Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!

Författare Ämne: DÃ¥lig isolering av rör till värmepumpen orsakar effektivitetsförluster?  (läst 3156 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad hahalj

  • Kan värmepumpar
  • ***
  • Stad/land: GöteborgsomrÃ¥det
  • Antal inlägg: 143
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
  • Senior programvaruutvecklare
Flyttade in i ett hus i november med luft/vatten-vp. Jag noterade att den tunna isoleringen (gjort av installatören) pÃ¥ rören till utomhusdelen var skadad pga fÃ¥glar hackat i det . >:( Kopparrören ca 1.5 meter lÃ¥nga utanför husgrunden var bitvis helt frilagda och öppna för väder och vind. Tänkte inte mer pÃ¥ det, tänkte att jaja det fÃ¥r jag väl fixa framÃ¥t vÃ¥ren. Sedan fick jag första elräkningen och noterade en förbrukning pÃ¥ över 5000 kWh pÃ¥ en mÃ¥nad när totala Ã¥rsförbrukningen var angiven till ca 20.000 kWh  :o! Visst, vi är 4 vuxna o tonÃ¥ringar i hushÃ¥llet mot 3 för de förra ägarna, vi har kanske ett par grader varmare än vad de hade. Men ändÃ¥ tyckte jag att det var nÃ¥t lurt här  Sc:,h.

SÃ¥ för att fÃ¥ lite bättre underlag skaffade jag en elmätare med loggfunktion som registrerar de optiska pulserna pÃ¥ husets mätare och kunde läsa ut en momentan förbrukning pÃ¥ i snitt ca 6 kW vid en utetemperatur pÃ¥ ca  -1° - 0°C maxvärden peakade pÃ¥ uppÃ¥t 11-12 kW (antagligen pga att elpatronerna gick pÃ¥). Visserligen är huset frÃ¥n 30-talet med spÃ¥nisolering, har aldrig tilläggsisolerats, enbart gamla tvÃ¥glasfönster i uppvärmda ytor med dÃ¥liga tätningslister etc, men jag tycker ändÃ¥ det var lite väl hög momentan effekt.

Så förutom det självklara med fönster och isolering som ska åtgärdas så började jag undersöka installationen av värmepumpen lite närmare och kunde ju notera att de frilagda kopparrören höll en hög temperatur som man brände fingrarna på. Jaha tänkte jag, får nog isolera detta omgående och inhandlade budgetlösningen kraftigt liggunderlag och buntband som jag svepte om rören.

Direkt noterade jag att effektförbrukningen sjönk och snittar nu pÃ¥ ca 3.3 kW  :)! Det är ungefär samma temperatur ute nu som innan. Ska väl inte ropa hej ännu, fÃ¥r ge det nÃ¥gra dar till innan jag bestämmer mig för att det var denna Ã¥tgärd som hade sÃ¥ stor pÃ¥verkan. Samma rör fortsätter in i källaren som bara delvist är uppvärmd sÃ¥ det känns ju som en bra idé att fortsätta bättra pÃ¥ isoleringen Ã¥tminstone i den kalla delen av källaren.

Är det fler som har liknande erfarenheter?
Villa på 162 kvm 2 plan med källare från 1934, värms upp av en LVVP Daikin Altherma 008; 7 kW + 9 kW elpatron, kompletterad med en LLVP Mitsubishi Electric Kirigamine FH-35 6.6 kW. Dåligt isolerade väggar, fönster och golv, vinden tilläggsisolerad.

Utloggad o o

  • Dignitär inom värmepump
  • *****
  • Antal inlägg: 929
  • Karma +0/-0
Det råder delade meningar om nyttan enligt tidigare trådar.

Personligen har jag alltid tilläggsisolerat rör, kompressor o varma rör i utedel, speciellt på pumpar med undermålig isolering. Numer fullisolerar jag utedelarna sedan jag upptäckte att min Toshiba tjänade på det. Men jag har inga mätningar före/efter så jag kan inte argumentera för det.
Teoretiskt ska en pump tjäna på underkylningen på kalla sidan, men sker den utomhus är den bortkastad tror jag.

TUCSONOR på forumet har iaf gjort lite mätningar på sin Coolix här: http://www.varmepumpsforum.com/vpforum/index.php?topic=38276.msg355358#msg355358
Strunta i bilderna med innehållet i hans tvättkorg. ;)

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!