Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Dockning  (läst 3008 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Lunboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
Dockning
« skrivet: 31 december 2007, 15:44:38 »
Hej,

Är det någon som kör optima 900 - 1100 eller liknande dockad till pelletspanna? Eller oljepanna för den delen.

Är ni nöjda, nåt att tänka på, tankar motages gärna.

Tycker det börjar bli tråkigt att sota och bära säckar, dock är huset stort och dåligt isolerat så vi behöver nåt att stötta med på vintern om det blir kallt därför tänkte jag spara pelletsbrännarn.

behöver man separat varmvattenberedare tex?

Tacksam för alla tips om hur man kan koppla in prylarna och så.
Stenhus -47 utanför Borås
268 m2, dålig isolering
Eryl panna -80 Pellx p21
9,5 ton /Ã¥r, Pellets

Utloggad Carl N

  • Manual-nörd
  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 29337
  • Karma +18/-7
  • Kön: Man
  • Alien snowman.
SV: Dockning
« Svar #1 skrivet: 01 januari 2008, 10:28:23 »
Ett tips kan du få, koppla så här så gör pannan (funkar lika bra med IVT) varmvattnet och VP:n värmen. Har du elpatron på pannan så kan du göra varmvattnet med antingen el eller pellets.

http://www.nibeonline.com/pdf/M10573-1.pdf

Har din VP stor varmvattenvolym (ingen liten fesen genomströmningsberedare) så kan du säkert docka direkt mot pannan med fast kondensering (jag hittar ingen bra bild på detta).
Huset: NIBE 1215-5, 120 m aktivt borrdjup, 127 m2 boyta 53 m2 biyta, suterräng byggt 1970. Tidigare 2,5 kbm olja/år, huset tilläggsisolerat i samband med VP-installationen. FST34+1 som frikyla.
Ca 5500 kWh i drivenergi för VP-drift, ca 5500 kWh HH-el + komfortgolvvärme i snitt/år.
---------------------------------------------------------------------------------------------------
Fritidshuset, NIBE 1245-8, 160 m aktivt borrdjup, ca 150 m2 boarea + en liten källare från 1912.

Utloggad Lunboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Dockning
« Svar #2 skrivet: 01 januari 2008, 14:30:07 »
Hej igen,

jag är lite novis på det här med värmepumpar

Fast kondensering? Sc:,h
Stenhus -47 utanför Borås
268 m2, dålig isolering
Eryl panna -80 Pellx p21
9,5 ton /Ã¥r, Pellets

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7640
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Dockning
« Svar #3 skrivet: 01 januari 2008, 15:23:46 »
Sök i forats FAQ där finns det många bra svar
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Energi Jägarn

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Stad/land: DALARNA
  • Antal inlägg: 46
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Dockning
« Svar #4 skrivet: 01 januari 2008, 17:03:18 »
Jag har dockat en Eco Air 105 till min elpanna IVT 290 A/W skaffat en eco logic för att kunna trimma systemet lite bättre och för att kunna ställa ner till -15 grader. jag använder mig av Fast kondensering..

Har varigt kalas och funkat över min förväntan.. :)

Fast kondensering
Fast kondensering innebär att värmepumpen värmer ett värmemagasin (vanligen en ackumulatortank) till en i förväg inställd (hög) temperatur. Denna temperatur är under större delen av året betydligt högre än vad som krävs för det värmebehov som för tillfället behövs. Radiatorkretsen kopplas till ackumulatorn via en sk shunt som reglerar ut rätt temperatur till radiatorerna. När temperaturen i ackumulatorn sjunkit till ett lägsta värde startar värmepumpen igen och höjer temperaturen till det inställda värdet. Fast kondensering var tidigare vanligt vid dockning av värmepumpen till el och oljepannor då dessas reglersystem då kunde användas.

Flytande kondensering
Normalt ordnas flytande kondensering så att värmepumpen startar och stoppar "runt" ett av reglerdatorn framräknat börvärde (baserat på utetemp).
Numera används uteslutande sk flytande kondensering  i värmepumpssammanhang. Denna metod bidrar till klart förbättrad verkningsgrad. Eftersom verkningsgraden hos värmepumpen sjunker i takt med att temperaturen ut ökar sÃ¥ strävar man efter att inte producera varmare vatten än vad effektbehovet kräver. I ett system med flytande kondensering arbetar värmepumpen normalt direkt mot radiatorkretsen och ingen ackumulator behövs om vattenvolymen är tillräckligt stor. Nackdelen med flytande kondensering är att varmvattenproduktionen blir lite knepigare men detta uppvägs av den energibesparing som görs. Flytande kondensering används numera även vid dockning dÃ¥ värmepumpens styrsystem ersätter eventuellt existerande shuntstyrning.
Förhoppningsvis kommer så småningom värmepumpar för Vätske/Vatten att ha varvtalsstyrda kompressorer som kontinuerligt ge den effekt som krävs i varje enskild stund. Moderna s.k. inverterstyrda luft/luft-värmepumpar har redan idag den funktionen och det gör att de alltid arbetar med optimalt varvtal samt levererar den effekt som krävs för att hålla huset varmt - varken mer eller mindre.
« Senast ändrad: 01 januari 2008, 17:33:29 av Energi Jägarn »

Utloggad Lunboy

  • Lär mig om värmepumpar
  • **
  • Antal inlägg: 35
  • Karma +0/-0
SV: Dockning
« Svar #5 skrivet: 02 januari 2008, 09:59:23 »
Tackar för svaret jägarn,

Nu fattar man ju lite mer ::)

Vi har ett ganska stort, gammalt hus så det finns nog vatten så det räcker i systemet.

Har ett högtempsystem, skall ha ca. 65 grader vid -5, så min plan var väl att låta pumpen driva huset och varmvatten ner till omkring 0 grader kanske lite under och sen köra med pelletsen, detta skulle ju, som förra året vara typ 95% av året.

Eller är det bättre att värma hushållsvattnet vid sidan av i en beredare?

Har beställt 2 fläktkonvektorer som skall kopplas in nästa vecka. kanske.
Detta för att sänka returtempen som jag har förstått inte bör vara så hög?

Många saker att tänka på.

Någon som vet nån bra installatör i Boråsområdet?
Stenhus -47 utanför Borås
268 m2, dålig isolering
Eryl panna -80 Pellx p21
9,5 ton /Ã¥r, Pellets

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!