Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: Köldbärartemp kontra borrdjup  (läst 2233 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Mike Wazowski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Älvsjö, Kungliga hufvudstaden
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Köldbärartemp kontra borrdjup
« skrivet: 05 april 2006, 12:26:40 »
Hur är det nu igen?
En av mina offertlämnare angav medeltemeraturen på köldbäraren till -2 grader. Detta till en IVT C7.
Har för mej attjag läst nånstans här på forumet att man ska "reklamera" såna offerter och be dem räkna om så att kb-temp aldrig går under noll grader och istället förlänga borrdjupet.
Har jag fattat fel? Kan nån förklara för mej vad jag ska fatta...
Snaaaaaaaart får jag min bergvärme, en IVT C7 med 150 m borra. Det är bara Miljökontoret i Sthlm som är så seeega.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärartemp kontra borrdjup
« Svar #1 skrivet: 05 april 2006, 13:04:13 »
Bor man i mellersta eller södra Sverige bör man sikta på noll grader in. Det kostar lite mer mer minskar driftkostnaderna. Två grader högre temperatur på ingående värmebärare köldbärare gör att pumpen kommer att dra minst 4 % mindre el. Behovet av tillsatsel minskar också något i och med att varmare köldbärare ger högre effekt, 2 grader gör runt 8 %. I vilken mån det senare förbättrar kalkylen ytterligare beror på pumpens effekt i förhållande till maximala effektbehovet för huset.

Sen är det bra att borrhålet har marginal för ev. utbyggnad och en mer effektiv pump i framtiden. Borrhålet har betydligt längre livslängd än pumpen.

IVT:s kalkyler brukar baseras på -2 grader in. Det gjorde de också på den tiden elen kostade hälften av vad den kostar idag.
« Senast ändrad: 07 april 2006, 12:55:49 av Roland »
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad pellep

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 916
  • Karma +0/-0
  • varför göra det enkelt om man kan krÃ¥ngla till det
SV: Köldbärartemp kontra borrdjup
« Svar #2 skrivet: 06 april 2006, 16:00:57 »
Såsom jag läser står det medeltemperaturen -2 grader. Om delta t är 4 grader, lär kb in bli +-0 grader.
Om du möter en människa utan leende, ge henne ditt!

Utloggad Mike Wazowski

  • Nybörjare
  • *
  • Stad/land: Älvsjö, Kungliga hufvudstaden
  • Antal inlägg: 9
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
SV: Köldbärartemp kontra borrdjup
« Svar #3 skrivet: 07 april 2006, 12:11:20 »
Det där sista fattade jag inte riktigt...
-2 grader och delta T 4 grader. Hur blir det noll?

Nästa fråga: hur mycket ska man förlänga hålet om man vill ändra -2 gr kb till noll grader?
"Det beror på pumpen" svarar ni säkert.
"Hur räknar jag ut det, då?" frågar jag.
Snaaaaaaaart får jag min bergvärme, en IVT C7 med 150 m borra. Det är bara Miljökontoret i Sthlm som är så seeega.

Utloggad Roland

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 9741
  • Karma +19/-4
SV: Köldbärartemp kontra borrdjup
« Svar #4 skrivet: 07 april 2006, 13:04:04 »
Såsom jag läser står det medeltemperaturen -2 grader. Om delta t är 4 grader, lär kb in bli +-0 grader.

Skulle tro att det står årsmedeltemperatur eller medeltemperatur ingående köldbärare i offerten.

Bor man i mellersta Sverige blir det noll grader in om man lägger på 20-25 % på borrhålsdjupet. Ofta anges i offerten aktivt djup, sen lägger man på 20 meter för att få totalt borrhålsdjup. I de allra flesta fall innehåller de 20 metrarna rätt stor säkerhetsmarginal. Berg med grundvatten finns betydligt grundare men det beror på lokala förhållanden.
5 kW IVT C5 med 118 m aktivt hål (Cirka 0 grader på KBin på senvintern) i Danderyd som värmer 118 dåligt isolerade m2 i ett plan. Genomsnitt/år maj 2002 till maj 2013: 4095 driftimmar/år, 790 kWh/år tillsatsel. Pumpen klarar ca -3 utan tillsatsel.

Utloggad svenske kocken

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Stad/land: Utanför ÖSTERSUND
  • Antal inlägg: 7651
  • Karma +12/-7
  • Kön: Man
  • Jag älskar värme!
SV: Köldbärartemp kontra borrdjup
« Svar #5 skrivet: 07 april 2006, 13:11:03 »
jag skulle tro att det behövs 20-30 meter för att under samma förutsättning nå en medel på noll. Men det kan vara ganska olika beroende på berg och vattenströmmar i berget jag har med min något mindre pump och ett aktivt djup av 148 meter i vinter inte haft kallare in än +2ºC
Thermia TWS 6 148 m aktivt och boende i villa 1-plan med källare 122m²/plan Ca:220m² uppvärmt till 21° och ettrörssystem i 4 slingor med 4 radiatorer på varje slinga, mekanisk vent med vvx bygd 1980 mitt i Jämtland, vp inkopplad juli -05, separat mätare på värme och varmvatten.

Utloggad Lexus

  • Guldmedlem
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 4676
  • Karma +7/-5
SV: Köldbärartemp kontra borrdjup
« Svar #6 skrivet: 07 april 2006, 13:51:19 »
Det där sista fattade jag inte riktigt...
-2 grader och delta T 4 grader. Hur blir det noll?

Nästa fråga: hur mycket ska man förlänga hålet om man vill ändra -2 gr kb till noll grader?
"Det beror på pumpen" svarar ni säkert.
"Hur räknar jag ut det, då?" frågar jag.

Hej Mike

Misstänker att din offertlämnare använder beräkningsprogrammet Prestige, som distribueras av SVEP. Om så är fallet gäller de -2° du nämner, medeltemperatur på köldbärare in.

Misstänker också att det programmet rekommenderar 50-100 meter extra borrdjup vid önskad medel ±0°.

Kanske SVEP kan svara på dina frågor.

www.svepinfo.se

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!