Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: SvÃ¥rt att fÃ¥ offerter....  (läst 4047 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Husbyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
Svårt att få offerter....
« skrivet: 09 november 2006, 13:34:35 »
Är det fler som upplever det svårt att få offerter på vp? Det är trist när det är säljarnas marknad. Vi har varit i kontakt med flera olika företag och trots påtryckningar så får vi inga offerter. Efter att ha väntat i flera veckor fick vi till slut tag på ett företag som återkom med en offert inom 15 minuter. Så utan att ha något att jämföra med så beslöt vi oss för att anlita honom. Även om vi betalar någon krona mer, så har vi fått en gott bemötande och någon som faktiskt är intresserad av att sälja....

Huset är ett nybygge på 135 kvadrat, vattenburen golvvärme.

Thermia Diplomat TWS 6
Borrdjup 140 meter (136 m aktivt hål)
Energitäckningsgrad: 98,3%
All installation ingår och priset 106.000 kr.

Vad säger experterna  ^-^ här pÃ¥ forumet?

Ang. borrdjupet så får vi givetvis borra hur djupt vi vill för 250 kr per extra meter. Detta är enligt återförsäljaren onödigt, men givetvis ett val vi har.

Utloggad Gla

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Jämtland / Sverige
  • Antal inlägg: 557
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • MÃ¥nga värmepumpar blir det!!
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #1 skrivet: 09 november 2006, 15:06:59 »
Förra sommaren begärde jag offert på en VP-installation och konvertering från direktverkande el till vattenburet.
Jag skickade ut 6 offertförfrågningar, 1 har svarat (svindyrt), en har ringt och sagt att de inte har tid (heder till den firman) och de övriga har inte hört av sig.
Tur i oturen så fick jag tag på en enmansfirma som lät mig göra det jag ville/kunde så gjorde han resten.
Resultatet blev en VP-installation och konvertering för ca 120'.
Anläggning 1:
Nibe Fighter 1215-7, driftsatt 2004-10-01, Ytjord med ca 550 m aktiv kollektor (2*300m), 14 sektionsradiatorer av typen Rex, uppsskattad vattenvolym vb ca 150-180 liter, 2 st RG20 som går att växla mellan (underhålsvärme samt "bovärme") växling görs med uppringd gsmmodul. 170m2 uppvärmd yta, byggår -58, tilläggsisolerat -01 (Fritidshus/Föräldrahem)

Anläggning 2:
Total boyta 200 m2 + 90 m2 garage.
Konverterat mitt hus frÃ¥n direktverkande el till vattenburet, vÃ¥ren-hösten 2005. Golvvärme NB, 290m 17mm slang samt 2 st radiator (Thermopanel) och 1 st radiator av typen Rex.  5 radiatorer (Thermopanel) pÃ¥ övre plan. Ca 370 liter vattenvolym (170 liter + 200 liter acktank). RG10 rumsgivare
Nibe Fighter 1230-8, driftsatt 2005-12-15, Ytjord med  600m kollektor (2*300m). 200m2 uppvärmd yta, byggÃ¥r -36, renoverat -73, tilläggsisolerat -01-04. Utbyggt 2010-11 med 60m2 (30m2 i tvÃ¥ plan)
Garage 90m2 betongplatta, via värmeväxlare och 20m kulvert. Håller ca +10 grader.
Denna anläggning loggas!

Anläggning 3:
Mitsubishi FH25 VEHZ 635, installerad 18/11 2013.
(Sanyo, SAP-CRV123EHNA, installerad 15/10 2006, Sanyon "har lämnat in" under oktober 2013.)
95m2 uppvärmd yta, byggår -81, direktverkande el.

Anläggning 4:
Har kompletterat värmen i garaget med en Mitsubishi Electric MSZ-GE25VAH (Q-Heat 450) eftersom min Nibe 1230-8 inte orkar med (efter utbyggnaden av huset på 60 m2) fullt ut när det är kallare än -15 C. (Installerad 2012-10-24)

Anläggning 5:
Panasonic NE9-PKE i stallbyggnad. För underhållsvärme på ca 8 grader (Installerad 2013-11-21)

http://www.vplogg.tk/

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #2 skrivet: 09 november 2006, 17:27:00 »
Det är säkert ett superbra val om du har ett lagomt stort hus.  :D
Hur stort hus har du?  Sc:,h
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad Cul8

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 154
  • Karma +0/-0
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #3 skrivet: 09 november 2006, 17:55:54 »
Priset ser bra ut.
Angående effekt kan jag inte uttala mig, är ingen expert på dimensionering och det beror en hel på hur många personersom ska bo i huset och vilka vanor man har.

Rekommenderar att lägga 5000 kr på 20 meter extra borrdjup, det är så lite mer pengar på hela investering. Du får en säkrare tillgång till energi utan risk för att den fryser och om många år då du ska byta VP kanske dom är effektivare och/eller så behöver du en större VP och du slipper borra om.

Flera av dom jag pratat med som borrade för 5-10 år sen önskar idag att dom hade borrat djupare.

/C
118 m2 1996 - Sanyo 123EHN
180 m2 1954 - IVT HT+9C
Logg: http://www2.otillåten_länk/UserInfo.asp?ID_User=203&View=Rapport

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #4 skrivet: 09 november 2006, 18:43:52 »
Jag har en likadan själv och har kört lite över ett år nu och kan bara säga en sak det har fungerat klockrent. Årsförbrukning 7126Kwh Tillskott 174 Kwh aldrig saknat varmvatten
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #5 skrivet: 09 november 2006, 18:53:02 »
Jag betalade 103´för en Thermia villa 7,5 kw och 160 meter för 7 Ã¥r sen.  SÃ¥ du har mycket bra pris!!!!

Men lova att du borrar 160 meter!!!

5.000:- är väl en struntsumma i sammanhanget! Jag tror nämligen inte ett skvatt på att du får 136 aktivt borrhål i en 140 meters borra!!!

Då ska du ha berg direkt och nära till grundvattnet. det kan lika gärna va 20 meter till grundvattnet. det ser aldrig borrarn, när det stbiliserat sig har dom redan borrat några brunnar på andra ställen!!!

När dom sänker ned slangen se till att få veta när dom når vattnet! Därifrån har du aktivt hål!

Lova att vi får rapporter du kommer att få mycket låg energikostnad!!

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Lamarr

  • Lamarr
  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 31
  • Karma +0/-0
  • Kön: Kvinna
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #6 skrivet: 09 november 2006, 19:52:59 »
Jag har kontaktade till en start 6 installatörer. 3 av dem hörde av sig, tittade hemma och lämnade offerter. Ville ha lite mer på fötterna kontaktade 2 till, men de har inte hört av sig. Så 3 offerter av 8 tillfrågade. Vi bor i Stockholm norrort.

(Men sprang dock på en mycket oseriös typ igår. Tittade på några radiatorer i butik när jag blev påhoppad av personalen. De ville absolut lämna offert, och försökte tvinga av mig mina redan offererade priser, med motiveringen "vi ligger alltid lägst". När jag vägrade slängde ägaren ur sig - "145 000 får du det för". Notera att allt han visste var bostadsyta och att vi ville ha gamla pannan demonterad :o. Förtroendeingivande eller hur? Sen stod han och orerade om att han var VVS:are och ingenjör, så att jag mitt lilla våp skulle bli äkta imponerad. Jag glömde alldeles att berätta att jag faktiskt är civilingejör V ;D )
Nationalromantisk trävilla byggd 1906 i Stockholm, 190 kvm boyta, källare ca 60 kvm.
IVT Greenline HT Plus E 11, 300 l vv-beredare. Borrhål 215 m, varav 205-210 (?) m aktivt. Driftsatt 2007-01-27. VP-lärling.

Utloggad Husbyggare

  • Nybörjare
  • *
  • Antal inlägg: 6
  • Karma +0/-0
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #7 skrivet: 09 november 2006, 19:56:28 »
Tack för alla svar!

Eftersom vi precis borrat vattenbrunn så vet vi hur långt det är ner till berg. I brunnshålet står vattnet över marknivån...
Dock kan vi ha oturen att borra energihÃ¥let i en svacka, men sÃ¥n otur har vi väl inte  ::)

Vi borrar nog några extra meter, man vet ju aldrig om det blir någon utbyggnad i framtiden.

Utloggad utopiazz

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Stockholm
  • Antal inlägg: 2778
  • Karma +8/-3
  • Kön: Man
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #8 skrivet: 09 november 2006, 23:27:48 »
Eftersom vi precis borrat vattenbrunn ................

Se till att dom håller avståndet mellan er vattenbrunn och energibrunnen så stort som möjligt för att minska obehaget av att ni får grumligt vatten i samband med borrningen. Har för mig att det finns en rekomendation för detta men hittar inte det just nu.

EDIT
Hittade det och Svep rekommenderar 30m mellan energibrunn och vattenbrunn men det var inte för risken med grunligt vatten i samband med borrningen utan för risken för "hydraulisk kommunikation". I korthet innebär det att man vill minska risken för att stora vattenuttag i den ena brunnen sänker vattennivån i den andra.

EDIT

/Johan
« Senast ändrad: 09 november 2006, 23:34:39 av utopiazz »
Ta alltid ut lycka i förskott, det värsta som kan hända är att du var glad i onödan.

VP Driftsatt 2005-02-10
Nibe 1115-8.5 med elpatron kopplad för 6kw (avstängd)
Nibe VPA 300/200, Acktank 500l, borra 203m (199 aktiva meter).
Villa 200m2 i Stockholm med 180m2 golvvärme (vatten) samt fyra vattenradiatorer.
Värmer även 2st gästsugor på totalt 30m2 med fem vattenradiatorer. Matning via 20m kulvert.

Utloggad Thomas_

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: UmeÃ¥
  • Antal inlägg: 18
  • Karma +0/-0
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #9 skrivet: 10 november 2006, 00:50:28 »
Ja du...
Jag begärde in offerter från 5 firmor i mitten-slutet på juni, det tog väl drygt en månad därefter innan alla firmor hade lämnat anbud (i ett par fall efter tjat från min sida). Inom en vecka därefter hade jag valt ut den jag tyckte var bäst och meddelade förstås det till den firman. Dvs omkring månadsskiftet augusti-september. Och... jag väntar fortfarande. Jag vet inte längre hur många gånger jag har varit i kontakt med de två personer på firman som har räknat på offerten. Varje gång är de jättetrevliga, låter kompetenta och lovar gång på gång att de lämnar besked senast inom någon dag, att de kommer inom någon vecka, att de ska stämma av med borrfirman senast om ett par dar, men sedan händer inget. Jag väntar ytterligare en vecka, sedan ringer jag och undrar varför inget händer, och då är de lika trevliga igen och lovar att de precis ska sätta igång med mitt jobb... ...men inte kommer de. Det är en hyfsat stor firma med en del stora jobb åt stora aktörer så jag förstår att de har mycket att göra. Det jag däremot har svårt för är de oändliga problemen med att stå för sina besked, lovar man en deadline och sedan inte håller den är det väl normal hyfs att åtminstone höra av sig. Och när det upprepas gång på gång... Känner mig fången i en Kafkahistoria. Allt jag vill är ju bara att få min efterlängtade värmepump nån gång... :'(

Utloggad jehu

  • Lekman men kanske en vacker dag
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1972
  • Karma +5/-12
  • Kön: Man
  • CTC hÃ¥ller mÃ¥ttet
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #10 skrivet: 10 november 2006, 04:36:57 »
Eftersom de aldrig kommer kan du kanske föreställa dig hur det blir när du nån gång behöver service lr support. Byt installatör!

Ang. offerter begärde en bekant till mig in offerter från de lokala firmorna för att ersätta 60 (sextio) m3 olja (jo, han bor rymligt) för en 5-6 år sen. Han fick inga svar! Detta gjorde honom mycket förvånad, men hantverkarna härikring är kroniskt senfärdiga (med något undantag).
Det blev en av de stora aktörerna som kom och installerade sjövärme åt honom.
Villa  330 m2 + källare byggd 1907. 5 i familjen. CTC Ecoheat 10. Borrat 150 m aktivt hÃ¥l (2002) + 150 m (2013). Brine innan tilläggsborrning -2/-5 i mars, nu +3/0. Ã…tta fungerande eldstäder. Ã…rstotalförbrukning cirka 18000 kWh + 4m3 ved. (Tidigare 45000 kWh+ 2m3 ved)
Styr sedan feb -22 med Ngenic Tune och timdebitering med Tibber.
Nu nere på 14000 kWh/år!

Utloggad eleson

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Stad/land: Kungälv
  • Antal inlägg: 721
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #11 skrivet: 10 november 2006, 10:52:23 »
Kommer ni ihåg gnället i media förra hösten om hur synd det var om
alla bergsborrare för att bidraget skulle starta efter nyår.

Förmodligen baserades det på att de faktiskt var tvungna att svara på
offerter och tävla om jobben.
- Hemska tanke !!! Gud vad synd det var om dem...  >:D

Det var pinsamt då och det är pinsamt nu.
170 kvm + 90 kvm källare + 60 kvm garage, radiatorer
då 3.5 m3 olja,
nu Thermia D10 + 180 m borrhål

Utloggad messer

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 1203
  • Karma +3/-4
  • Jag älskar sÃ¥ gott det gÃ¥r
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #12 skrivet: 10 november 2006, 15:05:47 »
Hej

Jag förstår att firmorna inte har varken tid eller lust att sitta och ta fram offerter.
Jag tycker mig uppfatta när jag läser i forumet att många förväntar sig att dom skall komma med en fullständig genomgång av energibehov och byten av radiatorer m.m. och detta skall ske gratis.
Man skriver att man skall ta in tre fyra offerter för att kunna besluta sig, det betyder ju direkt att man maximalt säljer en VP på var fjärde offert.

Om kravet på offerten bara innebar att dom sa vad själva VP installationen skulle kosta skulle dom kunna göra mallar och då kunde dom svara mycket enkelt, sen kan dom ju i offerten tala om hur mycket dom vill ha för att göra en energiundersökning och föreslå övriga åtgärder.

MVH
Messer

Utloggad humlan57

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 2701
  • Karma +0/-4
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #13 skrivet: 10 november 2006, 16:56:50 »
Om Vi skulle ta å organisera oss..., kanske det skulle gå att lägga upp nån form av lista på företag som verkligen orkar bry sig? Problemet är väl bara, hur ska den/listan ska kunna verifieras.., kanske via ordernr/kunnr eller nåt. Jag lämnade själv in förfrågningar "överallt" fick två svar!!!!. Så jag sket i alltihop, å skaffade en kontakt "på sidan om". Nu vet jag vad hur allt fungerar, å kan prata med nån som begriper vad som behöver göras... Garanti? Inte vet jag, jag är nöjd mad att ha en kontakt som ställer upp.

mvh humlan.

Utloggad Ludvig XIV

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 167
  • Karma +1/-0
SV: Svårt att få offerter....
« Svar #14 skrivet: 10 november 2006, 18:30:21 »
Jag förstår att firmorna inte har varken tid eller lust att sitta och ta fram offerter.
Det jag inte förstår i mitt fall är att de tar sig tid att komma ut, en timme + körning, men sedan skickar de ändå inte någon offert. Är det mig det är fel på?

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser
Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!