Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: NÃ¥got att spara pÃ¥ att sänka rumstemp under 4 dgr?  (läst 1679 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mattgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malung, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag undrar om någon vet om jag sparar något på att sänka rumbör 4 dgr i veckan?
jag jobbar i Norge och bor ensam i ett hus med en thermia pump från 2004, jag åker på söndag kväll och kommer hem på torsdag eftermiddag, jag tänkte sänka rumbör kanske 5-10 grader med ett veckour mellan söndag eftermiddag och torsdag morgon.
Vinner jag något på detta eller hinner inte pumpen jobba upp till normalt igen på kort tid?


Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Något att spara på att sänka rumstemp under 4 dgr?
« Svar #1 skrivet: 22 februari 2009, 10:53:00 »
4 dygn är inte en kort tid i sammanhanget. Skulle inte tveka en sekund att försätta min tröga betongplatta i dvala under den tiden. Optimalt vore att kunna ändra även på kurvan så att pumpen inte svarar emot så hårt nattetid nu på vårvintern, då nätterna kan var lite kallare.
Körde min nibe på kurva ett vintertid då huset inte användes. Så nog sjönk innetempen då det var svinkallt, men helt klart är det ekonomi. Om nattsänkning tvistar ännu de vise. men 4 dygn/ vecka är en stor del av vintern.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

Utloggad Olle61

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1481
  • Karma +0/-0
  • Jag älskar värmepumpar!
SV: Något att spara på att sänka rumstemp under 4 dgr?
« Svar #2 skrivet: 22 februari 2009, 12:17:33 »
Ge den god tid på sig att komma tillbaka till normal temp, så den slipper köra elpatron. Hur det skall ske praktiskt vet jag inte. Om det är rejält kallt så kanske den inte orkar hämta upp tempen igen utan elpatron, och då kanske det är lika bra att låta den vara på som vanligt, eller bara ställa ner några grader?
Köpte hus 2005. Huset är från 1979 och det fick bergvärme 1997, IVT Greenline Compact 8.

Utloggad Mattgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malung, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Något att spara på att sänka rumstemp under 4 dgr?
« Svar #3 skrivet: 22 februari 2009, 12:34:10 »
Ja, det var precis så jag tänkte också.
Men om någon vet hur man skall lösa det praktiskt med veckour/inställningar i menyer så är jag beredd att prova.

Pumpen är en Thermia Villa Classic 75

//Mattias

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Något att spara på att sänka rumstemp under 4 dgr?
« Svar #4 skrivet: 22 februari 2009, 13:16:20 »
Du har 2 plintar för tempsänkning 31 0 32. Med ett tidur kan du styra som du vill.

Har du nån som kollar till värmen när du är borta, sänker man tempen mycket så fryser det fortare vid driftstopp.

Ja skulle tveka vid kyla där elpatron kommer att behövas när man ska nå normal temp igen.
Den kan du iofs stänga av tillfälligt när du kommer hem. Men inte när du e borta (den startar aut. vid stopp i kompressorn).
Jag har en vippa som ja monterat i fronten för elpatron avstängd, använder den vid sträng kyla. DÃ¥ kan ja höja utan att elpatronen gÃ¥r in men är säker att kompressorn gÃ¥r hela tiden.  plint 35 o 36.

Men jag tror inte du kommer att tjäna så mycket men kan väl va värt för dig. Men enbart nattsänkning kan tom bli dyrare än att köra jämn temp. Detta pga av att elpatrontid är 3-4 ggr så dyrt som kompressortid!


Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Mattgus

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: Malung, Sverige
  • Antal inlägg: 11
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Något att spara på att sänka rumstemp under 4 dgr?
« Svar #5 skrivet: 25 februari 2009, 15:13:48 »
Ja, det e ju precis så jag tänker också.
Kanske ska skita i hela grejen och låta det vara som det är.

Utloggad Stig-H

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: PiteÃ¥
  • Antal inlägg: 343
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Liteuppochner
SV: Något att spara på att sänka rumstemp under 4 dgr?
« Svar #6 skrivet: 25 februari 2009, 21:07:57 »
Om nattsänkning tvistar de lärde ännu. Men jag trodde inte det handlade om nattsänkning och förväntade haverier.För att om jag uppfattat det rätt gäller det 4 dygn. Och det är inte 4 dygn för EN semesterresa/år. Utan återkommande 4 dygn. Dessutom kan du trimma ner värmen under avresedagen, och skulle det vara lite kylslaget då du kommer hem första gången, har du kanske ett blåselement att använda framför tv'n eller i dataskrubben. Eller ett besök på den lokala pubben i någon timma ytterligare? Trodde du hade tiduret i din vp. Men har du ingen bekant du kan instruera att ändra inställningar och köra en test? Det handlar inte om att elen ska direktuppvärma ditt hus. Det handlar om att direktel eventuellt går in och stöttar upp uppvärmningen under en kort stund. 4 dygn är en väldigt lång stund då väldigt lite energi behövs! Sätt upp gradmin/tillslag-el så vp har chans att jobba utan el. Sänker du värmen 5-6 grader så får du veta hur det blir om du läser av alla mätare innan du åker. Sedan kan du börja räkna på lönsamhet och driftstimmar. Eller så frågar du Rickard. Han kan förmodligen räkna ut besparingen på någon 20 lapp när. Sedan vet du om det lönar sig att köpa ett tidur. Men som sakt. Räknar du med totalhaveri så kanske du skulle höja värmen i stället så du hinner få ut en reparatör innan huset frusit ihop när du kommer hem. För det kan ta tid.
Kom ihåg, det är aldrig för sent att ge upp!

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!