Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!
 

Författare Ämne: Vattenburet klimatsystem i komb. med bergvärmepump och frÃ¥nluftsventilation?  (läst 52529 gÃ¥nger)

0 medlemmar och 1 gäst tittar på detta ämne.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Vad gäller ÖH sÃ¥ kan jag inte komma ner lägre. Den pumpen är dimensionerad för att avge 16 kw vid 0 grader in och typ -7 i förÃ¥ngning.  Jag har 10 grader i förÃ¥ngning och den kommer aldrig sjunka under 9.  SÃ¥ jag hämtar upp 20 kw i kyleffekt och lägger pÃ¥ 9.5 kw kompressor. Min exp vent är nog lite i minsta laget.
Nu vet jag att du kommer fråga om kondensor och förångare är dimensionerade efter detta, lugn det är dem.

Jag får dryga 3 i cop när jag mäter total förbrukning och avgiven effekt. Pumpen har konstant kondensering och förångning samt skikt laddar 2,5 kbm VV. Jag får byta motorskydd i den för den drar bara hälften av den ström den är gjord att dra Thumbsup

Vad har du för hus på ventilen ? Det torde väl vara en danfoss 5:a eller motsv. ? Du borde sätta in ett snäpp större dysa eller kanske sänka hastighet på kalla pumpen. Är det en fabriksbyggd värmepump?
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Jag kanske fÃ¥r göra det, har redan tänkt pÃ¥ det.  Suger lite att evakuera gas och hela den biten.  FÃ¥r se när "semestern" är över.  Ska montera 90 kw pÃ¥ en skola och starta 90 kw pÃ¥ ett hotell, de ska dessutom ha 20 kw till installerat och sÃ¥ har jag lite andra jobb. innan jag mÃ¥ste börja pÃ¥ Östermalm med 120 kw om 2 veckor.

Fabriksbyggd pump ja. Thermia Robust 16H

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Jag kanske fÃ¥r göra det, har redan tänkt pÃ¥ det.  Suger lite att evakuera gas och hela den biten.  FÃ¥r se när "semestern" är över.  Ska montera 90 kw pÃ¥ en skola och starta 90 kw pÃ¥ ett hotell, de ska dessutom ha 20 kw till installerat och sÃ¥ har jag lite andra jobb. innan jag mÃ¥ste börja pÃ¥ Östermalm med 120 kw om 2 veckor.

Fabriksbyggd pump ja. Thermia Robust 16H

Ã…h.. hehe.. jag trodde det var dina dubbla Bitzer du körde mot diagrammet  :). IsÃ¥fall lär det väl vara bäst att labba med flödet pÃ¥ kalla sidan sÃ¥ att de inte smÃ¥länningarna blir sura.

Inte lönt att pumpa vatten i onödan
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
Värmlänningarna,  Arvika.   Kan inte labba med flödet mer, det är injusterat och klart.  Thermia blir inte sura pÃ¥ mig dem är mina kompisar ;) *roflmao*

Har inte startat Bitzer maskinen än den ska servas sedan ska jag trimma in all styr,  har bytt allt ihop ;D
Blir nog lite pyssel innan det lirar som det ska.

Utloggad Toprunner

  • Expert pÃ¥ värmepump
  • ****
  • Stad/land: Katrineholm
  • Antal inlägg: 386
  • Karma +0/-0
  • Kön: Man
Värmlänningarna,  Arvika.   Kan inte labba med flödet mer, det är injusterat och klart.  Thermia blir inte sura pÃ¥ mig dem är mina kompisar ;) *roflmao*

Har inte startat Bitzer maskinen än den ska servas sedan ska jag trimma in all styr,  har bytt allt ihop ;D
Blir nog lite pyssel innan det lirar som det ska.

Jag menar smÃ¥länningar pÃ¥ ett annat sätt !  ::)
Some call it global warming.. i am just freezing.

Utloggad ORAKLET

  • VVS-Tekniker
  • Dignitär inom värmepump
  • ******
  • Antal inlägg: 5464
  • Karma +28/-13
  • Kön: Man
 *roflmao*  Nu när det inte varit sÃ¥ varmt pÃ¥ ett tag sÃ¥ har tempen i mina hÃ¥l pÃ¥ den gÃ¥rd som tidigare beskrivits sjunkit till 6 grader in. FrÃ¥n tidigare 8
« Senast ändrad: 30 juli 2010, 09:38:42 av VP ORAKLET »

nibe, ctc, baxi, golvvärme, solenergi Mer än 20 års erfarenhet av värmepumpar
 


Annonser

Right Block

Vibrationsdämpare
Besök vår webshop, klicka här!
Energioffert.se
Energibutiken.se smarta varor på nätet, leverans till dörren
luftvärmepumpar, tillbehör, installationsmaterial, vi har allt!
Annonspriser

Online just nu!

Ad
CitCop - Värmepumpar med installation i hela Sverige
Besök oss idag
Annonsera i Värmepumpsforum, klicka här för att ställa e-postfråga och få mer info.
140x140vpforum-11.gif
kontakta oss för pris!