepump med fast kondensering, du kan även välja en pump med flytande kondensering.

Jag har en värmepump med flytande kondensering då den värmer elementvattnet. Via växelventil värms en separat VVB för varmvattnet (fast kondensering).
Normalt vid värmeproduktion värmer den vattnet i pannan utom då jag har tillskott inkopplat då den tar vattnet direkt från elementreturen (växelventil) och skickar det sedan till den kalla sidan på shunten.
Men om jag hade haft en ackumulatortank istället för det jag har idag skulle det se ut på ett annat sätt. Två växelventiler skiftar läge för att värma antingen den övre eller undre halvan av tanken. Två växelventiler är nödvändigt för att inte riskera kortslutning av vattnet då det bör gå in och ut ur tanken på olika nivåer. Framförallt inte i samma anslutning.
Vid varmvattenberedning värms den övre delen av tanken (värmepumpens varmvattengivare ger signal till växelventil), och när den värmer värmevatten görs det i den nedre halvan (värmepumpens interna givare och utegivare styr hur varmt vatten som behövs).
Genom det skulle jag även få förvärmning av den nedre varmvattenslingan.
Spetsvärme av el/pellets sker till den övre halvan av tanken.
Bivalent shunt skulle jag också ha givetvis. Och tanken i mitt fall skulle ha två varmvattenslingor och bara vara på 500-750 l. Det är det jag kan få in genom dörren i källaren.  :(

Mvh
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 17:50:40 »

Skall se om jag lyckas bifoga en ritning på grejorna. Om jag gör som i ritningen så har man i alla fall flertalet möjligheter att prova sig fram.

De gröna anslutningarna (T-stycken) som är märkta 1-4 är tillgängliga för att docka VP

Kommentera gärna!
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 15:05:07 »

 ;D ;D

Ja humlan.. Jag har mest kollat på VP-beskrivningarna och då nämner man returledningen som det vatten som matar VP´n och framledningen som det vatten som är uppvärmt av VP´n.

Om vi då säger att vattnet som går in i acktanken är uppvärmt av VP´n och vattnet som tas ut ur acktanken matas in till VP..



Citera
Kanske en koppling så att du kan välja vilken del av tanken du vill att värmepumpen ska värma. Den styr du med från vilken nivå i tanken du hämtar vattnet som värmepumpen sen ska värma.

Lelle, kan du förklara detta lite närmare då jag förmodligen har rört ihop begreppen? "Den styr du med från vilken nivå i tanken du hämtar vattnet som VP skall värma"

Alltså menar du att jag skall jag kunna ta ut vatten (matningen) till VP, från olika höjdnivåer i acktanken? Sen skall vattnet värmas av VP´n till antingen 35-40 grader (vår/vinter/höst) som sedan när det är uppvärmt skickas in i mitten av acktanken, eller till ca 50 grader (sommaren) som då skickas in i toppen av acktanken..  b00k

Obs! så här menar jag så vi inte blandar ihop begreppen!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 08 december 2007, 14:44:10 »

Citera
Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte...,  mycket bättre än att lita på alla sanningar 

mvh humlan

Nu vet jag inte om jag blandar ihop begreppen här Sc:,h huvuddunk

När jag skriver framledningsvattnet så menar jag det uppvärmda vattnet som kommer ifrån VP och sedan tas in till acktanken. Med VP´s returvatten menar jag det svala vattnet som tas ut från acktanken för att mata, värmas upp av VP´n.

 ;D Ja, det är väl eg två framledningar, å två returer... Framledningsvattnet till pumpen, är för mig (kallt) returvatten från tanken, å returvatten (varmt) från pumpen blir därmed framledning till tanken. Iaf om man som jag gjort, angivet efter i vilken riktning vattnet cirkulerar i systemet. Men Du kanske har rätt..., jag har bara skrivit som jag alltid gjort  Sc:,h

mvh humlan.
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 14:14:11 »

Citera
Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte...,  mycket bättre än att lita på alla sanningar 

mvh humlan

Nu vet jag inte om jag blandar ihop begreppen här Sc:,h huvuddunk

När jag skriver framledningsvattnet så menar jag det uppvärmda vattnet som kommer ifrån VP och sedan tas in till acktanken. Med VP´s returvatten menar jag det svala vattnet som tas ut från acktanken för att mata, värmas upp av VP´n.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 08 december 2007, 13:29:29 »

varför inte sätta pumpen på returledningen ?

å värma retur vattnet som ska in i tanken från 20 till 45 grader
å släppa in det 45 gradiga vattnet i mitten eller 1 meter från toppen på tanken å på det viset få 45-50 i topp på tanken å varmt vatten ut på systemet
medans botten är kall

sommar tid går det ju enkelt att göra en by pass så vattnet bara går från tank topp i ner i returledningen från radiator kretsen in i pumpen så man får varmvatten produktion sommar tid

Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 13:26:15 »

Tack Lelle, precis så som du beskriver hade jag tänkt mig! Just därför var jag inne på att skicka VP´n framledning (av VP uppvärmda vattnet) via växelventiler in till antingen toppen eller mitten av acktanken.

Vedpannan har en laddomat 21 som laddkoppel. Den laddar acktanken med 90 gradigt vatten in till toppen av acktanken.

Den bivalenta shunten tar värme till radiatorena antingen från mitten (när acktanken är relativt fulladdad) eller från toppen av acktanken (när acktanken snart är urladdad)

Under vår/vinter eller sen höst då utetempen sjunker mot 0, -5 grader (oftast är vinterdagarna sällan kallare) så tänkte jag att VP´s framledning växlas in på mitten av acktanken och kan då leverera 35-40 gradigt radiatorvatten via den bivalenta shunten. Varmvattnet får jag genom vedeldningen som håller den övre halvan av acktanken konstant betydligt varmare (acktanken skiktar sig bra).

Under sommarhalvåret, då utetempen är så hög att VP´n även klarar att "tillverka" varmvatten så tänkte jag i stället växla VP´s framledning till toppen av acktanken. Övre halvan av acktanken håller då ca 50 grader i toppen vilket räcker för behovet under sommaren.

Jag har för tillfället inte bestämt vilken värmepump det blir (helst en VP med inne- och utedel pga frysrisken och värmeförluster). Jag skall snart byta en läckande säkerhetsventil så jag tänkte då sätta in några dock-anslutningar/ventiler på acktanken då systemet ändå måste tömmas.


Obs! så här menar jag!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 08 december 2007, 12:42:07 »

Iaf är det knappast nåt annat än en rejäl on/off pump Du ska fundera på. En inverter kommer ändå bara att måsta gå för fullt, för att värma så där stora volymer. Å jag instämmer helt med Lelle, att försöka klura ut hur Du ska kunna välja flera olika möjligheter, för framledningen till VP:n..

mvh humlan.
Skrivet av: Lelle
« skrivet: 08 december 2007, 12:24:01 »

Hej,
jag skulle göra som Humlan varit inne på, om du bara ska ha VP och vedeldning.

Värmepumpen får bättre verkningsgrad ju kallare vatten den får jobba med. Detsamma gäller även solvärme.
Beroende på hur stor vedpanna du har, dvs hur många vedinlägg du måste göra för att fylla tanken så kan du i princip kombinera värmepump med vedeldning genom att låta värmepumpen värma nedre halvan av tanken och vedpannan den övre. Då borde du bara behöva stödelda med ved stora delar av året. Alternativ köra med elpatron för spetsvärmning av varmvattnet.
Den bivalenta shunten plockar ur det mindre varma nedre halvans vatten i första hand och sparar det varmaste tankvattnet till varmvatten.
Även om du skickar in värmepumpsvattnet på halva höjden så kommer den övre halvan av tanken i alla fall bli uppvärmd med värmepumpen.
Viktig är också placeringen av givaren till värmepumpen, men den kanske bara känner av returtemperatur?

På sommaren är det kanske onödigt att värma hela tanken bara för varmvatten så då du har en väldigt stor tank (större värmeförluster).
Kanske en koppling så att du kan välja vilken del av tanken du vill att värmepumpen ska värma. Den styr du med från vilken nivå i tanken du hämtar vattnet som värmepumpen sen ska värma.

Det finns ett par frågor jag vill ställa:
Har du ett laddningskoppel på vedpannan så att det alltid kommer ordentligt varmt vatten till tanken som kan skikta sig i den övre delen?
Vad har du tänkt dig för värmepump? Fabrikat?
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 08 december 2007, 12:07:27 »

Tackar för svaret Humlan,

Om jag förtydligar lite så undrar jag om VP´n mår bäst (effektivast COP) om den får "tillverka" 40-50 gradigt framledningsvatten av 20 gradigt eller 30-35 gradigt returvatten?

VP´n kan få ca 20 gradigt returvatten att jobba med om jag tar returledningen från botten av acktanken.

VP´n kan få varmare returvatten att jobba med om jag tar returledningen 40-50 cm ovan botten av acktanken.

Sedan kanske man skall ta hänsyn till hur kall uteluften är? På sommaren kan det vara 20-25 grader varmt ute och under vår/vinter, höst -5 grader ute.

Ps. Några solfångare blir det inte nu när jag skall docka en VP. Jag vill ha möjlighet till värme/varmvatten så länge det är 0, till -5 grader utomhus. Inte enbart under några få sommarveckor när solen lyser..

Jag skulle bygga så att jag kunde välja vart framledningsvattnet till pumpen skulle tas ut. Tyvärr kunde jag inte göra så själv, då det redan var upptaget av ved/oljepannan, å jag vill kunna stoppa i en elpatron senare. Men då kan Du själv testa fram, vilket som ger mest utbyte...,  mycket bättre än att lita på alla sanningar  ;)

mvh humlan.
Skrivet av: FRJO
« skrivet: 08 december 2007, 12:04:47 »

du har en tempdiff på in/ut från vp beroende på ute temp varierar mellan ca 4-10 ºC  så har du 20 in i vp så har du kanske 30 i framledning. Det som styr cop är framledningtempen   50 grader framledning dålig cop, 35 grader mycket bättre. Det är därför flytande kond ger bättre cop. då tillverkar vp bara den temp som behövs i elementen. kör du fast så kör du oftast en fast temp på 45 då levererar vp 50-55 ºC. Då går den med ständigt för varmt vatten och shuntar ut värmen elementen
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 08 december 2007, 11:53:31 »

Tackar för svaret Humlan,

Om jag förtydligar lite så undrar jag om VP´n mår bäst (effektivast COP) om den får "tillverka" 40-50 gradigt framledningsvatten av 20 gradigt eller av 30-35 gradigt returvatten?

VP´n kan få ca 20 gradigt returvatten att jobba med om jag tar returledningen från botten av acktanken.

VP´n kan få varmare returvatten att jobba med om jag tar returledningen 40-50 cm ovan botten av acktanken.

Sedan kanske man skall ta hänsyn till hur kall uteluften är? På sommaren kan det vara 20-25 grader varmt ute och under vår/vinter, höst -5 grader ute.

Ps. Jag hade inte tänkt värma hela tanken, topp till botten med 50-gradigt vatten. Några solfångare blir det inte nu när jag skall docka en VP. Jag vill ha möjlighet till värme/varmvatten (backup) så länge det är 0, till -5 grader utomhus. Inte enbart under några få sommarveckor när solen lyser..

Obs! så här menar jag!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 08 december 2007, 11:41:27 »

Varför skulle hela tanken bli varm? Frågan gäller enbart vad som ger pumpen den bästa verkningsgraden.... Hur mycket tanken ska värmas styrs sedan med tempgivarna å inställningarna i styrenheten..

mvh humlan.
Skrivet av: Gäst407
« skrivet: 08 december 2007, 11:22:48 »

joo det bilr skit bra  ;D

känns fint att du kommer att värmma hela tanken med pumpen ,50grader å 3000 liter vatten är bra och ekonomist rätt att värma med pumpen

sen är ju just 50 grader i botten temp ochså jädrigt bra att ha om du ska in med tex solfångare,dom är grymmt effektiva då dom jobbar mot +50 grader

bygg så då kommer du alltid att ha tanken varm å gott om varmt vatten
har sett en pellets anläggning där dom byggt så å det funkar så pellets anläggningen höll hela
tanken konstant på 60 grader  ....topp som botten



om du kopplar som du tänkt så kommer du ju att ha en kall zoon i botten på tanken å det min vän är ju inte bra speciellt om du ska köra solfångare
sätter du returen från radiatorerna mitt i tanken är det väl det som kommer att hända ännu mer
inte bra ...gör som proffsen å värm hela tanken
Skrivet av: humlan57
« skrivet: 08 december 2007, 10:39:26 »

Bra fråga..., men Du beskriver två olika förutsättningar för pumpen att jobba mot. Så det bästa kanske skulle vara att låta pumpen få jobba mot dom åxå. D.v.s sommartid när Du inte behöver nån värme låta den jobba mot vattnet i botten. Å när det sen finns ett behov av värme, låta den jobba mot returvattnet på värmesystemet... Vet faktiskt inte om det ger bättre utbyte, bara att det känns logiskt..., att det kanske då går att få pumpen att klara en större del av värmebehovet Sc:,h

mvh humlan.
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 07 december 2007, 23:17:49 »

Tack för svaret Carl!

Möjligheten jag nu har att flytta returen från radiatorerna lite längre upp i acktanken var med hänsyn till en framtida sekundär värmekälla (värmepump eller solfångare) som kanske vill ha så svalt vatten som möjligt att jobba med. Jag var rädd att radiatorreturen ibland skulle bli en aningen för varm för att skicka ut till en solfångare eller värmepump, speciellt under tidig vår och höst. Om jag låter radiatorreturen gå in 40-50cm ovan botten så blandar det sig inte med det kallaste vattnet som sjunkit till botten av acktanken. (Så var alltså tanken med växelventilerna men det kanske inte spelar någon roll)

Är en VP (luft/vatten) effektivast om den likt som en solfångare matas med så svalt ackvatten (returledningen till VP) som möjligt?

 
Skrivet av: Carl N
« skrivet: 07 december 2007, 20:30:33 »

Jag skulle nog koppla in VP:n i toppen och botten. Det skiljer inte så jättemycket i pris mellan en liten och en stor men med denna vattenvolym så kan du ha en rejäl VP utan att för den skull få så många start/stopp.

Den flesta värmepumpar känner av antingen temperaturen i acktanken eller returtemp till VP:n och slår av över en viss temperatur vilket gör att den stänger av då du eldar. Du kan även koppla in returen från radiatorerna på returen till VP:n.

Här är en principskiss:
http://www.nibeonline.com/pdf/M10286-2.pdf
Skrivet av: BrasseM
« skrivet: 07 december 2007, 19:33:41 »

Hej på er!

Hur ser bästa inkopplingen ut för att köra en luft/vattenpump mot en vedanläggning? Jag har en stor acktank på 3m3 som jag vill docka värmepumpen emot. Acktanken har flera extra uttag i tankens höjdled som finns tillgängliga.

Jag tänkte först koppla in solfångarpaneler med jag struntar i det så länge och dockar en luft/vattenvärmepump istället som fungerar efter enkla principen ”fast kondensering”.

Jag tänker även i fortsättningen elda med ved men vill kosta på mig en luft/vattenpump om man reser bort eller blir sjuk. Jag vill förutom varmvatten på sommaren även få fram lite värme till huset så länge det bara är 0 till -5 grader kallt ute.

Varmvattnet får jag i dag genom två slingor i acktanken (förvärmning i botten och en i toppen) Shunten till radiatorerna är av typ bivalent och tar värmen antingen från toppen eller från mitten på acktanken. Returen från radiatorerna går i dag in i botten av acktanken men går att flytta upp ca 40-50 cm tack vare handventiler som växlas manuellt.

På sommaren kör jag kanske bara värmepumpen men mitt i kallaste vintern så eldar jag upp tanken till 90 grader med ved och då skall ju värmepumpen mest stå i viloläge och bara starta då det behövs, eller när vi har milda vinterdagar.

Skall man ha både ett sommar- och vinterläge på värmepumpen genom att docka acktanken från olika anslutningar och nivåer?

Jag tänkte koppla värmepumpens framledning till toppen och mitt på acktanken (handventiler som växlas manuellt) Hur skall man göra med returledningen till värmepumpen? Skall det tas från botten av acktanken där det är kallast eller skall jag även där göra det möjligt att ta högre upp?

Hur skulle ni ha gjort?

Obs! så här menar jag!

VP´s framledning = Av VP uppvärmt vatten som går in till acktanken

VP´s returledning = Svalt vatten från acktanken som matas till VP


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!