Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Vad tror ni om denna pump?  (läst 10319 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Fager

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Klädesholmen
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
Vad tror ni om denna pump?
« skrivet: 21 januari 2006, 17:25:58 »
http://www.essencompany.com/

R410 i delat utförande....

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #1 skrivet: 21 januari 2006, 17:50:57 »
Principen är rätt.Vad man väntar pÃ¥ är att de stora (pÃ¥ luft/luft) ska satsa pÃ¥ denna princip.Jag tänker dÃ¥ pÃ¥ Toshiba,Sanyo,Mitsub,Panasonic,Sharp.DÃ¥ lär prisnivÃ¥n pressas.l 
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

Utloggad Fager

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Klädesholmen
  • Antal inlägg: 5
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #2 skrivet: 21 januari 2006, 18:05:24 »
finns det några fler tillverkare som har R410 i delat utförande nu?

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #3 skrivet: 21 januari 2006, 18:24:05 »
Jag tror att den är lika bra om inte ett snäppt bättre/sämre än de nya pumparna SanyoCO2  eller Starline eller vad de nu heter. Läste förresten i sista nummret  av Villa  Tidningen  i en annons för Sanyo CO2 att den har mycket nöjda kunder.  Så satsa inte på den...
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad Stina

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 141
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #4 skrivet: 21 januari 2006, 22:30:28 »
Det finns några "småpulare" i Skandinavien som bygger om Japanska luft/luft till luft/vatten.Innedelen ersätts med en värmeväxlare.Det måsre bli mycket billigare att göra den direkt i fabrik,i stora serier.Fördel gentemot de vanliga luft/vatten.är inverterstyrning,hög COP och effekt ner till lägre temperaturer,och att man inte behöver dra ut vatten utomhus.Frågan är om marknaden är tillräckligt stor för att de ska intrssera sig.
Två kåkar,gammal stor med bergvärme,nyare med pellets och L/L.

dragan

  • Gäst
dragan
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #5 skrivet: 22 januari 2006, 15:06:06 »
Hej har själv byggt en luft/vatten pump av en luft/luft on/off:are
Var en genom kylmas sortiment Aermec 7 kw. där innedelen ersatt mott en platt vvx.
Kör den mot en IVT 290 Elpanna som styr start och stopp av pumpen.
Men med facit i hand så var de ju tur att de var ett billigt alternativ.
För inte vart de en så lyckad lösning.
Kommer att riva ut den till våren och hitta en annan lösning.
Pumparna skall nog vara framtagen och optimerade för luft/vatten.
Att simpelt ersätta innedelen är nog inte att rekomendera om man vill göra någon
större vinst.

Utloggad tracker

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 613
  • Karma +0/-1
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #6 skrivet: 22 januari 2006, 15:20:00 »
Hej Dragan !

Vad har du för problem ?
Funderat på att göra samma sak till poolen.

dragan

  • Gäst
dragan
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #7 skrivet: 22 januari 2006, 21:07:02 »
Hej Tracker !

Ja pumpen fungerar hur bra som helst till ungefär ca 5 plusgrader där efter börjar den att tappa effekt drastiskt.
Ute delen är med 410 så den lär ju gå bra när de börjar bli kallt tänkte jag.
Var liksom hela iden att kunna spara bra med energi en bit ner över minusstrecket oxå.
Ett problem är att den är gjord med kailärrör och inte exp.ventil, den kompenserar inte alls dom stora skilnaderna vid växlande temperatur och tappar därför mycket effekt.
Sen kan de oxå vara att Aermec pumpen var ett dåligt alternativ har ingen erfarenhet av deras on/off pumpar tills nu.
Deras inverter fungerar bra. Men nu är de ju ganska krångligt att bygga om en sådan.
Man bör nog se till att köra med exp.ventil.

Men strax över 5 plusgrader gick den som sagt bra, gjorde varmvatten till 55 grader isade alldrig om inte panntempen var låg när den startade och fick gå med en låg kondensering, förmodligen hade även de med exp.ventilen att göra.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #8 skrivet: 22 januari 2006, 21:40:44 »
Hej sture.Jag är nöjd med min co2 pump jag vet att det inte är en bergvärmeersättare men i mitt fall mycket biligare än bergvärme.co2 pumpen är väll inte sämre än någon annan luft/vatten eller har du testat alla luft/vatten på marknaden?
IVT greenline HE C7

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #9 skrivet: 23 januari 2006, 09:28:15 »
Hej sture.Jag är nöjd med min co2 pump jag vet att det inte är en bergvärmeersättare men i mitt fall mycket biligare än bergvärme.co2 pumpen är väll inte sämre än någon annan luft/vatten eller har du testat alla luft/vatten på marknaden?

Nej, jag har inte testat alla fabrikat på marknaden, därför har jag heller aldrig rekommenderat något visst märke. Däremot kan man ju genom att följa inläggen på Värmepumpsforum se vilka fabrikat man helst skall undvika.

Roligt att Sanyo:en för dig blir "mycket billigare än bergvärme". Hur ser din kalkyl ut, vilken årlig värmekostnad räknar du med? Hur mycket dyrare skulle det bli med bergvärme?

/Sture
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #10 skrivet: 23 januari 2006, 10:14:39 »
Hej sture.Jag skulle få betala 130000 för bergvärme från nibe Var tvungen att ha en två delad pump för att jag hade för lågt i tak och jag gav 77500 för min co2pump det blir 52500 biligare.Räknar med att spara 16000 per år md co2 mot olja som jag hade förut
IVT greenline HE C7

Utloggad Sture

  • ฮัทเสห์
  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: BORÃ…S
  • Antal inlägg: 534
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #11 skrivet: 23 januari 2006, 10:32:21 »
Hej sture.Jag skulle få betala 130000 för bergvärme från nibe Var tvungen att ha en två delad pump för att jag hade för lågt i tak och jag gav 77500 för min co2pump det blir 52500 biligare.Räknar med att spara 16000 per år md co2 mot olja som jag hade förut

Tack, men det var egentligen inte svar på min fråga. Jag frågade efter de årliga kostnaderna för de olika alternativen, det är väl det som är det intressanta i sammanhanget när man skall bedöma olika alternatviv.
Tidigare Völund 777 luft/vattenpump installerad 1983 dockad till en CTC oljepanna från 1970. Byte i dec 2004 till IVT Optima 700 och Ep 290 A/W. Ytongvilla byggd 1970, 109 m2 med källare i Borås.

Förbr senaste mÃ¥nad (aug), medeltemp i BorÃ¥s +16,2°: Värme och varmvatten 169 kWh, hushÃ¥llsel 353 kWh. Senaste 12 mÃ¥n 11.806 kWh resp 5.169 kWh. Rumsgivare i källaren inställd pÃ¥ 20°.

Utloggad bgn

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 337
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #12 skrivet: 23 januari 2006, 11:01:15 »
Jag tror att den är lika bra om inte ett snäppt bättre/sämre än de nya pumparna SanyoCO2  eller Starline eller vad de nu heter. Läste förresten i sista nummret  av Villa  Tidningen  i en annons för Sanyo CO2 att den har mycket nöjda kunder.  Så satsa inte på den...

Sture, jag undrar varifrån all denna aggression mot CO2 pumpen kommer ifrån? Har du någon egen erfarenhet eller hänvisar du till de (faktiskt fåtal, jonas var en av dem vill jag minnas) som haft lite problem.

Men absolut, jag förstår vad du menar. Först köra på med "bergvärmeersättare" och sedan slänga upp "många nöjda kunder". Hmmm..undrar om de möjligen har tagit fram reklamen själva?
Å andra sidan, det finns andra bra exempel på halvtaskig marknadsföring...

De delade systemen, om man nu köper ett komplett med panna och allt, tycker jag känns som en betydligt mer osäker investering (än en traditionell luft-vatten VP med vatten som värmebärare). Om nu någonting i VP kretsen lägger av - kan man då koppla en annan VP mot pannan på ett rimligt sätt. Och om det är ett delat system utan panna - så måste det ju tas i beaktande att man måste ha en panna i alla fall. Men, visst, är priset för dessa system tillräckligt lågt så blir det ju kanonintressant.

Utloggad jonas 10

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Antal inlägg: 440
  • Karma +0/-0
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #13 skrivet: 23 januari 2006, 11:24:32 »
Hej bgn.hade líte avfrostnings problem men jag vek utt tempgivaren på pumpen nu går den bra
IVT greenline HE C7

Belos

  • Gäst
Belos
SV: Vad tror ni om denna pump?
« Svar #14 skrivet: 25 januari 2006, 13:11:28 »
Daikin kommer med en luft-vatten i mars ,R410,Inverter samt att man kan använda den för att köra kyla på sommaren.Inget radiatorvatten utomhus=ingen frysrisk

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!