Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Rumsgivare IVT och temp ökning?  (läst 1840 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Rumsgivare IVT och temp ökning?
« skrivet: 06 oktober 2004, 18:59:41 »
Har en IVT rumsgivare till en IVT E7 Greenline och funderar pÃ¥ om jag ska höja rumstemperaturen ... Ska jag dÃ¥ höja tempkurvan  (den stÃ¥r nu pÃ¥ 3) eller ska jag höja börvärdet (StÃ¥r nu pÃ¥ 21,5 grader)
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

admin

  • Gäst
admin
Re:Rumsgivare IVT och temp ökning?
« Svar #1 skrivet: 06 oktober 2004, 22:47:34 »
Helst av allt skall du trimma in nollpunkten och kurvlutningen utan rumsgivare.

Detta innebär att du bör köra värmepumpen över ett par perioder med omväxlande kallt och varmt väder. När du fått tempen att hålla någorlunda rätt nivå utan allt för stora yttre påverkningar av solinstrålning, mycket människor i huset el. dylikt så kan du koppla in rumsgivaren.

Den ser dÃ¥ till att yttre pÃ¥verkan av solinstrÃ¥lning, vind  mm mm som pÃ¥verkar inomhustempen kompenseras genom att reglerdatorns beräknade börvärde pÃ¥ fram/returledningtemperaturer justeras upp eller ned ett antal grader beroende pÃ¥ om du fÃ¥r för varmt eller för kallt.


Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare IVT och temp ökning?
« Svar #2 skrivet: 08 oktober 2004, 20:02:53 »
Du kan kolla om din verkliga rumstemp är lika med önskad i datorn (Är och Bör värdet).

om det stämmer då har du rätt värmekurva redan, vill du justera rumstempen skall du höja börvärdet för rumsgivaren.

Men avviker bör o är värdet, då skall du göra som Rickard sagt. Om nu inte en massa sol mycket folk andra aktiviteter gjort att det just när du tittat är diff på värdena.


Sen kan du ändra känsligheten på rumsgivaren oxå, om den inte orkar kompensera vid tex väderomslag, solinstrålning mm.
Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

Utloggad Blend

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Antal inlägg: 83
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Re:Rumsgivare IVT och temp ökning?
« Svar #3 skrivet: 08 oktober 2004, 21:29:07 »
Jag har 0,4-0,5 grader i diff på bör och är värdet. Är det acceptabelt ? och har värde 6 inst på hur mycket innegivaren ska påverka (1-10). Jag tycker tempen e OK, var mest nyfiken på vad jag skulle ändra om jag ville höja tempen inne.
IVT E7 - IVT 300 L VB - 140 m borrhål. 2 Vuxna,3 Barn. 144 kvm boyta. 11 st sektionsradiatorer och 2 st "platta" radiatorer. 3-glasfönster. 7kvm vatten-golvärme.

Utloggad Bertil

  • Moderator
  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 7204
  • Karma +6/-2
  • gsg..... gÃ¥re sÃ¥ gÃ¥re
Re:Rumsgivare IVT och temp ökning?
« Svar #4 skrivet: 08 oktober 2004, 23:38:40 »
helt ok kurva om det diffar 0,5-1 grader. kolla i vinter när det är kallt också.
Kurvan kan stämma nu men lutningen kan vara fel.

Ändra gärna lite i styren, då lär man sig hur det funkar!!
men ändra inte allt på en gång, ingen fara på taket det är bara bra.

Sa den mest klåfingriga som nånsin funnits, ibland bliré bra ibland inte. Men i styren går det att återställa.

Nibe 1255 16 kw från 21/12-17. Den borde klara -45 utan tillskott.
Drygt 150 meter aktiv borra.
Ca 200 m2 + hel "gammaldags" källare. 2 lght, egen hushålls el på ö-plan.
Enskild vattentäkt tillsammans med  grannen vi "hÃ¥ller" strömmen. 2 vuxna i huset.
Thermia villa 75, 150 meter aktiv borra hos min far.
IVT 25 kwh med fyra borror med 750l ack i större fastighet.

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!